چندین و چند سال است که یکی از برترین سری عناوین ژانر وحشت یعنی سایلنت هیل، روی خوشی به خود ندیده و عنوانی درخور نام خود نداشته. حال این سوال پیش میآید که چه اتفاقی برای این سری محبوب افتاد و چرا عناوین افت کردند؟
بسیاری از طرفداران نسخههای فرعی ساخته شده توسط استودیوهای غربی را سرآغاز دورهی تیره و تار این سری میدانند و برخی دیگر معتقدند که افت این سری از نسخهی چهارم آن آغاز شد، اما بنظر من این سقوط ریشه در تاریخچهی مجموعه بازیهای ساینلت هیل و نسخهی دوم و سوم آن دارد.
اولین نسخهی سایلنت هیل در سال 1998 توسط تیمی کوچک و فراموش شده در شرکت کونامی ساخته شد و قرار بود صرفا یک کپی از سری مشهور سبک ترس و بقای کپکام یعنی «رزیدنت ایول» (Resident Evil) باشد، اما علاقه و ایدههای جذاب سازندگان آن را به یک عنوان کلاسیک فراموش نشدنی تبدیل کرد. بازی به موفقیتهای بسیاری دست یافت و توجه مدیران کونامی را به خود جلب کرد. آنها نسخهی دوم بازی را از تیم سازنده درخواست کردند و «تیم سایلنت» (Team Silent) هم یکی از برترین عناوین تاریخ ژانر وحشت و یکی از برترین بازیهای تاریخ به عقیدهی من را تولید کردند. در یکی از مقالات قبلی خود نگاهی کامل به این عنوان فوق العاده داشتهام اما اگر بطور خلاصه بخواهم بگویم، سایلنت هیل 2 از همه نظر یک جهش بزرگ نسبت به نسخهی اول سایلنت هیل به حساب میآمد. داستان آن برخلاف داستان نسخهی اول که حول محور فرقهی مخوف «دِ اوردر» (The Order) و تلاش آنها برای بازگرداندن خدایشان بود، دربارهی فردی به نام «جیمز ساندرلند» (James Sunderland) بود که به دنبال همسر فوت شدهی خود به سایلنت هیل آمده بود. در سایلنت هیل 1 هیولاها و محیط هولناک شهر از مراسمات شیطانی فرقه و زجرهای قربانیان نشأت گرفته بود، اما محیط و اتمسفر سایلنت هیل 2 صرفا زادهی ذهن پرآشوب پروتاگونیست بازی بودند و از ترسهای شخصی او نشأت میگرفتند . این تغییر جهت در داستان نسخهی دوم بازی و روی آوردن به ترسهای روانشناختی نه تنها مورد استقبال بسیاری از هواداران قرار گرفت، بلکه مسیرهای جدید را نیز برای آیندهی این سری باز کرد؛ چراکه دیگرالزامی نبود که سایلنت هیل یک عنوان دربارهی یک فرقهی شیطانی باشد، بلکه میتوانست از هر چیزی الهام بگیرد، درمورد هرداستان ترسناکی باشد و هر فردی را در دنیای کابوسوار خود محصور کند. هرچند یک مشکل اساسی وجود داشت؛ پس از موفقیت دو نسخهی اول سایلنت هیل، کونامی این سری را مانند یک معدن طلای پرسود میدید و به دنبال این بود که با ساخت نسخههای متعدد جیب خود را پر کند، اما سایلنت هیل عنوانی نبود که بتواند هرساله یک نسخهی جدید با کیفیت مقبول هواداران ارائه بدهد، و همین مشکل گریبان گیر سایلنت هیل 3 و 4 شد.
پس از انتشار سایلنت هیل 2، کونامی به سرعت روند ساخت نسخه سوم و چهارم را آغاز کرد و در سال 2003، نسخهی سوم بازی به بازار عرضه شد. بازی روایتگر داستان «هِدِر میسون» (Heather Mason) میباشد؛ یک دختر نوجوان تنها در دنیایی مخوف. سایلنت هیل 3 در جای جای خود و از راههای مختلف ما را با ترسهای شخصی هِدِر رو به رو میکند، برای مثال عدم اعتماد به نفس یک نوجوان نسبت به ظاهر خود، نامههای عاشقانهی عجیب و غیرعادی که در او در قسمتهای مختلف بازی پیدا میکند، تماسهای تلفنی نامفهوم و ناشناس، تعقیب شدن توسط یک موجود مخوف، و از همه مهمتر؛ ترس هدر از مفاهیمی چون بلوغ، بزرگ شدن، بارداری و به دنیا آوردن یک بچه. اما با اینحال، داستان دربارهی ترسهای شخصی هِدِر نیست، بلکه بازگشتی دوباره به داستان فرقهی شیطانی سری اول و رویارویی با آنها است. به همین دلیل بازی تنهایی و آسیب پذیر بودن هدر در این دنیای هولناک را با دادن اسلحههای پرقدرت به او بهم میزند، پایانهای خود را محدود میکند و در انتها شما را بدون هیچ احساس خاصی رها میکند. سایلنت هیل 3 یک ترکیب ناموزون از ترسهای روانی و اتمسفر سایلنت هیل 2 و داستان فرقه محور نسخهی اول میباشد. در سال 2005 «آکیرا یامائوکا» (Akira Yamaoka)، تهیه کنندهی سایلنت هیل 3، در مصاحبهای اعلام کرد که آنها در ابتدا تصمیم نداشتند که ادامهای مستقیم بر نسخهی اول بازی بسازند و داستانی تاریک مشابه داستان سایلنت هیل 2 را برای نسخهی سوم در نظر گرفته بودند، اما به دلیل «درخواستهای طرفداران» تصمیم به ادامهی داستان سایلنت هیل 1 گرفتند، با اینکه برخی از اعضای تیم سازنده با این تصمیم مخالف بودند. بنظر «درخواستهای طرفداران» بیشتر به خواستهها و فشارهای کونامی برای ساخت نسخههای متعدد اشاره داشته، چراکه آنها دستور ساخت همزمان سایلنت هیل 3 و 4 را داده بودند و تصمیم داشتند تا عنوان چهارم این سری را تنها یکسال پس از انتشار سایلنت هیل 3 به بازار عرضه کنند. داستان سایلنت هیل 4 هم مرتبط با فرقهی د اوردر بود، داستانی که تلاش میکرد نگاهی متفاوت به این فرقه داشته باشد اما روایت و شخصیت پردازی آن بسیار ضعیف بود. گیم پلی بد با مکانیکهای آزار دهنده و طراحی نامناسب مراحل را در کنار این مشکلات داستانی بگذارید تا متوجه شوید چرا بسیاری از کاربران سایلنت هیل 4 را بدترین نسخهی اصلی این فرنچایز و سر آغاز سقوط آن میدانند. سایلنت هیل 4 در سال 2004 عرضه شد تا چهارمین عنوان این مجموعه در عرض تنها 5 سال باشد. سایلنت هیل تبدیل به یک فرنچایز سالانه برای کونامی شده بود و آنها میخواستند تا میتوانند از آن سود ببرند. پس از اینکه سایلنت هیل 3 و 4 کونامی را راضی نکرد، آنها تیم سایلنت را منحل کردند و این آی پی ارزشمند را به دست استودیوهای غربیای سپردند که هیچ چیز دربارهی تاریخچه این سری و آنچه آن را خاص میکرد نمیدانستند و صرفا میخواستند که یک بازی ترسناک درمورد یک فرقهی شیطانی در یک شهر مه گرفته بسازند، اما متاسفانه هیچکدام موفق به خلق عنوانی درخور نام سایلنت هیل نشدند.
در سال 2005 «آکیرا یامائوکا» (Akira Yamaoka)، تهیه کنندهی سایلنت هیل 3، در مصاحبهای اعلام کرد که آنها در ابتدا تصمیم نداشتند که ادامهای مستقیم بر نسخهی اول بازی بسازند و داستانی تاریک مشابه داستان سایلنت هیل 2 را برای نسخهی سوم در نظر گرفته بودند، اما به دلیل «درخواستهای طرفداران» تصمیم به ادامهی داستان سایلنت هیل 1 گرفتند، با اینکه برخی از اعضای تیم سازنده با این تصمیم مخالف بودند. بنظر «درخواستهای طرفداران» بیشتر به خواستهها و فشارهای کونامی برای ساخت نسخههای متعدد اشاره داشته، چراکه آنها دستور ساخت همزمان سایلنت هیل 3 و4 را داده بودند و تصمیم داشتند تا عنوان چهارم این سری را تنها یکسال پس از انتشار سایلنت هیل 3 به بازار عرضه کنند. داستان سایلنت هیل 4 هم مرتبط با فرقهی د اوردر بود، داستانی که تلاش میکرد نگاهی متفاوت به این فرقه داشته باشد اما روایت و شخصیت پردازی آن بسیار ضعیف بود. گیم پلی بد با مکانیکهای آزار دهنده و طراحی نامناسب مراحل را در کنار این مشکلات داستانی بگذارید تا متوجه شوید چرا بسیاری از کاربران سایلنت هیل 4 را بدترین نسخهی اصلی این فرنچایز و سر آغاز سقوط آن میدانند. سایلنت هیل 4 در سال 2004 عرضه شد تا چهارمین عنوان این مجموعه در عرض تنها 5 سال باشد. سایلنت هیل تبدیل به یک فرنچایز سالانه برای کونامی شده بود و آنها میخواستند تا میتوانند از آن سود ببرند. پس از اینکه سایلنت هیل 3 و 4 کونامی را راضی نکرد، آنها تیم سایلنت را منحل کردند و این آی پی ارزشمند را به دست استودیوهای غربیای سپردند که هیچ چیز دربارهی تاریخچه این سری و آنچه آن را خاص میکرد نمیدانستند و صرفا میخواستند که یک بازی ترسناک درمورد یک فرقهی شیطانی در یک شهر مه گرفته بسازند، اما متاسفانه هیچکدام موفق به خلق عنوانی درخور نام سایلنت هیل نشدند.
در سال 2015 دموی نسخه ی جدید سایلنت هیل با عنوان P.T. بر روی PS4 منتشر شد و نور امیدی بر طرفدران این سری تاباند. عنوانی که قرار بود توسط هیدئو کوجیمای افسانهای و گیرمو دل تورو ساخته شود و این فرنچایز را به روزهای اوجش بازگرداند، اما کونامی آن را هم بطور کلی نابود کرد تا باری دیگر هواداران سایلنت هیل را ناامید کند. حال یک سالی میشود که در فرومها و خبرگزاریهای مختلف شایعهی ساخت عنوان جدیدی از این مجموعه شنیده می شود و طرفداران از یک شو گیمینگ به شو دیگر، چشم به انتظار معرفی آن نشستهاند تا ببیند آیا این سری محبوب دوباره به روزهای اوجش باز خواهد گشت یا خیر.
نکته 1: این متن برای کانال تلگرامی مونمدیا (https://t.me/MoonMediaChannel) نوشتهشده و ابتدا در آنجا منتشر شدهاست.
نکته 2: این متن پیش از معرفی چندین بازی جدید از سری سایلنت هیل توسط کونامی در سال گذشته میلادی نوشته شدهاست.