ویرگول
ورودثبت نام
محمد احمدزاده
محمد احمدزاده
خواندن ۵ دقیقه·۵ سال پیش

3 فناوری آموزشی که یاد دهی و یادگیری را متحول خواهد کرد !

امروزه ، تلکنولوژی و فناوری به طور فزاینده ای رو به پیشرفت است و خواه  و یا ناخواه جایگاه خود را در زندگی روزمره ی ما پیدا کرده است . یکی از مهم ترین حوزه های زندگی ما ، حوزه ی آموزش و یادگیری است که آن هم خود در حال تبدیل شدن به یک تکنولوژی مهم و تاثیرگذار  است .

تمام اتفاقاتی که در دنیای فناوری ها در حال شکل گیری است ، قطعا برروی زندگی ، کار و حتی سیستم های آموزش و پرورش و نحوه ی یاددهی و یادگیری ما نیر رد و اثری از خود برجای خواهد نهاد .

معمول ترین تلکنولوژی ای که امروزه در دانشگاه ها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد((  اینترنت  )) است .

فناوری ها و خصوصا فناوری های آموزشی  این امکان را برای معلمان فراهم آورده اند تا  پا را فراتر از روش های سنتی فراتر بگذارند و با استفاده از امکانات ایجاد شده ، تجربه ها و شیوه های عملی یادگیری را به دانش آموزان منتقل کنند و میزان یادگیری و کیفیت یاددهی را بالاتر ببرند .
TED

ما در این مقاله سعی داریم تا به  توضیح و بررسی برخی  تلکنولوژی و فناوری های آموزشی بپردازیم .

۳- آموزش  مجازی

کلاس های مجازی ، یکی از امکانات و فناوری های آموزشی است که یادگیری را برای همه ما انسان آسان تر کرده است تا معلم بتواند در هر نقطه از دنیا به فراگیران و دانش آموزانی که ممکن است در هر جای دیگری زندگی کنند ، آموزش بدهد .

این کلاس ها می توانند بصورت زنده (وبینار ) ، ویدئو کنفرانس یا محتوای ضبط شده باشد .

کلاس های آموزشی مزایا و معایب بسیاری دارند که برخی را برای شما در زیر آورده ایم .


مزایا

  • کارآمدی و سرعت
  • قابلیت دسترسی و انعطاف پذیری بالا
  • صرقه جویی در زمان و هزینه
  • از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی
  • امکان گسترش فرهنگ یادگیری مستقل و انفرادی
  • گسترش عدالت آموزشی
  • به روز و با کیفیت بودن محتوی

معایب

  • وابستگی بیش از حد به اینترنت
  • از بین رفتن امکان تعامل حضوری بین استاد و دانش پذیر
  • محدود شدن امکان ارتباط غیر کلامی
  • آشنا نبودن برخی اساتید و دانش پذیران با امکانات مجازی

نمونه ها

  • کوئرا
  • مراکز آموزش مجازی دانشگاه ها
  • فرانش
  • ایسمینار
  • Udemy
  • Coursera
  • KhanAcademy

و نمونه بسیار دیگری که سطح جهانی و کشور عزیزمان درحال فعالیت هستند .

۲- تلکنولوژی واقعیت افزوده

اگر بخواهیم تعریفی از واقعیت افزوده ارائه دهیم باید بدین گونه تعریف شود :

واقعیت افزوده ، نسخه ای تکمیل شده و پیشرفته از واقعیت است که از ادغام و ترکیب تصاویر کامپیوتری و دنیای واقعی ساخته شده تا درک و دانش فرد را نسبت به دنیای واقعی افزایش بدهد .

واقعیت افزوده را به عنوان یک فناوری آموزشی می توان در درس هایی مانند شیمی ، فیزیک ، ریاضی و… استفاده کرد تا حتی سخترین مفاهیم را به صورت ملموس تر و جذاب تر به دانش آموز آموخته و آن مفهوم را در ذهن یادگیرنده نهادینه کرد .

البته استفاده ی افراطی و بیش از حد از واقعیت افزوده می تواند یادگیرندگان را منزوی کند و روابط اجتماعی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد . و همچنین یاد دهندگان و معلم ها نیز هنوز توانایی کامل استفاده از فناوری را ندارند ، پس ممکن است کنترل خود برروی فرایند آموزش را از دست بدهند .


مزایا

  • خستگی ناشی از یکنواختی آهنگ تدریس را کاهش می دهد .
  • خلاقیت و نوآوری را در دانش آموز و یادگیرنده تقویت خواهد کرد .
  • حفظ سلامتی دانش آموزان در برابر انجام برخی از آزمایش ها
  • صرفه جویی در هزینه و زمان
  • تعامل بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و محیط پیرامون

معایب

  • همه گیر نبودن این تکنولوژی
  • گران بودن
  • مشکلات ذهنی و بینایی
  • انزوا و دوری از جامعه
  • فراهم نبودن محتوای کافی

نمونه ها

شیمی

این فناوری آموزشی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا محیط آزمایشگاه را برای خود شبیه سازی کنند .

جغرافیا

فرض کنیم می خواهیم آثار باستانی یک کشور را برای دانش آموزان توضیح دهیم و یا اینکه به بازدید یکی از آثار باستانی کشور  عزیزمان ایران برویم ، این فعالیت چقدر نیازمند برنامه ریزی و صرف وقت و هزینه خواهد بود ؟ قطعا بسیار .

با کمک این فناوری می توانیم ان آثار باستانی را در کلاس به خوبی و با تمام جزئیات شبیه سازی کنیم .

فیزیک

فرض کنیم می خواهیم مفاهیم آینه ها  را برای توضیح دهیم و از خواص و ویژگی های آینه های مقعر صحبت کنیم .

آیا پیوند زدن این آموزش با تصاویر و شبیه سازی های جذاب و جالب ، آموزش در ذهن یادگیرنده نهادینه خواهد کرد ؟



۱- تلکنولوژی واقعیت مجازی

این فناوری هر روز بیشتر از دیروز جای خود را در میان مردم باز می کند و کاربرد فراوانی ر ا  برای آن می توان در نظر گرفت . از جمله می توان  از آن به عنوان یک وسیله و  فناوری آموزشی در امر تدریس و یادگیری نام برد .

واقعیت مجازی در واقع یک محیط سه بعدی تولید شده به وسیله ی کامپیوتر است که می توان با تعامل کرد .

کلید ورود به دنیای واقعیت مجازی ، هدست های واقعیت مجازی هستند که اولین بار توسط شرکت گوگل با عنوان Google Cardboard  به بازار ارائه شدند و امروزه بیشتر شرکت های بزرگ فناوری ، یک نمونه از آن را برای رقابت و حضور در بازار تهیه و تولید کرده اند .

بیشترین استفاده ای که امروزه از این فناوری می شود در صنعت بازی است که حتی نسخه هایی برای دستگاه های Xbox و PlayStation  ارائه شده تا تجربه ی جذاب تری را برای کاربران فراهم کنند.

آموزش مبتنی بر فناوری می تواند امکان یادگیری های فردی را ارتقا و گسترش بدهد تا دانش آموز و یادگیرنده فارغ از زمان و یا مکان به یادگیری و آموزش مفاهیم مورد نیاز ، مشغول شود .


مزایا

  • تمرکز روی موضوع
  • جذابیت و قدرت یادگیری بالا
  • ارتباط بین مفاهیم تئوری و دنیای واقعی
  • افزایش تعامل با محیط
  • افزایش خلاقیت
  • کاهش هزینه های مالی و زمانی

معایب

  • محدود ساختن حق انتخاب تجربه های یادگیری توسط برنامه نویس
  • بیگانگی با محیط
  • کاهش روابط اجتماعی
  • کاهش تعامل با دیگران
  • کاهش قدرت بینایی در کودکان
  • ممکن است کوجب اختلال و بیماری های حرکتی بشود .
  • فراهم نبودن محتوای کافی و باکیفیت .

نمونه ها

  • فعالیت های دست ورزی
  • اشنا شدن با مشاغل
  • انجام آزمایش های فیزیک و شیمی
  • بازدید از اماکن تاریخی
  • یادگیری زبان های خارجه




منبع

منبع

فناوری های آموزشیکمک آموزشیتلکنولوژؤی آموزشیهنر معلمیچرا معلم شدم ؟
کار من فهموندن منطق آدما به ماشین و یاددادن نحوه کار ماشین ها به آدماست . من معلم و یه مهندس کامپیوترم و از چالشهایی که تو مسیرم دارم لذت می برم و به هر کدوم از اونا به عنوان یه تجربه جذاب یاد میکنم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید