ویرگول
ورودثبت نام
سپهر ماهوش
سپهر ماهوش
خواندن ۴ دقیقه·۵ ماه پیش

استایل استور، داستان مهاجرت از دیجی کالا - قسمت اول

حدود چند ماه قبل، حدودا شهریور ۱۴۰۲ دوستم علی به من زنگ زد، گفت که : از شرکا خودم جدا شدم و میخوام سایت خودم رو در زمینه فروش لباس زیر مردانه و زنانه و در کل اکسسوری پوشاک راه اندازی کنم. علی ۵ ساله که فروشنده دیجی کالا است و در کنارش نیاز به یک وب سایت اختصاصی داشت.

نسخه موبایل - بهمن ۱۴۰۲
نسخه موبایل - بهمن ۱۴۰۲


علی، رو از طریق حمید برادرش می شناختم، هم دانشگاهی دانشکده شهید مهاجر اصفهان، معروف به نر کده (چون فقط برای پسرا پذیرش داره 😁) .

تازه کتاب اصول بازاریابی، فیلیپ کاتلر (خدایگان بازاریابی 🏅) رو تموم کرده بودم، و پر از شور و شوق برای پیاده‌سازی تمام آن چیزی که یاد گرفته بودم در صحنه نبرد واقعی بودم.

کتاب اصول بازاریابی - فیلیپ کاتلر
کتاب اصول بازاریابی - فیلیپ کاتلر


به نظرم، بچه هایی که به راه اندازی کسب و کار و استارتاپ ها علاقه دارند، حتما باید اصول اولیه Marketing رو مطالعه کنند. حتی برنامه نویس ها که کارشون صرفا فنی است.



به علی گفتم : برای انتخاب نام فروشگاه، یکم خلاقیت به خرج بده . یه کاری کن نام برند بیان گر هدف و رسالتش باشه و تا حدی بشه به خاطر سپردش.

بعد از چند روز کند و کاو و همفکری و این که معمولا ما ایرانی ها باید حتما آوا و شیوه تلفظ برند به گوش مون آشنا باشه، رسیدیم به نام

Style Store

شبیه به AppStore

رفتیم سراغ ثبت دامنه، stylestore

رر

با صاحب دامنه استایل استور صحبت کردیم و مبلغ ۷ میلیون تومن رو پیشنهاد کرد. علی به من گفت به نظرت بخریم ؟ گفتم اسم و نام تجاری خوب قطعا ارزشش رو داره . بلاخره stylestore.ir رو ثبت کردیم.

اومدیم سراغ طراحی لوگو، با هشتگ #طراحی_لوگو در اینستاگرام سرچ زدیم و یه خانم گرافیست پیدا کردیم .

اینستاگرام گردی
اینستاگرام گردی


گفتیم چون در آینده میخوایم ثبت برند کنیم، لطفا لوگو تایپ فارسی واسمون بزنین 🙏🤗 درصورتی که توجه نداشتیم خود نام برند انگلیسیه 😁🤭 چند روزی صبر کردیم و چند طرح این خانم گرافیست واسه مون فرستاد . من چون آدم کمال گرایی هستم، تقریبا میشه گفت هیچ کدوم رو نپسندیدم . ولی علی لوگو زیر رو پسندید :

لوگو استایل استور
لوگو استایل استور

خلاصه منم بعد از ایراد های فراوان به ناخوانا بودن، نداشتن پیام مشخص و اصلاحات دیگه لوگو رو بگی نگی تایید کردم.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومن هم هزینه لوگو شد، که هنوزم من باش مشکل دارم . اما خب کارفرما لوگو رو دوست داره و من بیشتر از این نمی تونستم گیر بدم.

اومدیم سراغ انتخاب قالب وردپرس مون. من یه دیدگاهی داشتم که باید قالب ایرانی خرید، چون بومی سازی شده و با افزونه های داخلی سازگاره در صورتی که بعد نظرم تغییر کرد .

تجربه اول - قالب وردپرس

متاسفانه طراحان قالب ایران اغلب:

  • یا پشتیبانی ضعیفی دارند😢
  • یا دیر به دیر آپدیت میدن 🤷
  • یا کلا قالب رو رها می کنند به امید خدا 🤔
  • سورس قالب رو رمزنگاری می کنن، در نتیجه جز خودشون هیچکس نمی تونه قالب رو کاستوم کنه

بعد از خرید و تست چند قالب ایرانی و پشتیبانی ضعیف اون ها و تجربه بد از وب سایت راست چین

به خاطر پشتیبانی ضعیف و پاسخ دیر به دیر تیکت ها تصمیم گرفتیم یک قالب خارجی رو انتخاب کنیم.

تجربه دوم - هاست وردپرس و ووکامرس

هاست های زیادی رو تست کردیم، که هر کدام یه مشکلی داشتند، وردپرس بخصوص در کنار ووکامرس منابع اختصاصی قابل توجهی میخواد‌ که کلا بنده شما رو از میزبانی وب سایت تون در دیتا سنتر های داخلی منع می کنم . گول مسائلی مثل : هاست داخل پرسرعت تره، معافیت های مالیاتی برای وب سایت داخلی، گوگل اولویت میده به سرور داخلی و ... رو نخورید.


نت افراز خوبه یا نه ؟

اگه واسه یه سایت ساده شرکتی ساده بخواید، بد نیست. ولی منابع سرور هاشون به شدت برای وردپرس و فروشگاه اینترنتی پایینه ولی از حق نگذریم پشتیبانی بدی نداشتند.

پارس پک چطور بود ؟

پارس پک
پارس پک

بر خلاف تبلیغات شون، و کلاسی که برای مشتری میگذارن به معنای واقعی کلمه : به درد نخور و مضخرف.

ما پلن های ابری شون با منابع بالا رو سفارش دادیم و هر بار یه پله بالا می رفتیم به امید این که وب سایت فروشگاهی مون با سرعت بالا برای مشتری لود بشه.

پشتیبانی شون اصلا وجود کندی رو به گردن نمی گرفت و هر دفعه جواب تیکت رو یه نفر میداد. یه کلاف سردرگم که واقعاً ما رو به غلط کردن انداختند.

ایران سرور کیفیت داشت ؟

پس از مهاجرت های مختلف و تحقیقات مفصل بین رقبا و وب سایت های مشابه، متوجه شدیم هیچی مثل دیتا سنتر هتزنر آلمان برای یه وب سایت تقریبا متوسط فروشگاهی با ۱۲۰۰ قلم محصول مثل استایل استور، پاسخگو نیست.

از این جهت که هتزنر آلمان ما ایرانی ها رو تحریم کرده تصمیم گرفتیم از یه شرکت واسط ایرانی مثل : ایران سرور، هاست ابری شون رو بگیریم. که روی هتزنر آلمان قرار داره .

در کل بد نبوده، پشتیبانی خوبی دارند، ولی مرتب چند روز یکبار دچار افت سرعت هستیم و هزار تا بهینه سازی و کش و تصاویر فرمت webp بازم مشکل داریم . اما ایران سرور قابل تحمله فعلا.

تا بعد که از خود هتزنر آلمان خرید کنیم.

پایان قسمت اول ...
















وب سایتوردپرسپوشاکدیجی کالافروشگاه اینترنتی
طراح و توسعه دهنده وب، کمی دیجیتال مارکتر. پیگیر اقتصاد و بازاریابی. اهمال کار و کمال گرا . گیمر قدیمی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید