بمبئی، 24 مه (رویترز) - در جنوب هند، طرفداران فداکار ستاره های سینما و تلویزیون را مانند خدایان می پرستند و مجسمه های عظیمی از بازیگران را می سازند که به عنوان بخشی از مراسم دعا برای موفقیت یک فیلم، در شیر غوطه ور می شوند.
این همان بازاری خرید تبلیغات اینترنتی آنلاین است که Netflix Inc (NFLX.O) که یک جریان عقب مانده در هند است، اکنون مشتاق بهره برداری است. مجموعهای از فیلمهای هندی در مناطق مختلف برای نمایش دارد، اما برای سریالهای تلویزیونی - کلیدی برای وفادار نگه داشتن بینندگان به پلتفرم خود - فقط چند نمایش موفق به زبان هندی دارد و اصلاً برنامه تلویزیونی به زبانهای منطقهای ندارد.
این شرکت آمریکایی در سال جاری حداقل شش برنامه تلویزیونی را به زبانهای جنوب هند روشن کرده است، و به شدت به دنبال معاملات در تالیوود است، همانطور که صنعت فیلم و تلویزیون تلوگو شناخته شده است، و همچنین در صنعت فیلم و تلویزیون تامیل، شش نفر با دانش شرکت آشنا هستند. این طرح به رویترز گفته است.
صنعت فیلم هندی جنوبی به اندازه بالیوود زبان هندی پرکار و به خاطر محتوای پر زرق و برق و پر اکشن معروف است، اما اخیراً صنعت فیلم هندی جنوبی بسیار خوب عمل کرده است و تا اینجای سال بر درآمد باکس آفیس هند تسلط داشته است.
یکی از این افراد که تهیه کننده تالیوود است، گفت: «نتفلیکس تقریباً با همه تهیه کنندگان و فیلمسازان در اینجا جلساتی داشته است. شما تا سال آینده نتایج آن جلسات را خواهید دید». همه منابع به شرط ناشناس ماندن از ترس از دست دادن فرصت های کاری صحبت کردند.
نتفلیکس مدتهاست که هند را با جمعیت ۱.۴ میلیاردی خود به عنوان یک بازار کلیدی معرفی کرده است. در سال 2018، دو سال پس از راه اندازی آن در کشور، مدیرعامل رید هستینگز پیش بینی کرد که 100 میلیون مشترک بعدی آن از هند خواهد آمد. اما بر اساس برآوردهای تحلیلگران، تاکنون فقط 5-6 میلیون نفر است.
با اعتراف خود هاستینگز، نتفلیکس از عدم موفقیت خود در هند نسبت به سایر بازارهایش ناامید شده است. این فشار جدید به سمت جنوب نیز در زمانی رخ می دهد که جستجو برای رشد فوریت جدیدی پیدا کرده است.
غول استریم در ماه گذشته با گزارش از دست دادن خالص سه ماهه مشترکین خود در سطح جهان برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته، سرمایه گذاران را متحیر کرد و زیان های عمیق تری را پیش بینی کرد. از آن زمان، سهام آن تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داده است. ادامه مطلب
در هند، نتفلیکس از نظر سهم درآمد از بازار اشتراک ویدیوی درخواستی از رقبای خود بهتر عمل میکند و بر اساس گزارش Media Partners آسیا ، 39 درصد سهم در سال 2021 در مقایسه با نزدیکترین رقیب دیزنی پلاس هاتستار (DIS.N) 23 درصد است.
اما تحلیلگران می گویند تعداد مشترکین آن برای راحتی بسیار کوچک است. در کنار 5 تا 6 میلیون نتفلیکس، دیزنی پلاس هاتستار، که مالک حقوق پخش کریکت است، حدود 50 میلیون دارد. رقیب محلی Zee5 (ZEE.NS) حدود 20 میلیون نفر تخمین زده شده است و تحلیلگران همچنین آمار مشترکان Amazon Prime (AMZN.O) و SonyLIV (6758.T) را بسیار بالاتر از تعداد مشترکان Netflix ارزیابی می کنند.
جولیا الکساندر، مدیر استراتژی در Parrot Analytics مستقر در ایالات متحده، می گوید: پتانسیل بازار هند را نمی توان دست کم گرفت.
او گفت: "اگر نتفلیکس سعی نکند با ایجاد روابط قوی تر با خلاقان محلی، استودیوها/شرکت های تولید محلی، و ایجاد مکانی واقعی برای خود در هند، از آن سرمایه گذاری کند، شخص دیگری این کار را انجام خواهد داد."
نتفلیکس در پاسخ به سوال رویترز در مورد انتقاد از عملکرد آن در هند و فشار آن به زبان های منطقه ای، در بیانیه ای گفت که از آنچه که آن را "استراتژی برنده بلندمدت در هند" می نامد اطمینان دارد.
در این بیانیه آمده است: «هند همچنان یک فرصت فوقالعاده برای نتفلیکس برای سرمایهگذاری و رشد، هم از نظر عضویت و هم از نظر محتوای متنوعی که به اعضای خود ارائه میدهیم، ارائه میکند.
بخش بزرگی از مشکلات نتفلیکس قیمت بسیار بالاتر آن در یک بازار بسیار آگاهانه از هزینه است. در اواخر سال گذشته هزینه ها را کاهش داد و رقابتی تر کرد اما نسبت به رقبا بسیار گران تر است.
این برنامه ماهانه 649 روپیه، تقریباً 8 دلار، برای طرح وضوح جریان با بالاترین کیفیت که امکان استفاده در حداکثر چهار دستگاه را می دهد، دریافت می کند. یک طرح مشابه از دیزنی 299 روپیه هزینه دارد. طرح نتفلیکس فقط برای موبایل برای یک دستگاه 149 روپیه برای یک ماه است، در حالی که دیزنی همین مبلغ را برای سه ماه شارژ می کند.
به گفته تحلیلگران، نام تجاری نتفلیکس به عنوان یک سرویس ممتاز ممکن است آن را نسبت به کاهش بیشتر قیمت ها بی میل کند، اما به گفته تحلیلگران، این بدان معناست که بهترین، اگر نه تنها، مسیر رشد قابل توجه مشترکین، گسترش فهرست برنامه های تلویزیونی خود است.
به گفته دو منبع تولیدکننده هندی، با این حال، نتفلیکس نسبت به رقبای خود برای اجرای نمایش ها زمان بیشتری می برد و در ارائه بازخورد به توسعه دهندگان محتوا مهارت کمتری دارد.
نتفلیکس در پاسخ به رویترز به این انتقاد نپرداخته است.
حتی با اضافه شدن نمایشهای جدید جنوب هند به خط لولهاش، نتفلیکس همچنان از رقبای خود عقب است. به عنوان مثال، آمازون ماه گذشته 22 برنامه تلویزیونی اصلی جدید را اعلام کرد که هشت مورد از آنها به زبان تامیل یا تلوگو بود.
به گفته تهیهکنندهای که میگوید در حال مذاکره با نتفلیکس است، «نتفلیکس در مقایسه با آمازون، هاتاستار و سونیلایو عقبتر است، زیرا هنوز در مرحله راهاندازی است، در حالی که بقیه در حال حاضر نمایشهایی داشتهاند یا در آستانه انتشار هستند».