گیب زیکرمن یکی از پیشروهای دنیای بازیوارسازی یا همان «Gamification» است که امروز به یکی از داغ ترین ترندهای بازاریابی تبدیل شده است. در واقع، گیب سخنگوی عمومی برجستهای است که در زمینه بازیوارسازی، تعامل کاربر و طراحی رفتاری حرفهایی جذابی برای گفتن دارد. اخیرا گیب زیکرمن کتاب جدیدی منتشر کرده که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در ادامه این مطلب سورچی، به بررسی کتاب جدید گیب زیکرمن میپردازیم و سپس، مراحل استفاده از بازاریابی مبتنی بر بازی را توضیح خواهیم داد.
کتاب گیب، “بازاریابی مبتنی بر بازی: وفادارسازی مشتری از طریق پاداش، چالش و مسابقه” برای کسانی که تمایل به یادگیری روانشناسی در مورد مکانیزم بازیهای مبتنی بر بازاریابی و کمپینهای تبلیغاتی دارند، میتواند مقدمه بسیار خوبی باشد.
طبق بررسیهای که تیم ما در مجله سورچی انجام داد، این کتاب به بررسی کلی و جامع گیمیفیکیشن (بازیوارسازی) میپردازد و برای این موضوع که چگونه می توان از آن برای ایجاد انگیزه در مشتریان و افزایش وفاداری استفاده کرد، راهکارهای خاصی را ارائه میدهد.
گیب همچنین مطالعاتی را درباره کسبوکارهایی که از استراتژیهای گیمیفیکیشن استفاده کرده و موفق شدهاند، در این کتاب آورده است.
گیمیفیکیشن انقلاب بزرگی در وب و برنامههای موبایل به شمار میرود. استارتاپهای نوآورانه، شتابدهندهها و برندهای تازه تاسیس، همه در این خصوص هم نظرند که استفاده از مکانیزم بازی در کنار دیگر روشهای بازاریابی، «قدرتمندترین» راه برای وفادارسازی مشتریان به برند در این بازار پر جنب و جوش است.
با استفاده از سیستمهای امتیازدهی، سطح بندی، دادن نشان (Badge)، چالشآفرینی، پاداشدهی و استفاده کردن از تابلو امتیازات (Leaderboard) و دیگر روشهای مبتکرانهی گیمیفیکیشن، میتوانید به طور چشمگیری هزینه جذب مشتری را کاهش دهید و با آنها تعامل خوب و پایداری را ایجاد کنید.
این مکانیزم میتواند منجر به بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان برای کسبوکار شما شود تا بدون پرداخت هزینهی چندانی، دیگران در مورد شما و کسبوکارتان صحبت کنند.
گیب در کتاب «بازاریابی مبتنی بر بازی» اثبات کرده که بازیها چگونه میتوانند موجب افزایش تعامل و وفاداری مشتریان شوند. به طور کلی، کتاب «بازاریابی مبتنی بر بازی» موارد زیر را تحت پوشش قرار میدهد:
سعی کنید به رفتار مشتریان هدف خود فکر کنید و ببینید که چه رفتاری از مشتری در کسبوکار شما باید هدایت شود یا تغییر کند. هنگام دقت به رفتار مشتریان خود، فقط به اهداف کلی یا نهایی خود، مانند تعامل بالاتر یا بیشتر دیده شدن برندتان فکر نکنید. در عوض، به اهداف سادهتری که به راحتی قابل دستیابی هستند دقت کنید و با تمرکز بر آنها، روی عملکرد کلی کسبوکار خود تاثیر مثبتی ایجاد کنید.
برای مثال، سعی کنید برای کاربران انگیزه ایجاد کنید تا از نقاط مثبت خدمات یا محصولات کسبوکار شما برای دوستان و آشنایان خود تعریف کنند و شما را به دیگران معرفی کنند.
در ادامه به این فکر کنید که هر یک از رفتارهای کاربران چقدر برای کسبوکار شما ارزشمند است و بر این اساس، به هر عمل امتیازی جدا اختصاص دهید. هر یک از امتیازها باید دارای وزن نسبی باشد، یعنی اگر ایجاد یک حساب کاربری جدید 10 برابر ارزش بیشتری نسبت به کلیک کردن بر روی یک لینک تبلیغاتی دارد، مطمئن شوید که این موضوع را در سیستم امتیازدهی بازی خود اعمال کنید.
کاربران شما با انجام بازی، باید در تابلو امتیازات متوجهی تغییر جایگاه خود نسبت به دیگران شوند. این کار باعث میشود با هر رفتار کوچک تشویق شوند تا راه طولانی را هم برای رسیدن به اهداف شما طی کنند.
ایجاد چالشهای ساده میتواند اثر عمیقی بر رفتار کاربرانی که به کمپین شما میپیوندند داشته باشد. سعی کنید چالشهای خود را به روز نگهدارید و از آنها در راستای استراتژیهای بازاریابی خود استفاده کنید.
کسبوکار شما چه رسمی و جدی، و چه ذاتا سرگرم کننده باشد، ایجاد اهداف سرگرمکننده میتواند تعامل شما با کاربرانتان را به شدت افزایش دهد و باعث ایجاد فرصتهای جدیدی برای درآمدزایی شود.
کتاب «بازاریابی مبتنی بر بازی» به کمک یک سری آموزشهای عملی برای اضافه کردن بازی و مفاهیم بازی، استراتژی بازاریابی شما را تقویت میکند. در ادامه، برخی از سرفصلهای کتاب گیب زیکرمن آورده شده است:
برای شروع کمپین تبلیغاتی خود و دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان پلتفرم سورچی در ارتباط باشید.
#پلتفرمسورچی #تبلیغاتارزان #تبلیغاترایگان #تبلیغاتبهسبکبازی #بازاریابیگیمیفیکیشن #استفاده_از_بازاریابی_مبتنی_بر_بازی #بازاریابیمبتنیبرگیمیفیکیشن #گیمیفیکیشنچیست #مزایایگیمیفیکیشن #گیمیفیکیشندرکسبوکار #استفاده_از_بازاریابی_گیمیفیکیشن #Gamification #Gamify #GamificatioMarketing #AdverGames