ویرگول
ورودثبت نام
Jamshid
Jamshid
خواندن ۳ دقیقه·۱ ماه پیش

سی‌پی‌یوی بوق بوق‌ی

Beep Beep Task Manager
Beep Beep Task Manager


یادمه چند سال پیش که ماین کردن بیت‌کوین خیلی بحث تازه‌ای بود، لپ‌تاپم آلوده به یک بدافزار یا ویروس شده بود که کلی از منابع و توان سیستمم رو درگیر می‌کرد. بعد یه مدت از روی کارکرد فن لپ‌تاپ و چک کردن مداوم تسک‌منیجر بالاخره پیداش کردم و پاکش کردم.

این اتفاق الان دوباره برای لپ‌تاپم افتاده و مواقعی که در حال دیدن فیلم هستم یا مدت زمان قابل‌توجهی به ماوس دست نزدم یا مواقعی که لپ‌تاپ بدون استفاده و کاملا فیری است، کارکرد سی‌پی‌یو بعضا تا 30-35 درصد هم بالا می‌ره، در صورتی که در مواقعی که در حال استفاده از لپ‌تاپ هستم، این کارکرد اکثر اوقات زیر 10 درصد است.

بخش جالب داستان اینجاست که به محض اینکه تسک‌منیجر رو باز می‌کنم، بلافاصله مصرف سی‌پی‌یو به حد نرمال خودش یعنی زیر 10 درصد میاد و فن لپ‌تاپ خاموش میشه )). یعنی تا تسک‌منیجر باز میشه سریع همه چی نرمال می‌شه و هیچی ردپایی از بدافزار باقی نمی‌مونه.

البته این موضوع می‌تونه علت‌های مختلفی داشته باشه (مثلا اینکه سیستم عامل در هنگامی که لپ‌تاپ آزاد است، شروع به آپدیت کردن ویندوز و ... کند) و ظاهرا در بعضی از سناریو‌ها یک مشکل متداول کاربران ویندوز عه. ولی از اونجایی که می‌دونیم که میشه بدافزارهای خیلی خفن نوشت که حتی کاربرای خفن رو هم به چالش کشید، یه حس قوی بهم میگه که لپ‌تاپم دوباره آلوده شده با این تفاوت که این سری نمی‌تونم بدافزار احتمالا بیت‌کوین‌ماینر رو پیداش کنم )). (دلایل دیگه‌ای هم برای اینکه معتقدم لپ‌تاپم آلوده شده دارم از جمله دوامِ کوتاه‌مدتِ خمیرسیلیکونِ مثلا جنسِ خوبِ سی‌پی‌یوم)

راه‌حل‌ها:

  • 1. آنتی ویروس خفن نصب کنم. (خیلی دوسش ندارم این راه‌حل رو)
  • 2. سیستم‌عامل رو عوض کنم. (حالش نیست)
  • 3. یه اسکریپت بنویسم که به محض اینکه مصرف سی‌پی‌یو بیشتر از 20 درصد شد بوق بزنه، بوق بزنه‌، انقدر بوق بزنه که یا خودم قطعش کنم یا مصرف سی‌پی‌یو برگرده به حالت نرمال. دیدی ماشینارو تنظیم می‌کنی سرعتت که از 120 عبور کرد بوق بزنه ))).
  • 4. ...

راه‌حل موقت و دم‌دست همین گزینه سه عه )).

# Open Notepad or any text editor.

# Copy and paste the following PowerShell script:

# Define the CPU threshold (25%) $cpuThreshold = 25 # Define the beep frequency and duration (in milliseconds) $beepFrequency = 800 $beepDuration = 300 # Infinite loop to continuously check CPU usage while ($true) { # Get the current CPU usage $cpuUsage = Get-Counter '\Processor(_Total)\% Processor Time' | Select-Object -ExpandProperty CounterSamples | Select-Object -ExpandProperty CookedValue # Check if CPU usage exceeds the threshold while ($cpuUsage -gt $cpuThreshold) { # Beep while CPU usage is higher than threshold [console]::beep($beepFrequency, $beepDuration) # Get the updated CPU usage $cpuUsage = Get-Counter '\Processor(_Total)\% Processor Time' | Select-Object -ExpandProperty CounterSamples | Select-Object -ExpandProperty CookedValue } # Wait for a second before checking again if CPU usage is below threshold Start-Sleep -Seconds 1 }

# Save the script with a .ps1 extension (e.g., cpu_beeper.ps1).

# Open PowerShell as Administrator.

# Navigate to the directory where the script is saved using the cd command.

# Run the script by typing:

./cpu_beeper.ps1

# If you got error, run the following command in PowerShell (Administrator):

Set-ExecutionPolicy RemoteSigned


آره خلاصه. از وقتی از این اسکریپت استفاده می‌کنم دیگه بدافزاره یا جرعت نمی‌کنه فعال بشه )) یا اینکه مثلا وسط فیلم دیدن فعال میشه که با بوق بوق متوجه می‌شم و تسک‌منیجر رو که باز می‌کنم اوکی میشه ))).


لپ‌تاپتون رو به سیستم بوق بوق مجهز کنید. 😌

آنتی ویروسcpu usageبوقبدافزاربیت کوین
دانشجوی ارشد هوش مصنوعی در دانشگاه امیرکبیر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید