ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۴ دقیقه·۵ ماه پیش

5. علم‌خوانی: انسان و لذت آگاهی

عروج انسان
عروج انسان

دیروز چون از برنامه‌ای که برای علم‌خوانیم گذاشته بودم خیلی جلوتر بودم تصمیم گرفتم به جای مطالعه مستندهایی که در مورد فیزیک و علم دارم رو مرتب کنم تا کم‌کم همراه با خوانشم ببینمشون.

یادم افتاد چند وقت پیش خیلی اتفاقی با یه مستند حسابی قدیمی آشنا شدم به اسم عروج انسان. مستند مربوط به قبل از تولدم بود ولی جذبش شدم. چند قسمت دوبله‌اشو دیده بودم که تصمیم گرفتم زبان اصلشو پیدا کنم. زبان اصلشو پیدا کرده بودم ولی زیرنویس مناسبش نبود!

تا اینجا یادم اومد. پس دست به کار شدم که زیرنویسشو پیدا کنم. پیدا کردم ولی دیدم نمی‌خونه! انقدرررررر تلاش و تقلا کردم تا فهمیدم فایل زیرنویس یه مشکلی توی قرار دادن ‌Enter داره و به همین دلیل کل زیرنویس در کمتر از یک ثانیه میاد و میره (زیرنویس کل 45 دقیقه در یک ثانیه).

خیلی راحت گفتم خب حله! مشکل که پیدا بشه راه حلش آسونتره! ولی زهی خیال باطل. هر فایل حدود 600تا800 تا اینتر می‌خواست و این مستند هم 13 قسمت بود. میشد 7تا10هزار اینتر🥴

ازونجایی که من خیلی سرتقم و سرم درد می‌کنه برای یافتن راه‌حل. افتادم دنبال اینکه چطور من می‌تونم به فایل زیرنویس بگم قبل از هر عددی که اون عدد زمان نباشه (چون زیرنویس پر از نوشتن زمان شروع و پایان دیالوگهاست) اینتر بزن!

من برنامه‌نویس نیستم و تهِ تهش فرمول نوشتن توی اکسل و کمی C++ بلدم که اونم به هیچ درد الانم نمی‌خوره. هر جا خوندم نشان از این بود که یا چنین چیزی نشده یا تو داری یه جایی اشتباه می‌کنی و بد مسئله رو مطرح می‌کنی.

خلاصه سرتون رو درد نیارم انقدددددددددر سمج شدم تا از ترکیب چیزهایی که بلد بودم و خوندم و کمی استدلال و آزمون و خطا با یک کد سه‌مرحله‌ای زیرنویس‌ها رو درست کردم.😉

ساعت شد 19:30 شب (از بعد از ناهار پاش بودم) و واقعاً زمان برد و بیشتر از ده بار به خودم گفتم بی‌خیال نمیشه. ولی وقتی شد انقدر چسبید که نه تنها همه خستگیم رفت بلکه انرژی داشتم روز رو از اول شروع کنم😄

اینجا به ذهنم رسید دانشمندها واقعاً چقدر کیف می‌کردن!؟ همینا که دارم ازشون می‌خونم. فکر کن اونا یه کار ساده مثل درست کردن زیرنویس که اونم فقط به درد خودشون بخوره که انجام نمی‌دادن. یکهو طرف می‌فهمید علاوه بر امواج مرئی یه سری نور نامرئی هم هست که دماشون فلان قدره!

نیوتونِ لج‌درآدر (مدیونید فکر کنم حسودم) یکهو با یه سیب می‌فهمه که یه نیرویی در جهان وجود داره که فرمولش هم میشه این. و این نیرو نه تنها رو زمینه بلکه در کیهان جاریه!

خداوکیلی این کیفِ دنیا نیست پس چیه؟😄


حالا که از عروج انسان گفتم از مجری و در واقع تولید‌کننده‌اش هم بگم. ایشون👇

ژاکوب برونوفسکی
ژاکوب برونوفسکی

این مستند 13 قسمتی رو ساختن و بعد هم کتابی متناسب با همون چاپ کردن:

کتاب عروج انسان
کتاب عروج انسان

مستند به شکلی جذاب و آروم و مهربون داره درباره روند تعالی انسان صحبت می‌کنه. این آقا ریاضی‌دان و زیست‌شناس بودن و به نظر من خیلی علاقمند به همین موضوعات بودن. یکی از دلایل این همه تلاش من برای دیدن این مستند به زبان اصلی این بود که چنان ذوق و هیجانِ همراه با آرامش و راحتی در بیان ایشون هست که به نظرم بعد از سالیان باعث شده هنوز این مستند دیدنی و جذاب باشه، حداقل برای من.

چه خوب که کمی قبل از مرگشون چنین کار زیبایی رو برای امثال من گذاشتن.

به عنوان آخرین حرفم بگم:

ناخودآگاه این مستند برای من با مستند عبور از کرمچاله‌ مقایسه شد. با اینکه من مورگان فریمن رو خیلی دوست دارم و مستند Story Of God رو بارها دیدم و لذت بردم (هرچند نقدهای محکمی هم بهش دارم) ولی مستند عبور از کرمچاله به نظرم هدر دادنِ اون همه اطلاعات بود! یک عالمه اطلاعاتِ جذاب و ناب و بکر و بعضاً شنیده نشده با یه قالب‌بندیِ شلوغ و عجله‌ای و بذارید بگم پست‌مدرن راه به کجا می‌خواست ببره؟ به نظرم فقط می‌خواست مخاطب در نره. می دونم دارم کمی بی‌انصافی می‌کنم توضیح بیشتر رو می‌ذارم برای یه پست دیگه. پستی درباره‌ی عبور از کرمچاله. ولی برای اینکه کلامم منعقد شه بگم در عوض مستند عروج انسان به شدت منسجم و آروم در حال بیان مطالب و به دنبال ته‌نشین شدن اون در ذهن مخاطبه. خلاصه معلومه دیگه خیلی بهم چسبیده.

اینم یه عکس متفکر از برونوفسکی
اینم یه عکس متفکر از برونوفسکی

آرزو می‌کنم لذت کشف و درک مهمون هر روزتون باشه.

عروج انسانبرونوفسکیتاریخ علمفیزیکمستند
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید