ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

83. علم‌خوانی: چقدر کتابای درسی عصا قورت‌داده‌ان!🥴

دیدم حالا که حوصله‌ی ادامه‌ی روند فیزیک‌خوانی نیست برم سراغ کتاب درسی و کمی با اون دوست بشم چون کم‌کم می‌خوام برم و دوره‌ی آموزشی در موردش بسازم دیگه

ولی چشمتون روز بد نبینه... این همه سال از درس خوندن من گذشته ... این همه بچه‌ها تغییر کردن ... اصلاً نمیشه اطلاعات و ذهن و نگاه بچه‌های الان رو با زمان من مقایسه کرد ... ولی کتاب درسی هیچ فرقی نکرده!

عجیب نیست!

زمانی که من دبیرستان بودم کامپیوتر توی خونمون نداشتیم! هنوز توی دایره‌المعارف و کتابهای کتابخونه دنبال اطلاعات می‌گشتیم. این حجم انبوه اطلاعات اون هم با شیوه‌های شنیداری و دیداری جذاب در دسترس که هیچ در مخیله‌مون هم نبود. ولی حالا چی؟

امروز بچه‌ها خودشون کانال یوتیوب دارن و چیزهایی که بلدن به بقیه یاد میدن! پادکست می‌سازن. در سن کم کلیپ می‌سازن و کلی چیز از فناوری بلدن!

بعد اونوقت هنوز کتاباشون شبیه کتاباییه که من سی و اندی ساله خونده‌ام!!!

واقعاً مایه‌ی تأسفه🙄


از ناله و گله بگذرم برم سراغ کار خودم:

بالاخره نوشتن آموزشی رو شروع کردم. آموزش که نمیشه گفت یه جورایی داستان‌گوییه. امیدوارم زودتر آماده بشه و بتونم منتشرش کنم.

راستش من نوشتن دوستانه‌ام خوبه، با توجه به مطالب کتاب درسی اطلاعات علمی خوبی هم دارم😎 اما استرس دارم😟. هم اینکه نوشتن و اطلاعات برای ساخت یه دوره جذاب که بتونه بچه‌ها رو با فیزیک دوست کنه کافی نیست و هم اینکه من در زمینه ساخت محتوای صوتی و تصویری استعداد خوبی ندارم😏

به هر حال به قول همسرجان باید شروع کرد. تا شروع نکنم نه می‌فهمم خودم چند مرده حلاجم و نه متوجه میشم مخاطبا چی رو دوست دارن و چی رو دوست ندارن.

اینم بگم کار از اونی که فکر می‌کردم سخت‌تره!

من فکر‌ می‌کردم میرم محتوای کتاب درسی رو با تاریخ فیزیک و قصه‌های اون ترکیب می‌کنم تا هم برای بچه‌ها جذاب و شنیدنی باشه و هم باعث بشه درک بهتری از مفاهیم داشته باشن ولی در اجرا داستان فرق می‌کنه.

-چه فرقی؟

توی کتاب درسی میگه چگالی میشه جرم واحد حجم اینم فرمولش. این میشه چقدر؟ نیم‌خط!

-خب! ایرادش چیه؟

خب که خب! من برای این نیم‌خط یه قصه دارم که اصلا چگالی از کجا پیدا شد؟ فرمولش چجوری کشف شد؟ به چه دردی می‌خوره؟ و چه و چه؟

و این باعث میشه برای ده صفحه از کتاب من 50-60صفحه داستان‌سرایی لازم داشته باشم😉 برای من جذابه‌ها! ولی برای بچه‌هایی که توی این دوران به جای تلاش برای درک و فهم همش درگیر نمره و درصدن هم جذابه؟🙄

در کل تصمیم دارم همین کار رو انجام بدم. فوقش اینه که هیچکس خوشش نمیاد دیگه😏


خلاصه فعلاً در این احوالاتم. ولی از امروز ادامه‌ی خوانشم رو شروع می‌کنم در پست بعدی می‌گم برنامه‌ام در ادامه چیه😉

کتاب درسیفیزیک دهمفیزیککتابسادگی
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید