ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۳ ماه پیش

47. تاریخ علم کمبریج، چین باستان

عجیب نیست که نه تاریخ، نه ادبیات، نه فلسفه و نه حتی تاریخ علم چین منو جذب نمی‌کنه!!!🤨

به سرعت از روی این قسمت از تاریخ علم کمبریج رد شدم، انگار وقتی کشوری تاریخ علم‌ِ مکتوب و مکشوفی نداره، نویسنده تاریخ علم ناخواسته به تاریخ‌نویسی رو میاره!😵‍💫

توی کتابخونه محض تفنن رفتم تاریخ علم در ایران رو یافتم و دیدم کتاب تاریخه! علمی توش نداره!!!!

چون چین باز هم جذبم نکرد از نکات این بخش بگم و به خودم امید بدم که یه کتاب جذاب پیدا کردم(بعدتر معرفیش می‌کنم) و از طرفی کمی دیگه میرسم به اصل جنس، کوپرنیک و انقلاب علمی.

  • براتون عجیب نیست که چین هنوز زبان نمادین داره!؟
  • اختراع کاغذ تا از چین به آسیا برسه شش قرن و نیم تو راه بوده، تا اروپا هم ۱۲ قرن!
  • چین از یه جایی که یهو از انزوا در میاد شروع به پیشروی به غرب می‌کنه ازون‌طرف مسلمونا هم به سمت شرق پیش میرن، ازبکستان میخورن به هم!!! و هر دو جلوی هم رو می‌گیرن. این توقف خوب بوده یا بد؟
  • عناصری که چینی‌ها بنیادین می‌‌دونن: آب، آتش، چوب، فلز، خاک. جالبه به همه اینها مزه و چیزای دیگه هم نسبت می‌دادن.
  • یین و یانگ هم که معرف حضور همه هست، اینم انرژی‌هاشون بوده.


به جایی که بنویسمش از نوشته‌های بقیه استفاده کردم😂
به جایی که بنویسمش از نوشته‌های بقیه استفاده کردم😂


  • این خیلی جالبه که یونانی‌ها اگه اولین کسایی بودن که از نظریه اتمی حرف زدن، چینیا اولین‌هایی بودن که از نظریه موجی حرف زدن. البته اینها نوعی نگاه به طبیعته تا تبیین‌های امروزی هر دوشون خیلی فاصله داشتن.

و آخرین نکته اینکه مهم‌ترین اختراع چینی‌ها قطب‌نمای مغناطیسی بود.

چینی‌ها کارهای زیادی کردن ها، ولی من دنبال یک زنجیره از فعالیت‌هام، چیزهایی که کنار هم یک فعالیت و تحول علمی رو رقم زده باشن و در ضمن از صنعت هم حرف نمی‌زنم هر چند ربط صنعت و علم خیییییلی زیاده ولی اگه بخوام از صنعت و فناوری حرف بزنم به علم نمی‌رسم...


این از چین، پست بعدی؛ هند.

تاریخ علمعلمفیزیکچینقطبنما
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید