ویرگول
ورودثبت نام
Hasan Ahmadian
Hasan Ahmadian
خواندن ۷ دقیقه·۴ سال پیش

ایده برای تولید محصول ندارم، چیکار کنم؟‌ (فرمول اثبات شده پیدا کردن ایده)


اگر تو هم صدها ایده رو امتحان کردی اما هنوز نمیدونی کدومش خوبه، به کدوم علاقه داری و یا اینکه کدومش میتونه برات پولساز باشه پس پیشنهاد می‌کنم کلمه به کلمه این مقاله رو با دقت بخونی.


چون خودمم روزی دقیقا همین شرایط رو داشتم. هر روز یه ایده رو امتحان میکردم، یه روز تصمیم گرفتم بیام تو حوزه برنامه نویسی اندروید (به دلیل علاقه به کامپیوتر)، یه مدت رفتم سراغش بعد دیدم حال کد نویسی ندارم رفتم یه حوزه دیگه.


یه روز فن بیان، یه روز تندخوانی و یادگیری و حتی اموزش زبان انگلیسی. واسه هر کدومم واقعا زمان میزاشتم. مثلا واسه زبان چندین کتاب گرون قیمت تافل رو خریده بودم و تصمیمم این بود تافل ثبت نام کنم که بعدش پکیج بسازم.


اما نه ... اینا چیزایی نبودن که واقعا می‌خواستم. نمی‌خوام داستان رو طولانی کنم، میخام راه و روشی که تقریبا میشه گفت با سعی و خطا و اموزش های مختلف بدست اوردم رو اینجا بگم. چیزایی که حتی شاید تو دوره‌های گرون قیمت نتونید پیداش کنید.


این فرمول ۳ مرحله داره و من تا الان ندیدم کسی طبق این روش رفته باشه و نتیجه نگرفته باشه.


مرحله‌ی اول: علاقه

احتمالا زیاد شنیدی که میگن کاری رو شروع کن که بهش علاقه داری. اما بزار دقیق‌تر بگم که چرا این موضوع انقدر مهمه.


چون کسب‌و کار انلاین، مثل کسب‌و کار فیزیکی نیست که همون شب اول فروش داشته باشی. زمان میبره ... طراحی سایت ... تولید محتوا واسه سایت ... اینستاگرام و ...


حالا یک سوال مهم: حاضری چندین ماه واسه چیزی تولید محتوا کنی که بهش علاقه نداری؟

فرض کن بهت بگم ۶ ماه واسه یه حوزه تولید محتوا کن هر روز مقاله بنویس، هیچ پولی هم بهت نمیدم. اگر این کارو دوست نداشته باشی عمرا حاضر بشی که چنین کاری کنی.


البته اینم باید در نظر گرفت که اگر بعد از مدتی فعالیت درآمد نداشته باشیم، دلسرد میشیم و این کاملا طبیعیه ولی اگر به اون کار علاقه داشته باشی، دلت واسش تنگ میشه و دوباره میری سمتش.


من به چند حوزه علاقه دارم،‌ چیکار کنم؟

فرض کن بین طراحی سایت، اموزش زبان انگلیسی و اموزش ویالون زدن موندی کدوم رو شروع کنی. به هر به سه تاشم علاقه داری، حالا باید چیکار کنی؟


این سوال رو از خودت بپرس: کدومو حاضرم عاشقانه چندین ساعت حضوری به افراد مختلف اموزش بدم بدون اینکه پولی بابتش دریافت کنم. اون میشه بهترین ایده. اگر به ویالون علاقه داری، روی اون کار کن. کار نداشته باش طراحای سایت چقدر در میارن.


با این حال هنوز نمیدونم کدوم ایده مناسب من هست، حالا چیکار کنم؟

اگر با سوالایی که گفتم هنوز به جواب نهایی نرسیدی،‌ مجبوری این کار رو انجام بدی. شاید ازت زمان بگیره اما واقعا ارزشش رو داره.


به صورت تستی، چند پیج بساز و واسه هر ایده ت تولید محتوا کن. مثلا اگر بین ایده زبان و ویالون موندی، هر روز واسه این پیجا محتوا تولید کن.


ببین کدوم واست جذابتره؟ تو کدوم وقتی واسش تولید محتوا می‌کنی، خسته نمیشی؟ اینطوری خیلی زودتر از من میتونی ایده‌ی نهاییتو پیدا کنی. اگر می‌خوای سریع رشد کنی باید تمرکزت روی یک حوزه باشه.


مرحله دوم: بررسی رقابت و میزان نیاز مردم

تو این مرحله میتونی بفهمی ایده‌ای که انتخاب کردی، میتونه به موفقیت برسه یا نه. خیلی سادس: برو تو سرچ اینستاگرام و اسم حوزه‌ای که انتخاب کردی بنویس: مثلا اموزش زبان، اموزش عکاسی، اموزش لاغری، طراحی لوگو و ...


اگر دیدی ده‌ها نفر دارن تو این کار می‌کنن و رقابت خیلی شدیده، پس باید خوشحال باشی که ایده ت خیلی راحت میتونه بگیره! ولی چرا؟ چون وقتی حوزه‌ای شلوغه، نیاز مردم به شدت زیاده در اون زمینه


در واقع اگر کسی نبود و هیچ رقابتی در کار نبود باید یکم نگران بشیم و بیشتر فکر کنیم. معمولا 99٪ ایده‌هایی که رقابتی توش نیست صرفا تفکر یک نفره و به شکست میرسه. اگر باور نمی‌کنی می‌تونی امتحان کنی و ۲ سال عمرتو حروم کنی! مردم واسه چیزی که بهش نیاز ندارن، پولی نمیدن.


اما وجود رقابت نشون میده این حوزه همچنان خواهان داره حتی اگر خیلی اشباع شده باشه.


سوال مهم: وقتی یه حوزه اشباع شده، باید چه کار کنم؟

ببین تو چنین حالتی، باید نیازی رو برطرف کنی که هنوز رقبا نتونستن اون رو به صورت کامل حل کنن.


برای مثال هزاران شرکت و فریلسنر طراحی سایت هست و همه ی اینا در نهایت یک سایت تحویلت میدن. اما صاحبین این سایت‌ها چه مشکلی دارن؟


فروش ندارن ... کسی نمیخره ... بازدید کننده سایتو میبینه و میره ... محصول میزاره، حتی تبلیغاتم میکنه اما بازم نتیجه نمی‌گیره


حالا اگر طراح سایتی بتونه این مشکلات رو برطرف کنه، خیلی زود مثل بمب بین مخاطبینش شناخته میشه!


شاید بگی من تو حوزه‌ای که می‌خوام شروع کنم، صدها نفر دارن محصول میفروشن و کارشون عالیه و من نمیتونم مثلشون باشم، حالا چیکار کنم؟

اگر چنین سوالی برات به وجود اومد بدون که کمی کمالگرا هستی البته تا حدی خوبه چون بهت کمک می‌کنه یک محصول بی‌نظیر بسازی.


اما بزار با یک استراتژی ساده بهت بگم چطور از هر رقیبی جلوتر بیوفتی حتی اگر مثل رقیب‌هات هنوز به جایگاه‌های بزرگی نرسیدی.


جواب فقط یک جمله‌س: مخاطبت رو کوچیک کن

این همون بحث نیچ مارکت هست که با مثال توضیحش میدم. فرض کن می‌خوای وارد حوزه طراحی سایت بشی و قاعدتا رقیب‌های زیادی داری.


کار هوشمند‌انه‌ای که می‌تونی انجام بدی این هست که در شروع کارت فقط یک حوزه تخصصیشو برو جلو. مثلا ما طراحی سایت اموزشی داریم، خبری داریم، شرکتی داریم و ...


اما تو بیا فقط رو حوزه‌ی سایت‌ فروشگاهی کار کن. پیشنهادی از سایت‌های دیگه داشتی ترجیحا رد کن و متمرکز روی فروشگاهی برو جلو. تو پیجت فقط درباره‌ی سایت فروشگاهی حرف بزن.

این کار ۲ فایده داره

  1. در بین رقبات، تفاوتت کاملا مشخصه: کسی که سایت فروشگاهی بخواد، احتمالا میاد سمت تو، چون بهتر میدونی چه نیازایی دارن
  2. وقتی تخصصی کار کنی، توانایی و مهارتت تو اون حوزه خیلی بالاتر میره چون دیگه یک طراح سایت معمولی نیستی ... (مثلا اگر همه سایت فروشگاهی رو ۶ تومن میزنن، تو کافیه ۵ نمونه کار موفق داشته باشی و به راحتی می‌تونی چیزی بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون بابت یک پروژه بگیری، البته به شرط داشتن نمونه‌کارهای خفن)


فرض کن می‌خوام اموزش زبان رو شروع کنم، بجای اینکه بگم من به همه اموزش زبان میدم میگم که من به کسایی که میخان واسه ازمون دکترا تافل بدن کمک میکنم در کمتر از ۲۰ هفته بتونن با بالاترین نمره قبول بشن.


اولا گفتم برای چه افرادی حرف میزنم: کسایی که دکتری میخونن و میخان ازمون تافل بدن

دوما چنین ادمی میدونه حرفای من بهتر از هر مدرس زبانی واسش کاربرد داره

سوما خیلی راحت بر اساس جیب مخاطبم میتونم بهش مشاوره خصوصی بدم و یا محصول بفروشم


چطور از بین این همه مخاطب، بهترینشو انتخاب کنم؟ مثلا از کجا بدونم اموزش زبان برای صاحبای کسب و کار بهتره یا داوطبان ازمون دکتری؟

خب باید ۲ کار رو انجام بدی:

اول از همه باید جایگاه خودت رو ببینی: آیا خودت تا الان به یک مدیر اموزش دادی؟ رزومه‌ای داری؟ اول از همه باید بتونی این کار رو انجام بدی تا بتونی جایگاه خودت رو بسازی

و در قدم بعدی میری تحقیق میکنی. تحقیق در مورد مخاطبین مختلف، وضع درآمدشون، اینکه آیا علاقه داری بهشون آموزش بدی؟ کدومشون واست ایده‌آل هستن؟‌ این رو باید با تحقیق و سعی و خطا بدست بیاری.


مرحله سوم: نتیجه بساز و شروع کن

اگر تونستی مخاطبت رو انتخاب کنی و نیازهاشو بشناسی بهت تبریک میگم، در بهترین حالتی هستی که باید باشی.


حالا تنها کاری که باید انجام بدی اینه که کار کردن تو اون حوزه رو شروع کنی تا آمادگی آموزش دادن رو داشته باشی.


اگر قصدت آموزش زبان انگلیسیه، می‌تونی ۵ دقیقه مکالمه کنی بدون اینکه تپق بزنی؟ اگر می‌تونی که عالیه! از همین الان شروع به تولید محتوا توی یک پیج و سعی کن به صورت خصوصی اموزش بدی.


اگر هنوز به توانایی مطلوبی نرسیدی، چند کتاب و دوره جامع بگیر و حسابی روشون کار کن، ترجیحا پیشنهادم اینه اگر می‌خوای یک مهارت رو اموزش بدی مثل اموزش زبان یا ویالون حتما زیر یک مربی یاد بگیری تا خیلی سریع رشد کنی.


اگر کارت چیزی مثل طراحی لوگو و طراحی سایته، نیازی به مربی نداری، کافیه از دوره‌های خوب ایرانی استفاده کنی یا اینکه اگر زبانت خوبه از یوتیوب استفاده کنی.


حالا هم لازم نیست خدای اون حوزه بشی بعد شروع کنی. یکم که نتیجه برای خودت ساختی: مثلا دو سایت موفق فروشگاهی زدی،‌ تونستی بدون سختی فیلم زبان اصلی ببینی و حرف بزنی و یا اینکه تونستی یک موسیقی قشنگ با ویالون بزنی، آماده‌ای برای کارهای بزرگتر!


دیگه بیشتر از این طولانی‌ترش نمیکنم چون الان وقت عمل کردنه ... اگر فرمول درستی نداشتی الان داری. امیدوارم که زندگی ایده آلت رو خلق کنی. موفق باشی


پیدا کردن ایدهچطور ایده پیدا کنمچطور ایده پیدا کنیمایده های پولسازایده های کسب و کار اینترنتی
حسن احمدیان هستم و کمک می‌کنم با تبلیغ‌نویسی، همین الان فروشت را افزایش دهی. فارغ از اینکه چقدر رقیب داری یا اینکه چقدر در فروش مشکل داری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید