ویرگول
ورودثبت نام
وکیل مدافع
وکیل مدافع
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

دروغ‌های مجریان برگذاری استارکاپ برملا شد




به نام خدا

پس از چند ماه در بیانیه وحید رجبلو بخوانید در ایونت استارکاپ چه گذشت؟!...

چنان‌که می‌دانید دومین دوره مسابقات #استارکاپ در مردادماه سال جاری با شعار حمایت از افراد دارای معلولیت افتتاح شد. در پست‌ها و پوسترهای این رویداد، اینجانب وحید رجبلو به عنوان حامی معنوی مسابقات معرفی شدم و اعلام شد که «تمامی عواید این مسابقات، جهت توانمندسازی افراد دارای معلولیت، به بنیاد وحید رجبلو اهدا خواهد شد.»
اما در ادامه روند برگزاری رویداد به شکل دیگری پیش رفت که نه تنها با هدف اعلامی، یعنی حمایت از افراد دارای معلولیت، فاصله داشت، بلکه این گمان را ایجاد کرد که با یک پروژه‌ی مارکتینگ مواجهیم که معلولین در آن ابزار جلب توجهند. اینجا بود که من به مسئولین برگزاری رویداد اعتراض کرده و خواهان نظارت شفاف بر روند برگزاری رویداد شدم. متاسفانه رفتار متقابل چنان بود که ترجیح دادم افکار عمومی را در جریان گذاشته و به مردم اطلاع دهم که این رویداد مورد تایید من نیست و به عنوان کسی که حامی معنوی رویداد معرفی شده‌ام، خواهان توقف اجرای آن شدم تا زمانی که مناسبات مالی شفاف شود و از جهت‌گیری رویداد، به سمتی که اعلام شده، اطمینان حاصل شود. همه می‌دانیم که بهره‌برداری تبلیغاتی از مفاهیم معلولیت چه آسیب بزرگی می‌تواند داشته باشد و برگزاری رویدادهای حمایتی از افراد دارای معلولیت، چه ظرافت‌ها و دقت‌هایی را طلب می‌کند.
اما متاسفانه پاسخ مدیران رویداد در جهت جدال بود نه شفافیت و اصلاح رویکرد‌ها. ابتدا در یک رفتار شتاب‌زده و بدور از شأن جامعه معلولین، مبلغی را به حساب اینجانب واریز کردند که درواقع هدف از آن پرداخت حق‌السکوت بود؛ لذا آن را عودت داده و بر مطالبه شفافیت و اصلاح مسیر تاکید کردم. در ادامه اسنادی از قراردادهای اسپانسرینگ و هزینه‌های برگزاری رویداد منتشر کردند که نشان دهند مبالغ دریافتی تقریبا با مبالغ هزینه کرد برابری می‌کند. بی‌آنکه به این سوال پاسخ دهند پس حمایت از افراد دارای معلولیت کجای این رویداد قرار دارد؟ اگر قرار بود مبلغی از تیم‌ها گرفته و برای مسابقه هزینه کنید که ده‌ها مسابقه مثل همین در کشور برگزار می‌شود؛ حتی مسابقات فوتبال محلات نیز چنین سازوکاری دارند؛ پس آن ادعای حمایت از معلولین کجا رفت؟ فرق شما با دیگر مسابقات دوستانه ورزشی چیست؟ آیا جز این است که یک ایده مارکتینگ را اجرا کردید برای دیده شدن بیشتر برندتان؟ چنانچه مدیر محترم رویداد، در جلسه مذاکره حضوری هم ازهمین ایده مارکتینگ سخن گفت و این واقعیت را که در پروپوزال وعده‌هایی به منظور بازاریابی داده می‌شود ولی در متن قرارداد گزینه‌هایی حداقلی از آن وعده‌ها درج می‌شود را تایید کردند! ( ویدئوی این جلسه در صفحه رسمی رویداد منتشر شده بود ولی حذف کردند، اگر به نسخه دانلود شده دسترسی دارید، این اعتراف عجیب را می‌توانید ببینید).
این مسئله‌ای نیست که من بتوانم از کنار آن عبور کنم یا سکوت کرده و صرفا کنار بکشم. باید اعتراض کرد و خواهان اصلاح روند شد؛ نمی‌توان اجازه داد افراد دارای معلولیت زینت‌المجالس رویدادها شوند؛ به همین خاطر من صدای اعتراض خودم را بلند کردم اما برخوردهای تیم اجرایی رویداد چنان بود که در یک مورد دچار حمله عصبی شده و در درمانگاه بستری شدم که اغلب شما عزیزان، در جریان قرار گرفتید.
متاسفانه نه تنها روند برگزاری رویداد تغییر نکرد بلکه مدیران این رویداد با طرح ادعاهایی تلاش کردند یک فضای روانی ایجاد کرده و خودشان را قربانی «یک اخاذی مدرن» نشان دهند! این تهمت و ادعاهای دیگری که در شبکه‌های اجتماعی و نهادهای قانونی مطرح کرده‌‌ بودند، فرافکنی بود و تا امروز ادامه داشت، فرار به جلو برای گریز از پرسش اصلی است؛ من پاسخ همه ادعاها و تهمت‌ها را در هر مرجعی که لازم بود داده و از دادگاه تبرئه بیرون آمدم، (حکم منع تعقیب بنده صادر شده است ) اینجا ترجیح می‌دهم روی همان پرسش اصلی تاکید کنم؛ «حمایت از افراد دارای معلولیت» کجای این رویداد قرار دارد؟ به چه حقی از تصویر من درپوستر مسابقات استفاده کرده و از من به عنوان حامی معنوی نام بردید، بی‌آنکه مرا در جریان روند برگزاری رویداد قرار دهید؟
چگونه به خود اجازه می‌دهید به ما افراد دارای معلولیت به چشم ابزارهایی برای مارکتینگ نگاه کنید؟
به مدیران این رویداد توصیه می‌کنم جای جنجال و ساختن حاشیه، به این پرسش مهم فکر کنند. حتی اگر پاسخ ندهند، فکر کردن به این نکته، مفید است و احتمالا کمی باعث اصلاح فرایندها در مواجهه با افراد دارای معلولیت شود.


پ.ن: پس از بی‌نتیجه شدن شکایت مجریان برگزاری از شخص وحید رجبلو، برای حفظ آبرو فورا به دفتر رجبلو مراجعه کردند و از گذشت و عذر خواهی دم زدند. عکس‌ها گویای حقیقت این ماجرا می‌باشد.

پس از بررسی مدارک مالی که از طرف مجریان استارکاپ به همه ارائه شده بود، نتیجه ها نشان داد مبالق دریافتی و مخارج ناقص اعلام شده و در نهایت مشخص نشد مبالغ اسپانسری دقیقا چقدر بوده و چرا در حساب شخصی مدیران اجرایی استارکاپ بوده.

پ.ن: در روزهایی که مردم کشور عزادار مهسا امینی بودند مدیران استارکاپ در حال برگزاری ایونت پرسود خود بودند، ما تصمیم داشتیم با درامد حاصل از استارکاپ برای چند خانواده ویلچر برقی تهیه کنیم که متاسفانه مدیران اجرایی استارکاپ تمام پول‌ها را بردند.

پ.ن: در نهایت وحید رجبلو هیچ مبلغی از استارکاپ دریافت نکرد و جز صدمه دیدن از تیم اجرایی حاصل دیگری برایش نداشت.

پ.ن: با برندی که به اعتبار وحید رجبلو مدیران استارکاپ در اکوسیستم استارتاپی ساختن همچنان در حال سود بردن و استفاده شخصی هستند.
پ.ن: مجریان استارکاپ مدیران استارتاپ #پالسی‌نو هستند.
باشد که چرخ روزگار روزی جواب این همه ظلم را بدهد.


وحید رجبلوstartupاستارتاپدروغافراد دارای
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید