نویسنده مهمان: سعید زعفرانی
پلی استیشن 5 سونی یک ریسک بزرگ برای این شرکت خواهد بود. این کنسول نسل جدید که اندکی قدرتمندتر از سخت افزار فعلی سونی یعنی کنسول پلی استیشن 4 پرو است، رونمایی شک برانگیزی داشت. اگرچه این کنسول روی کاغذ بسیار قدرتمندتر از سخت افزارهای فعلی است، در عمل بازی سازان باید از ویژگیهای این کنسول استفاده کنند و مهارت آنها است که نشان میدهد با چه دستگاهی مواجه هستیم.
تحلیلگران معتقد هستند که انتظار برای کنسول جدید به حدی رسیده که در ماههای ابتدایی عرضه، دو غول صنعت بازی به موفقیتی نسبی با کنسولای جدید خود خواهند رسید. اما آمار فروش کنسول پلی استیشن 4 هنوز آنقدر زیاد است که نشان میدهد سونی با عرضه کنسول بعدی خود در این زمان چه خطر بزرگی را به جان میخرد. در کنار برتریهای سختافزاری کنسول پلی استیشن 5 برای اغوا کردن بازیکنندهها، این شرکت ویژگیهای بیشتری را هم تدارک دیده تا شما را مجاب کند برای بازی کردن به سراغ این کنسول بروید.
بازیها برگ برنده پلی استیشن 5 هستند
برگ برنده اول سونی همواره بازیهای انحصاری بزرگی بودهاند که با نظارت مستقیم سونی توسط استودیوهای در خدمت این شرکت همچون سانتا مانیکا، ناتی داگ و ساکر پانچ ساخته میشوند. برای نسل آینده نیز سونی این استودیوها را به خدمت خواهد گرفت تا بازیهای اختصاصی بسازند و بدین ترتیب از رقیب پیشی بگیرد. طرفداران سونی که خریداران بالقوه کنسول این شرکت هستند نیز بسیار منتظر رونماییهای بزرگ سونی از بازیهای انحصاری بزرگ پلی استیشن 5 هستند و بیشتر از همه میخواهند عناوین تازه یا دنبالههایی از شرکتهای سازنده بازیهای «خدای جنگ» (God of War) و «آنچارتد» (Uncharted) را ببینند.
در حالی که سونی در رونمایی از ظاهر پلی استیشن 5 از بازیهای بسیاری رونمایی کرد، همهی برگهای خود را به بازی نگرفت. در واقع برگهای برنده پلی استیشن 5 برای روز مبادا ذخیره شدهاند و ما فعلا با عناوین درخشان و بزرگی مثل «مرد عنکبوتی» (Spider-Man) و «هورایزون» (Horizon: Zero Dawn) و عنوان با سابقهای چون «رتچت و کلنک» (Ratchet and Clank) آشنا شدهایم. تا زمانی که انتظارها با بازیهای دیگر برانگیخته شوند.
سرعت در بارگذاری با پرسرعتترین SSD
اما سونی در کنار این بازیها برای تضمین موفقیت کنسول پلی استیشن 5 خود امکانات و ویژگیهای منحصر به فردی را در طراحی و ساخت این بسته سخت افزاری به کار گرفته است که هر کدام میتوانند شیوه بازی کردن و ماهیت کنسولهای بازی را به زعم خود تغییر دهند. ابتداییترین تغییر صورت گرفته در پلی استیشن 5 جایگزین شدن دیسک سخت آن با درایو SSD پرسرعت است. استفاده از فضای ذخیره SSD به این معنا است که بازیها با سرعت بالاتری بارگذاری و اجرا میشوند و این میتواند به حذف شدن صفحه لودینگ بازیها بیانجامد. در حالی که بسیاری از بازیسازان تلاش کردند تا در کنسولهای نسل هشتم نیز تجربه اجرای بی وقفه بازیها را فراهم آورند، واضح بود که چنین کاری از همه استودیوهای بازیسازی بر نمیآید و آنها به سختافزار بهتری نیاز دارند. فضای ذخیره SSD علاوه بر فراهم کردن این امکان، برای بازیکنندگان نیز تجربههای جذابی را به ارمغان خواهد آورد. نصب سریعتر بازیها، اجرای سریع و بدون معطلی بازیها و نرمافزارها، ذخیره آنی فیلم از گیمپلی و مواردی از این دست که به مرور برنامههای تبلیغاتی مجزایی برای آنها ترتیب داده خواهد شد.
دوال سنس کنترلر افسانهای
کنترلر کنسول پلی استیشن 5 نیز از جهتی دارای اهمیت بسیار زیادی است. این کنترلر که یک سنتشکنی واضح برای پلی استیشن محسوب میشود پس از چهار نسل متوالی، دستخوش تغییرات بسیاری در ظاهر و امکانات شده است. این کنترلر که دوالسنس نام دارد (به جای نام متعارف دوال شاک) از ظاهری متفاوت و در عین حال وفادار به اساس طراحی کنترلرهای دوال شاک برخوردار است.
طراحی این کنترلر با دو رنگ، ظاهری فریبنده برای آن ایجاد کرده است و البته به شکل کلی با ظاهر کنسول نیز هماهنگی و همخوانی خیره کنندهای دارد. در عین حال این کنترلر از ویژگیهای فوقالعادهای نیز برخوردار است که شیوه بازی کردن بازیکنندگان را تحت تاثیر قرار میدهد و تجربهای متفاوت برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
استفاده از «فیدبک هپتیک» در کنترلر دوالسنس، موجب میشود که بازیکننده در موقعیتهای گوناگون، احساس متفاوتی را از کنترلر دریافت کند. از این به بعد تنها واکنش کنترلر در موقعیتهای دراماتیک و حساس در بازی لرزش نخواهد بود بلکه میزان لرزش، شدت، نحوهی لرزش و میزان پراکندگی آن در سطح کنترلر، نسبت به کلیدها و جایگاه دست و انگشتان شما، همه در موقعیتهای متفاوت تغییر میکنند تا احساس متفاوتی را به شما انتقال دهند. فیدبک هپتیک از اولین ویژگیهای دوالسنس بود که از آن رونمایی شد، و میتواند بازی را برای همیشه به نفع پلی استیشن تغییر دهد.
ویژگی دیگر کنترلر دوالسنس که سونی مانور زیادی روی آن داده، «تریگرهای آداپتیو» هستند. تریگرها همان کلیدهای شاسی R2 و L2 یا «ماشهها» هستند که در کنترلر دوال شاک 3 و نسلهای قبلتر کلیدهای سادهای بودند و در کنترلر دوال شاک 4 به ماشههایی فنری تبدیل شدند که هر چه بیشتر آنها را فشار میدادید عملکردشان تغییر میکرد. اما سونی در نسل جدید کنترلرهای خود از واژه «آداپتیو» یعنی هماهنگشونده یا انطباقی استفاده کرده است که نشان میدهد بسته به موقعیت شما در بازی، سختی این کلیدها بیشتر یا کمتر خواهد شد و لازم است شما با شدت بیشتری آنها را فشار دهید و یا برعکس. استفاده از این ویژگی نیز البته به عهده بازیسازان گذاشته شده است.
صدای سه بعدی و شفاف
دیگر ویژگی فوقالعاده کنسول پلی استیشن 5 تکنولوژی مسحورکننده و بسیار جذاب صدای سه بعدی واقعی است. صدای سه بعدی که بهترین تجربه آن از طریق هدست مخصوص پلی استیشن 5 به کاربر انتقال پیدا میکند، اجازه نمیدهد که شما در هیچ موقعیتی احساس شنیدن صدای مشابهی را داشته باشید. صدای فراگیر چند کاناله و استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژی، خروجی قدرتمند پلی استیشن 5 را به شفافترین صدای ممکن مجهز کرده است.
در حالتی که از هدفونهای مخصوص استفاده میکنید، اگر چشمهای خود را ببندید احساس میکنید که همه چیز دقیقا در اطراف شما اتفاق میافتد. این ویژگی در همهی بازیها به کار گرفته خواهد شد و صداگذاران و آهنگسازان و تدوینگران صدای بازی را به چالشهای جدیدی دعوت میکند که تجربه شما را در صورت موفقیت چندین درجه ارتقا خواهند داد، اما بهترین و عجیبترین نتیجه را زمانی خواهید دید که این امکان با قابلیت واقعیت مجازی از طریق هدستهای واقعیت مجازی پلی استیشن فراهم شود.
با همهی اینها سونی هنوز هم قیمت نهایی کنسول خود را اعلام نکرده و با این موارد، تنها موفقیت کنسول خود در ابتدای عرضه را به نوعی تضمین کرده است. اما بدیهی است که کنسول پلی استیشن 5 برای موفقیت در درازمدت به چیزهای بیشتری نیاز دارد.
با قیمت گذاری درست، عرضه متناسب با تقاضا، پیشفروش کنسول با شرایط ویژه و هدایای مورد انتظار و در نهایت با پشتیبانی مناسب نرمافزاری و عرضه بازیهای مهم در درازمدت، سونی میتواند این کنسول را به موفقیت برساند و ریسک عرضه یک سخت افزار جدید به بازار را به فرصتی برای موفقیتهای بیشتر در صنعت پولساز سرگرمی دنیا تبدیل کند.
نویسنده مهمان: سعید زعفرانی