این مطلب اولین بار در وبسایت گیمنیوز منتشر شده است.
ایده اولیه RE Resistance بسیار جذاب و هیجانانگیز است: تیمی از بازیکنان Survivor باید در برابر تلاشهای یک بازیکن Mastermind که مغر متفکر و شخصیت شرور بازی است، مقاومت کنند و به دنبال راه فرار باشند. با وجود ساختار مناسب، به نظر میرسد که کپکام حداقل در نسخه بتا نتوانسته است اجرای به یاد ماندنی و درستی از این ایده ارائه دهد. برای ادامه نقد و بررسی نسخه بتای عمومی بازی RE Resistance، با گیمنیوز همراه باشید.
نسخه بتا با یک تریلر جذاب و یک بخش آموزشی گمراهکننده شروع میشود. در بخش آموزشی، با مکانیسمهای کلی تیم Survivor و بازیکن Mastermind آشنا میشویم. اگرچه این قسمت بخشی از پتانسیل بازی اصلی را نشان میدهد، اما با انجام فقط یک بازی آنلاین متوجه میشوید که چقدر مراحل آموزشی ابتدایی بازی، ناکارآمد بوده است. به غیر از تاخیر در عرضه بتای عمومی برای پلیاستیشن و استیم، این نسخه از مشکلات فنی متعدد دیگری نیز رنج میبرد. افت فریم در برخی صحنهها کاملا مشهود و حتی آزاردهنده است، اما مهمترین مشکل نسخه بتا قطعا Matchmaking بوده است. من روی هم رفته برای انجام سه بازی آنلاین، بیشتر از یک ساعت صبر کردم تا چهار بازیکن دیگر نیز پیدا شوند و تیم تکمیل شود. میتوان گفت که زمان صبر کردن برای هر دست از بازی به طور متوسط، چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بود و این میزان زمان برای هر راند بازی که تقریبا ۳۰ دقیقه طول میکشد، زمان واقعا زیادی است! در ادامه، مزایا و معایب تیم Survivor و شخصیت Mastermind را مرور میکنیم.
تیم Survivors از چند شخصیت با قابلیتهای مختلف تشکیل شده است. بالانس کلی این شخصیتها چندان متناسب نیست و حضور بعضی از آنها غیرضروری به نظر میرسد. به عنوان مثال، شخصیتی که قابلیت درمان همتیمیها را دارد، از ویژگی بسیار مهمی بهره میبرد. اما شخصیتی که قابلیتش داشتن مهمات بیپایان در یک بازه زمانی کوتاه است (آن هم در نقشهای که مهمات بسیاری وجود دارد.) چندان ضروری و موردنیاز نیست. با این حال، هیجان بازی و کارهایی که به عنوان تیم Survivors میتوانید انجام دهید، بیشتر است. با ورود به هر نقشه، بازیکنان این تیم زمان مشخصی برای پیدا کردن کلید و راه خروج دارند. در صورت پایان این زمان، بازی به اتمام میرسد و Mastermind برنده میشود. کارهایی مثل پیدا کردن قطعات مختلف یک پازل وجود دارد که میتوان با اتمام آنها، این زمان را بیشتر کرد. البته با هر بار کشتن یکی از شخصیتهای تیم، زمان کاهش مییابد. کار تیمی، همکاری و استفاده درست و بهموقع از ویژگیهای هر یک از شخصیتها باعث افزایش شانس تیم برای برنده شدن میشوند. اگرچه تاکید زیادی روی کار تیمی وجود دارد، اما این به معنای همیشه کنار هم بودن تیم نیست. در واقع اگر همه شخصیتهای تیم در یک اتاق یا فضای کوچک جمع شوند، آسیبپذیری زیادی خواهند داشت و Mastermind میتواند با احضار چند زامبی و یا استفاده از قدرت Ultimate خود، کل تیم را از بین ببرد. حس تیراندازی با اسلحههای بازی شبیه به نسخه RE 3 Remake یا RE 2 Remake نیست و انگار فاصله زیادی بین تیرهای شلیکشده و برخورد آنها با جایی که شلیک کردهاید، وجود دارد. البته انتظار میرود که این مشکل در نسخه اصلی بازی برطرف شود. بزرگترین ایراد بازی به عنوان Survivors، نبود یک نقشه کوچک (mini-map) در HUD صفحه است و برای تیمی که تمام تمرکزش روی نقشه و پیدا کردن عناصر مختلف برای افزایش زمان است، این ایراد بزرگی محسوب میشود. من در چند بازی اول، مجبور بودم که نقشه را به صورت تمامصفحه باز بگذارم و بازی را ادامه دهم و این موضوع باعث میشد که بخش زیادی از اتفاقات مهم بازی و اعمال همتیمیهایم را نتوانم به درستی ببینم.
در همین ابتدا باید بگویم که بر خلاف آن چه که تصور میشود یا در تبلیغات بازی مشاهده شده، بازی در نقش Mastermind نه تنها لذتبخش نیست، بلکه مشکلات بسیاری هم دارد. شما که نقش شرور و مغز متفکر این محیط آزمایشی را بر عهده دارید و باید خطرات و تلههای مختلفی را برای نمونههای آزمایشی خود (تیم Survivors) ایجاد کنید، فقط باید با استفاده از دوربینهای درون نقشه این کارها را انجام دهید. هر بار که میخواهید به دوربین دیگری بروید، باید نقشه را باز کنید، نشانگر نقشه را روی دوربین ببرید و آن را انتخاب کنید! این عمل شاید روی کاغذ چندان بد به نظر نیاید، اما واقعا وقت زیادی میبرد. قرار دادن زامبیها یا هر نوع دشمن دیگری، با استفاده از کارتهای در دسترس شما انجام میشود که قبل از شروع بازی آنها را انتخاب میکنید. برای احضار این کارتها، باید آنها را روی زمین و در جایی که میخواهید، قرار دهید و حتی حواستان باید به زاویه احضار آنها هم باشد، چون اگر زامبی خود را به شکل درستی قرار ندهید و مثلا در جهت مخالف بازیکنان تیم Survivors قرار بگیرد، چند ثانیه طول میکشد تا زامبی روی خود را برگرداند و حتی ممکن است که اصلا متوجه بازیکنان تیم حریف نشود و این موضوع باعث میشود که آنها زمان زیادی برای کشتن این زامبی داشته باشد. دوربینها هم در نقاط درستی قرار نگرفتهاند و با این که قرار است این حس به شما منتقل شود که کنترل کامل روی این محیط و تیم Survivors دارید، اما در واقعیت اصلا چنین چیزی را حس نمیکنید و چند دست اول بازی به عنوان Mastermind، کاملا گیجکننده است. حتی زوم کردن دوربینها هم زمان زیادی میبرد و این که بازیکنان تیم حریف میتوانند با شلیک به هر دوربین، آن را برای مدت کوتاهی غیرفعال کنند، باعث سختتر شدن بازی به عنوان Mastermind میشود. هر شخصیت شرور یک قدرت نهایی یا Ultimate دارد. شخصیت Mastermind نسخه بتا «دنیل» (Daniel) است که میتواند Tyrant را به عنوان قدرت اصلی خود احضار کند. شما میتوانید او و حتی دیگر زامبیها را کنترل کنید و به سمت بازیکنان Survivors حملهور شوید. با وجود تمام تلاشی که کپکام برای هیجانانگیز شدن بازی به عنوان Mastermind کرده است، این بخش به طور کلی از مشکلات متعدد منو، UI گیجکننده و بعضا پیچیده و سرعت پایین اکشنها رنج میبرد.
همانطور که گفته شد، RE Resistance Open Beta پتانسیل زیادی از نسخه اصلی بازی و آن چه که میتواند به آن تبدیل شود را نشان میدهد و میتواند با عناوین محبوب مشابهی مثل Dead by Daylight رقابت کند. اما کپکام برای رسیدن به چنین سطحی، باید تغییرات زیادی مثل بهبود سیستم تیراندازی و نشانهگیری بازی ایجاد کند. البته بخش عمده این تغییرات باید متوجه بازی به عنوان Mastermind شود. در نهایت باید منتظر تجربه نسخه اصلی بازی باشیم و ببینیم که چه میزان از این مشکلات، در محصول نهایی وجود دارد. بازی با موتور تحسینبرانگیز RE Engine واقعا لذتبخش است و حیف است که RE Resistance نتواند انتظارات طرفداران را پاسخ دهد.
من در اینستاگرام | من در توییتر