18 ایده کنشگری هفته وحدت
1. تبدیل کردن جشن میلاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به بستر طرح و تبیین مساله استراتژیک وحدت اسلامی و ایجاد شناخت بیشتر از سیره نبوی در حفظ و گسترش اسلام عزیز
2. ایجاد مراسمات خاص تبیین خطر جریان متحجر و افراطی شیعه در ایام هفته وحدت با محوریت تبیین خطرات این جریانات توسط حضرت امام در منشور روحانیت و پیام قطعنامه و...
3. برگزاری مداحی ها و هیئت های با مضامین وحدوی و اسلامی در این ایام با استفاده از اشعار جدید شاعران آئینی
4. نمایش مستندها و فیلمهای معرفی فکر وحدت و نیز حب اهل بیت در اهل سنت و.... در مساجد و هیئتها و دانشگاهها
5. تمرکز بر تفسیر آیات تمدنی و تقریبی قرآن کریم علی الاقل در ایام هفته وحدت
6. برگزاری مسابقات و جشنواره های تولیدات فرهنگی، ادبی، هنری با محوریت موضوع وحدت در مساجد و بسیج محلات
7. دعوت از چهره های علمی یا روحانیون معتدل اهل سنت جهت سخنرانی در هیئت ها و مراسمات مساجد
8. تبیین سخنان امام و رهبری با استفاده از احادیث و سیره اهل بیت علیهم السلام جهت تغییر ذهنیت غلط تصور وحدت بعنوان مقوله ای سیاسی و نه امری اعتقادی!
9. ترویج کتبی که مبتنی بر سیره اهل بیت علیهم السلام درباره وحدت اسلامی نوشته شده اند مانند پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت و...
10. برپایی جام های ورزشی هفته وحدت با محوریت جوانان شیعه و سنی
11. استفاده از تصاویر و اسامی شهدای وحدت و اهل سنت و فلسطین در مساجد، مدارس و دانشگاهها
12. شکل گیری انجمن های تقریب در دانشگاه های مرزی با حضور دانشجویان شیعه و سنی جهت جلوگیری از اختلاف افکنی دشمنان و تغییر تصویر ذهنی غلط القاء شده توسط ماهواره های افراطی طرفین
13. برپایی نمایشگاه «نه به افراط» چه در شیعه و چه در سنی، با محوریت بسیج های دانشجویی
14. ایجاد گروههای علمی مشترک شیعه و سنی در دانشگاهها و جهت دهی به دغدغه های ملی و اسلامی اهل سنت و شیعه در جهت رشد و توسعه کشور
15. اردوی جهادی متشکل از شیعه و سنی و یا برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم اهل سنت
16. گنجاندن کلاس سیره اهل بیت علیهم السلام در مساله وحدت بعنوان موضوع ثابت کلاسهای تابستانی مساجد و بسیج محلات
17. تولید روزنامه دیواری مناسب هفته وحدت برای مساجد و پایگاههای بسیج محلات
18. ایجاد ستاد مردمی فعالان عرصه وحدت اسلامی و برگزاری مراسمات خاص و تولیدات ویژه برای ایام هفته وحدت
۷ پیشنهاد برای هفته وحدت
رهبر معظم انقلاب در سه سال اخیر حدود 60 بار بر مساله وحدت تاکید کرده اند و این یعنی که فرمانده امت اسلامی بیش از همیشه درباره مساله تفرقه اندازی دشمنان در میان مسلمانان احساس خطر می کند و بر یاران اوست که به یاری برخیزند، خصوصا که امسال رهبری خطاب مستقیم شان را به سوی فعالان مردمی عرصه فرهنگ انقلابی آوردند و از آنان خواستند تا هر جا انقلاب نیاز دارد نقش آفرین باشند.
آنچه در ادامه می آید چند پیشنهاد بلندمدت و مقطعی، برای اجرا در هفته وحدت و هفته های بعد از آن است چرا که طبعا اگر فعالیت ها چه در قبال شیعیان و چه درباره برادران اهل سنت به هفته وحدت محدود شود اثری نخواهد داشت و رنگ و بوی سیاسی و تبلیغاتی می گیرد که متاسفانه تاکنون نیز چنین بوده است.
1) شناخت وحدت و ابعاد آن برای خودمان
امام علی علیه السلام فرمود ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه. هر کاری را شناختی پیشینی ضروری است. گام اول این است که خودمان نسبت به موضوع فراموش شده وحدت شناخت کافی بیابیم تا جریان افراطی با چند شبهه ذهن ما و مخاطب مان را در اختیار خود نگیرد.
در این راستا خوب است که چند کتاب و جزوه را مطالعه کرده و به بحث بگذاریم. این کتابها: پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت، وحدت و همگرایی از منظر رهبر انقلاب، وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام، لعن های نامقدس، شیعه و سنی غوغای ساختگی و... برای مطالعه مناسب اند. جزوات زیادی هم در سایت اخوت قابل دسترسی است.
2) تولیدات فکری و فرهنگی خاص
چنانچه مصلحان و دعوتگران همواره از جمع های محدود شروع کرده و پس از تشکیل حلقه یاران کار را عمومی می سازند، ما نیز خوب است که در گسترش فکر تقریبی از اطرافیان و همفکران خود شروع کنیم. خصوصا بدنه مذهبی و انقلابی جامعه که بیشتر در معرض شبهات افراطیون متحجر قرار دارد و گرچه اجمالا وحدت را قبول دارد ولی تفصیلا آنرا نمی شناسد یا عملا برای آن کاری نمی کند.
ترویج فکر تقریبی به روشهای مختلف میسور است: تولید نشریات و ویژه نامه ها، برگزاری جلسات تحلیلی و فکری در مساجد و هیئات با محوریت تبیین سیره اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با غیرشیعیان، تولید و برگزاری نمایشگاه پوسترهای گرافیکی، تولید کلیپ و جزوه و بروشور، تولید اشعار و مداحی های وحدوی، تولید بروشور معرفی مصلحان و علمای تقریبی مسلمان و...
3) اقدامات ترویجی عمومی
در گام بعد می توان حیطه مخاطبان را به عموم جامعه گسترش داد و تبلیغ را علنی تر کرد. طبعا استفاده از ابزار هنر و بیان غیرمستقیم در این مرحله بیشتر به کار می آید.
تولید و پخش مستندهای تهیه شده در این رابطه در مساجد و مدارس، برگزاری نمایشگاههای گرافیکی عمومی، اجرای همایش های بزرگ، استفاده از بیلبردهای شهری برای تبلیغات مرتبط با وحدت جامعه و بیان قدرت ناشی از آن، برگزاری مسابقات کتابخوانی یا تولیدات هنری با این موضوع، افشای اقدامات شبکه های افراطی تندروی شیعه و سنی در قالب کلیپ و نمایشگاه و پاسخ به شبهات آنان و...
4) ظرفیت گسترده فضای مجازی
عرصه دیگری که فضای خاص و عمومی را پوشش می دهد و اینک از ظرفیت بالایی برخوردار است فضای سایتها و نیز شبکه های اجتماعی است.
کم ترین کاری که در این فضا می توان انجام داد توزیع تولیدات فکری و فرهنگی است که عقل و حس مخاطبان را در مساله وحدت اسلامی هدف گرفته است. طبعا اگر امکان تولید داشته باشیم می توانیم موج آفرین نیز باشیم.
همچنین می توان کمپین هایی را تشکیل داد. مثلا کمپین عکس تقریبی و اینکه از همه ایرانی ها بخواهیم مثلا این بیت شعر اقبال را روی کاغدی بنویسند و از خودشان عکس سلفی بگیرند و منتشر سازند: «فارغ از ام و اب و اعمام باش / همچو سلمان، زاده اسلام باش»
5) درباره اهل سنت
کسانی که شناخت کافی یافته و خود را با سیره اهل بیتی «کونوا لنا زینا» آراسته اند شایسته است که برای زدودن تبلیغات سوء رسانه های افراطی وابسته، بنا به توصیه اهل بیت علیهم السلام در مساجد و محافل اهل سنت حاضر شده و با آنان دوستی کنند. این مساله خود یک راهبرد اساسی برای مقابله با افراطیون طرفین و دشمنانی است که می خواهند از میان دوری ما، تخم نفرت را کاشته و در زمان مقتضی، ایران را نیز بسان عراق و پاکستان نمایند.
همچنین: سر زدن به خانواده شهدای اهل سنت، تقدیر از نخبگان آنان در محافل شیعی، دعوت از روحانیون معتدل ایشان برای سخنرانی درباره جایگاه اهل بیت نیز ایشان در مجامع شیعه، تشکیل اردوهای جهادی خدمت به مناطق محروم مشترک سنی و شیعه، ارائه خدمات اجتماعی به محرومان آنان و..
6) مطالبه از مسوولان و نخبگان
باید سعی کرد همزمان، ظرفیت های دولتی و علمی را نیز فعالسازی کرد. مطالبه دائمی از مسوولان و نیز نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای تبیین نگرش انقلابی حضرت امام که دوگانه شیعه سنی را به دوگانه مستضعف مستکبر بدل کرد و شاه شیعه را دارای اسلام آمریکایی و مجاهد سنی فلسطینی را دارای اسلام ناب می دید.
همچنین طرد افراطیون و نفی اتهامات افراطی به شیعیان، توجه بیشتر به مساله وحدت و... از مسائل موثر در ترویج این گفتمان انقلابی و اسلامی است.
7) فعالسازی سایر ظرفیتها
یکی از راهبردهای همیشگی ما باید این باشد که علاوه بر اقداماتی که خودمان مستقیما می توانیم انجام دهیم، با گسترش گفتمان وحدت، از فعالسازی سایر ظرفیتها نیز بهره ببریم.
مثلا اگر دوستی داریم که در روزنامه ای قلم می زند از او بخواهیم در این رابطه تولید محتوا کرده یا جلوی درج مطالب خلاف وحدت را بگیرد. به کسی که صاحب هنر است بگوییم اثری تولید کند. فعالان اینترنتی را جمع کنیم و اهمیت مساله را برای آنها تبیین کنیم و دهها اقدام دیگر.
در این مرحله می توان ستادهای مردمی گسترش گفتمان وحدت را تشکیل داد و از همه فعالان و دغدغه مندان جهت تحقق اهداف استفاده نمود.
از این طریق گرچه یک یا چند نفر بوده ایم ولی می توانیم انرژی دهها نفر را در این زمینه فعال کنیم. این همان چیزی است که رهبر انقلاب بعنوان گفتمان سازی مورد تاکید قرار می دهند.
ایده های وحدت آفرین ( ۵۰مورد )
خشي از ايده هاي مرتبط با “وحدت” را مي بينيد، که ميتوان به غير از مساجد، در هيئات، دانشگاه ها و تشکل هاي فرهنگي نيز اجرا کرد. اميد است که مورد استفاده قرار گيرد و کمکي باشد براي نزديک شدن جايگاه مساجد ما، به مسجد طراز اسلامي. (برگرفته از پایگاه ایده های مسجدی)
* در هفته وحدت مسابقه و نمايشگاه عکس مبايلي با عنوان «ايران نماد برادري»
* برگزاري جام ورزشي وحدت با حضور جوانان شيعه و سني.
* تبديل کردن جشن ميلاد پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله به بستر طرح و تبيين مساله استراتژيک وحدت اسلامي و ايجاد شناخت بيشتر از سيره نبوي در حفظ و گسترش اسلام عزيز
* ايجاد مراسمات خاص تبيين خطر جريان متحجر و افراطي شيعه در ايام هفته وحدت با محوريت تبيين خطرات اين جريانات توسط حضرت امام در منشور روحانيت و پيام قطعنامه و…
* برگزاري مداحي ها و هيئت هاي با مضامين وحدتآفرين و اسلامي در مسجد با استفاده از اشعار جديد شاعران آئيني
* نمايش مستندها و فيلمهاي معرفي فکر وحدت و نيز حب اهل بيت در اهل سنت و…. در مساجد و هيئتها و دانشگاهها
* تمرکز بر تفسير آيات تمدني و تقريبي قرآن کريم علي الاقل در ايام هفته وحدت
* برگزاري مسابقات و جشنواره هاي توليدات فرهنگي، ادبي، هنري با محوريت موضوع وحدت در مساجد و بسيج محلات
* دعوت از چهره هاي علمي يا روحانيون معتدل اهل سنت جهت سخنراني در هيئت ها و مراسمات مساجد
* تبيين سخنان امام و رهبري با استفاده از احاديث و سيره اهل بيت عليهم السلام جهت تغيير ذهنيت غلط تصور وحدت بعنوان مقوله اي سياسي و نه امري اعتقادي!
* ترويج کتبي که مبتني بر سيره اهل بيت عليهم السلام درباره وحدت اسلامي نوشته شده اند مانند پيشوايان شيعه پيشگامان وحدت و…
* استفاده از تصاوير و اسامي شهداي وحدت و اهل سنت و فلسطين در مساجد، مدارس و دانشگاهها
* شکل گيري انجمن هاي تقريب در دانشگاه هاي مرزي با حضور دانشجويان شيعه و سني جهت جلوگيري از اختلاف افکني دشمنان و تغيير تصوير ذهني غلط القاء شده توسط ماهواره هاي افراطي طرفين
* برپايي نمايشگاه «نه به افراط» چه در شيعه و چه در سني.
* ايجاد گروههاي علمي مشترک شيعه و سني در مساجد دانشگاهها و جهت دهي به دغدغه هاي ملي و اسلامي اهل سنت و شيعه در جهت رشد و توسعه کشور
* گنجاندن کلاس سيره اهل بيت عليهم السلام در مساله وحدت بعنوان موضوع ثابت کلاسهاي تابستاني مساجد و بسيج محلات
* توليد روزنامه ديواري مناسب هفته وحدت براي مساجد و پايگاههاي بسيج محلات.
* ايجاد ستاد مردمي فعالان عرصه وحدت اسلامي و برگزاري مراسمات خاص و توليدات ويژه براي ايام هفته وحدت.
* تشکيل تيمهاي تهيه مطالب مستند و موثر براي شبکه هاي مجازي موبايلي مانند واتس آپ، وايبر، تلگرام و… و توزيع آنها در اين فضا در مقابل موج سازي جريانات افراطي و يا براي تبيين ايجابي مسائل مرتبط.
* پرداخت ويژه به موضوع وحدت اسلامي در ايت يا وبلاگ مسجد و ديگر سايت هاي فرهنگي و خبري موثر در قالب موضوعاتي چون:
بازتاب خدمات نظام به مناطق مشترک يا خاص اهل سنت، طرح مطالبات مشروع اهل سنت و پيگيري آنها از مسوولان بومي، اعتراض به هر اقدام تحريک آميز و ضدتقريبي در رسانه ها و شبکه ها و…، بازتاب دادن مواضع تقريبي علما و نخبگان شيعه و سني، تبيين مواضع مکرر رهبر انقلاب درباره وحدت اسلامي، نفي افراطي گري در شيعه و سني، تبيين ايجابي مساله وحدت از منظر اهل بيت عليهم السلام، جايگاه و حبّ اهل بيت در ميان اهل سنت، بازتاب اقدامات مردمي عرصه وحدت اسلامي، نقد و بررسي عملکرد دستگاههاي مرتبط با مقوله وحدت اسلامي، ايجاد مطالبه توليد آثار هنري در زمينه وحدت از دستگاههاي مختلف، پوشش توليدات فرهنگي هنري زمينه وحدت، معرفي آثار علمي و کتب جديد اين عرصه و…
* ايجاد کمپين عکس وحدتي با محوريت شعارهاي تقريبي مانند «ايراني ام زاده اسلام»، «وطنم اسلام»، «همچو سلمان، زاده اسلام باش»، «رحماء بينهم»، «کونوا لنا زينا» و… .
* توزيع توليدات فکري، هنري، کليپ، پوستر، اينفوگرافي و… درباره مساله وحدت در مسجد.
* ايجاد صفحه هاي هاي مرتبط با وحدت اسلامي در فضاي شبکه هاي اجتماعي مانند پلاس، ايسنتاگرام و…
* شناسايي فعالان موثر اينترنتي شبکه هاي اجتماعي از ميان جوانان مسجد و تقاضاي درج مطالب مرتبط يا بازنشر مطالب توليدي ساير سايتها توسط ايشان که مخاطب تثبيت شده جدي دارند.
* تهيه و درج گزارش هاي تصويري و مکتوب از مناطق مشترک شيعه و سني و نماياندن زندگي مسالمت آميز و زيباي مردم با يکديگر و همچنين واقعيتي از زندگي اهل سنت در کشور
* تحريم سايتهاي اينترنتي افراطي که عليه مقدسات اهل سنت اقدام مي کنند و تقاضاي فيلترينگ آنها يا ايجاد حملات اينترنتي عليه آنها
* ايجاد صفحه «افشاي شيعيان انگليسي» در فيس بوک و معرفي سايتهاي جريانات افراطي و شخصيت ها و اکانت هاي فعال آنان در آن صفحه جهت ايجاد فشار عليه آنان
* تهيه بنرهاي تبليغاتي براي فضاي شهري با موضوعاتي چون:
آيات تقريب آميز قرآن، برخي احاديث اهل بيت عليهم السلام، جملاتي موثر از بزرگان فريقين و امام و رهبري، شعارهاي تحذيرآميز، طرحهاي گرافيکي و يا کاريکاتورهاي جذاب، تبليغ کتاب ها يا سايتهاي مروج فکر تقريبي، اشعار موثر تقريبي، حب اهل بيت در اهل سنت، حملات دشمنان به مشترکات شيعه و سني مثل قرآن و پيامبر ص و…
* ماشين نويسي شعارها يا اشعار قابل توجه (نوشتن شعار بر روي اتومبيلها) مثل اين شعر اقبال لاهوري: همچو سلمان، زاده اسلام باش! يا «شيعه ضد افراط است» و…
* برگزاري جشن ميلاد نبي اکرم و توجه به مساله وحدت در فضاهاي عمومي مثل پارکها و …
* برگزاي نمايشگاههاي شهري وحدت در پارکها و متروها
* توليد بروشورها يا کتابچه هايي براي فضاي اتوبوس هاي شهري و متروها با مضامين:
سيره اهل بيت عليهم السلام در مواجهه با اهل سنت، حب اهل بيت در اهل سنت، نتايج تلخ از دست رفتن قدرت مسلمين از صد سال قبل تا امروز، سيره علما و بزرگان فريقين، خاطرات وحدتآفرين و…
* توليد پوسترهايي براي نصب در اتوبوسها و بروشورهايي براي مطالعه در تاکسي ها
* برگزاري کارگاههاي شهري توليد برخي آثار هنري با مضمون وحدتآفرين توسط شهروندان با نظارت برخي اساتيد و هنرمندان مطرح در فرهنگسراها يا پارکها
* استفاده از هنرمنداني که توان توليد نقاشي يا خطاطي با سرعت بالا را دارند با مضامين وحدتآفرين در حاشيه مسجد، يا حاشيه برنامه هاي جشن ميلاد پيامبر صلي الله عليه.
* تهيه معرفي از شهداي اهل سنت هر شهر و درج آنها در گلزار شهداي آن شهر يا محله و مسجد محل سکونت خانواده ايشان
* برگزاري تئاترهاي شهري در فضاي پارکها با موضوعات:
تخريب زندگي عادي در صورت رشد افراطيون / نفوذي هاي دشمن در ميان شيعه و سني/ مقايسه وضعيت امنيت در ايران و کشورهاي اطراف/ توصيه هاي مستشرقين براي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني/ حب اهل بيت در ميان اهل سنت و…
* توزيع کتابچه ها و بروشورهاي مرتبط در مغازه هايي مثل کتابفروشي ها و نيز مغازه هايي که مدتي براي پرو لباس زمان مي برند و توقف در آنها زياد است مثل چادرفروشي ها، مانتوفروشي ها و همچنين لابي هتل هاي متوسط و بزرگ
* ايجاد نمايشگاه دائمي «تفرقه بيانداز و حکومت کن» در يکي از پارکهاي نزديک مسجد با استفاده از تصويرسازي و فيلم و پوستر با موضوع عوامل انحطاط مسلمين در قرن اخير و اقدامات دشمن براي جلوگيري از احياء مجدد قدرت اسلام
* برگزاري نمايشگاه تصاوير تلخ وضعيت کشورهاي سوريه و پاکستان و عراق و برگزاري نظرسنجي در حاشيه آن درباره راههاي جلوگيري از ايجاد فتنه مذهبي در ايران
* توليد و برگزاري نمايشگاه «مقايسه ظرفيت هاي سخت و نرم جهان اسلام با وضعيت کنوني آن» بصورت گرافيکي و با آمارهاي دقيق و با استفاده از کليپ و فيلم، براي دانش آموزان و دانشجويان و معلمان
* تقدير از نويسندگان و پژوهشگران و فعالان تقريبي و وحدتي شيعه در همايش بزرگ شهري يا مسجد محله محل سکونت ايشان خصوصا از ميان روحانيون
* تقدير از هنرمندان و کارگرداناني که در زمينه وحدت اسلامي اثري توليد کرده اند
* ايجاد مجسمه و نمادهايي از افراد تقريبي بنام که متعلق به آن شهر بوده اند
* توليد و توزيع تيشترت، جاسويچي، کلاه، بازوبند، مچ بند و ساير اقلام با مضامين وحدت آفرين عمومي مثل حک شدن شعر اقبال: «همچو سلمان، زاده اسلام باش» يا حديث «کونوا لنا زينا» و..