ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۱ دقیقه·۴ ماه پیش

33. علم‌خوانی: عروج انسان1: فروتر از فرشتگان

به نظر من این مستند عروج انسان با وجودی که به نسبت مستندهای پر زرق و برق امروزی خیلی ساده‌تره ولی عمیق‌تر و منظم‌تره...

در واقع به مستند مثل یک محتوای به هم پیوسته نگاه شده که هر جمله بر پایه‌ی جمله‌ی قبلیه. درستش هم به نظرم همینه. مستندهایی که پراکنده‌گویی دارن خیلی کلافه‌ام می‌کنن. تبیین یه موضوع نیاز به نظم داره و بمباران اطلاعات شاید باعث شگفتی مخاطب بشه ولی به درک اون کمکی نمی‌کنه.

در قسمت اول عروج انسان در مورد این صحبت میشه که برای بررسی روند رشد انسان (که به نظر من روند رشد علم هم هست) باید از کجا شروع کرد و قدمهای اول چیه؟

  • باید از آغاز انسان شروع کرد...
  • بعد رسید به شباهت و تمایز انسان و حیوان...
  • و بعد بررسی کرد که تمایز انسان و حیوان باعث چه شد...

در این قسمت به آفریقا رفت و از شروع انسان در حدود 4 میلیون سال پیش (یعنی از قدیمی‌ترین اسکلت یافت شده‌ی انسان‌نماها) تا انسان امروزی توضیحاتی داد.

بعد از بیان شباهت‌ها و تفاوتهای میان انسان و حیوان به اینجا رسید که نبود غذا مهاجرت رو به انسانی که یاد گرفته بود اجتماعی زندگی و شکار کنه تحمیل کرد و انسانها از آفریقا خارج شدند.

مهاجرت انسان همزمان شد با عصر یخبندان و این انسان‌ِ بی‌تجهیز کم‌کم در غار ساکن شد و آتش رو کشف کرد. (یا پرومته بهش داد!)

این مستند جمله جمله‌اش برای من جذابه ولی چون اینجا فقط می‌خوام در حد اشاره‌ای به محتوا بنویسم به همین توضیحات کلی بسنده می‌کنم.


عروج انسانعلمفیزیکتاریخ علممستند
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید