اپلیکیشن خدماتی : برنامه هایی هستند که هیچ رابط کاربری گرافیکی ندارند و در پس زمینه اجرا می شوند. آنها می توانند در انجام فعالیت هایی (مانند گرفتن اطلاعات حسگر در پس زمینه) که نیاز به
اجرای دوره ای یا مداوم دارند ، اما نیازی به مداخله کاربر ندارند ، بسیار مفید باشند.
یک اپلیکیشن خدماتی دارای چندین حالت مختلف است که در طول چرخه زندگی خود از طریق آن تغییر می کند.
اپلیکیشن خدماتی می تواند هم رویدادهای اساسی سیستم و هم رویدادهای تغییر وضعیت برنامه را دریافت کند. برای واکنش به این رویدادها می توانید تماس های تلفنی ثبت کنید.
شما می توانید رفتار برنامه خود را در زمان راه اندازی و پس از خاتمه غیر عادی با استفاده از ویژگی های خاصی که می توانید در فایل مانیفست برنامه تنظیم کنید ، تعیین کنید. اپلیکیشن خدماتی را می توان
[caption id="attachment_1345" align="alignnone" width="300"]? اپلیکیشن خدماتی[/caption]
به طور واضح توسط یک برنامه UI راه اندازی کرد. آنها همچنین می توانند به صورت مشروط راه اندازی شوند.
اپلیکیشن خدماتی را از تغییر وظیفه انتخاب کند ، هیچ رویدادی رخ نمی دهد. منوی اصلی شامل نمادهایی برای اپلیکیشن های خدماتی نیست. چندین برنامه سرویس می تواند همزمان با سایر اپلیکیشن
های خدماتی و UI اجرا شود.
طراحی اپلیکیشن تلفن همراه وظیفه طراحی برنامه های تلفن همراه است. اگرچه برنامه های تلفن همراه کاربردهای بسیار متنوعی دارند ، اما آنچه آنها را یکپارچه می کند ، نیاز به قابلیت استفاده مطلوب ، دسترسی ، تعامل و تجربه کلی کاربر است. به طور خلاصه ، تمام نگرانی های فوق را برطرف کنید.
طراحی اپلیکیشن موبایل کمی متفاوت از طراحی وب سایت موبایل است و هنگام طراحی باید به این نکته توجه داشته باشیم تا مطمئن شویم که به روش صحیح به آن برخورد می کنیم.
اول ، سخت افزار تلفن همراه را در نظر بگیریم. با وجود اینکه وب سایت های مدرن امروزه قادر به دسترسی به برخی از ویژگی های دستگاه مانند دوربین هستند ، برنامه های تلفن همراه بومی به طیف
گسترده ای از ویژگی های سخت افزاری مانند حسگرهای امنیتی اثر انگشت ، که به طور گسترده در وب پشتیبانی نمی شوند ، دسترسی دارند.
برنامه های تلفن همراه همچنین می توانند از ویژگی های عمیق سیستم عامل استفاده کنند. یک مثال کلیدی برای این مورد می تواند فروشگاه های برنامه مربوط به پلتفرم (Apple
App Store ، Google Play Store) باشد که روش های مختلف درآمدزایی را از طریق جعبه ارائه می دهد ، از جمله خریدهای درون برنامه ای و اشتراک ها.
برنامه های تلفن همراه از انیمیشن ها بسیار بهتر از وب سایت ها پشتیبانی می کنند. در واقع ، برخی از تغییرات صفحه نمایش به آسانی در دسترس توسعه دهندگان برای پیاده سازی است. به همین
دلیل است که هنگام نمونه سازی اولیه با ابزارهای طراحی صفحه ، می توانیم از انتقال استفاده کنیم.
در حالی که برنامه های تلفن همراه هنوز باید به انواع دستگاه ها و اندازه صفحه (مخصوصاً برنامه های Android) توجه کنند ، اما به بار وب سایت ها نزدیک نمی شود. اکثر برنامه های تلفن همراه را می
توان با استفاده از ویژگی های اصلی تغییر اندازه پاسخگو طراحی کرد.
هر دو اپل و اندروید مجموعه قوانین و توصیه های خود را دارند که نحوه برخورد بهتر با طراحی رابط کاربری را نشان می دهد. اپل از این به عنوان دستورالعمل های طراحی رابط انسانی خود یاد می کند و
Android از Material Design آنها استفاده می کند. هر دو ویژگی های خاص خود را دارند ، بنابراین خواندن این اسناد بسیار ارزشمند است.
در مورد نحوه نگهداری دستگاه های تلفن همراه در مقابل نحوه تعامل بر روی دسکتاپ گفته شده است ، اما تفاوت هایی بین دستگاه های تلفن همراه و رایانه های لوحی نیز وجود دارد. نگرانی های
کاربردی متداول مانند اهداف شیر دسترسی قابل دسترسی با طراحی رایانه لوحی افزایش می یابد: بیشتر املاک روی صفحه نمایش به این معنی است که اهداف شیر عموماً حتی دورتر هستند.
برنامه های قرص نیز بیشتر در جهت افقی استفاده می شوند.
همانطور که قبلاً ذکر شد ، برنامه های تلفن همراه می توانند تقریباً از هر جنبه ای از سیستم عامل خود استفاده کنند ، از دوربین ها ، فضای ذخیره سازی دستگاه و فروشگاه برنامه ها تا حسگرهای اثر
انگشت ، اسکنرهای کارت اعتباری و موارد دیگر. هنگامی که iOS و Android عناصر و عملکردهای بومی کاربری را ارائه می دهند که کاربران قبلاً از آنها لذت می برند و نحوه استفاده از آنها را می دانند ،
نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست.
یک اسلاید این تصور را تقویت می کند که صفحه قبلی هنوز زیر آن است ، گویی کاربر ممکن است بخواهد به آن بازگردد (مانند خواندن توییت کامل در یک صفحه جدید ، سپس بازگشت به فید). یک فشار
صفحه نمایش قبلی را از دید خارج می کند و نشان می دهد که برای کاربرانی که نمی خواهند به آن بازگردند ، با خیال راحت از بین می رود.
21 درصد از کاربران برنامه ها را حذف می کنند زیرا نماد باعث می شود صفحه اصلی آنها وحشتناک به نظر برسد. اگرچه این امر به طور خاص در مورد هزاره ها صدق می کند ، اما نکته مهمی است.
بارگیری صفحه ها ضروری است. با بارگیری همه چیز از قبل - به غیر از تماس های پایگاه داده - بقیه تجربه برنامه کارآمدتر است. گفته می شود ، زمان بارگذاری طولانی می تواند خاموش کننده بزرگی
باشد ، بنابراین با تصاویر هیجان انگیز پیش بینی کنید.
همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، 71٪ از کاربران به دلیل اعلان ها برنامه ها را حذف می کنند. این امر در 55+ جمعیت شناسی بسیار رایج است ، اگرچه کاربران هزاره ها اغلب از اعلان های بیش از حد
شکایت می کنند (با وجود اینکه ادعا می کنند که آنها در اصل می خواهند). کاربران تلفن همراه بسیار متغیر هستند ، بنابراین فراموش نکنید که از تست و تجزیه و تحلیل A/B در گردش کار خود استفاده کنید.
برنامه های موبایل صنعتی هستند که به سرعت در حال گسترش هستند و در حالی که تعدادی از نگرانی های غیر مرتبط با طراحی وجود دارد که باعث می شود کاربران برنامه ها را حذف کنند ، یک تجربه
کلی غیر عادی به میزان قابل توجهی به میزان ماندگاری برنامه کمک می کند. InVision Studio با ویژگی هایی مانند تغییر اندازه پاسخگو (برای طراحی واکنش گرا) ، صادرات (برای تأمین دارایی ها به تمام
وضوح دستگاه) و انتقال صفحه به کاهش نگرانی ها کمک می کند.
[caption id="attachment_1346" align="alignnone" width="300"]? راهنمای جامع طراحی اپلیکیشن[/caption]
هنگام طراحی اپلیکیشن موارد زیادی باید در نظر گرفته شود. در این مقاله ، من بسیاری از توصیه های کاربردی را که می توانید در طراحی خود اعمال کنید خلاصه کرده ام.
بار شناختی در اینجا به میزان قدرت مغز مورد نیاز برای استفاده از برنامه اشاره می کند. مغز انسان دارای قدرت پردازش محدودی است و وقتی یک برنامه اطلاعات زیادی را به طور همزمان ارائه دهد ، ممکن
اپلیکیشن خدماتی است کاربر را تحت تأثیر قرار دهد و او را از انجام وظیفه منصرف کند.
حذف بی نظمی یکی از توصیه های اصلی در "10 باید و نباید در طراحی UX موبایل" است. درهم ریختگی یکی از بدترین دشمنان طراحی خوب است. با به هم ریختن رابط کاربری خود ، اطلاعات زیادی را
بر کاربران اضافه می کنید: هر دکمه ، تصویر و نماد اضافه شده صفحه را پیچیده تر می کند.
درهم ریختگی روی دسکتاپ وحشتناک است ، اما در تلفن همراه بسیار بدتر است (فقط به این دلیل که در دستگاه های تلفن همراه به اندازه رایانه های رومیزی و لپ تاپ املاک نداریم). خلاص شدن از
اپلیکیشن خدماتی شر هر چیزی که در طراحی تلفن همراه ضروری نیست ، ضروری است زیرا کاهش بی نظمی باعث افزایش درک می شود.
در طراحی به دنبال هر چیزی باشید که به تلاش کاربر نیاز دارد (این ممکن است وارد کردن داده ها ، تصمیم گیری و غیره باشد) و به دنبال جایگزین ها باشید. به عنوان مثال ، در برخی موارد می توانید به
اپلیکیشن خدماتی جای درخواست از کاربر برای تایپ بیشتر ، از داده های وارد شده قبلی استفاده مجدد کنید یا از اطلاعات موجود برای تنظیم پیش فرض هوشمند استفاده کنید.
اگر یک کار شامل مراحل و اقدامات زیادی است که از طرف کاربر مورد نیاز است ، بهتر است چنین وظایفی را به تعدادی زیرکار تقسیم کنید. این اصل در طراحی موبایل بسیار مهم است زیرا نمی خواهید در
یک زمان پیچیدگی زیادی برای کاربر ایجاد کنید. یک مثال خوب ، مرحله چک مرحله به مرحله در یک برنامه تجارت الکترونیک است ، جایی که طراح یک کار پیچیده پرداخت را به قطعات کوچک تقسیم می کند ،
اپلیکیشن خدماتی که هر کدام نیاز به اقدام کاربر دارند.
صفحه های آشنا صفحه هایی هستند که کاربران در بسیاری از برنامه ها مشاهده می کنند. صفحه هایی مانند "شروع به کار" ، "موارد جدید" و "نتایج جستجو" به طور استاندارد برای برنامه های تلفن همراه
تبدیل به استاندارد شده اند. آنها نیازی به توضیح اضافی ندارند زیرا کاربران از قبل با آنها آشنا هستند. این به کاربران امکان می دهد از تجربه قبلی برای تعامل با برنامه ، بدون منحنی یادگیری استفاده کنند.
تایپ کردن روی صفحه کوچک تلفن همراه راحت ترین تجربه نیست. در واقع ، اغلب مستعد خطا است. و شایع ترین مورد ورود کاربر پر کردن یک فرم است. در اینجا چند توصیه کاربردی برای سهولت این فرایند
اپلیکیشن خدماتی آورده شده است:
به طور فعال به دنبال گام هایی در سفر کاربر باشید که در آن کاربران ممکن است به کمک احتیاج داشته باشند. به عنوان مثال ، تصویر زیر بخشی را نشان می دهد که در آن کاربران باید اطلاعات خاصی را
ارائه دهند. برای انتقال اهمیت از وزن بصری استفاده کنیدمهمترین عنصر روی صفحه باید بیشترین وزن بصری را داشته باشد. اضافه کردن وزن بیشتر به یک عنصر با وزن ، اندازه و رنگ فونت امکان پذیر است.
ارتباطات واضح همیشه باید در اولویت اول برنامه های تلفن همراه باشد. از آنچه درباره مخاطبان مورد نظر خود می دانید برای تعیین مناسب بودن کلمات یا عبارات استفاده کنید.
سازگاری یک اصل اساسی در طراحی است. ثبات ، سردرگمی را از بین می برد. حفظ ظاهر کلی سازگار در سراسر برنامه ضروری است. در مورد برنامه تلفن همراه ، سازگاری به معنی موارد زیر است:
حروف تایپ ، دکمه ها و برچسب ها باید در سراسر برنامه سازگار باشند.
عناصر تعاملی باید به طور یکسان در همه قسمتهای برنامه شما کار کنند.
طراحی باید در چندین محصول سازگار باشد. به این ترتیب ، کاربر می تواند هنگام استفاده از محصول دیگر ، دانش قبلی را به کار گیرد.
چگونگی ایجاد یکپارچگی در طراحی
هر سیستم عامل تلفن همراه دارای دستورالعمل های استاندارد برای طراحی رابط است: دستورالعمل های رابط انسانی اپل و دستورالعمل های طراحی مواد Google . هنگام طراحی برای سیستم عامل
های بومی ، دستورالعمل های طراحی سیستم عامل را برای حداکثر کیفیت دنبال کنید. دلیل اهمیت رعایت دستورالعمل های طراحی ساده است: کاربران با الگوهای تعامل هر سیستم عامل آشنا می
اپلیکیشن خدماتی شوند و هر چیزی که با دستورالعمل ها مغایرت داشته باشد اصطکاک ایجاد می کند.
همانطور که برنامه خود را برای Android یا iOS ایجاد می کنید ، عناصر UI را از سیستم عامل های دیگر حمل نکنید. نمادها ، عناصر عملکردی (فیلدهای ورودی ، کادرهای تأیید ، سوئیچ ها) و حروف تایپی
اپلیکیشن خدماتی باید دارای حس بومی باشند. تا آنجا که ممکن است از اجزای بومی استفاده کنید تا مردم به برنامه شما اعتماد کنند.
این نمونه ای از ثبات خارجی است. اگر سرویس وب و برنامه تلفن همراه دارید ، مطمئن شوید که هر دو ویژگی مشابهی دارند. این به کاربران این امکان را می دهد که بدون اصطکاک بین برنامه تلفن همراه
اپلیکیشن خدماتی و وب تلفن همراه حرکت کنند. ناهماهنگی در طراحی (به عنوان مثال ، طرح ناوبری متفاوت یا رنگ بندی متفاوت) ممکن است باعث سردرگمی شود.
پیش بینی پذیری یک اصل اساسی در طراحی UX است. وقتی کارها به روشی که کاربران پیش بینی می کنند کار می کنند ، احساس کنترل قوی تری را احساس می کنند. بر خلاف رایانه رومیزی ، جایی
که کاربران می توانند از افکت های شناور برای درک اینکه آیا چیزی تعاملی است یا نه استفاده کنند ، در تلفن همراه ، کاربران می توانند تعامل را فقط با ضربه زدن روی یک عنصر بررسی کنند.
به همین دلیل ، با استفاده از دکمه ها و سایر عناصر تعاملی ، ضروری است که در مورد چگونگی ارتباط طرح با ارزش فکر کنیم. کاربران چگونه یک عنصر را به عنوان یک دکمه درک می کنند؟ فرم باید از
اپلیکیشن خدماتی عملکرد پیروی کند: نحوه ظاهر یک شیء به کاربران نحوه استفاده از آن را می گوید. عناصر بصری که شبیه دکمه ها هستند اما قابل کلیک نیستند ، به راحتی کاربران را گیج می کنند.
یک دکمه "برگشت" که به درستی ایجاد نشده است می تواند مشکلات زیادی را برای کاربران ایجاد کند. هنگام ضربه زدن روی دکمه "برگشت" در یک فرآیند چند مرحله ای ، کاربران را به تمام مراحل بازگشت
به صفحه اصلی باز می دارد.
یک طراحی خوب باعث می شود کاربران بتوانند به عقب برگردند و اصلاحات را انجام دهند. وقتی کاربران می دانند که می توانند دوباره به داده هایی که ارائه کرده اند یا گزینه هایی که انتخاب کرده اند
اپلیکیشن خدماتی نگاهی بیندازند ، این به آنها این امکان را می دهد تا با خیال راحت ادامه دهند.
اشتباه کردن انسانی است وقتی افراد با برنامه ها درگیر می شوند خطاها رخ می دهد. گاهی اوقات ، این اتفاق می افتد زیرا کاربر اشتباه می کند. گاهی اوقات ، این اتفاق می افتد زیرا برنامه از کار
می افتد. علت هر چه باشد ، این خطاها و نحوه برخورد با آنها تأثیر زیادی بر UX دارد. مدیریت اشتباه خطا همراه با پیام های خطای بی فایده می تواند کاربران را ناامید کند و می تواند دلیل ترک برنامه
اپلیکیشن خدماتی شما توسط کاربران باشد.
طراحی قابل دسترسی به کاربران با تمام توانایی ها اجازه می دهد از محصولات با موفقیت استفاده کنند. در نظر بگیرید که چگونه کاربران با کاهش بینایی ، کم شنوایی و سایر ناتوانی ها می توانند با برنامه
شما تعامل داشته باشند.
4.5 درصد از جمعیت جهان دچار کوررنگی هستند (که از هر 12 مرد 1 نفر و از هر 200 زن 1 نفر) ، 4 درصد از کم بینایی (1 از 30 نفر) و 0.6 درصد از نابینایان (1 از 188 نفر) مبتلا هستند. به راحتی می توان
اپلیکیشن خدماتی فراموش کرد که ما برای این گروه از کاربران طراحی می کنیم زیرا اکثر طراحان چنین مشکلاتی را تجربه نمی کنند.
کاربرانی که از بیماری حرکت رنج می برند ، اغلب جلوه های متحرک را در تنظیمات سیستم عامل خود خاموش می کنند. هنگامی که گزینه کاهش حرکت در تنظیمات ترجیحی دسترس پذیری فعال است ،
اپلیکیشن خدماتی برنامه شما باید انیمیشن های خود را به حداقل برساند یا حذف کند.
کمک به پیمایش کاربران باید برای هر برنامه اولویت بالایی داشته باشد. اگر افراد نتوانند آنها را پیدا کنند ، همه ویژگی های جالب و محتوای قانع کننده ای که برنامه شما دارد مهم نخواهد بود. همچنین ،
اگر زمان و تلاش زیادی برای کشف نحوه هدایت محصول خود طول بکشد ، به احتمال زیاد شما کاربران خود را از دست خواهید داد. کاربران باید بتوانند بصورت بصری برنامه را کاوش کرده و کلیه کارهای اصلی
اپلیکیشن خدماتی را بدون هیچ توضیحی انجام دهند.
بهتر است از الگوهای ناوبری استاندارد مانند نوار برگه (برای iOS) و کشوی ناوبری (برای Android) استفاده کنید. اکثر کاربران با هر دو الگوی ناوبری آشنا هستند و به طور شهودی می دانند چگونه برنامه خود
اپلیکیشن خدماتی را دور بزنند.
ناوبری را بر اساس نحوه تعامل کاربران با برنامه شما اولویت بندی کنید. سطوح مختلف اولویت دار (بالا ، متوسط ، پایین) را به وظایف رایج کاربر اختصاص دهید. در رابط کاربری به مسیرها و مقاصد با سطح
اولویت بالا و استفاده مکرر اهمیت دهید. از این مسیرها برای تعیین ناوبری خود استفاده کنید. ساختار اطلاعات خود را به گونه ای سازماندهی کنید که به حداقل تعداد ضربه زدن ، کشیدن و صفحه نیاز
اپلیکیشن خدماتی داشته باشد.
وقتی الگوی ناوبری اصلی را برای برنامه خود انتخاب می کنید ، به طور مداوم از آن استفاده کنید. نباید شرایطی وجود داشته باشد که قسمتی از برنامه شما دارای نوار برگه باشد ، در حالی که قسمت
اپلیکیشن خدماتی دیگر دارای کشوی جانبی باشد.
همانطور که یاکوب نیلسن می گوید ، تشخیص چیزی آسان تر از به خاطر سپردن آن است. با نمایان کردن اقدامات و گزینه ها ، بار حافظه کاربر را به حداقل برسانید. ناوبری باید در همه زمان ها در دسترس
اپلیکیشن خدماتی باشد ، نه فقط زمانی که پیش بینی می کنیم کاربر به آن نیاز دارد.
عدم ذکر مکان فعلی یک مشکل رایج در بسیاری از منوهای برنامه های تلفن همراه است. "من کجا هستم؟" یکی از اصلی ترین سوالاتی است که کاربران برای پیمایش موفقیت آمیز باید به آن پاسخ دهند.
اپلیکیشن خدماتی مردم باید هر لحظه بدانند که در برنامه شما کجا هستند.
انیمیشن بهترین ابزار برای توصیف تغییرات حالت است. این به کاربران کمک می کند تا تغییر حالت در طرح صفحه را درک کنند ، چه چیزی باعث ایجاد تغییر شده است و چگونه می توان در صورت نیاز دوباره
اپلیکیشن خدماتی تغییر را ایجاد کرد.
اولین تجربه ، ساخت یا شکست بخشی از برنامه های تلفن همراه است. در اولین برداشت فقط یک عکس می گیرید. و در صورت شکست ، احتمال زیادی وجود دارد که کاربران برنامه شما را دوباره راه
اپلیکیشن خدماتی اندازی نکنند. (تحقیقات Localytics نشان می دهد که 24 درصد از کاربران هرگز پس از اولین استفاده به برنامه ای برنمی گردند.)
قبل از استفاده از برنامه ، ورود به سیستم ثبت نام اجباری است. این منبع اصطکاک رایج برای کاربران و یکی از دلایلی است که کاربران برنامه ها را رها می کنند. تعداد کاربرانی که روند ثبت نام را رها
اپلیکیشن خدماتی می کنند به ویژه برای برنامه هایی با نام تجاری کم یا کسانی که ارزش پیشنهادی آنها نامشخص است ، قابل توجه است.
[caption id="attachment_1347" align="alignleft" width="300"]? چطور یک طراح اپلیکیشن شویم[/caption]
اگر برنامه های تلفن همراه را بر اساس تکنولوژی مورد استفاده برای کدگذاری آنها طبقه بندی کنیم ، در سه دسته اساسی می توان قرار داد:
اگر در حال طراحی اپلیکیشن هستید ، باید تصمیم بگیرید که چه نوع برنامه ای را ایجاد خواهید کرد. فاکتورهای خاصی وجود دارد که فقط در یک نوع برنامه ایده آل است و در بقیه موارد مناسب نیست. این
اپلیکیشن خدماتی فاکتورها عبارت اند از:
این فاکتورها باعث می شوند که شما به راحتی بتوانید تصمیم بگیرید که چه نوع اپلیکیشنی برای کسب و کار شما مناسب است.
برخی از کسب و کارها نیاز دارند تا کارها و خدمات خود را در بستر اپلیکیشن ها به مشتریان خود ارائه دهند. به همین دلیل طراحی اپلیکیشن خدماتی یک گزینه بسیار خوبی برای چنین کسب و
اپلیکیشن خدماتی کارهایی است.
طراحی اپلیکیشن خدماتی برای بسیاری از کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا می توانند کسب و کار خود را بهتر معرفی کنندو مشتریان وفادار خود را پیدا کنند. در صورتی که ظاهر و
اپلیکیشن خدماتی عملکرد برنامه عالی باشد ، می تواند سرعت شما را در رسیدن به هدف و خواسته های خود و همچنین درآمد بالا ، افزایش دهد.
طراحی اپلیکیشن خدماتی برای کسب و کار شخصی خود می تواند مزایای و منافع زیادی داشته باشد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
اگر به دنبال یک اپلیکیشن خدماتی مناسب هستید ، حتما از یک تیم حرفه ای و خوب کمک بگیرید.
منبع : دولوپرز پرو