اسپرینت، هسته اصلی اسکرام هست. یک سری دورههای زمانی تکرار شونده در اسکرام وجود دارد که به آنها اسپرینت میگویند. در یک دوره از اسپرینت، آیتم یا مشکلی را انتخاب کرده, آن را بررسی و راه حلهایی را مطرح میکنیم و در پایان، مشکل حل شده یا ایدهی جدیدی را ارائه میدهیم.
فایدهی استفاده از اسکرام و اسپرینتهای آن این هست که بدون تولید محصول یا ایجاد تغییری در روند کار خود، روی نمونهی اولیهی آن کار کرده و نتایج را بررسی میکنیم. اگر بازخورد مناسبی دریافت کردیم و اسپرینتها با موفقیت به پایان رسیدند، میتوانیم شروع به تولید محصول یا تحقق بخشیدن به ایدههای خود کنیم.
برای پیشبرد کار با استفاده از این روش، اولین کتاب اسپرینت نوشتهی Jake Knapp در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و از همان زمان بود که با کاربردیترین روشها آشنا شدیم و پی بردیم که چطور میتوانیم کارهای خود را سریعتر پیش ببریم.
با این ایده، افراد بسیاری توانستند آموزش ببینند تا بهترین راه را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنند. با گذشت زمان و بررسی مراحل اسپرینت اصلی، اکنون به Design Sprint 2.0 میرسیم.
از مِی ۲۰۱۸ با بروزترین اسپرینت و البته نسخه نیمه رسمی آن روبه رو هستیم. تفاوت عمده اسپرینت اصلی با اسپرینت ۲، این هست که نسخه جدید آن تنها برای استارتاپها کاربردی نیست و سازمانهای بزرگی که زمان کافی برای اختصاص دادن یک هفته کامل برای یک کار را ندارند میتوانند از آن استفاده کنند.
همانطور که میدانید، اسپرینت، یک دوره پنج روزه برای حل مشکلات بزرگ و بررسی ایدههای متفاوت در راستای آن هست. تیم اختصاص داده شده به هر اسپرینت، موردی را تحلیل کرده، راه حلهای مناسب را طراحی و آنها را روی کاربران واقعی تست میکنند. تیمها با یک آیتم مبهم، کار خود را شروع میکنند و در آخر، بازخوردی مشخص و قابل ملاحظه را تنها در ۵ روز دریافت خواهند کرد.
دو تفاوت عمده در فرآیند بررسی هر آیتم در اسپرینت ۱ و اسپرینت ۲
در ادامه، موارد گفته شده را بصورت جزئی بررسی میکنیم:
اسپرینت اصلی به شکل زیر هست:
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، اسپرینت روز شنبه شروع شده و روز چهارشنبه تمام میشود. روز شنبه نقشه راه خود را مشخص کرده، روز یکشنبه طرح دستی یا اسکچ آن را کشیده، روز دوشنبه تصمیمگیری کرده و استوری برد میکشیم، روز سه شنبه پروتوتایپ یا طرح اولیه ایده خود را ایجاد میکنیم و روز آخر یعنی چهارشنبه زمان تست موارد خروجی هست. در تمام روزهای این دوره، به تک تک افراد تیم نیاز خواهید داشت اما در روز بررسی پروتوتایپ به برخی و روز تست به اکثر افراد نیاز خواهید داشت.
اکنون نگاهی به اسپرینت 2 میاندازیم:
اولین چیزی که به چشم میآید این هست که روز چهارشنبه حذف شدهاست. البته میتوانید این روز را به کارهای عقب مانده و آیتمهای ناتمام اختصاص دهید.
در اینجا ممکن هست بپرسید که چطور کارها را در این تعداد روز باقی مانده بصورت فشرده انجام دهیم؟
درواقع، دو روز از این دوره، غیرقابل تغییر هست و تمام کارهای اختصاص داده شده به این دو روز را نمیتوان بصورت فشرده انجام داد یا به روزهای دیگر واگذار کرد. در واقع، روزهای اختصاص داده شده به پروتوتایپ (دوشنبه) و تست نهایی (سهشنبه) را دست نخورده نگه دارید، چرا که هر کدام به تمام ساعات روز نیاز خواهند داشت.
۴ آیتم باقی مانده نیز بین دو روز دیگر تقسیم میشوند، بصورتی که یک مورد در صبح و مورد دیگر در عصر همان روز انجام میشود. در این دو روز با تیم اسپرینت سمت کاربر نیز مشارکتی خواهیم داشت. هر چند برنامهای بسیار فشرده به نظر میرسد، میتوانیم زمان اختصاص داده شده به هر آیتم را به نیمی از زمان پیشنهادی در کتاب اسپرینت برسانیم.
در ادامه با هم هر کدام از مراحل اسپرینت 2.0 را بررسی میکنیم:
در واقع این روز، فشردهی دو روز شنبه و یکشنبه در نسخه اصلی اسپرینت هست. تمام کارهای مختص روز شنبه را در صبح این روز و کارهای مربوط به یکشنبه را در عصر روز شنبه انجام میدهیم. با جایگزین کردن این روش، عملکرد بهتری نیز خواهیم داشت، چرا که در عین حال انرژی گروه در سطح بالای خود خواهد ماند.
صبح شنبه: مشخص کردن چالش
با انجام مصاحبههای تخصصی و پرسیدن سوالهای «چگونه میتوانیم...» یا همان تکنیک (How Might We…)، موارد را برای درک بهتر چالش مد نظر و البته نیاز واقعی کاربر بررسی میکنیم. هر چند کتاب اسپرینت این کار را پیشنهاد نکردهاست اما بررسیهای زیاد نشان میدهد که با طی این مراحل، میتوانیم مشکلات را بصورت عمقیتر بررسی کرده و سوالهایی کاربردیتر در راستای یافتن راه حل ایدهآل مطرح کنیم.
با داشتن چنین دانشی میتوان برای اسپرینت، هدفی بلندمدت و سوالات مرتبط با آن را تعیین کرد. با این روش، کار با روندی طبیعی پیشرفت میکند که البته نکات دریافت شده از طریق مصاحبهها در رسیدن به هدف اسپرینت کمک خواهند کرد.
در این دوره، حداکثر ۴۵ دقیقه را به ایجاد نقشه راه خود اختصاص میدهیم که با استفاده از این روش، کار ما بسیار راحت خواهد بود. طبق کتاب اسپرینت، طراحی نقشه به حدود نیمی از روز نیاز دارد اما با اسپرینت ۲، همان نقشه را در ۴۵ دقیقه ایجاد خواهید کرد و نیازی به زمان بیشتری نخواهید داشت. سپس سرپرست گروه، هدفی را روی نقشه تعیین میکند و اینچنین آیتم روز شنبه، در نیمی از همین روز به پایان میرسد. حالا وقت ناهار و خوردن یک قهوه هست.
بعد از ظهر شنبه: یافتن راه حل
اکنون که بطور کامل چالش جدید را از همه جهات بررسی کرده و با آن آشنا شدهایم، زمان آن هست که به دنبال راه حل مناسب باشیم. در این مرحله در واقع، وظایف روز یکشنبه را در بعد از ظهر همان شنبه انجام میدهیم. البته نباید به دلیل کم شدن زمان، از کیفیت کار خود بکاهیم.
در این زمان با Lightning Demo (نمونه نمایشی) شروع میکنیم و دیگر نیازی به ادامهی جستجو برای یافتن راه حلهای دیگر نیازی نیست. در اسپرینت ۱، این مورد در صبح روز یکشنبه انجام میشد. این بخش از کار، همان میانبر هست که موجب صرفهجویی در زمان میشود.
زمانی که از دموها، بهترین ایده را برای حل مشکل یافتیم، طراحی اسکچ را از موارد خلاصه شده شروع میکنیم. اکنون زمان زیادی داریم تا با خیال راحت، راه حلهای انتخابی خود را با دست طراحی کرده و آنها را برای صبح روز بعد (یعنی یکشنبه) به دیوار بچسبانیم.
در اینجا کار روز شنبه تمام شد. با اعضای تیم فکرتان را روی هم ریختهاید، هدف را مشخص کرده و طراحی تفکرات و ایدههای خود را انجام دادهاید. حال وقت رفتن به خانه و استراحت هست چرا که یکشنبهی سختی را در پیشِ رو خواهید داشت.
این روز تفاوت چندانی با روز دوشنبه در کتاب اسپرینت ندارد اما در بعد از ظهر یکشنبه، کارهای متفاوتی را انجام خواهیم داد.
صبح یکشنبه: رای دادن به راه حل و ایدهها
تفریحانه بین گالری طراحی ایدهها قدم بزنید و تمام نکات مهم را مد نظر بگیرید. تمام صبح را به انتخاب یکی از آنها برای ایجاد پروتوتایپ (نمونه اولیه) اختصاص دهید. با بررسی نقشه علامتگذاری شده شروع کنید، جایی که افراد، نقاط الهامبخش طراحیها را انتخاب کردهاند و این چنین هست که یک سری دستهبندی ایجاد میشوند. این دسته بندیها در مرحله ارائه راه حل، بصورت جزئی بررسی خواهند شد، زمانی که سرپرست تیم از هر طراحی منتخب (هر یک از اعضای تیم، نقطهای از طرح را برای دنبال کردن انتخاب میکند) بازدید میکند. تمام صبح روز دوم، حول تصمیمگیری سرپرست میگردد، جایی که یک یا دو مورد (concept) را برای ایجاد پروتوتایپ انتخاب میکند.
بعد از ظهر یکشنبه: ایجاد استوری برد
به این مرحله تمرینی را اضافه کردهایم که ایجاد استوری برد را حداقل ۲۷ برابر آسانتر میکند. این مورد را User Test Flow (نقشه راه کاربر) مینامند. هر یک از اعضا اجزاء اصلی استوری برد خود را طراحی میکند و مسئول اسپرینت به یک یا دو تا از این استوری بردها برای ایجاد پروتایپ آن رای میدهد. گرچه این مرحلهای اضافیست، اما سرعت فرآیند ایجاد استوری برد را بیشتر میکند.
به این طریق، با پایان روز یکشنبه، تمام تصمیمگیریها را انجام داده، افراد تیم خود را متقاعد و توجیه کنید و در آخر نیز هر یک از افراد وظیفه خود را به عهده بگیرد. اکنون مسیر مشخصی در اختیار شماست و میتوانید ایجاد پروتایپ را شروع کرده و موارد خواسته شده از خود را بررسی و اعمال کنید.
موفقیتی که با این روند به دست خواهید آورد، وصفنشدنیست. با اینکه این ورژن از اسپرینت، در تمام مراحل تابع قوانین کتاب آن نیست، اما خروجی آن کاملا بیعیب و نقص بوده و موجب جذب مدیر محصول بیمیل نیز میشود.
این روز به شروع ایجاد پروتوتایپ (نمونه اولیه محصول یا آیتم) اختصاص دارد که این کار را دقیقا طبق موارد گفته شده در کتاب اسپرینت انجام خواهیم داد. تیمی که وظیفه ایجاد پروتوتایپ را بر عهده دارد این کار را شروع میکند اما در طول روز چندین جلسه خواهیم داشت تا مطمئن شویم همهچیز در مسیر تعیین شده پیش میرود. همچنین در پایان روز، کارفرما را در جریان روند کار قرار میدهیم تا بداند که چه فعالیتهایی در طول روز انجام شدهاست.
روز آخر به تست محصول توسط کاربر اختصاص دارد. این مرحله را نیز هماهنگ با کتاب اسپرینت پیش میرویم، تنها مورد تفاوت عملکرد ما با این کتاب، انتخاب روز سهشنبه بجای روز چهارشنبه هست. موارد طراحی شده را در اختیار جمعی از کاربران واقعی قرار داده و بازخوردهای آنها را تحلیل و بررسی میکنیم. اگر با نتایج مثبتی مواجه شدیم، به این معنیست که کار خود را بدرستی انجام داده و طرح پیشنهادی ما آمادهی ورود به مرحلهی تولید هست.
اکنون چهارشنبه هست ولی اسپرینت تمام شدهاست، مدیر محصول به نتایج مورد نظر خود رسیده و افراد تیم از کار گروهی خود راضیاند. در این روز تنها دور هم مینشینیم، ناهاری دستهجمعی میخوریم و هفتهای که گذشت و نکات جدیدی که یاد گرفتیم را مرور میکنیم.