مبانی برنامه نویسی مجموعه ای از اصول اولیه و اصطلاحات مرتبط است که برنامه نویسان برای نوشتن کدهای کارآمد و ماژولار که درک آن کدهها نیز ساده باشد، از آنها پیروی می کنند.
زبان برنامهنویسی:
زبان برنامه نویسی یک سیستم نشانه گذاری (a system of notation) برای نوشتن برنامه های کامپیوتری است. برخی از رایج ترین زبانهای برنامهنویسی عبارتند از: پایتون، جاوا، سی++، جاوااسکریپت و روبی.
الگوریتم:
یک دستورالعمل مرحله به مرحله است که برای حل یک مسئله یا انجام یک وظیفه مشخص استفاده میشود. الگوریتمها باید دقیق، واضح، کامل و کارآمد باشند. الگوریتمها را میتوان به صورت شبهکد، فلوچارت، زبان طبیعی یا زبان برنامهنویسی نوشت.
برخی از پرکاربردترین الگوریتمها در علوم و مهندسی کامپیوتر عبارتند از: الگوریتم جستجوی دودویی، الگوریتم مرتبسازی سریع، الگوریتم انتخاب، الگوریتم فاکتوریل و الگوریتم بیشترین مقدار.
ساختمان داده:
در علوم کامپیوتر، هر ساختمان داده یک فرمت خاص برای سازماندهی، مدیریت و ذخیره سازی داده است که معمولاً برای دسترسی کارآمدتر به داده ها انتخاب می شود.
ساختمانهای داده میتوانند بر اساس نوع، اندازه، ترتیب و عملیاتهای ممکن بر روی آنها متفاوت باشند. برخی از کاربردی ترین داده-ساختارها عبارتند از: آرایه، لیست، پشته، صف، درخت، گراف و هش.
تابع:
یک بلوک کد است که برای انجام یک وظیفه خاص نوشته شده است و میتواند یک یا چند ورودی دریافت کند و یک خروجی برگرداند.
توابع به برنامهنویس امکان میدهد کد را تکرار، بازنویسی و از آن به طور مکرر استفاده کند.
متغیر:
متغیرها یک ابزار برای ذخیره، دستکاری، بازیابی و استفاده از داده ها هستند.
قطعه کد زیر یک مثال ساده از چگونگی استفاده از متغیرها در برنامه است که به زبان پایتون نوشته شده:
irst_name = 'Jane' last_name = 'Doe' print(first_name + last_name)
Output:
JaneDoe
دستورات شرط:
دستورات شرط برای انتخاب بین چندین امکان (تصمیم گیری) یا انجام یک عمل بر اساس شرایط مشخص استفاده میشوند.
برخی از رایج ترین دستورات شرط عبارتند از: if، else، elif، switch و case.
حلقهها:
حلقهها برای تکرار یک بلوک کد به تعداد مشخص (for) یا تا زمانی که یک شرط برقرار باشد (while) استفاده میشوند.
حلقهها به برنامهنویس امکان میدهند کد را بهینهتر و خواناتر بنویسند. معمولا از کلمات کلیدی for، while، do while، و feach برای ایجاد loopها استفاده میکنیم.
از دستورات break و continue برای کنترل جریان حلقهها استفاده میشوند. دستور break باعث میشود که حلقه فعلی به طور کامل قطع شود (از حلقه خارج شویم) و برنامه به بلوک کد بعدی برود.
دستور continue باعث میشود که تکرار فعلی حلقه قطع شود و حلقه به تکرار بعدی برود. این دستورات میتوانند برای جلوگیری از اجرای کدهای غیرضروری یا نامطلوب در حلقهها مفید باشند.
مدیریت استثنا:
به برنامهنویس امکان میدهد که مانع توقف برنامه در صورت بروز خطا بشود و به جای آن یک پیام مناسب نمایش دهد یا یک عمل جایگزین انجام دهد.
برخی از دستورات مدیریت استثنا عبارتند از: try، catch، finally و throw.