شرکت های بازی سازی راه های زیادی برای تبلیغ و جذب مخاطب قبل از ارائه محصول نهایی دارند؛ ساخت و پخش تریلر ها، غرفه های معرفی در نمایشگاه های سالیانه، خرید پنل های تبلیغاتی در سایت های مشهور، بیلبوردهای عظیم در سطح شهرهای بزرگ دنیا، همه و همه از راه هایی هستند که انتشار دهندگان بازی می توانند از آن ها بهره ببرند. اما پس از انتشار محصول، این بازیکنان و مخاطبان هستند که حرف اول و آخر را در رابطه با بازی منتشر شده می زنند. حتی گاهی نقد های مثبت و منفی هم باعث نمی شوند تا شما از تجربه یک عنوان عقب نشینی کنید؛ اما ممکن است یک تعریف یا نقد ساده از دهان دوستتان شما را از خرید یک بازی منصرف کند و یا بالعکس آن چنان شما را تحت تاثیر قرار دهد که عنوان مورد نظر را در صدر لیست خریدتان قرار دهید. اما باز هم این نظر شماست که مهر تایید بر محصول نهایی را می زنید یا نه. همان چند ساعت و یا دقایق اولیه بازی فرصت دارد که با شما ارتباط برقرار کند در غیر این صورت آن عنوان چه تحسین شده، چه محکوم در نظر منتقدین برای شما تمام شده است. اگر این عدم برقراری ارتباط همه گیر باشد بازی با شکست مواجه شده و تمام بازیکنانش را در مدت کمی از دست خواهد داد. در ادامه به بررسی تعدادی از بازی های منتشر شده در سال های اخیر می پردازیم که مخاطبان خود را در مدت کوتاهی از دست دادند به یک شکست تبدیل شدند.
منبع : دیجیاتو
شماره 10.Metal Gear Survive
این قضیه جهان باز بودن Metal Gear Solid V The Phantom Pain نیز به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شد که هنوز هم در مورد آن صبحت میشود. فراموش نکنید که محصول هیدئو کوجیما در سبک خودش اگر بهترین نباشد قطعا یکی از بهترینهاست و افرادی را میشناسم که سری Metal Gear Solid را بهترین سری طول عمر گیمریشان میدانند. در سال ۲۰۱۸ یک بازی دیگر تحت عنوان Metal Gear Survive منتشر شد و تبدیل به یکی از بازیهای ضعیف امسال شد. وقتی یک بازی با متای ۵۴ به کار خود خاتمه میدهد یعنی یک بازی بد است که نتوانسته به انتظارات پاسخ دهد اما وقتی یک Metal Gear چنین نمرهای را کسب کند واقعا چه میتوان گفت؟ حال این حقیقت را که Metal Gear قبلی به متای ۹۳ رسیده بود را هم کنار بگذارید! بهترین نسخه Metal Gear Survive نسخه PS4 آن بود که نهایتا متای ۶۲ را کسب کرد! از نظر فروش نیز کونامی هیچ جا به صورت رسمی تعداد نسخههای به فروش رسیده بازی را اعلام نکرد اما به نظر میرسد که فروش Metal Gear Survive انتظارات را برآورده نکرده و فروش هفته اول آن در بریتانیا به سختی به ۵ درصد فروش Metal Gear Solid The Phantom Pain رسیده است. داستان بازی مربوط به اتفاقات بعد از بازی Metal Gear Solid V: Ground Zeroes میشود و شما به همراه دیگر بازماندگان باید سعی کنید خود را از دست سربازانی که اکنون به زامبی تبدیل شدهاند نجات دهید. اگرچه تجربه این بازی به همراه دوستان میتواند تجربهای لذت بخش باشد اما Metal Gear Survive مشکلات زیادی دارد. هوش مصنوعی دشمنان، پرداختهای عجیب درون برنامهای و داستان سطحی از جمله نقاط ضعفی هستند که وجه مشترک بسیاری از نقدهای معتبر موجود در فضای اینترنت هستند. در حال حاضر نیز به نظر میرسد فعلا کونامی برنامهای برای ساخت یک Metal Gear جدید ندارد. البته در کنار تمام این مواردی که گفتیم شاید بتوان این نکته را هم اضافه کرد که Metal Gear Survive تا حد زیادی هم قربانی اسم بزرگش شد! احتمالا اگر اسم بازی چیز دیگری بود برخورد منتقدین و کاربران هم با این بازی میتوانست کمی مهربانانه تر باشد.
منبع : گیمفا
شماره 9.Anthem
از همان نمایشهای اولیه مشخص بود که بازی انتم چندان شکوهمند نیست اما استودیوی محبوب بایوور (Bioware) که آثاری همچون Mass Effect و Dragon Age را در کارنامه دارد، یک بازی کاملا جدید معرفی کرده بود و طرفداران کنجکاو بودند که آیا این اثر هم میتواند به اندازه آنها خوب باشد یا خیر. حتی بدبینترین طرفداران هم فکر میکردند این بازی در نهایت، شاید یک اثر شوتر نسبتا سرگرمکننده با یک داستان معمولی و تعدادی سکانس به یاد ماندنی باشد، چیزی نزدیک به بازی دستینی (Destiny) اما این بازی، حتی بدتر از این تصورات از کار در آمد. باگهای عجیب و غریب و متعدد، یک سیستم لوت به شدت سر هم بندی شده و آماتور، در کنار ماموریتهای تکراری، Anthem یک افتضاح کامل است. متاسفانه، استودیوی Bioware در حال ادامه دادن به عملکرد ضعیف خود است و بازی Anthem بر این مسئله مهر تایید میزند. ناراحت کنندهترین بخش این است که پتانسیل زیادی در بازی وجود دارد اما همه آنها هدر رفتهاند. Anthem با قدرت در جایگاه نخست ناامید کننده ترین بازی های سال ۲۰۱۹ قرار میگیرد.
منبع : گجتنیوز
شماره 8.Tony Hawk's Pro Skater 5
بازی Tony Hawk's Pro Skater 5 با اینکه در همان زمان عرضه خود بروز رسانیای با حجم ۷.۷ گیگابایت (که این حجم از حجم خود بازی بیشتر بود!) دریافت کرد، اما مشکلات عجیب بازی به طور کامل حل نشد. همچنین کسانی که این بروزرسانی بسیار بزرگ را نصب نکنند، نمیتوانند بخش اصلی بازی را تجربه کنند. حتی با وجود دانلود و نصب این بروزرسانی بسیار حجیم، بازی از مشکلات بزرگی از نظر فیزیک رنج میبرد و همین باعث شده که گیمرها، ویدیوهای جالب و خندهداری را از بازی در یوتیوب منتشر کنند.عنوان Tony Hawk’s Skater Pro 5 که توسط کمپانی پرآوازه Activision ساخته شده است یک عنوان در سبک ورزشی-آرکید میباشد که شما در آن نقش یک اسکیت سوار حرفهای را خواهید داشت. طرفداران این بازی یک بازی با ایدههای خوب را تصور میکردند ولی نمرات این بازی نشانه یک شکست کامل میباشد.بسیاری از سایتهای معتبر اعلام کرده بودند که بازیای که اکتیویژن منتشر کرده، یک بازی ناقص است و دلیل انتشار بازی قبل از اینکه کاملا کار ساختش تمام شود این بوده که قرارداد بین اکتیویژن و تونی هاوک به زودی پایان مییابد و اکتیویژن نمیخواهد که دوباره بخاطر یک بازی قرارداد جدیدی با این ستاره دنیای اسکیتبرد امضا کند.تمام این مباحث موجب شد که بازی پر از باگ های عجیب و غریب و خنده دار شود و جدای از این گشت و گذار و اسکیت سواری در آن به دلیل طراحی بسیار سطحی و ضعیف مراحل دیگر آن حس و حال جذاب و خاطره انگیز گذشته خود را نداشته باشد.
منبع : زومجی و گیمفا
شماره 7.No Man's Sky
وقتی به داستان شکست های حماسی در صنعت بازی های ویدیویی می پردازیم، میتوانیم No Man’s Sky را به عنوان تیتر کتاب انتخاب کنیم. بازی ای که در هنگام معرفی نوید یک تجربه با کوینتریلیون (عدد یک با 18 صفر به توان 2) سیاره برای کند و کاو را به شما می داد. اما پس از عرضه یک عنوان سطحی با هیچ فراز و نشیبی همه را نا امید کرد.No Man's Sky در روز عرضه روی استیم، 212000 بازیکن به صورت همزمان داشت، اما تنها در طول یک هفته 78 درصد آن ها از بازی کردن این عنوان اکتشافی دست کشیدند. بازی حجمه ای از محیط های تکراری و ماموریت های بی سر و ته و صد البته خسته کننده بود. همین عناصر دست به دست هم دادند تا در 42 روز تنها 6 درصد از بازیکنان اولیه مشغول تجربه آن باشند. در نوامبر 2016 یک آپدیت عظیم برای بازی به صورت رایگان منتشر شد اما میزان توجه مخاطبان نشان داد که این آپدیت نیز چیزی جز شکست برای Hello Games به همراه نداشت.
منبع : دیجیاتو
شماره 6.Resident Evil 6
شکی در این نیست که بزرگترین مشکل Resident Evil 6 که آن را از تبدیل شدن به بهترین عنوان در این مجموعه باز میدارد, گم کردن هویت آن توسط سازندگانش است. کپکام سعی کرده تا با تقسیم بازی به دو قسمت اکشن و ترسناک, طرفداران هر دو سبک را جذب کند, اما نبود یک هدف معین سبب شده تا هر دو گروه هم از بازی رضایت کامل را نداشته باشند.در حقیقت, ایدهی وجود چندین کمپین جداگانه که هرکدام تجربهی متفاوتی را در بر داشته باشند, خوب است. اما عدم وجود یک برنامهی کامل و همچنین طراحی درست عناصر خاص هرکمپین باعث شده تا بازی نه در بخش اکشن به ایدهآلهای این ژانر دست یابد نه در خلق ترس.رزیدنت اویل ۶ مخصوصا در مورد سناریو لئون دچار بحران هویت شده است. از کنترل نرم و روان گرفته تا محیطهای وسیع و کولهپشتیهای پر از تجهیزات, همه نوید یک عنوان اکشن را میدهند, در حالی طراحی مراحل ضعیفی که به سوی خلق ترس میل میکنند, تضادی را به وجود آورده که به ضرر بازی تمام شده است. شاید اگر سازندگان مثل کمپین کریس برروی یک هدف تمرکز میکردند, امید ما هم به باد نمیرفت.
منبع : دنیایبازی
شماره 5.For Honor
ممکن است تجربه دیویژن برای آن ها دردناک بوده باشد اما در مقایسه با For Honor، دیویژن یک موفقیت محسوب می شود. بازی For Honor در فبریه 2017 به بازار آمد و با پیش نمایش های جذابش همه را تشنه تجربه یک عنوان با ایده ای جدید کرده بود. عنوانی که در آن در سه کلاس شوالیه، سامورایی و وایکینگ می توانید در مود های مختلف به جنگ تن به تن با دیگر بازیکنان از سراسر دنیا بروید. اما باز هم مشکلات سرور و ارتباطی ای که گریبان گیر این عنوان بودند موجب کاهش 95 درصدی در بازه زمانی سه ماهه شدند. در بازی ای که استراتژی و عکس العمل های لحظه ای تعیین کننده پیروز میدان هستند، انتخاب سرور محلی از سوی یوبیسافت برای آن امضا کردن حکم شکست بود.
لگ های طولانی، دست های نصفه و نیمه و مشکلاتی از این دست بازی را به مرز نابودی کشاندند. هیچکس دلش نمی خواهد یک عنوان به تجربه ای غیر قابل بازی تبدیل شود اما متاسفانه سرانجام فور آنر همین بود.
منبع : دیجیاتو
شماره 4.Mass Effect: Andromeda
یک بار دیگر نوبت به استودیوی Bioware و ناشر منفورش یعنی EA می رسد. اما این بار آنها دست روی یکی از بهترین فرنچایزهایشان می کذارند و آن را با خاک یکسان می کنند. همین که چندین ماه قبل از انتشار Mass Effect Andromeda بیشتر ما نمی دانستیم که نسخه جدیدی از این سری در راه است، خود نشانه واضحی بر عملکرد کاملا اشتباه این نسخه بود. زمانی که در نهایت Andromeda منتشر شد، همه را ناامید کرد. Andromeda زمینه داستانی خوبی داشت و می توانست عنوان دوست داشتنی و جذابی باشد اما عجله و بی دقتی در فرآیند ساخت و عرضه آن باعث شده بود تا با بازی ضعیف امروز رو به رو شویم. باگ ها و انیمیشن های عجیب بازی را که بسیاری از اوقات، خنده دار و گاهی ترسناک بودند، می توان با ارائه بروزرسانی برطرف کرد اما درست کردن روایت داستانی نپخته و سطحی بازی کار آسانی نیست. به خصوص زمانی که استودیو سازنده بازی بسته می شود، هیچ بسته الحاقی در کار نیست و خود سری Mass Effect یعنی یکی از ماندگار ترین عناوین این صنعت به طور موقت در حال تعلیق قرار می گیرد.
منبع : دیجیاتو
شماره 3.Duke Nukem Forever
دوک عزیز با افتخار رتبه نخست ناامید کننده ترین بازی سال 2011 را به خودش اختصاص داد!
احتمالا بازی Duke Nukem Forever برای همیشه به عنوان نا امید کننده ترین بازی می ماند .
البته کسی خود دوک را به این خاطر سرزنش نمی کند بلکه ۱۴ سال وقفه و سپردن بازی به چند استدیوی مختلف شاید عامل اصلی این شکست باشد.گویا استدیوی Gearbox هم تیکه های ساخته شده توسط استدیوی مختلف را به هم چسباند و شد Duke Nukem Forever. یازیسازان این عنوان ظاهرا از یاد برده اند که دوک می خواهد یک قهرمان باشد. فراموش کرده اند که دوک کسی است که می خواهد بهترین باشد و دوست دارد همیشه این مقام را در اختیار داشته باشد و به واقع دوک نه به خاطر شیطنت های بی موقع و بی کله بودن و پر زور بودن که از دیرباز با دوک همراه بوده اند معروف شده است و نه به خاطر گرافیک خارق العاده یا چیز دیگر. دوک به واسطه ی اکشن ناب و آزادی عمل نسبی در محیطی زیبا و پرجزئیات (حتی در همان بازی های قدیمی که پیکسل ها به اندازه ی حبه قند بودند!) و به خاک و خون کشیدن آدم فضایی ها به قهرمانانه ترین نحو ممکن دوک شده است. آن چیزی که دوک داشت ، یک گیم پلی بی نقص بود که به لطف Gear Box و دوستان آن هم از بین رفت. البته آن سبک و سیاق قبل را تا حدودی حفظ کرده و به قول خودشان به دوک قبلی وفادار مانده ، اما ما از قول همه ی گیمر ها می گوییم که دوک مُرد! دوکی که خیال می کنید به آن چیزهای قشنگ آن دوران دوست داشتنی وفادار مانده، اکنون در مقبره ای در زیر خروار ها خاک آرمیده است!
منبع : گیمفا و دنیای بازی
شماره 2.Assassin's Creed Unity
همانطور که می دانید بازی Assassin’s Creed Unity را باید یکی از جنجالی ترین بازیهای سال ۲۰۱۴ یوبیسافت قلمداد کنیم. این بازی با انتشارش موجب افت سهام شرکت یوبیسافت شد . یوبیسافت تبلیغات گسترده ای برای Assassin’s Creed Unity کرده بود اما متاسفانه Assassin’s Creed Unity آن چنان که قرار بود به یوبیسافت سود هنگفتی دهد نداد و موجب ضرر نیز شد.این بازی دارای مشکلات فنی و گرافیکی بسیاری بود به طوری که تاکنون بیش از ۴ پچ یا همان بروزرسانی برای این عنوان منتشر شد تا مشکلات را رفع نماید. بیشتر مشکلات مربوط به پلتفرم PC بود که البته برروی سایر نسخه ها نیز مشکلاتی را داشته است. اگرچه Assassin’s Creed Unity مشکلاتی را دارا بود اما در آن زمان گرافیک چشم نوازی را در اوایل نسل هشتم به نمایش میگذاشت و جدای از این در زمینه داستانی روایتگر قصه جذابی بود و برای اولین نسخه شاهد تغییر انیمیشن های بازی مانند حرکات پارکور و مبارزه ها از نسخه های پیشین این سری بودیم.به ویژه شلوغی شهر پاریس قرن 18 با آن همه جزئیات و معماری های شاهکار بعد از رفع باگ و مشکلات فنی بازی نشان می دهد که این عنوان به هیچ وجه عنوان بدی به خصوص نسبت به نسخه های بعدی سری به شمار نمی رود اما با عرضه بازی و حواشی مختلف ایجادشده برای آن تبدیل به ضعیف ترین عنوان این سری در ذهن طرفداران و منتقدان شد. Assassin’s Creed Unity تنها برای PS4,PC,XBOX ONE منتشر شد و زمانی که دلیل عدم عرضه این بازی برای نسل هفتم کنسول ها پرسیده شد یوبیسافت پاسخ داد که آنها برای رسیدن به هدفشان بازی را برای PS3,XBOX 360 عرضه نکردند. Assassin’s Creed Unity با نمایش های حیرت انگیزش در رویداد های گیمی بسیار موردانتظار بود اما متاسفانه انتشار ناموفقش این انتظار را تلخ کرد.
منبع : گویاایتی
شماره 1.Star Wars: Battlefront II
آیا می دانید گیمرها از چه کاری خوششان نمی آید؟ از اینکه برای پرداخت پول بیشتر در بازی ای که هزینه کامل آن را پرداخت کردند، وسوسه شوند. آیا می دانید آن ها از چه کاری واقعا بدشان می آید؟ از اینکه تشویق شوند برای گرفتن لوت باکسی شانسی هزینه بیشتری پرداخت کنند آن هم وقتی که بازی را کامل خریداری کرده اند. اما آیا می دانید همه ما از چه کاری واقعا متنفر هستیم؟ از اینکه برای یک بازی آنلاین و چند نفره که هزینه کامل آن را دادیم، پول بیشتری دهیم تا نسبت به دیگران برتری بیشتری داشته باشیم.خوب اصلا نگران نباشید چرا که شرکت EA تمام این تنفر و عصبانیت و ترس را در شما ایجاد می کند و با این کار خود به عنوان منفور ترین ناشر صنعت گیم شناخته می شود. پاییز سال 2017 آن مقطع زمانی مهمی بود که جنون لوت باکس ها و پرداخت های درون برنامه ای در تار و پود صنعت بازی نفوذ کرد. هر ماه بازی دیگری جنجال به پا می کرد، از NBA 2K18 گرفته تا Shadow of War، دستینی 2 و صد البته Star Wars: Battlefront 2. عنوانی که با تبلیغ و هایپ بسیار زیاد از سوی منتقدان و طرفداران و سازندگان روانه بازار شد اما بعد از تجربه آن که به کلی قسمت Single Player در آن وجود نداشت و تنها شما باشد یک تجربه آنلاین در جهان بازی را تجربه می کردید و صد البته پرداخت های عجیب و غریب درون برنامه ای این بازی رسما به منزله دزدی EA از کاربرهایش شناخته می شود.جال تر آن است که شما اگر پول فراوان خرج کنید کی توانید در بازی به یک غول بی شاخ و دم تبدیل شوید و هیچکس جلودار شما نباشد و همین نکته موجب شد که بسسیاری از گیمرها که به صورت حرفه ای بازی می کنند یا پخش زنده دارند از این بازی متنفر شوند و کاربرهای زیادی را از این عنوان زده کنند.سرور های این بازی همچنان آپدیت شده و محتوا برای آن نتشر می شود و بازی از نظر بصری و مکانیزم های گیم پلی قابل و قبول است اما سیاست های سران شرکت EA موجب شد که این بازی نتواند پتانسیل های خود را نشان دهد و عملا سرورهای بازی بدون بازیباز بماند.
منبع : دیجیاتو