ویرگول
ورودثبت نام
Afshin Zolfaghari
Afshin Zolfaghari
خواندن ۵ دقیقه·۱ سال پیش

قهوه، سه روش اصلی آماده سازی اون و نکته طلایی در مورد انتخاب قهوه

قهوه بو داده شده و قهوه سبز
قهوه بو داده شده و قهوه سبز


در این مقاله قصد دارم یه اشاره کوتاه به تاریخ قهوه بکنم و بعد از اون به صورت مختصر در مورد روش های آماده سازی صحبت کنم. در نهایت هم نظر خودم رو در مورد این روش ها بگم.

تاریخچه کوتاه

طبق اطلاعاتی که در دسترس هست قهوه اولین بار در اتیوپی کشت شد و بعدها به یمن رفت قهوه در قرن ۱۵ در یمن برای افزایش تمرکز هنگام دعا کردن استفاده می‌شده. این نوشیدنی در اوایل قرن ۱۶ به مناطق شرق دریای مدیترانه که عمدتا تحت سلطه عثمانی بودندراه پیدا کرد. این مناطق شامل ترکیه، سوریه، لبنان، مصر، لیبی، یونان امروزی می‌شه.

در اواسط قرن ۱۷ قهوه راهش رو تا غرب هند باز کرده بود و در آخر همین قرن هم اروپا رو هم فتح کرد. البته که قهوه در تمام این مناطق کشت نمی‌شه. کشت قهوه مستلزم شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی هست که اکثر این مناطق از اون بی بهره هستن. قهوه در جایی رشد میکنه که ارتفاع زیادی از سطح دریا داشته باشه و مرطوب، بارانی و گرم هم باشه.

این گیاه جادویی در نهایت قاره آمریکا رو هم فتح کرد و کشت اون در کشور های حوزه کارائیب رونق گرفت جوری که امروزه بیشترین قهوه جهان در قاره آمریکا تولید می شه و نه آفریقا که زادگاه اصلی قهوه بوده.

سفر قهوه از اتیوپی به یمن
سفر قهوه از اتیوپی به یمن


چرا قهوه تا این حد محبوب شد؟

علت محبوبیت قهوه برای قهوه خورها کاملا واضحه اما من یک اشاره کوچیک بهش می‌کنم:

  • کافئین: کافئین پرمصرف ترین ماده اعتیاد آور و مفید جهانه! بله درست خوندید اعتیاد آور و مفید. این ماده ورژن ملایم تر همون کاری رو با مغز و بدن ما می کنه که کوکائین می کنه. سطح هوشیاری و قدرت بدنی رو افزایش می ده همچنین باعث تمرکز می شه و سوخت و ساز بدن رو بالا می‌بره.
  • عطر و طعم بی نظیر: شاید تو ذهن خیلی از ما قهوه یه چیز تلخ و بدمزه باشه اما اشتباه نکنید. قهوه اگر تازه باشه و درست فرآوری شده باشه می‌تونه خیلی خوش طعم و هیجان انگیز باشه. به طور کلی دو نوع قهوه روبوستا و عربیکا داریم که خب روبوستا تلخ تره و کافئین بیشتری داره. اما همین دو نوع قهوه بسته به منطقه کشت و نژادشون می تونن کلی زیرشاخه طعمی مختلف داشته باشند. مثلا قهوه عربیکا اتیوپی طعم گس داره اما قهوه کنیا ترش مزه هست.


روش های مختلف آماده کردن

به طور کلی سه شیوه اصلی برای آماده سازی نوشیدنی قهوه به کار گرفته می شه:

  • دم کردن: تو این روش که معروف ترینش هم استفاده از فرنچ پرسه قهوه در مجاورت آب داغ قرار میگیره و با یه روشی فیلتر می شه(فیلتر فلزی فرنچ پرس یا فیلتر کاغذی در روش هایی مثل کمکس و وی 60) نتیجه کار تلخی و غلظت کمتری نسبت به سایر روش ها داره. میشه خروجی رو با یه کم شیر و شکر ترکیب کرد و از طعم فوق العاده و ملایم قهوه لذت برد. البته به علت طعم ملایم و لطیف قهوه دم شده خیلی ها ترجیح میدن نتیجه رو با چیزی مخلوط نکنند. به طور کلی قهوه دم شده مناسب افرادیه که دنبال یک طعم ملایم و لطیف هستن و از تلخ شدن قهوه خوششون نمیاد.
  • عصاره گیری: عصاره قهوه که معروف ترین روش تهیه اون استفاده از دستگاه اسپرسو یا موکاپات هست نتیجه عبور بخار با فشار بالا از روی ذرات قهوه هست. خروجی عصاره گیری غلیظ و تلخ می شه و کلی نوشیدنی مختلف مثل آمریکانو، کاپوچینو، لته، موکا و ... بر پایه همین عصاره قهوه است. به نظر میاد عصاره گیری از قهوه اولین بار توسط اروپایی ها انجام شده.
  • قهوه ترک: قهوه ترک هم که به نظر قدیمی ترین روش شناخته شده تولید نوشیدنی از قهوه هست به این طریق هست که پودر بسیار ریز قهوه رو در مجاورت آب به نقطه جوش میرسونند و بدون فیلتر کردن سرو میکنند. جالبه بدونید فال قهوه با باقی مونده پودر قهوه ته فنجون قهوه ترک گرفته می شه.


راز طلایی در مورد قهوه خوب
راز طلایی در مورد قهوه خوب


نظر من در رابطه با روش های آماده سازی و راز طلایی قهوه خوب

به نظر من مهم تر از روش آماده سازی قهوه اینه که از قهوه خوب و با کیفیت استفاده کنید من تا مدت ها از قهوه های فوری استفاده میکردم و همیشه مشکلاتی حتی با بهترین هاشون داشتم. مثلا یکیشون زیادی تلخ بود. یکی دیگشون ترش و بدمزه بود یا بد تر از اینها باعث تپش قلب میشدن.

چند بار هم سویچ کردم رو پودر قهوه بسته بندی کارخونه که اون هم کم عیب و ایراد نداشت و مزه های عجیب و غریبی میدادن و چون من جور دیگه تست نکرده بودم فکر میکردم قهوه همینه که هست و من به خاطر کافئین باید تحمل کنم.

تا اینکه یک بار خیلی شانسی قهوه تازه آسیاب شده خریدم و فهمیدم که چقدر در اشتباه بودم. وقتی قهوه تازه مطابق با سلیقه م رو خوردم در جدیدی به روم باز شد. بعد از اون افتادم دنبال اینکه یه فروشگاه پیدا کنم که برای همه روش ها مطابق با سلیقه من قهوه داشته باشه. مثلا من ترجیح میدم قهوه اسپرسوم تلخی کم داشته باشه و قهوه فرنچ پرسم تلخ باشه(برعکس اکثر افراد!).

در نهایت به فروشگاه قهوه زیگ زاگ رسیدم و با قهوه کارخونه و فوری برای همیشه خداحافظی کردم. به نظرم اگر شما هم می‌خواید از این تجربه بی نصیب نمونید حتما یک بار از این سایت خرید کنید. مطابق همه سلیقه ها قهوه دارند و قهوه ها قبل از ارسال آسیاب می‌شوند و حتی میتونید قهوه رو آسیاب نشده ازشون بخرید و خودتون قبل مصرف آسیاب کنید که ترجیح من هم همینه.


قهوهاسپرسوقهوه فرانسهقهوه تازهآماده سازی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید