داشتم تو سایت nngroup.com میگشتم و دنبال یه سری روش ریسرچ میگشتم که دیدم اومده به طور خلاصه یه تعدادیشون رو توضیح داده.
خلاصه تصمیم گرفتم این روشها رو به زبان سادهتر ترجمه کنم و یه سری مثال بهش اضافه کنم و با شما هم به اشتراک بگذارم تا همه بتونیم ازشون استفاده کنیم😊
👩💻 ۱. آزمایش کاربردپذیری (Usability Testing)
تو این روش، شرکتکنندهها به یک محیط مناسب دعوت میشن و با یک ریسرچر به صورت فردی کار میکنن. بهشون یه سری سناریو داده میشه تا با محصول یا خدمات به صورت خاصی تعامل کنن و وظایفی رو انجام بدن. اینجوری میتونیم ببینیم کاربرها چه جوری ازش استفاده میکنن.
🟡 مثال: فرض کنید داریم یه اپلیکیشن بانکی طراحی میکنیم. تو این روش، از شرکتکنندهها میخوایم که با اپ کار کنن، مثلاً یه انتقال وجه انجام بدن یا مانده حسابشون رو چک کنن. اینطوری میبینیم که آیا میتونن راحت از اپ استفاده کنن یا توی بعضی بخشها گیج میشن.
👀 2. مطالعات میدانی (Field Studies)
تو این روش، محقق میره سراغ شرکتکنندهها تو محیط خودشون، مثلاً محل کار یا خونه، جایی که محصول یا خدمات توی شرایط واقعی به کارشون میاد. اینجوری میفهمیم که واقعاً چجوری با محصول تعامل دارن.
🟡مثال: اگه بخوایم بفهمیم افراد چطور از یه دستگاه قهوهساز توی خونه یا محل کارشون استفاده میکنن، محقق میره توی همون محیط و میبینه که واقعاً چه جوری با دستگاه کار میکنن و چه مشکلاتی ممکنه براشون پیش بیاد.
🀄 3. دستهبندی کارتها (Card Sorting)
این روش یا بهصورت کمی یا کیفی انجام میشه؛ از کاربران میخواهیم که موارد مختلف رو به گروههایی دستهبندی کنن و برای هر دسته اسمی بذارن. این کار کمک میکنه که بفهمیم چطور میتونیم اطلاعات سایت رو بهتر سازماندهی کنیم تا با ذهنیت کاربران هماهنگتر باشه.
🟡 مثال: فرض کنید داریم یه وبسایت فروش آنلاین لباس طراحی میکنیم. از کاربران میپرسیم که کدوم محصولات رو باید کنار هم بگذاریم، مثلاً دستهبندی «کفش»، «کیف»، «لباس»، و غیره. این کار به ما کمک میکنه سایت رو طوری بچینیم که کاربران بتونن راحتتر چیزی که میخوان رو پیدا کنن.
👨👧👧 4. گروههای متمرکز (Focus Groups)
این روش یه گروه کوچیک، مثلاً ۳ تا ۱۲ نفر، رو دور هم جمع میکنه تا در مورد موضوعات مختلف صحبت کنن و نظر بدن. این بازخورد میتونه هم کلامی و هم کتبی باشه.
🟡 مثال: اگه داریم یه محصول جدید برای مراقبت از پوست طراحی میکنیم، یه گروه از افراد (مثلاً ۶ نفر) رو جمع میکنیم تا در مورد نیازهاشون و تجربهشون با محصولات مشابه صحبت کنن. این بحث به ما کمک میکنه بفهمیم چی براشون جذابه و انتظار دارن چی ببینن.
🔍5. آزمایش طرح اولیه (Concept Testing)
اینجا محقق یه نمونه از محصول یا خدمات رو که ایده اصلی (ارزش پیشنهادی) محصول رو نشون میده، به کاربرها نشون میده و ازشون میپرسه که آیا به نظرشون این محصول نیازهاشون رو برطرف میکنه یا نه. این کار میتونه حضوری یا آنلاین و با تعداد مختلفی از شرکتکنندهها انجام بشه.
🟡 مثال: فرض کنید داریم ایده یه اپلیکیشن مدیریت زمان رو تست میکنیم. یه نسخه ساده از اپ رو به چند نفر نشون میدیم و ازشون میپرسیم آیا به نظرشون این اپ میتونه توی برنامهریزی روزانه بهشون کمک کنه یا نه. این کار بهمون کمک میکنه ببینیم ایده اصلی محصول برای مخاطب هدف جذابیت داره یا نه.
👩🏼🤝👩🏼 6. طراحی مشارکتی (Participatory Design)
تو این روش، به شرکتکنندهها عناصری برای طراحی داده میشه تا تجربهای که به نظرشون ایدهآله رو بسازن. این کار بهمون کمک میکنه بفهمیم چی براشون بیشتر اهمیت داره و چرا.
🟡 مثال: فرض کنید داریم یه اپلیکیشن گردشگری طراحی میکنیم. به شرکتکنندهها کاغذ و مداد یا حتی استیکر میدیم تا اپ ایدهآل خودشون رو طراحی کنن. اینطوری میفهمیم چه ویژگیهایی براشون مهمه، مثل دیدن جاذبههای نزدیک یا پیدا کردن رستورانهای محلی.
🎤7. مصاحبهها (Interviews)
تو این روش محقق با هر شرکتکننده بهصورت فردی صحبت میکنه تا بفهمه واقعاً نظرشون چیه و چطور به موضوع نگاه میکنن.
🟡 مثال: اگه بخوایم در مورد نحوه خرید اینترنتی مردم اطلاعات بیشتری بگیریم، با هر کاربر بهصورت فردی مصاحبه میکنیم تا بفهمیم چرا از یه فروشگاه خاص خرید میکنن و چه چیزهایی براشون اهمیت داره، مثل قیمت، ارسال سریع، یا کیفیت محصول.
8🆎 . آزمایش A/B
این روش شامل تست علمی چند طرح مختلف در یک سایت هست. به این صورت که کاربران بهصورت تصادفی به دو یا چند گروه تقسیم میشن و هر گروه با یکی از این طرحهای متفاوت تعامل میکنه. در نهایت، با بررسی رفتار کاربران و نتایج به دست اومده، میفهمیم کدوم طرح تاثیر بهتری داشته.
🟡 مثال: فرض کنید داریم صفحه اصلی یک فروشگاه اینترنتی رو بازطراحی میکنیم و میخوایم ببینیم کدوم نسخه باعث افزایش خرید میشه. دو نسخه متفاوت از صفحه اصلی داریم: در یکی از نسخهها، دکمه «افزودن به سبد خرید» سبز رنگ و در دیگری قرمز رنگه. با استفاده از آزمایش A/B، نصف کاربران صفحه سبز رو میبینن و نصف دیگه صفحه قرمز رو. در پایان، بررسی میکنیم کدوم صفحه فروش بیشتری داشته و طرحی که بهتر عمل کرده رو انتخاب میکنیم.
🌲9. آزمایش ساختار درختی (Tree Testing)
این روش کمی برای تست معماری اطلاعات یک سایت یا اپلیکیشن استفاده میشه تا بفهمیم کاربران چقدر راحت میتونن آیتمهای مختلف رو توی سلسلهمراتب پیدا کنن. معمولاً این روش روی ساختار اطلاعاتی فعلی اجرا میشه تا یک ارزیابی اولیه به دست بیاد و بعد از بهبود معماری اطلاعات با استفاده از دستهبندی کارتها، دوباره تست میشه تا پیشرفتها بررسی بشه.
🟡 مثال: فرض کنید یه وبسایت فروش آنلاین داریم و میخوایم بدونیم آیا کاربران میتونن دستهبندی محصولات مورد نظرشون رو به راحتی پیدا کنن یا نه. برای مثال، یکی از وظایف کاربران میتونه این باشه که «یه ژاکت پیدا کنن». کاربران توی ساختار فعلی وبسایت، قدم به قدم جلو میرن و سعی میکنن ژاکت رو پیدا کنن. نتایج این آزمایش بهمون نشون میده که آیا مسیر دسترسی به آیتمها مناسبه یا نه و اگر نیاز به بهبود داشت، دوباره تست میکنیم تا ببینیم آیا تغییرات مفید بوده یا نه.
💬 10. بازخورد مشتری (Customer Feedback)
این همون بازخوردیه که کاربرها به شکل دلخواه و معمولاً از طریق لینک، فرم یا ایمیل میفرستن. ممکنه باز باشه که هر چی دوست دارن بگن، یا بسته باشه که ازشون سوالای خاصی بپرسیم.
🟡 مثال: برای یه اپلیکیشن تحویل غذا، یه دکمه بازخورد توی اپ قرار میدیم که کاربرها بتونن نظرشون رو راجع به هر سفارش یا تجربهشون با اپ بنویسن. این بازخوردها بهمون کمک میکنن بفهمیم چه مشکلاتی هست و چه ویژگیهایی میتونیم اضافه کنیم.
امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه و بتونید از این روشهای UX در پروژههاتون استفاده کنید.
برای خوندن مطالب بیشتر، خوشحال میشم صفحه منو دنبال کنید تا به محتوای جدید دسترسی داشته باشید! 🌟
منبع : www.nngroup.com