ویرگول
ورودثبت نام
Afshinkt
Afshinkt
خواندن ۱۰ دقیقه·۲ سال پیش

گذری بر شبکه های تبلیغاتی یا Ad Networks

آیا برای تبلیغات پول خرج می­ کنید اما به نتایج دلخواه تان نمی­ رسید؟ آیا به دنبال فروش و سرنخ بیشتر هستید اما نمی­ دانید از کجا یا چگونه شروع کنید؟

شما ممکن است که در تبلیغات PPC کار کشته باشید یا ممکن است که تازه شروع به کار کرده­ اید، ولی فرقی نمی ­کند زیرا همیشه فضایی برای کشف شبکه­ های تبلیغاتی جدید (یعنی کانال­ های تبلیغات آنلاین) وجود دارد. هر پلتفرمی مخاطبان خاص خودش را دارد، البته بعضی از آنها مانند Google Ads گران­ تر از بقیه هستند.

ولی سوال این است که برای کسب و کار شما کدام یک مناسب است؟

در این نوشته سعی بر این دارم که شما را با چند تا از Add Network های معروف در ایران آشنا کنم. ولی ابتدا بیایید یک سری تعاریف داشته باشیم.

انواع بسترهای تبلیغاتی

هر پلتفرم تبلیغاتی به یک شکل کار نمی ­کند یا گزینه های یکسانی را ارائه نمی­ دهد. در اینجا مروری سریع از انواع مختلف شبکه های تبلیغاتی می­ کنیم که احتمالاً با آنها روبرو خواهید شد.

جستجو Search

پلتفرم‌های تبلیغاتی جستجو به تبلیغ‌کننده اجازه می‌دهد تبلیغات متنی را در صفحه نتایج موتور جستجو، بالا یا پایین نتایج ارگانیک قرار دهد. معمولا در کنار این تبلیغات شما یک نشانه­ ی Ad می ­بینید.

تبلیغات در پلتفرم­ های جستجوی پولی می­ تواند راهی قدرتمند برای جذب ترافیک مرتبط باشد. معمولاً از مدل پرداخت به ازای کلیک (PPC) استفاده می‌کنید و پیشنهاد می‌کنید تا در مقابل کاربران بسیار هدفمند قرار بگیرید. این بدان معناست که تبلیغات شما فقط به کسانی نشان داده می­ شود که از قبل به دنبال چیزی هستند که شما ارائه می­ دهید. نمونه­ هایی از این گونه عبارتند از: Google Ads، Bing Ads و Yahoo Native.

نمایش دادن یا Display

پلت‌فرم‌های تبلیغات نمایشی، وب‌مسترهایی هستند که می‌خواهند از سایت خود کسب درآمد کنند، آنها با شرکت‌هایی که می‌خواهند در مقابل مخاطبان خود قرار بگیرند قرارداد بسته و آنها را به مشتریان متصل می‌کنند و این تبلیغات در میلیون‌ها سایت، ویدیو و برنامه نمایش داده می‌شود.

وب سایت­هایی که از طریق تبلیغات نمایشی از سایت خود کسب درآمد می ­کنند می ­توانند در یک شبکه تبلیغاتی ثبت نام کنند و فضایی را برای درج تبلیغات اختصاص دهند. برای مثال، ممکن است در نوار کناری، پاورقی یا قرارگیری درون مقاله با اشکال و اندازه‌های مختلف باشد.

سپس یک شرکت می تواند در آن پلتفرم ثبت نام کند، تنظیمات مختلف هدف را برای شناسایی بازار مناسب انتخاب کند، تبلیغات خود را ایجاد کند و شروع به قرار دادن آنها در سایت های مربوطه کند. یک بار دیگر تاکید می­کنم، این معمولا یک مدل PPC است.

تبلیغات نمایشی معمولاً در ریتارگتینگ استفاده می ­شوند. پس از بازدید شخصی از یک وب سایت، می­ توان آنها را در سایت های دیگری که مرتباً بازدید می­ کند، هدف قرار داد. هدف این است که آنها برای انجام یک اقدام خاص (مثلاً خرید، انجام یک استعلام) بازگردند.

تفاوت اصلی بین تبلیغات جستجو و نمایش تبلیغات:

تبلیغات Search Ads با مشتریان بالقوه ای سروکار دارد که همین الان دنبال کالای خود می­ گردند، در حالی که Display Ads به افراد بازدیدکننده سایت ها در سراسر Google Display Network نمایش داده می ­شود.

بلاگرهایی که کسب درآمد می­کنند معمولاً از Google AdSense استفاده می­ کنند زیرا این یک راه ساده و رایگان برای کسب درآمد از طریق دریافت پول برای نمایش تبلیغات مرتبط در کنار محتوای آنلاین آنها است.

شبکه اجتماعی Social

پلتفرم‌های تبلیغات اجتماعی کاملاً شبیه تبلیغات نمایشی هستند، اما تبلیغات معمولا" در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی­ ای مانند فیس‌بوک و اینستاگرام بیشتر قرار می‌گیرند.

ویدئو Video

اگرچه می‌توانید تبلیغات ویدیویی را در سایر پلت‌فرم‌های تبلیغاتی، از جمله رسانه‌های اجتماعی اجرا کنید، ولی پلت‌فرم‌های تبلیغات ویدیویی به‌طور خاص به محتوای ویدیویی بیشتر پاسخ می‌دهند و بنابراین بهتر می‌توانند کمپین‌های ویدیویی خود را بهینه کنند.

هشتاد و شش درصد (86%) از بازاریابان می گویند که با استفاده از ویدئو توانسته ­اند ترافیک وب سایت را افزایش دهند، بنابراین اگر هنوز این کار را نکرده ­اید، ارزش آن را دارد.

تبلیغات ویدیویی معمولاً یا در یک ویدیوی دیگر (همانطور که در تبلیغات YouTube مشاهده می شود) یا به صورت استراتژیک در داخل و اطراف محتوای دیگر مانند تبلیغات نمایشی قرار می­ گیرند. مناقصه برای قرار دادن تبلیغات ویدیویی می­ تواند به روش­های مختلفی کار کند. رایج ­ترین آنها CPM (هزینه به ازای هر 1000 نمایش)، PPC یا CPV (هزینه هر نمایش) هستند.

8 پلتفرم محبوب PPC برای ترافیک هدفمند

در زیر فقط به ذکر نام اکتفا می­ کنم و توضیحاتی نمی­ دهم چون بسیاری از آنها با توجه به شرایط موجود کارائی ندارند.

1. Facebook Ads

2. Google Ads

- Google Search Network

- Google Display Network

3. Bing Ads

4. Instagram Ads

5. Twitter Ads

6. LinkedIn Ads

- Sponsored Content

- Sponsored InMail

- Text Ads

- Dynamic Ads

7. Amazon Ads

8. Pinterest Ads

اما در کشور خودمان Ad Networkهای خوبی مشغول به فعالیت هستند که داخل هرکدام رفتم و برای خودم یک اکانت باز کردم و شروع کردم به آنالیز آنها که مختصری از آن را در زیر آورده­ ام. لازم به ذکر است که آنالیز فقط بر روی آسانی ثبت نام و نحوه استفاده از پنل است و عملکرد هیچکدام را مورد تحقیق و بررسی قرار نمی­ دهم، پر واضح است که برای چنین عملی باید یک دوره با هرکدام کار کرد و سپس سرویس و خدمات ایشان را باهم مقایسه نمود.

یکتا نت

از خصوصیات خوب یکتا نت ثبت نام ساده و راحت است، با چند سوال ساده وارد پنل شدم. صفحه اصلی خیلی ساده هستش و به محض ورود یک صفحه ظاهر شد که "شما هیچ کمپینی ندارید" و راهنمایی می­ کند که "چگونه کمپین بسازم؟" بر روی لینک کلیک کردم و وارد شدم، توضیحات خوبی به همراه ویدئو ارائه شده است، تقریبا تمامی مراحل با شرح اینکه هر مرحله را چگونه باید بگذرانیم آمده است و یک منو بار در سمت چپ تصویر وجود دارد که دسترسی سریع به راهنمای هر قسمت را می­ دهد.

تقریبا" کمتر از بیست دقیقه از ثبت نام نگذشته بود که از طرف یکتا نت با من تماس گرفتند که شما ثبت نام کرده­ اید و اگر تمایل دارید می­ توانیم به شما مشاوره­ ی تلفنی هم بدهیم. بعضی وقت ها این­گونه تلفن­ ها خیلی روی اعصاب هستند، ولی به نظر من این نقطه­ ی قوت یک شرکت است که پس از ثبت نام مشتری با ایشان تماس می­ گیرد و این به مفهوم آن است که در کنار شما هستیم و قرار است که در تمامی مراحل این سفر شما را همراهی کنیم. به نظرم آیتم مثبت و دلگرم کننده ­ای است.

از نکات مثبت تماس تلفنی این بود که مشاور خیلی مودبانه و در عین حال صمیمانه برخورد کرد و دوست داشتم که مورد خودم را مطرح کنم و راهنمایی بگیرم. کمتر از 30 دقیقه از ثبت نام اولین پیام تلفنی روی گوشی آمد، جالب بود؛ در پیام یک لینک ارسال شده بود تحت عنوان "6 نکته ­ی پایه ­ای برای شروع تبلیغات که باید رعایت کنیم!" دادن آگاهی و تعامل با مشتری یکی از نکات موفقیت هر سازمانی است، این پیام را هم دوست داشتم.

وارد پنل شدم که یک کمپین بسازم، توضیح اضافی نمی­دهم، ولی پنل ساده و روانی بود و هر مرحله که گیر می کردم با یک ویدئو یا متن راهنمایی می­ شدم و مشکلی بابت انتخاب نوع تبلیغات خود نداشتم. به طور کل یکتا نت سطح بالایی از رضایت برای من از لحاظ سادگی ثبت نام، راحتی کار با پنل و ایجاد ارتباط و اطمینان از لحاظ تماس تلفنی، ارسال پیامک و راهنمایی­ های داخل سایت داشت.

بریم سراغ یکی دیگر

مدیا.اَد

مدیا اَد هم ثبت نام خیلی راحتی داشت و مشکلی بابت ثبت نام نداشتم. رنگ پنل و صفحه خیلی ساده و سبز رنگ است که با ورود به صفحه دوست دارید که بیشتر بمانید و وقت بگذارید و خدمات این Ad Network را کشف کنید. وارد "داشبورد مدیریت" شدم، سه مدل نمودار "نمودار عملکرد کمپین‌ها"، "جزئیات گزارش عملکرد کمپین ها" و "نمودار هزینه کمپین‌ها" خودنمایی می­ کرد که با تنظیم بازه زمانی مورد نیاز و برای هر کمپین یا تمامی کمپین­ ها می­ توان گزارش مدیریتی داشت و اینگونه گزارشات تصمیم ­گیری­ها را خیلی آسان می­ کنند.

از جزئیاتی که در این گزارشات آورده شده است می­ توان به کلیک، کلیک ناصحیح، کلیک صحیح، بودجه مصرفی، میانگین قیمت کلیک، CPM، CTR، ECTR و عملیات اشاره کرد. دوست دارم که یک کمپین در مدیا اَد داشته باشم و از این گزارشات خوب ایشان استفاده کنم.

پنل مدیا اَد را کلا" دوست دارم، خیلی راحت با آن ارتباط برقرار می­ کنید و دو چیز خیلی عالی نسبت به بقیه پنل وجود دارد که یکی آیتم ریتارگتینگ است و دیگری بلاگ. داخل هر دو شدم و مخصوصا" با بلاگ کلی کیف کردم چون مطالب جذاب و آگاهی دهنده ­ای در آن قرار داده شده است.

البته من ضعف مدیا اَد را ارتباط ضعیف با مشتری می­ دانم، شاید با این همه جذابیتی که دارند بهتر است بر روی تکنیک­ های ارتباط و جذب مشتری بیشتر کار کنند.

صبا ویژن

با صبا ویژن از بدو ثبت نام مشکل داشتم و ایمیلی که برای تاییدیه ارسال می­ کردند تا باز می­ شد تمام اطلاعات داخل آن پاک محو می­ شد و با زحمت پس از چندین ارسال سریع کدهای ارسالی را به خاطر سپردم. از ثبت نام بگذریم بعد از گذشت 24 ساعت هنوز تماسی یا ارتباطی از شرکت جهت پشتیبانی گرفته نشده است که به حساب خدمات ضعیف جذب مشتری ایشان می­ گذارم.

صبا ویژن هم مانند مدیا اَد ریتارگتینگ را در پنل کاربری به صورت مجزا گذاشته است و این موضوع از دید من راحتی کار با پنل را برای مخاطب آسان می­ سازد.

از دید شخصی گزارشات قوی ­ای این شرکت دارد و دوست دارم که حتما" با این مجموعه یک کمپین داشته باشم تا خدمات ایشان و نحوه گزارشات را تست کنم. البته من به شخصه پنل ایجاد کمپین را نمی­ پسندم و وسط راه ایجاد کمپین ول کردم، ولی این موضوع نقطه ضعف محسوب نمی­ شود و سلیقه ­ای است.

از نقطه نظر اینجانب صبا ویژن سازمان خیلی قوی­ ای است ولی به درد کمپین­ های با عدد و رقم پایین نمی­ خورد و سازمان­ها یا کسب و کارهایی باید جذب آن شوند که بزرگ هستند و بودجه­ های سنگین دارند.

طاووس

طاووس یک شبکه­ ی دانش بنیان تبلیغات است. تا اینجا که سایت ایشان را مورد بازدید قرار دادم به نظر می­ رسد که در تبلیغات ویدئویی مهارت به سزایی دارند.

پنل طاووس هم مانند شرکت­ های دیگر است و صد البته موقع استفاده و همکاری مشخص می­شود که چقدر می توانند مشتری مدار باشند. پس از گذشت یک روز هنوز تماسی از شرکت جهت مشاوره­ ی تلفنی گرفته نشده است که به نظر بنده یک امتیاز منفی از لحاظ جذب مشتری است، البته هر شرکتی نقطه قوت و ضعفی دارد و براساس استراتژی­ های سازمانش عمل می­ کند، اما به عنوان فردی که سالهاست استراتژی کار می­ کنم، تماس تلفنی و ایجاد ارتباط با مشتری یکی از استراتژی­ های موفق در جذب مشتری است.

تصمیم گرفتم که یک کمپین ایجاد کنم، آیکون ایجاد کمپین در دسترس نبود و باید داخل "کمپین­ های من/ درج کمپین" می شدم تا یک کمپین ایجاد کنم. البته بقیه موارد راحت بود و مشکلی نداشت.

سنجاق

سنجاق به نظرم یکی از بهترین سایت­ ها جهت آگاهی رسانی به مخاطب خودش را دارد. همچنان که اسکرول می کنید و به پایین سایت می­ روید با مطالب جذابی روبه­ رو می ­شوید.

هنگام ثبت نام به یک مشکل خوردم از طریق چت آنلاین تماس گرفتم و مشکل رو مطرح کردم، پاسخ و سرعت عمل قابل قبول بود، البته مشخص شد که ایراد از من بوده نه از طرف سنجاق.

پنل کاربری هم ساده و روان بود و ساخت کمپین را امتحان کردم و مشکلی بابت ثبت نداشتم. سنجاق به طور قطع یکی از آن شرکت­هایی است که باید تبلیغ را در آن تجربه کرد.




در پایان می­ خواهم یک نتیجه­ گیری ساده بکنم، شبکه ­های تبلیغاتی ابزارهای مناسبی برای بالابردن آگاهی از برند، افزایش مخاطب و مشتری و ... هستند. در انتخاب شبکه­ های تبلیغاتی باید به نوع تخصص ایشان، بودجه ای که داریم، راحتی کار با پنل کاربری و مشتری­ مداری هرکدام دقت لازمه را به عمل بیاوریم.

نوشته ­ی بالا کار کلاسی ­ای بود که در سازمان مدیریت صنعتی در دوره­ ی بازاریابی دیجیتال و زیرنظر آقای عادل طالبی داشتم. به طور یقین هرکدام از سایت­ های بالا نقاط قوت و ضعف کم و زیادی دارند و این تحقیق فقط از دید یک بازدیدکننده از سایت شبکه های تبلیغاتی است که امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد.

کسب درآمدرسانه‌های اجتماعیعادل طالبیمدیریت صنعتی
قراری نداشتم که بیام، حالا که اومدم میمونم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید