زامارین یک شرکت نرمافزاری است که ابزارهای توسعه نرمافزار تجاری را تولید میکند. این شرکت در سال 2011 در ایالت کالیفرنیا توسط پروژه متن باز Mono Android خلق شد.
هدف زامارین این بود که به وسیله زبان برنامهنویسی سیشارپ برنامههایی برای سه پلتفرم اندروید، آیفون و ویندوزفون نوشته شود. بالاخره در اوایل سال 2016 زامارین توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد و این آغاز شروعی تازه برای زامارین و مایکروسافت بود که به وسیله سیاستهای جدید مایکروسافت و استراتژی جدید cloud first (ابر رایانه) و mobile first (اولین تلفن همراه) یک شانس بزرگ برای زامارین و محصولاتش بود. پس با پروژه متنبازMono بستری فراهم کردند که بتوان با استفاه از C# و .Net برنامههایی چون ios، os x و اندروید ساخت. برای اندروید محصول xamarin.Android را به بازار عرضه کرد.
همانطور که در معرفی زبان برنامهنویسی زامارین گفتیم، این زبان ابزاری است که برای طراحی و ساخت نرمافزارهایی با قابلیت استفاده در تمام گوشیهای موبایل تحت سیستم عاملهای متفاوت به کار گرفته میشود؛ یعنی زمانی که شما با استفاده از زبان سیشارپ در فضای زامارین اقدام به ساخت اپلیکیشن میکنید دیگر نیازی به تغییر یا بازنویسی آن (مثلا به زبان جاوا و...) جهت استفاده در دیگر پلتفرمها ندارید. در واقع میتوانیم بگوییم این زبان یک ابزار برنامهنویسی چند سکویی است.
برنامه چندسکویی به برنامهنویسی نرمافزارهایی گفته میشود که قابلیت اجرا در چندین پلتفرم را هستند و به 2 دسته تقسیم میشوند.
زبانی که با زامارین در حال رقابت است زبان جاواست. این زبان محبوبیت زیادی بین برنامهنویسان برای تولید اپلیکیشنهای موبایلی دارد و میتوان گفت یک رقیب سرسخت برای زامارین به شمار میرود؛ اگرچه قدرتمند بودن زبان جاوا را نمیشود انکار کرد.
در حیطه برنامهنویسی تحت موبایل، برای اندروید از جاوا و چندین ابزار آن استفاده میشود یا برای برنامه نویسی بر روی ios از زبان objective c و ابزارهای آن استفاده میشود و یا برای برنامهنویسی درwindos phone از زبان C# و visual studio استفاده میگردد. اما زامارین این امکان را به شما میدهد که با استفاده از زبان سیشارپ برای هر3 پلتفرم موبایلی که گفته شد تنها با یک محیط و یک زبان مشترک برنامهنویسی کنید.
native app: به اپلیکیشنهایی گفته میشود که در محیط نرمافزاری مختص به پلتفرمی خاص ساخته میشود. مثلاْ برای استفاده در پلتفرم اندروید اپلیکیشنی را در Android studio طراحی کنیم.
بعد از اینکه در مورد مزایای زامارین صحبت کردیم حال تعدادی از مشکلات و معایب آن را در بخش زیر قرار دادهایم:
Xamarin.Androidهمانند Xamarin.IOS و Xamarin.OS x ابزارهای تجاری هستند و باید خریداری شوند. البته در کشور ما این مشکل حادی نیست
در اکثر مواقع وقتی که یک نسخه از اندروید به بازار عرضه میشود، مدت زمانی طول میکشد که شرکت Xamarin نرمافزار خود را آپدیت کند تا با آخرین نسخه اندروید سازگاری داشته باشد.
گاهی اوقات گفته میشود که استفاده از زبان #C برای توسعه برنامههای اندروید سرعت را کاهش میدهد ولی هنوز اندازهگیری و ارزیابی درستی از این قضیه به عمل نیامده است.
بیشترین سوالی که پرسیده میشود این است که زامارین به چه صورتی کار میکند؟ آیا با استفاده از یک کد امکان توسعه اپلیکیشن برای تمامی پلتفرمها وجود دارد؟
بله زامارین این امکان را به برنامهنویس میدهد.
با تبدیلSDK های Android و IOs بهC# ، این قابلیت را به وجود آورده است که به تمامیAPI های Android و IOs دسترسی داشته باشد. زامارین با تبدیل اینSDK ها به سی شارپ، کار را برای توسعه اپلیکیشن موبایل راحت نموده است و با ادغام تمامیSDK ها، توسعه را با استفاده از یک زبان راحت، قدرتمند و فراگیر، میسر نموده است.
برای طراحی UI Xamarinمیتوان همانند سایر زبانها عمل کرد. شما بایستی برای هر پلتفرم، UI متفاوتی را ایجاد کنید و آن را به Codebase متصل نمایید. برای طراحی UI اپلیکیشن، 2 راه پیش رو دارید:
استفاده از متدهای اصلی Native
استفاده از Xamarin.Form
نکته: استفاده از Xamarin Form این امکان را به شما میدهد که UI را فقط یکبار ایجاد کنید.
دانستیم که زامارین یک پلتفرم انعطافپذیر است که به طرز باورنکردنی کدهای سیشارپ را به راحتی در سیستم عاملهای مختلف تلفن همراه کامپایل میکند. بنابراین هر آنچه که برنامهنویسان برای ساخت یک App حرفهای نیاز دارند را فراهم کرده است.
شرکت مایکروسافت که در آن زمان حق مالکیت زامارین را گرفته بود به کاربران خود قول داد که در زمان نه چندان دور باUpdate های فراوان تمام Bug و مشکلات زامارین را حل کرده و بر قدرت این ابزار فرا پلتفرمی میافزاید.
هنگام مقایسه زامارین با دیگر ابزارهای برنامهنویسی باید توجه ویژهای به افزایش کیفیت آن از زمان کسب مالکیت کامل زامارین توسط مایکروسافت (24 فوریه 2016) تا به امروز داشت. با توجه به کاسته شدن بسیاری از [Error]های رایج در زامارین ظرف این مدت و رفع مشکل عدم آشنایی توسعهدهندهها [Developer] با [Error]ها که بیشک یکی از معایب هر ابزار نوپایی است، میتوان آینده روشنی را برای زامارین متصور شد.
پیشرفتهای بزرگی در زمینه زامارین شکل گرفته است و شرکتهای بزرگی از جمله Olo food ،CA mobile :و سایر بانکها با بیش از 30 میلیون کاربر با مایکروسافت قرار داد بستهاند که برای بهبود تجارت الکترونیکی خودApp هایی با امنیت بالا ساخته شود.
البته اشاره به این امر هم ضروریست که با قرار گرفتن زامارین در محیط [Visual studio] محبوبیت آن در امر کار گروهی
[Team work] افزایش چشمگیری پیدا کرده است. دیگر اینکه، چه به عنوان مدیر پروژه و چه به عنوان توسعهدهنده [Developer]، در امر کنترل منبع [Source control] که یکی از مشکلات کار در محیطهای [Native] و [Android Studio]است، زامارین توانسته برتری بیشتری نسبت به ابزارهای کاری در محیط [Native] ایجاد کند. چنانکه میدانید هر بار که یکی از اعضای تیم بخواهد یک [Reference] را بررسی نماید تمام اعضای گروه باید مدتها وقت صرف رفع [Error] ها بگذارند.
دوستان عزیز ممنون که تا اینجا مطلب همراه ما بودید. متوجه شدیم که زامارین چیست و چه ویژگیهایی دارد.
پس اگر با زبان سیشارپ آشنا هستید، فورا وارد دنیای برنامهنویسی زامارین شوید و اپلیکیشنهای موبایلی را با توجه به علاقه خود کد نویسی کنید. چرا که با استفاده از تکنولوژی زامارین و فقط با یادگیری سیشارپ می توانید برای تمامی پلتفرم ها کد بزنید و دیگر نیاز نیستSyntax های متفاوتی یاد بگیرید. برای توانایی این تکنولوژی میتوان گفت با استفاده از این زبان میتوانید یک کد #C را روی ۲.۶ میلیارد دستگاه اجرا کنید و اگر هیچ شناختی درباره سیشارپ ندارید، نگران نباشید می توانید از دوره آموزش سی شارپ مقدماتی تا متوسط ما که به صورت رایگان است، استفاده کنید. ما در دوره تمامی مباحثی که به عنوان مفاهیم مقدماتی به آن نیاز دارید را به صورت کامل و کاملا کاربردی بیان کردهایم. پس نتیجه میگیریم که برای ورود به دنیای زامارین باید با زبان شیرین سیشارپ آشنا باشیم.
تهیه شده توسط فروشگاه اینترنتی ایج بازار