در این پست می خوایم با یک سری از Component های کاربردی یونیتی آشنا بشیم. قبل از شروع، قصد دارم یک تعریف از Component رو بیان کنم.
جز یا Component به بخش های جداگانه ای هستند که به شی مورد نظر متصل می شود و به آن شی عملکردی خاص ببخشد. به طور مثال اگر بخواهیم برای شی ما برخوردی رخ داد، متوجه آن شویم و بتوانیم نسبت به آن واکنش داشته باشیم یا بتوانیم برخی از ویژگی های شی مورد نظر دسترسی داشته باشیم یا اون رو تغییر دهیم. با جز به جز بودن بخش های مختلف شی می تونیم به راحتی اون رو کنترل و شخصی سازی کنیم.
اولین Component که قراره دربارش صحبت کنیم Transform هست. این Component برای تنظیم سه مولفه مهم شی بازی یا (GameObject) به نام های Position - Rotation - Scale رو بر عهده دارد.
موقعیت یا Position برای تنظیم مکان قرارگیری شی بازی رو مشخص می کند. شما می توانید موقعیت شی خود رو با وارد کردن 3 عدد در جهت محور X و Y و Z مشخص کنید.
مولفه بعدی Rotation هست. با وارد کردن سه عدد می تونید از سه جهت X و Y و Z شی خود را بچرخونید. به طور پیشفرض این اعداد 0 هستند.
مولفه آخر Scale یا مقیاس هست. می تونید ابعاد شی خود را در سه جهت X و Y و Z کم یا زیاد کنید.
خب Component بعدی که می خوایم دربارش صحبت کنیم Camera هست. برای اینکه بتونید محیط بازی رو ببنید قطعا به این Component نیاز دارید!! این Component در هر صحنه یا (Scene) به طور خودکار ایجاد می شود (Main Camera) که وظیفه نمایش کلی صحنه را دارد. در یک سری مواقع خاص می تونید باز هم از این Compenent بسازید و در Scene خود استفاده کنید.
در این پست برخی از فیلد های Camera رو دربارش صحبت می کنیم.
با استفاده از گزینه BackGround می توانید رنگ پس زمینه دوربین خود را تغییر دهید.
با استفاده از گزینه Culling Mask می توانید مشخص کنید که کدوم لایه های بازی توسط این دوربین نمایش داده شود.
گزینه های مختلفی در این بخش وجود دارد که به شما در شخصی آن کمک می کند. به طور مثال می تونید گزینه Nothing رو انتخاب کنید تا در خروجی دوربین یک صفحه خالی نمایش دهد!