نخست اشاره به این نکته ضروری است که اساسا نشر در ایران موضوع این نوشته نیست. نشر در ایران به طور کلی موضوع خیلی پیچیده ای نیست که با چند مشورت و همکاری با چند فرد خبره از آب در نیاید و نیاز به همکاری جدی با ناشر داشته باشد. تنها در صورتی همکاری با ناشر در داخل را توصیه میکنم که یا تجربه همکاری با وی برای شما ارزشمند باشد و یا محصول خاص و یا فرآیند رشد خاصی را برای خود در نظر گرفته باشید. تقریبا تمامی محصولات موفق مارکت های ایرانی خود اقدام به نشر بازی خود کرده اند.
بهعنوان یک توسعهدهنده بازی، هنگام تصمیمگیری برای همکاری با یک ناشر و یا Self Publish، باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. برخی از مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند به شرح زیر است:
منابع مالی: انتشار یک بازی به مقدار قابل توجهی منابع مالی برای بازاریابی، تبلیغات و سایر هزینه های مرتبط نیاز دارد. اگر منابع مالی ندارید، ممکن است بخواهید با ناشر همکاری کنید که بتواند پشتیبانی مالی و تخصصی بازاریابی را ارائه دهد.
بازاریابی و تبلیغات: ناشران شبکهها و تجربه گسترده ای در بازاریابی و تبلیغات بازیها دارند. اگر در این زمینهها تجربه ندارید، یک ناشر میتواند به شما کمک کند تا به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید و مخاطب بازیتان را افزایش دهید. این نکته خصوصا برای بازیهای موبایل که بسیار مبتنی بر داده هستند کلیدی است. دسترسی به ابزارها و پنلهای جمع آوری و تحلیل داده بسیار بسیار در موفقیت برخی محصولات کلیدی است.
منابع توسعه: ناشران اغلب منابع توسعه مانند بودجه حمایتی، پشتیبانی در توسعه و دسترسی به ابزارهای توسعه و بررسی دادههای کاربران را فراهم می کنند. اگر برای تکمیل بازی خود به منابع،ابزارها و حتی تجربه بیشتری نیاز دارید، کار با یک ناشر ممکن است گزینه خوبی باشد.
کنترل خلاق: انتشار توسط خودتان، به شما کنترل کاملی بر فرآیندهای خلاقیت و ایجاد محصول نهایی میدهد که یک چاقوی دو لبه است. برای تیم های کم تجربه حتی همین آزادی عمل نیز خوب نیست. اگر مایل به همکاری و همفکری در دیدگاههای خلاقانه خود برای بازی خود نیستید، ممکن است نشر توسط خودتان گزینه بهتری باشد. از سوی دیگر، کار با یک ناشر می تواند تجربه و تخصص بیشتری را به همراه داشته باشد، اما ممکن است به معنای کنار گذاشتن کنترل خلاقانه تیم شما نیز باشد.
تجربه: در بخشهای دیگر به این نکته اشاره کردم اما باز نیاز است اشاره کنم که تجربه شما فاکتور بسیار تعیین کننده ای در این تصمیم است. این تجربه از ژانر بازی و تجربه مارکتینگ تا کار با دیتا و رسانهها، بسیار موضوع گسترده ای است که باید تمامی بخشهای آن را در نظر بگیرید.
در نهایت، تصمیم به همکاری با یک ناشر یا خود انتشار به نیازها و اهداف خاص شما برای بازی بستگی دارد. مهم است که همه عوامل دخیل را به دقت در نظر بگیرید و تصمیمی آگاهانه بگیرید.