ویرگول
ورودثبت نام
محمدرضا عابدی
محمدرضا عابدی
خواندن ۲ دقیقه·۶ سال پیش

نصب لاتک(۲۰۱۸) در ویندوز

سلام.

از اونجایی که چند تن از دوستان در نصب لاتک برای ویندوز و استفاده از بسته ی xepersian به مشکل برخورده بودند، تصمیم گرفتم یک بار از اول فرآیند نصب رو انجام بدم و از مراحل اسکرین شات بگیرم و با توضیحات قرار بدم که مشکل‌ها حل بشه.


دانلود Texlive

تک‌لایو یک نرم افزار آزاد برای سیستم تایپ های تک هست که اکثر بسته های بزرگ و معروف رو داخل خودش داره. ما برای تایپ کردن به این برنامه نیاز داریم. راه های متفاوتی برای نصبش هست ولی با توجه به سیستم قطع و وصلی اینترنت ایران و سرعت های استثنایی که تجربه می‌کنیم، به نظر خود من بهترین راه دانلود کامل فایل ایمیج از این لینک و نصب از روی اون هست. حجم نسخه ی 2018 در حال حاضر حدود ۳.۲ گیگه:

بعد از دانلود این فایل نیاز به یک برنامه برای باز کردنش دارید. میتونید از WinRar، daemon tool و یا برنامه های مشابه استفاده کنید. من از WinRar استفاده می‌کنم. با باز کردن این فایل با همچین چیزی مواجه می‌شید:

بر روی install-tl-windows کلیک کنید:

با بازشدن این فایل با این صحنه روبرو می‌شوید:

آدرس مورد نظر برای نصب رو انتخاب کنید.

با همین تنظیمات پیش‌فرض next را بزنید و صبر کنید تا مراحل نصب تموم بشه:

اتمام نصب:

خب حالا باید نرم افزار TexMaker رو نصب کنیم:

من فایل رو از این لینک دانلود کردم. بعد از دانلود برنامه رو نصب و بعد اجرا کنید. با اجرای برنامه این صفحه رو می‌بینید:

اگر تنظیمات شما هم مثل من باشه، اگر بر روی اجرای برنامه بزنید با همچین اروری رو به رو میشوید:

برای رفع این مشکل باید آدرس محلی که نصب کردید رو به برنامه بدید. برای من که از تنظیمات پیشفرض استفاده کردم تنظیماتم به این شکل میشه:

برای دسترسی به تنظیمات بر روی options و بعد configure texmaker رو بزنید

این مشکل رو حل می‌کنه اما برای این که مشکل فارسی نوشتن هم حل بشه بر روی قسمت quick build کلیک کنید و تنظیمات رو به این شکل در بیارید:

حالا بدون مشکل اجرا می‌شه

:D


لاتکlatexxepersianنصب لاتک
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید