ویرگول
ورودثبت نام
سجاد یوسفی
سجاد یوسفی
خواندن ۸ دقیقه·۴ سال پیش

تجربه حضور در دوره سئو شش میلیون تومانی!

کسایی که تو حوزه سئو کار میکنن باید همیشه اطلاعاتشون رو به روز نگه دارن. بدست آوردن اطلاعات جدید میتونه از منابع خارجی باشه (از مقالات یا یوتیوب) یا از سایت های داخلی (مقالات یا دوره های آموزشی). یه سری از دوستان معتقدند تا وقتی یوتیوب هست چرا پول برای دوره بدم؟ اونم فارسی؟

راستش من اینجوری فکر نمیکنم. به عنوان یه وبمستر، همیشه سعی میکنم که مقالات و ویدئو های خارجی رو دنبال کنم و تا جایی که بتونم خودمو بروز نگه دارم اما هر جایی که ببینم یه سری آدم متخصص دارن درباره سئو صحبت میکنن، یه سرکی میکشم. حالا میخواد دورهمی باشه، میخواد لایو اینستاگرام باشه یا دوره آموزشی. به نظرم یه تکنیک یا یک مثال واقعی از اکوسیستم خودمون تو سایت های ایرانی میتونه به من کمک کنه تا دیدگاهم نسبت به رقبا و استراتژی محتوا اصلاح بشه و این برای من خیلی ارزشمنده.

من با سایت نیوسئو از چندین سال پیش آشنا بودم. هر دفعه وسوسه می شدم تو دوره هاش شروع کنم و هر بار نمی شد. البته بیکار نبودم و دوبار تو دوره متخصصین ثروتمند سایت مدیر سایت (آقای نورهانی) شرکت کردم که البته بیشتر مدیریت سایت و بلاگری بود تا سئو و دوره جامع سئو مانگو سایت میموس هم شرکت کردم. این وسط برای مصاحبه سئوکار وقتی مصاحبه می کردم تنها نفری که واقعا چیزی برای ارائه داشت می گفت تو دوره آقای قمصری شرکت کرده و باز دوباره نیوسئو شده بود سایتی که هر چند وقت یکبار بازش می کردم. کلی دوره و وبینار هم این بینابین شرکت می کردم. مقاله های نوین و وبسیما رو هم که تقریبا از دست نمی دادم. اما بازم

دلم پر می کشید برای شرکت کردن تو دوره های نیوسئو !!!

نمی دونم چرا اما همش حس میکردم سئو رو اونقدری که باید بلد نیستم و دنبال چلنج بودم. برای اثبات خودم. برای سختی کشیدن. دلمو به دریا زدم و تو سایت نیو سئو فرم پر کردم. هزینه دوره بالای شش میلیون بود. اما زدم به سیم آخر و ثبت نام کردم.

دو ماه بعد از ثبت نام من دوره شروع شد. دوره شامل 4 هفته بود. سه شنبه چهارشنبه یه سری ویدئو برامون تو اپ موبایل نیوسئو باز می شد و 5 شنبه جمعه وبینار پرسش و پاسخ و تمرین آنلاین مباحث آموزش داده شده اون هفته.

این تایم کوتاه دو سه روزه برای دیدن آموزش ها برای کسی که خودش هم تو سایت تکنوسان کلی چالش داره، واقعا کم بود. سر همین به زور میتونستم یک بار ویدئو ها رو ببینم اما حوزه سئو رو دیگه بعد چند سال تا حدود زیادی می شناختم و به قولی نون دانش قبلی رو میخوردم و با دوره جلو میومدم.

مباحث دوره جامع سئو نیوسئو از دوره سئو مقدماتی و متوسط (تعریف کلی و اصطلاحات سئو، الگوریتم های مهم گوگل، قرارداد سئو و ...) شروع میشد. آموزش تولید محتوا ، سئو محتوا ، سئو فروشگاهی، بک لینک، سرچ کنسول، سئو سورس و یه سری موارد اضافه دیگه هم باقی سر تیترهای آموزش بود.

دروغ نگم بعد هفته اول وقتی بچه ها می پرسیدن دوره واقعا ارزش انقدر پول رو داشت، واسه این که نگم اشتباه نکردم، ب توجه به چارت اعلام شده حواله میدادم که هفته های بعدی خفن تر میشه. 90 درصد چیزایی که گفته می شد رو خودم از قبل می دونستم و ده درصدش جدید بود برای شخص من. اما از اون 90 درصد فقط 50 درصدش رو عمل می کردم. تو هفته دوم فهمیدم همون 10 درصد جدید و مرور نکاتی که فراموش کردم دقیقا میشه تفاوت کسی که الگوریتم های سئو رو بلده با کسی که داره برای رتبه های بالای گوگل می جنگه.

به نظرم پاشنه آشیل دوره عدم توازن سطح 41 نفر شرکت کننده تو دوره بود. این که در یه دوره هم افرادی شرکت کنن که تازه فهمیدن سئو چیه هم کسایی که حرفه ای دارن سئو کار میکنن باعث می شد رو خیلی از موضوعات بدیهی گاهی اوقات زمان زیادی گذاشته بشه و از اون طرف هم یه سری نکات مهم و سنگین که فهمشون نیاز به بک گراند داره بد فهمیده بشه توسط افراد تازه کار.

نماد تعارض هم تو وبینارها بود که سوالات آسون حرص اونایی که بلد بودن رو در می آورد (پرسیدن از مفاهیم کلی مثلا بک لینک چیه استاد) و بعضی سوالات سخت و پر نکته اصلا اهمیتش درک نمیشد (مثل پیاده سازی اسکیماها). یه سری از شرکت کننده ها هم که عطای شرکت تو وبینار رو به لقاش بخشیده بودن و سوالاتشون رو تلگرام می پرسیدن و از وبینار استفاده نمی کردن.

خود من هم بعضی وقت ها تو وبینار حوصله ام سر میرفت و سایت های دیگه رو میخوندم و گاهی اینستاگرام. تا یه نکته ای خوبی مطرح بشه و دوباره برگردم و حواسمو جمع کنم.

تو وبینارهای آخر هم سعی میکردم فعال تر باشم. سوالات خودم هم چند دسته بود. اونایی که برام جدید و واقعا نمی دونستم. اونایی که میدونستم اما احساس می کردم دوباره مطرح شدن موضوع از یه منظر دیگه برای بقیه هم مفیده. سوالاتی برای اطمینان از فهم درست موارد فوق مهم که میتونه استراتژی رو عوض کن و در آخر اعتراض به مواردی که در تناقض با دانش خودم بود تا ببینم استدلال استاد چیه که یا قانع بشم یا عمل نکنم.

جمع بندی


اگه بخوام یه جمع بندی داشته باشم اگه واقعا هدفتون رو مشخص کردید و به سئو به عنوان آینده کاریتون فکر می کنید اصلا از هزینه کردن برای شرکت تو دوره ها نترسید. هر چقدر هزینه کنید فهمیدن یک اشتباه یا پیدا کردن یه تکنیک یا یه مشاوره تو این حوزه میتونه چند برابر بازگشت سرمایه براتون داشته باشه.

در مورد این دوره هم باید بگم اگه سطحتون بالاتر از متوسطه واقعا پیگیر ثبت نام دوره بعدی باشید و مطمئن باشید از شخص امیر قمصری خیلی بیشتر از هزینه ای که دادید میتونید خروجی بگیرید اگه یه مقدار سمج باشید! ولی اگه هنوز تکلیفتون با خودتون مشخص نیست بهتره بیشتر تحقیق کنید بیشتر لایو ببیند همایش ها و وبینارها رو شرکت کنید و یه بک گراندی بدست بیارید در ابتدا.

پانوشت

پانوشت 1: این درباره خودم بگم که خیلی هم تو سئو کم تجربه نبودم. کلمات خوبی رو بالا آوردم تا حالا و اگه قرار به رزومه سازی باشه اوستام و صدها کلید واژه از خیلی سخت تا آسون رو بالا آوردم تو سایت های مختلف! اما رو راست بعد این دوره فهمیدم که تقریبا تو سئو تازه کارم. این که آقای قمصری هیچ خساستی در گفتن نکته ها نداشتن و مثل بعضی اساتید دنبال نگه داشتن فن استاد نبودن، خیلی خوب بود. بستر پاسخگویی تلگرام توسط خودشون هم که دیگه نور علی نور بود. فقط کاش به جای چای زنجبیل، بیشتر گل گاو زبان بخورن!

پانوشت 2: اونایی که فکر میکنن هزینه برای دوره دادن لاکچری بازیه و خودت برو یاد بگیر، خوش به حالشون که انقدر گیرایی بالایی دارن و انقدر وقت و عمر اضافه! انتخاب این تیتر هم فقط برای جذاب شدن عنوان بوده و گرنه بازده دوره خیلی بیشتر از مبلغ پرداختی برای من به شخصه بوده.

پانوشت 3: کسانی هم که تازه میخوان وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ بشن به جای هزینه کرد روی شرکت تو دوره ها بهتر چند وقتی برن کارآموزی و کارمندی. اصول که براشون جا افتاد تازه برن دنبال پیشرفت شخصی و چند سال بعد بیزینس شخصی. فریب شعارهای کارآفرینی و لعنت به کارمندی رو نخورید که تهش جز 99.99 درصد شکست و هیچی نشدن تو دیجیتال مارکتینگ نیست!



سئوسجاد یوسفیامیر قمصرینیوسئودیجیتال مارکتینگ
یه عاشق نوشتن که دوست داره از نوشتن پول هم در بیاره. تو چند تا وب سایت کار کردم که معروف ترینشون موبونیوز میشه. تا حدودی آشنا به سئو و مارکتینگ
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید