ویرگول
ورودثبت نام
سید علی کاشف
سید علی کاشف
خواندن ۳ دقیقه·۴ سال پیش

اهمیت نماد گرایی و پرداختن به آن vs معنی گرایی

همه ما حرف هایی از قبیل علامت شیطان پرستی، نماد شیطان، عدد مختص به شیطان و این جور حرف ها رو شنیدیم. من اولین بار این ها رو حدود 10 سال پیش از آقای رائفی پور شنیدم. همون موقع احساس میکردم که هم مقداری غلو و اغراق داره صورت میگیره و هم اینکه در اولویت بندی که ما نسبت به توجه به امور مختلف باید داشته باشیم، سهم زیادی رو ایشون به نماد گرایی اختصاص میده. امور مهمتر و خطرناک تری هم مطرح هست . اما همین جا از اقای رائفی پور بابت این که اولین شخصی بود که یک سری اطلاعات ارزشمندی در مورد نماد گرایی به من داد سپاسگزارم. شاید اقتضای اون موقع این حجم از توجه و عطف نسبت به این مساله بود.

عکس از اینترنت
عکس از اینترنت

من اطلاع زیادی از نماد گرایی ندارم. و تا اطلاعات کامل نداشته باشیم، نمیتونیم قضاوت کاملی داشته باشم. اما اخیرا با چند محتوا گمراه کننده مواجه شدم که احساس میکردم به اون ها توجه کمتری میشه. که یکی از اون ها رو شرح میدم

یک پسر عموی باهوش دارم که حدودا 8 سال از خودم کوچیکتره. از ما که گذشته اما اون بازی هایی که میکنه و کارتون هایی که میبینه رو بعضا برام توصیف میکنه.

امروز داشت در مورد
کارتونی به نام«Spies in Disguise‎» و یا «جاسوسان نامحسوس» صحبت میکرد.

میگفت تو این کارتون یک تفکر رو به صورت ناخداگاه، به مخاطب تزریق میکنه( البته من دارم با جمله بندی خودم میگم) . و آن تفکر اینه که برای اصلاح جامعه نیازی به کشتن هیچ کسی نیست. و راه درست اصلاح اینه که هیچ قتلی نسبت به مجرمین صورت نگیره. حتی اگر کسی هزاران نفر رو کشته باشه، نباید او کشته بشه.

Spies in Disguise
Spies in Disguise

در بدو امر، ممکنه اون چیزی که به ذهن من رسیده به ذهن شما برسه که این کارتون برای بچه ها ساخته شده و در کارتون باید از خشونت پرهیز کرد. در حالی که این کارتون پر از خشونت هست و اصلا یک کارتون آروم و لطیف نیست. پس این فرضیه هم جلوگیری از قتل مجرمین صرفا برای رعایت حال کودکان و روحیه لطیف اون ها هست، هم، فرضیه درستی نیست.

در مورد این تفکر باید گفت که پر واضحه که بدون قتل، نمیشه جامعه رو اصلاح کرد. برای تعدادی از مجرمین، تنها مرگ هست که میشه به عنوان جزاء در نظر گرفت. جدا از این که هیچ تهدیدی به اندازه تهدید به مرگ، برای اون ها رادعیت( سبب باز داشتن) نداره.

پسر عموی من هم نقد هایی که به کارتون ها راجع به نماد گرایی میشه رو شنیده بود. و متعجب بود که چرا نسبت به محتوای اون ها کسی صحبتی نمیکنه.

واقعا چه کسی محتوی کارتون هایی رو که هر روز به خورد کودکان و نوجوانان داده میشه رو برسی میکنه؟ حافظه انسان ها در کودکی و نوجوانی ، بسیار گیرا تر و متاثر تر از دوران جوانی و پیری است. بهترین موقع برای کاشتن بذر یک ایدئولوژی، دوران کودکی است.




نماد گراییمحتوای فاسد کارتون هانظارت بر کارتون های خارجیاهمیت بیشتر محتوا گرایی
میخوانم تا بفهمم ، آن را مینویسم تا درست بفهمم؛ وقتی درست فهمیدم باز مینویسم تا دیگران بفهمند.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید