ویرگول
ورودثبت نام
Ahmad Poureskandari
Ahmad Poureskandari
خواندن ۷ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه آیلتس من

به نام خدا

12 آذر 1401 بود که آزمون آیلتس دادم و خدا رو شکر تونستم نمره 7 (L:6.5 R:7.5 W:6.5 S:6.5) بگیرم. بعد از اون بود که تصمیم گرفتم تجربیات خودم رو بنویسم هم برای خودم به عنوان خاطره هم برای دیگران که بتونن از اون ها استفاده کنن. بعد از مدت ها پشت گوش انداختن به دلیل مشغله کاری و صد البته تنبلی بالاخره نشستم پشت سیستم و شروع کردم به نوشتن. مدت زمان خواندن زبان برای من حدودا دو سال طول کشید که خب تو این مدت به دلیل پروژه کاری ای که گرفتم و اتفاقات دیگه تقریبا سه چهارماه بینش خوندن زبان رو متوقف کردم هر چند شنیدن پادکست و فیلم های آموزشی رو کنار نذاشتم.

· اول از همه چیزی که به من ثابت شد این بود که خواندن زبان یه پروسه زمانبر و سخت است و نیاز به فداکاری زیاد داره پس کسانی که تصمیم به گرفتن نمره خوب در آیلتس دارن به نظرم باید اینو بدونن که مسیر سختی رو در پیش دارن و هیچ مسیر میانبری وجود ندارد.

· دوم اینکه نمره 7 شاید خیلی هم نمره بالایی نباشه و کسانی هستن که نمرات بالاتر و حتی در زمان کوتاه تری گرفتن لذا توصیه های اینجانب را وحی منزل نگیرید و قطعا اشتباهاتی هم در آن وجود دارد.

· در آخر خواندن زبان نیاز به استمرار دارد، یعنی روزی نیم ساعت خیلی فرق داره با اینکه بعد چند روز مثلا سه چهار ساعت بخونید مخصوصا برای مهارت لیسنینگ.

استارت زبان خوندن من با گرامر و لغت بود حدودا چهار پنج ماهی رو به خواندن گرامر و لغت اختصاص دادم چرا که سطح زبان من خیلی پایین بود و لازم بود به سطح معقولی خودمو برسونم. منابع من برای خواندن لغت و گرامر اینها بودن.

Grammar:

Grammar in use – Basics

به نظر من برای گرامر نیاز به خواندن مطالب زیاد نیست فقط اینکه حداقل ها رو بدونید کافیه چرا که بعدا با خواندن نمونه مقاله و شنیدن و منابع اختصاصی که بعدا بهتون میگم اون گرامرلازم برای اسپیکینگ و رایتینگ رو یاد می گیرید لذا همین کتاب برای شروع خوبه.

Vocabulary:

Vocabulary in use Elementary

Vocabulary in use Pre-Intermediate

Vocabulary in use Upper-Intermediate

باز به همون دلایلی که برای گرامر گفتم اینجا هم لازم نیست خیلی خودتون رو غرق در مطالب و کتاب کنید و هر چه سریعتر باید از این مرحله گذر کنید( به نظر من!!! )

تو این مدت که دارید گرامر و لغت می خونید از لیسنینگ غافل نشید چرا که کندترین مهارت بین همه، همین مهارت لیسنینگ هستش و خیلی زمان می بره تا به سطح بالاتر برید. من خودم روزانه سخنرانی های TED یا پادکست انگلیسی گوش میدادم دقت کنید که روزانه یعنی هر روز. مهم نیست اگه اولش متوجه نشید، ادامه بدید چون بعد مدتی گوش عادت می کنه می تونید کلمات رو تشخیص بدید.

Listening:

TED & Podcast(whatever) & BBC 6 minutes

Collins

Tactics for listening

Open forum

Cambridge Test

بعد مدتی مداومت در خوندن زبان و رسیدن به یه اعتماد به نفس، شروع به خواندن کتاب های مختص آیلتس کردم. از Collins شروع کردم که کتاب واقعا خوبی بود اما به نظر من کامل نبود لذا به سراغ Tactics for listeningرفتم و از پایین ترین سطح شروع کردم تا بالاترین سطح. بعد رفتم سراغ Open Forum که به نظر من ترتیب درست با توجه به سطح شون همینه. و در آخر هم به سراغ تست های کمبریج جهت آمادگی نهایی رفتم.

Reading:

Collins

Mindset

Active Reading

IELTS reading Tips and Strategy (Linda Hill)

Cambridge test

ریدینگ برای من نقطه قوت بود و همیشه بهترین نمره ها رو از این مهارت کسب می کردم چون من سرعت خواندنم بالاست. البته این مورد نفر به نفر فرق داره ولی معمولا هر کسی تو یه مهارت قوی تره و پیشنهاد من اینه روی همون بیشتر وقت بذاره چون باعث میشه نمره کلی بالاتری بگیرید، دقیقا اتفاقی که برای من افتاد و فقط به خاطر همین ریدینگ نیم نمره overall بالاتر گرفتم. ریدینگ رو هم مثل لیسنینگ با Collins شروع کردم و خب آشنایی خوبی با امتحان پیدا کردم. بعد توسط استادم با Mindset و Active Reading آشنا شدم. یادم میاد که این دو کتاب رو با هم می خوندم و خیلی زیاد وقت گذاشتم که نتیجه اش رو هم دیدم. وقتی شروع به تست زدن کردم با نمره حدودا 6 اما بعد مدتی توی تست ها 8 می گرفتم. بعد ازمدتی تست زنی و البته خواندن کتاب Linda Hill تونستم به یه استراتژی ثابتی برسم که برای من بهترین بود. فکر می کنم هر کسی بعد از مدتی تست زدن به یه روش خاصی برسه که برای اون شخص جواب میده، در واقع فقط با تمرین کردن میشه امید به گرفتن نمره بالا در این مهارت داشت.

Writing:

Collins

Makkar IELTS Graph

Makkar Academic Essays

Writing Task 1 Tips – Simon

Grammar for Writing Task 2 – Liz

IELTS Writing Task 2 Vocabulary – Linda Hill

IELTS Band 9 Vocab Secrets

کمی بعد از شروع به خواندن مطالب ریدینگ، رایتینگ را هم استارت زدم و در ابتدا از تکنیک shadowing استفاده کردم. به این صورت که کتاب ماکار تسک 1 رو جلوم می گذاشتم و از روی نوشته های آن رونوشت می کردم. تقریبا ده پانزده متن رو به همین روش جلو رفتم بعد از مدتی احساس کردم خودم هم می تونم بنویسم لذا برای سوالات بعدی خودم جمله ها رو تولید می کردم اگرچه قبل از شروع به نوشتن یه نگاهی به جواب کتاب هم می کردم. با این وجود بعد از مدتی حتی نیاز به نگاه کردن نداشتم و خودم مستقلا برای هر گراف مقاله می نوشتم. در کل باید آرام آرام خودمون رو عادت بدیم که جمله صحیح از نظر گرامر و با لغات آکادمیک تولید کنیم. خواندن مقاله به صورت روزانه تاثیر بسیار زیادی روی نوشته ما خواهد داشت. منابعی که جهت خواندن نمونه مقاله، لغت و گرامر استفاده کردم رو در بالا آورده ام و امیدوارم که برای شما هم مفید باشد.

Speaking:

Mindset

IELTS Speaking 7+ – Matt Clark

IELTS Vocabulary by Topics – Linda Hill

IELTS Speaking Part 2 – Julia White

IELTS Speaking Part 3 – Julia White

Ieltsspeaking.co.uk

برای مهارت اسپیکینگ، مشابه رایتینگ از تکنیک Shadowing استفاده می کردم. به این روش که یک پادکست یا فیلم رو پلی می کردم و هر چی می شنیدم رو بعدش تکرار می کردم. این کار باعث تقویت Fluency می شود ولی چون من سطحم خیلی پایین بود از این مرحله به بعد با استاد پیش رفتم که بتونم سریعتر جلو برم. همزمان با استاد کتاب های بالا رو هم می خوندم چرا که باعث می شد برای هر موضوعی ایده بگیرم و خودم هم بتونم ایده پردازی کنم. طبیعتا دیدن فیلم و سریال انگلیسی و تقلید کردن از شخصیت ها (راس در سریال فرندز)موقع ادای کلمات بسیار مفید خواهد بود. اگرچه من در اسپیکینگ نمره خوبی نگرفتم (6.5) ولی فکر می کنم روش کلی همینی باشه که باهاتون در میان گذاشتم اما نکته مهم تمرین زیاد و صحبت کردن با دیگران به زبان انگلیسی است.

در آخر نکاتی رو که خودم عایت کردم و ممکنه برای شما هم مفید باشه رو خدمت شما عرض می کنم:

1. برای تست های لیسنینگ و ریدینگ که میزنید یک اکسل درست کنید و نتیجه ها رو ذخیره کنید تا روند پیشرفت خودتون و تاریخ تست رو داشته باشید

2. تقریبا پنج شش ماه مانده به زمان تست اصلی شروع کنید به دادن آزمون ماک تا با شرایط آزمون آشنا بشید.

3. من خودم ایرسافام اهواز آزمون دادم هم ماک و هم تست اصلی. به تجربه من هر دو خیلی مشابه هستن ودادن آزمون ماک بسیار مفید خواهد بود همچنین به نظرم سنتر ها خیلی با هم فرقی ندارند و خیلی دنبال جابجایی نباشید. فقط نکته مهم اینه که آزمون ماک رو جایی بدید که قراره تست اصلی اونجا باشید تا استرس جدید بودن محیط رو نداشته باشید چون خود آیلتس به اندازه کافی استرس زا هستش. روز قبل امتحان از استرس نمی تونستم روی پاهام وایسم :)

4. برای ریختن ترسم از اسپیکینگ آیلتس یک پارتنر از کانال تلگرام FASTRACK IELTS پیدا کردم که خیلی در بالا رفتن نمره اسپیکینگ و تپق نزدن من موثر بود.

5. شب امتحان کتبی خوب بخوابید تا برای تست متمرکز باشید.

6. آزمون شفاهی رو چند روز قبل از کتبی بذارید تا وقت برای دوره کردن منابع تون داشته باشید.

قطعا نکات زیادی جا مونده ولی اگه سوالی بود خوشحال میشم بتونم کمک کنم.

تلگرام: @Diaoko92

زبان انگلیسیپادکست انگلیسیخواندنielts
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید