ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

39. علم‌خوانی: عروج انسان7: زمان جادویی

اینم عکس خونه آقای نیوتون
اینم عکس خونه آقای نیوتون


راستش این پست هم مثل پست قبلی که در مورد گالیله بود لازمه مختصر باشه چون در مورد نیوتون و البته انیشتین من بعدتر باید مفصل و خیلی مفصل بخونم و بنویسم ولی برای اینکه بگم در قسمت هفتم از مستند عروج انسان چی گذشت کوتاه میگم که:

نیوتون که کمی بعد از مرگ گالیله به دنیا اومد (البته در انگلیس) به معنای واقعی نابغه بود 🙄 (من البته با نابغه‌ها هیچ مشکلی ندارما فقط می‌خوام سر به تنشون نباشه! عمراً از حسودی نیست دلایل شخصی دارم!)

این آقای نیوتون از اون آدمهای عجیب بود. میگید چرا؟ ببینید:

  • با کیمیاگری خودشو خفه کرد جوری که میگن اختلالات ذهنی و حافظه‌ای! اواخر عمرش به خاطر جیوه بوده
  • دنبال کشف رمزهای کتاب مقدس و شاید تاریخ آخر زمان بود و حسابی روش وقت گذاشت!
  • مهم‌ترین قوانین تاریخ فیزیک رو که خیلی هم مربوط به جهان مادی بود یعنی قوانین حرکت رو کشف کرد.
  • در عین‌حال به غیرمادی‌ترین موضوع فیزیک هم سرک کشید و کتاب شاهکار اپتیک از این سرک کشیدنش بیرون اومد!
  • قانون گرانش جهانی رو کشف کرد چیزی که نیمیش به مشاهده و آزمایش برمی‌گشت و نیمیش به تصور و تخیل و البته استدلال.
  • حساب دیفرانسیل رو اختراع کرد!

همه‌ی اینها برای یه زندگی و یه شهرت و مقام و حتی یه سیری از درک جهان کافی بود. خب! لعنتی برای بقیه هم یه چیزایی میذاشتی!!!

بالاخره روزی طبیعت دید اگه نیوتون بمونه همه پته‌هاش روی آبه پس کم‌کم شرایط برای رفتنش به اون دنیا مهیا شد و حالا من نمی‌دونم اون دنیا از دست نیوتون چی می‌کشه!

نکته‌ی خوب و جالب توجهی در ادامه‌ی این مستند هست در مورد فضا و زمانی که نیوتون مطلق فرض کرد و انیشتین اون رو نسبی می‌دونست. اما من دوست ندارم ازش الان بنویسم چون اول اینکه خودم دارم هنوز در موردش می‌خونم و درست درکش نکردم و دوم اینکه دوست دارم مفصل‌تر بعدتر! ازش صحبت کنم.

ولی جمله‌ای داره این آقای برونوفسکی (که من خیلی از نگاهش و ادبیاتش خوشم اومده) که میگه نیوتون و انیشتین مردانی بودن که قدمهای خداگونه برداشتن ...

«... نیوتون خدای عهد عتیق است: سخت‌گیر و عبوس و انیشتین خدای عهد جدید است: دل‌رحم و مهربان...»

انیشتین می‌تونست سوالهای سخت رو به سوالهای آسون تبدیل کنه و فهمید اگه بشه با اونها جوابهای آسون هم داد به درکی خداگونه میشه رسید.

فعلا از انیشتین نگم تا بعد...


علمفیزیکتاریخ علمزماننیوتون
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید