ویرگول
ورودثبت نام
Ahmad Ali Kargaran
Ahmad Ali Kargaran
خواندن ۲ دقیقه·۲ ماه پیش

سومین فرش خاکی هرمز

تاریخچه

| فرش خاکی هرمز |

زمستان سال 1383 بود که داشتم از منظره شرقی جزیره هرمز واقع در ( چاه تلمبه ) یا مکان فعلی مرکز تحقیقات محیط زیست از منظره روبرویم نقاشی میکردم ، بعد از تمام شدن نقاشی کمی عقب رفتم و به آن نگاهی کردم دوباره عقب رفتم و اینبار کمی دچار تردید شدم چیزی که من کشیده بودم به نظر اغراق آمیز می آمد ، رنگ ها تند و غیر و معمول بودند نگاهم را دوباره به سمت منظره روبرویم متمرکز کردم رنگ ها همانی بودند که درتابلو بود ! ناگهان مساله ای ذهنم را درگیر کرد ، اگر رنگ ها همان هستند که در طبیعت روبرویم یعنی دره ی رنگ ها ست ، چرا از خود خاک ها به عنوان ماده ای برای نقاشی استفاده نکنم ؟

بعد از سالها جمع آوری نمونه های طیف خاک با رنگ های مختلف توانستم با آنها نقاشی کنم ، ماده تثبیت کننده ی طبیعی را برای همه ی جنس های مختلف از طبیعت بومی همین جغرافیا پیدا کردم نوعی چسب طبیعی که به محکمی همه خاک ها را برای مدت طولانی محکم می کرد .

حالا که میشد با آنها نقاشی کرد مساله ای دیگری ذهنم را مشغول خود کرده بود ، چرا خاک ها را دوباره آزاد نکنم ؟ آیا میشود نوعی از نقاشی یا گونه ای از ارائه با همین خاک ها طراحی کرد که محدود به چهار چوب بوم نباشد از محدوده خارج شوند و در محیط قرار گیرند ؟ همین دغدغه باعث شد کاری راطراحی و اجرا کنم به نام " منا سیمبا " . منا سیمبا که نام آوایی از زار است پرفورمنس آرتی بود که در محیطی باز و پیرامونی اجرا میشد در این اجرا ، اجرا گران با خاک های رنگی نقاشی میکردند آواز می خواندند می رقصیدند و همه را به این آیین کوچک دعوت می کردند و در انتها هنرمندان و مخاطبانشان اثری مشترک می ساختند . این اثر در شهر های مختلف ایران اجرا شد ، اجرا گران این پرفورمنس تعاملی محمد سایبانی ، بهرنگ عباسپور ، احسان میرحسینی ، محمد بانوج ، فائزه محسنی و معصومه ذاکری بودند ، ایمان کیخا ، خیام مویدی و غلامرضا رحیمان نیز در این اجرا همراه گروه بودند. این اثر شهریور سال 1387 در تهران و چند شهر دیگر اجرا شد .

پس از اجرا منا سیمبا ایده ی اصلی کاری در ابعاد بزرگتر شکل گرفت ، در واقع آن چیزی که پس از اتمام اجرای منا سیمبا باقی می ماند نقوشی رنگین و جذاب بود که می توانست برای مدتی در محیط باقی بماند ، و از آنجاییکه ایده ی اصلی کارهای اینچنینی بر مبنای میرا بودن اثر بود پس بهتر بود کار در محیط طبیعی خود اجرا گردد .

مراحل تحقیقات اولیه این کار بزرگ با چند سفر مطالعاتی برای جای نمایی و محل اجرای کار شروع شد از محل های مورد نظر و مناسب عکاسی کردم و پیش از اجرا با پیش فرض نمایی و الگو سازی دیجیتال همه ی فرضیه ها بررسی نمودم .


شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید