ویرگول
ورودثبت نام
زهرا :)
زهرا :)
خواندن ۵ دقیقه·۲ سال پیش

واژگان و تکه کلام‌های جذاب و کاربردی برای مکالمات روزمره

سلام و ارادت خدمت همۀ مشتی‌ها، خواهرها و داشی‌ها

این مواردی که در ادامه می‌بینید شامل طیف گسترده‌ای از عبارات و واژگان و اصطلاحات است که به مرور زمان جمع‌ آوری کردم.

جای خالی چنین لیستی در فضای وب من رو ترغیب کرد که با شما دوستان این لیست رو به اشتراک بذارم.

منبع، مکالمات خودم و اطرافیانم، مکالمه با قشر خاصی از افراد مثلا کارشناسان و بر و بچ گل املاک و فروشندگان عزیز مترو و ...، فیلم‌ها و سریال‌ها و نیز ترجمه و دوبله‌شون، کتاب‌ها و... هستند.

حالا استفاده از این موارد به چه دردی می‌خوره؟!

در زمینۀ افزایش روابط اجتماعی مؤثر هست.

می‌تونه سبب این بشه که اطرافیان شما را به ویژگی خاص بشناسند؛ مثلا باحال، مؤدب، مشتی، خوش سر و زبان، خفن و غیره.?

می‌تواند شما را فرد ویژه‌ای به نظر رساند.

و...

بریم که داشته باشیم:

واژگان و عبارات مشتی‌طور:

مخلص، مخلصم، مخلصیم

چاکر، چاکرم، چاکریم

نوکرم، نوکریم

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: مشتی

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: داشمی

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: سروری

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: سلطان

غلامم

رخصت

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: ستون

جیم جمالتو کاف کمالتو

مخلص کلام

افتاد؟

صفای هر چی ...؛ مثلا صفای هر چی رفیقه

جا داره این رو تعریف کنم که یکسری سعی کردم از این واژگان و عبارات در مکالماتم با افراد استفاده کنم و واکنش‌های افراد رو ببینم اینه که این کار رو کردم جالب این بود که جوا‌ب‌های خیلی باحالی دریافت کردم که خودم به اون‌ها توجه نکرده بودم و اون مکالمه و جواب‌های دوستان و عزیزان و اطرافیان سبب شد واژگان جدیدی به این لیست اضافه شود.

مثلا در زیر یکی از مکالمات با خواهرم رو آورده‌ام که سبب شد جواب‌هاش رو به لیست اضافه کنم:

در جواب به خواهرم گفتم:

حق گفتی آبجی (ما اصولا از واژۀ آبجی استفاده نمی‌کنیم)

سروری شب خوش خواب‌های خوب ببینی

و خواهرم پیامک زد: غلامم شبت به خیر

این بود که غلامم به این لیست اضافه شد.

???

یا مثلا مکالمۀ زیر با دوستم نگین:

در جواب به او گفتم: تو روحت مشتی

و او گفت: من برم بخوابم، شب به خیر ستون?✋

این بود که ستون به این لیست اضافه شد.


واژگان و عبارات مؤدبانه:

عبارت احوال شما؟... برای جویا شدن حال طرف مقابل

خدمت از ماست (در اینجا جا داره یادی کنیم از سایت خدمت از ما سری بزنید خفنه)

عرض کنم

عارضم خدمت‌تون که

حضور انور

ارادت

به روی چشم، رو چشمم

خدا پشت و پناهت

پناه بر خدا (این واژه رو از مادربزرگ پدری‌ام گرفتم)

بزرگی‌تون رو می‌رسونم

نوش جان

خیره ان‌شاءالله

به سلامتی، به سلامت

یا حق

سلامت باشین

یا علی (ع)

محبت کردین، لطف کردین، محبت می‌کنید؟، لطف می‌کنید؟

عارضم خدمت‌تون

سفر به خیر

به امید خدا

دست بوس شماست

سلام از بنده است

تمنا می‌کنم

موارد همدلانه در مکالمات:

خودت رو ناراحت نکن

رو به راهی؟ این عبارت خیلی بهتر از اینه که از کسی که احساس می‌کنیم ناراحته بپرسیم: خوبی؟

یه دونه‌ای

ما بیش‌تر

فدای سرت

چه‌ات شده به خودت بیا؟؟

خودت رو جمع و جور کن

خودت رو کنترل کن

درست می‌شه

خوب کاری کردی

موارد غیره:

کوچیک شما (برای هنگام معرفی)

مومن

دِ نه دیگه

دست بردار

حله، میزونه، ردیفه (خیلی فکر کردم معادل فارسی جامع و کامل در رابطه با واژۀ ok پیدا کنم؛ این سه واژه بهترین معادل‌ها هستند به نظرم)

عجب...

نفرما (مثلا در تعارف و اینا کاربرد داره)

به‌به (مثلا کسی رو می‌بینین ذوق می‌کنید، می‌شه هیجان حاصل از این دیدار رو به جای صداهای ناهنجار با یک به‌به خوشگل و تر و تمیز ابراز کرد؛ یا حتی هیجان و احساسات در زمینه‌های دیگر)

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: گل

خطاب قرار دادن کسی با لفظ: عزیز

مسئله‌ای نیست

خیر پیش

در پناه حق

خودم حلش می‌کنم

در پناه خدا

ترتیبش رو می‌دم

فدای معرفتت

ابدا

دستت درست

موضوع چیه؟

قبول کن حق داشتم فلان

اگه خدا قبول کنه

نظیر نداره

خب

تو روحت، تو ذاتت

اکوری پکوری (یاد سید در عصر یخبندان به خیر)

تن‌تون سالم و دلتون خوش (یاد خاطره‌ای جالب از دوران نامزدی خواهرم افتادم که دامادمان این را به عمویم گفتند و خیلی موقعیت جالبی بوده)

بودین حالا

جاری و ساری

تک تکتون (برای مخاطب قرار دادن یک جمع)

بفرما

روشنه؟

عبارت کوک کوکم در جواب به احوال پرسی، البته من خودم خدا رو شکر رو ترجیح می‌دم

البته... معادل بله، حتما هست

مصدرهای ترکوندن: مثلا بترکون یا امیدوارم در امتحانات بترکونین

صد در صد

برقرار

بپا

اوضاع خیطه

جریان چیه؟

دارم برات

واضحه؟

خدا بده برکت

روز/ شب/ وقت/ به خیر

در خدمتم

بزرگوار

اجازه: با اجازه، اجازه می‌دین؟

احسنت

عرضم خدمت‌تون

حمل بر جسارت نباشه که خودم موقع انتقاد منفی ازش خیلی استفاده می‌کنم

از این ورا؟

تاج سری

من حلش می‌کنم

اَمون بده

آخر فلانه فلانی

رواله

از این طرفا

مثل اینکه

جریان چیه؟

خدا رحم کرد

نابغه

دوستمون

آخرشه... وهووووو

تحت کنترله؛ مثلا اوضاع تحت کنترله

توجیه؛ مثلا: مثل اینکه توجیه نیستی هااا

کارت درسته

با مرام

یالا یا الله: هم برای ورود و هم برای ترغیب افراد به انجام کاری مثلا بلند شدن

ان‌شاءالله برای همه

در خدمت باشیم

الی الابد

غلط انداز

درود بر شما

چی بگم والا

سرکار خانم/ جناب

این چه حرفیه؟

پاسی از شب

دم شما گرم


و تمام... در انتها اگر سوالی یا ابهامی بود در خدمتم.... ? خدمت از ماست.

راستی عید مبعث رو تبریک عرض می‌کنم.

دیگر اینکه عرض کنم خدمت‌تون سپاسگزارم از افرادی که مکالمات و حال و هواشون الهام‌بخش این لیست بود و ممنون از شما خوانندۀ عزیز و گرامی ان‌شاءالله که سلامت باشین و در زندگی و مخصوصا روابط با دیگران بدرخشید. صفای هر چی خوانندۀ ویرگولی و غیر ویرگولیه

دمِ

شما

گررررررررم

???

روابط اجتماعیتکه کلامواژگانمکالماتروزمره
فرزندِ ایرانیِ امیدوارِ علاقه‌مند به خیلی چیز‌ها :)???
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید