ویرگول
ورودثبت نام
Zahra Shams Kolahi
Zahra Shams Kolahi
خواندن ۱ دقیقه·۷ ماه پیش

ای کاش در سالیان دور به دنیا آمده بودم.

سازمان‌ها بجای انسان‌ها
سازمان‌ها بجای انسان‌ها


روزی فکر می کردم که کاش من در سال 1847 بجای ادیسون به دنیا آمده بودم و برق را اختراع می کردم و یا درسال های دور، سیب بجای افتادن در سر نیوتن در سر من خورده بود. یا اینکه در زمان ذکریای رازی به دنیا آمده بودم و کاشف الکل می شدم. و یا ای کاش می‌توانستم جای هزاران هزار مخترع، مکتشف و دانشمند که دنیا را متحول کردند؛ باشم.

احساس می کردم دنیا انقدر پر از امکانات شده است که دیگر فرصت خاصی برای کشف و اختراع نمانده است.

تا اینکه هوش مصنوعی آمد.
هیچ کس نگفت فلان کس هوش مصنوعی را اختراع کرد!
هیچ کس نگفت گوشی هوشمند توسط فلانی اختراع شد!
و کلا نام کاشف و مخترع خاصی در سده و یا سال های اخیر به گوش‌مان نرسید!

چون کشف‌ها و اختراعات امروزه بشریت انقدر گسترده شده است که یک نفر از عهده کشف و تولید آن برنمی‌آید.

دیگر نام افراد برجسته نمی‌شود. نام شرکت‌ها و سازمان‌هاست که بیشتر از افراد اهمیت دارد و این سازمان‌ها هستند که در حال متحول کردن دنیا هستند.
شرکت گوگل، شرکت متا، شرکت مایکروسافت، شرکت اپل و هزاران هزار شرکت دیگر که می شناسیمشان و روزانه از دستاوردهایشان استفاده می کنیم.


الان مهم این است که بتوانیم یک شرکت و سازمان خوب تاسیس کنیم و یا یک جز موثر و کارآمد در یک شرکت خوب باشیم.

انسان ها می میرند ولی سازمان ها و هویت شان تا ابد باقی می ماند.

پی نوشت: برای مطالعه‌ی بیشتر درباره سازمان ها توصیه می کنم فایل صوتی مقدمه‌ای بر تفکر سیستمی استاد محمدرضا شعبانعلی در سایت متمم را گوش کنید.


دنیاسازمان هابنیانگذاران
مامان سه فرشته که دغدغه رشد خودش و فرزندانش را باهم دارد. فریلنسر طراحی سایت و محتوا پیشه همواره یادگیرنده بازاریابی و کارآفرینی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید