ویرگول
ورودثبت نام
آدرین علی نژاد
آدرین علی نژاد
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

یادگیری بهترِ زبان انگلیسی با متد کالرپَت

سلام ویرگول٬ امیدوارم حالتون خوب باشه.

یادگیری زبان انگلیسی
یادگیری زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی شاید یکی از مباحثی هستش که بسیار محبوب و بسیار هم پر حاشیه‌اس. از متد‌های مختلف گرفته تا برگزاری کلاس‌های عجیب و غریب. از استاد هایی که طی ۳ ماه به شما صحبت کردن انگلیسی مثل بل‌بل رو یاد می‌دن تا افرادی که سال‌هاست درگیر یادگیری زبان انگلیسی‌ هستن.

خب بهتره بجای صحبت راجب بقیه٬ بریم سراغ همین مطلب. اول از همه٬ متد کالرپَت از کجا اومده و فلسفش چیه ؟

نزدیک به ۳ سال پیش تصمیم گرفتم که دفترچه‌ای رو کنارم داشته باشم و هر وقت مطلبی رو خوندم و یا به هر نحوی با کلمه‌ای رو به رو شدم که معنی‌اش رو نمیدونستم٬ اون رو داخل دفترچه بنویسم و دوباره برم سراغش تا حفظشون کنم. راستش اینکه برم سراغ دفترچه و به صورت مداوم و پایدار شروع به حفظ کردن کنم٬ رخ نداد. اما بعد از ۳ سال٬ من ۳ تا دفترچه داشتم که توش بیش از ۲۰۰۰ کلمه انگلیسی بود که بعضی‌هاشون هم تکراری بودن (زمان می‌برد یاد بگیرم و وقتی هم که می‌دیدم کلمه‌ای رو بلد نیستم٬ باز می‌نوشتمش با اینکه می‌دونستم از قبل نوشتم).

مدتی پیش تصمیم گرفتم که اکسلی رو طراحی کنم که دو ستون کلمه انگلیسی و دو ستون معنی داشته باشه تا هم از حالت دفترچه که ممکنه گم بشه٬ پاره بشه و ...٬ در بیاد و هم بتونم پرینتشون کنم تا کلمه‌هایی که می‌خوام رو هم شروع کنم به حفظ کردن. در حال انجام این کار٬ ایده‌ای به ذهنم زد٬ تصمیم گرفتم حالتی رو برای این اکسل طراحی کنم تا هرکسی که به دنبال یادگیری جدی زبانه ازش استفاده کنه (چرا که اکثر کلمه‌ها ساده و پیشه پا افتاده نیستن٬ مثلِ من٬ تو٬ خرید و غیره). پس از اون با مطالعه روانشناسی رنگ‌ها و همینطور مطالعه چند مقاله راجب اینکه‌ چه رنگی کمک می‌کنه تا بهتر یادبگیریم شروع کردم به طراحی این متد. خب حالا که با بنیان این ایده آشنا شدین٬ بریم سراغ عملی کردنش.

شروع یاد گیری زبان انگلیسی با متد کالرپَت

شروع و کار کرد این سیستم بسیار بسیار آسون و راحته٬ کافیه قدم‌هارو انجام بدین.

- قدم اول: انتهای این مقاله از طریق لینک دانلود٬ فایل پی دی اف ۱۵ صفحه‌ای (۶۳۶ کلمه) را دانلود کنید.
- قدم دوم: اون رو به مغازه تایپ و تکثیر (کپی خودمون) ببرید٬ به صورت افقی پرینت کرده و بگید که لمینت کنه (همون پرس کردن خودمون). (من خودم هر بار ۴ صفحه پرینت می‌کردم نه همش رو)
- قدم سوم: ۳ رنگ هایلایت بخرید ( قرمز٬ سبز و زرد).
- قدم چهارم: بسته به میزان علاقه جهت یادگیری هر دو هفته / سه هفته یک برگه لمینت شده رو باید در دستور کار حفظ کردن قرار بدید.
- قدم پنجم: شروع کنید به حفظ کردن لغات٬ و از پاراگراف بعدی جهت استفاده از رنگ‌ها کمک بگیرید.
- قدم ششم: از یادگیری زبان جدید لذت ببرید :)


رنگ ها برای یادگیری:
شما سه رنگ و برگه‌های لغت‌ رو دارید. شروع کنید به حفظ کردن و هربار که دارید دوره می‌کنید تا متوجه بشید که کدوم کلمات رو حفظ کردید و کدوم‌ها رو نه٬ بعد از دور دوم٬ شروع کنید به نشانه گذاری. کلماتی که به راحتی حفظ کردید و تکرار زیادی نیاز نداشتن رو با هایلاین رنگ سبز روش بکشید تا زیاد سراغشون نرید٬ چون بلدید.

اگر کلمه‌ای رو در ۴ دور یاد گرفتید رو هیچ رنگی نزنید و بذارید سفید بمونه.

اگر کلمه‌ای بیشتر از ۴ دور طول کشید روش رو با هایلایت زرد بکشید٬ رنگ زرد توجه زیادی رو جذب می‌کنه. ( برای همین رنگ اتوبوس مدرسه٬ تاکسی‌ها و علامت‌های نشانه‌گذاری زرده)

در نهایت اگر کلمه‌ای رو بعد از ۷ دور هنوز یاد نگرفتید٬ روش رو با رنگ قرمز بکشید٬ رنگ قرمز به خاطر تن و طیفش باعث میشه توجه خاصی رو جلب کنه و همون میزان توجه باعث میشه که در‌ نهایت یادتون بمونه.

بهتره که بعد از یادگیریه هر کلمه رنگ زرد و قرمز رو ازش پاک کنید٬ این کار رو خیلی راحت با یک گوش پاک کن و الکل می‌تونید انجام بدید.

امیدوارم که با این متد و ترکیب کردنش با حالت‌های دیگه‌ای که بلد هستید بتونه بهتون کمک کنه که خیلی سریع و راحت زبان انگلیسی رو ادامه بدید. راستی می‌تونید صفحه‌هارو به قطعه های کوچیک برش بزنید و بعد بگید که براتون پرس کنن٬ اینجوری می‌تونین دسته‌ کارتی رو هم توی جیبتون بذارید و راحت حملش کنید.

لینک دانلود فایل PDF یادگیری زبان انگلیسی

زبانزبان انگلیسیانگلیسیآموزش زبانمتد کالرپت
instagram: adrinalinejad
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید