? قصیدۀ گاو سفید
نویسنده، تدوینگر و کارگردان: بهتاش صناعیها
فیلم از همان ابتدا آمده که شلّاق انتقاد بزند. انتقادی نسبتاً متقاعد کننده به نظام قضایی کشور، عرف و مذهب رایج در قشری از مردم که اکثریت را تشکیل میدهند. فیلمی در دفاع از سبک زندگیهایی که شاید اقلّیت را تشکیل داده باشد، امّا نمیتوان انکار کرد که رو به افزایش است.
روایت یک زن تنها، با دختری بیزبان، که همسرش را طی یک اشتباه قضایی بالای چوبۀ دار میبیند و قاضی باوجدان ماجرا، تاب نیاورده و وارد زندگی زنی میشود که باعث کشته شدن شوهرش شده است.
فیلم تا پیش از ورود قاضی به حریم شخصی زن داغدیده و برقراری رابطهای عاطفی (و به تعبیری نامشروع)، بینقص است؛ امّا با وجود افت، ادامۀ فیلم نیز قابل احترام و فکرشده دنبال میشود.
«بهتاش صناعیها» با تسلّط بر کارگردانی اثر، تدوین را نیز برعهده گرفته و هماهنگی بسیار تحسینبرانگیزی میان دوربین، صدا و تصویر ایجاد کرده است.
موسیقی در فیلم جایی ندارد و لحظاتی که سکوت مطلق برقرار است (که کم نیستند)، با صدای سرسامآور قطار و هواپیما و صدای عناصری طبیعی چون پرندگان و رعدوبرق، شکسته میشود؛ که استفاده از این اصوات، در توازن با حالوهوای جاری فیلم است.
«مریم مقدّم» و «علیرضا ثانیفر»، هنرنمایی متفاوتی ارائه میدهند که با جوّ بدیع اثر، همخوانی کاملی دارد و تکمیلکنندۀ یکدیگر اند.
و امّا در پایان، مفهوم پنهان اثر بهراحتی قابل درک نیست؛ گاو سفیدی که شیرش زندگی زن را سیاه کرده، صاحبش را به زمین میزند؛ همۀ ما میمیریم، امّا آیا مهم است چگونه؟
ما را در تلگرام دنبال کنید!