یونیتی (Unity) یک موتور بازی سازی (Game Engine) چند سکویی (Cross Platform = یعنی با یک بار طراحی بازی در این موتور بازی سازی می توان خروجی های مختلفی (android - ios - windows و ...) گرفت.) است که توسط شرکت Unity Technologies ساخته شده. موتور بازی سازی همان چیزی است که به اجزای مختلف کامپیوتر نحوه پردازش تصویر و صدا و ... را می دهد. ساخت بازی با این موتور بازی سازی ساده است چون در بسیاری از جاها اجزای بازی و کدنویسی های آن به صورت آماده وجود دارد و نیاز به تحقیق برای فهم مفاهیم و بازنویسی آنان نیست. به زبان راحت تر بخش های سنگین و سخت بازی سازی (به طور مثال: بخش های بصری و فیزیک و مدلینگ و...) آن توسط شرکت سازنده انجام شده و در قالب اجزا یا Component در اختیار کاربر قرار داده شده. با استفاده از Unity شما می توانید به صورت دو بعدی یا سه بعدی و به زبان های #C و JavaScript بازی بسازید.
یونیتی بهترین گزینه برای شروع فراگیری بازی سازی است چون امکانات کاربردی زیادی رو در قالب یک واسط گرافیکی در اختیار کاربران قرار داده ولی در عین حال یک موتور بازی سازی حرفه ای برای بازی سازی محسوب می شود.
یونیتی به شما یک سری مدل های آماده برای طراحی بازی می دهد (مانند = مکعب - کره - plane و...) اما امکان ساخت مدل در محیط یونیتی وجود ندارد. اما می توان با برنامه های طراحی مدل مثل: Blender - 3D Max - Maya و ... طرح های خود را بسازید و خروجی آن را در یونیتی، بخش Asset(به یک سری منابع لازم برای بازی سازی که توسط کاربر در پروژه استفاده می شود. مثلا : صدا - مدل - عکس و ...) پروژه خود قرار دهید و از آن استفاده کنید. و البته یونیتی بخش Asset Store بزرگ نیز دارد که می توانید در آن مدل های خود را دانلود یا خریداری کنید.
قابلیت های موتور بازی سازی یونیتی:
ویرایشگر قدرتمند، انعطاف پذیر و با قابلیت اجرای دستورات کاربر بصورت ویژوال
ابزارهای مورد نیاز جهت کار گروهی، قابلیت ایمپورت مستقیم فایل های نرم افزارهایی مثل Max, Maya, XSI و آپدیت ذخایر در حین اجرای نرم افزار و ساخت بازی
استفاده از آخرین تکنولوژی های گرافیکی، سرعت رندر بالا، استفاده از تمامی قابلیت های DirectX و OpenGL
تهیه خروجی اجرایی متناسب با پلتفرم در مراحل بسیار ساده.
تهیه خروجی تحت وب، تحت کنسول، تحت آیفون و برای مکینتاش
استفاده از جدیدترین تکنیک های نور پردازی و پشتیبانی از سایه های دینامیک
استفاده از جدیدترین شیدرهای گرافیکی، کتابخانه کاملی از شیدرهای قابل استفاده، توانایی کاربر در نوشتن شیدرهای جدید
موتور Terrain داخلی، جهت ساخت عوارض زمین، محیط های وسیع Outdoor و کوه و تپه و امکانات تکسچر گذاری و رنگ آمیزی و چینش اتوماتیک اشیا در محیط
پشتیبانی از پروتکل های شبکه
پشتیبانی کامل از موتور فیزیک Physx محصول nVidia
پشتیبانی از زبانهای C# و جاوا اسکریپت
و …
جالب است که بدونید بازی های معروفی از شرکت های معروف با این موتور بازی سازی ساخته شده، مانند: Cuphead - Monument Valley 2 - Inside - Ori and the Blind Forest - Rust - Assassin Creed:Identity - Deus Ex: The Fall و ....
شما می توانید نسخه رایگان یونیتی رو برای از این سایت دریافت کنید.
در پست های بعد سعی می کنم تا درباره Component های یونیتی توضیح بدم.