ویرگول
ورودثبت نام
ahmadreza karami
ahmadreza karami
خواندن ۹ دقیقه·۳ سال پیش

پلنر ۱۴۰۱ هدفمند (دانلود PDF)؛ بهترین ابزار برای رسیدن به تعادل در زندگی

میشه دلم می‌خواست بتونم تمام نیازهام رو در یک قالب واحد بگنجونم. دیگه از اینکه مدام از کاغذ به موبایل و از موبایل به کاغذ کوچ کنم، خسته شده بودم. بعد از بارها تجربه، به این نتیجه رسیدم که من آدم یادداشت‌برداری الکترونیکی نیستم و کاغذ رو ترجیج می‌دم. پلنرهای زیادی توی بازار وجود داشتند ولی هیچ‌کدوم کامل از نظر نبودند و دید همه‌جانبه‌ای به موضوع برنامه‌ریزی و پلنر نداشتند.



به خاطر همین، تصمیم گرفتم که سمت این محصولات نروم تا اینکه با هلی تاک آشنا شدم. پلنر هلی‌ تاک واقعا نسبت به محصولات دیگه‌ی بازار چند پله جلوتر بود؛ پس تصمیم گرفتم که امتحانش کنم. دو سال دفتر هلی تاک رو خریدم ولی هر بار بعد از دو سه ماه استفاده، کنارش می‌ذاشتم. دلیل: چون به این نتیجه رسیدم که این هم کامل نیست. حالا که روح کمال‌گرایی به وجودم رخنه کرده بود، تصمیم گرفتم پلنر شخصی خودم رو درست کنم.

پرده‌ی اول: داستان شکل‌گیری پلنر؛ کانتکت استراکچر یا محتوای ساختار یافته

چند هفته پیش که اولین مصاحبه‌ی تصویری محمدرضا شعبانعلی رو می‌دیدم، با یه نکته‌ی جالب روبرو شدم. آقای شعبانعلی در پاسخ به یکی از مصاحبه‌کنندگان درباره روند آینده محتوا به مفهوم کلیدی content structure ‌اشاره کرد. کانتنت استراکچر، نقشه‌ی راه یادگیری برای یک موضوع خاص هست؛ یعنی مثلا اگر تصمیم گرفتید مدیریت استراتژیک یاد بگیرید،‌ من به شما کوتاه‌ترین مسیر آموزش رو می‌گم. بهتره این قسمت رو از زبان خود آقای شعبانعلی ببینید و لذت ببرید.


https://aparat.com/v/z3kIj

بعد از دیدن این ویدیو به عقب که نگاه کردم، خودم رو در حال استفاده از این روش دیدم؛ چون قبلا هم بخش‌های مختلف یک موضوع رو به هم پیوند داده بودم و اون مفهوم رو برای خودم شخصی سازی می‌کردم؛ پس به این نتیجه رسیدم که برای پلنر هم چنین کاری انجام بدم.

پرده‌ی دوم: ساختار پلنر شخصی من از چه چیزهایی تشکیل شده؟

با توجه به اینکه در کل به زمینه‌های مختلف توسعه‌ی فردی علاقه دارم، درباره‌ی آن کتاب‌های زیادی خوندم و هنوز هم می‌خونم. البته در کنار اون، گذراندن درس مدیریت زمان متمم هم تاثیر قابل توجهی روی فراهم کردن ملات لازم برای ساختمان پلنر واسه‌ام فراهم کرد.

اینجور شد که آستین‌هام رو بالا زدم و طراحیش رو آغاز کردم. پلنر شخصی من از سه قسمت تشکیل می‌شد: برنامه پیشنهادی متمم، پلنر هلی تاک، کتاب فرمول برنامه‌ریزی و بخشی از روز نوشته چه باید کرد در سایت محمدرضا شعبانعلی.

پازل برنامه ریزی توی ذهنم شکل گرفته بود. از هلی تاک برای بخش اهداف سالانه،‌ چرخ زندگی، بازخورد ماهانه، بازخورد سه ماهه و بازخورد سالانه استفاده کردم. برای برنامه‌ریزی دست به دامن برنامه‌ی روزانه، هفتگی و ماهانه‌ی متمم شدم و برای بازخورد هفتگی از کتاب فرمول کمک گرفتم.

در ادامه تک این بخش‌ها رو توضیح می‌دم چون داشتن اطلاعات درباره‌اش کمک زیادی برای فهم داشتن یک پلنر می‌کنه.

روزهای مهم سال؛‌دیگه هیچ رویداد مهمی رو فراموش نمی‌کنید

در زندگی همه‌ی ما روزهایی وجود داره که نسبت به ایام دیگه‌ی سال اهمیت بیشتری داره. بهتره توی این صفحه تنها روزهایی رو بنویسید که براتون خیلی مهم هستن؛ مثلا تولد اعضای خانوداه، دوستان نزدیک و یا عروسی دوستانتون. خلاصه مهم‌ترین رویدادهای سال رو اینجا بنویسید.

چرخ زندگی؛ رازِ رسیدن به تعادل در زندگی فردی و شغلی

هدف اصلی چرخ زندگی، رساندن انسان به تعادل در جنبه‌های مادی‌، معنوی، شغلی و فردی است. طبق قرارداد برای هر کدام از جنبه‌های زندگی عددی وجود داره که به کمک آن می‌توانیم وضعیت خودمون رو بررسی کنیم.

چرخ زندگی
چرخ زندگی

هر آدمی نقاط قوت و ضعفی داره که در طول زمان به این وضعیت رسیده. شما نمی‌تونید هیچ آدمی رو پیدا کنید که در تمام زمینه‌ها عملکرد خوبی داشته باشه؛ ایده‌ی چرخ زندگی هم بر این اساس طراحی شده که سرمون رو که مثل کبک در برف هست، بیرون بیاریم و به تمام جنبه‌های زندگی نگاه کنیم. با پر کردن این قسمت، می‌فهمید که در کدام زمینه‌ها به بهبود نیاز دارید و روی چه جنبه‌ای از زندگی باید وقت بیشتری بذارید تا به رضایت درونی برسید.

توضیح اینکه بحث اصالت وجود به جنبه‌های معنوی انسان‌ها برمی‌گرده که می‌تونه شامل هر چیزی از جمله مذهب، مدیتیشن و عرفان باشه. در درباره‌ی ارتباط با محیط زیست هم قرار نیست کار خارق‌العاده‌ای انجام بدید؛ همین که مثلا آشغال کمتری بریزید یا از کیسه‌ی پارچه‌ای استفاده کنید یا زباله‌های تر و خشک رو تفکیک کنید، کافیه.

اهداف سالانه؛ به کمک فیلتر هدفگذاری اسمارت،‌ اهداف هوشمندانه‌ای تعیین کنید.

در این بخش در تمام زمینه‌های چرخ زندگی هدفگذاری کنید و هدف‌هاتون رو از فیلتر هدفگذاری اسمارت بگذرونید. مثلا در زمینه‌ی روابط عاطفی هدف می‌گذاریدکه با یک آدم آشنا شوید. برای این کار به سواد عاطفی نیاز دارید. مثلا می‌گید چند تا کتاب بخونم، چند تا دوره بگذرونم و چند بار توی چه مکان‌هایی برم که بتونم رابطه ایجاد کنم؛ یعنی بعضی اهداف برای محقق شدن به زمینه نیاز دارن و با گذراندن آن از فیلتر اسمارت می‌توان میزان دستیابی به اون هدف رو اندازه گرفت.

برنامه ریزی ماهانه

در بخش برنامه ریزی ماهانه، ما تقویم اون ما رو جلو رومون داریم تا رویدادهای مهم اون ماه رو یادداشت کنیم. دقت کنید که فقط و فقط رویدادهای مهم رو یادداشت کنید. در بخشی دیگه به کارهایی اشاره شده که بهتره توی این ماه انجام بشن؛ مثلا تصمیم دارید کتابی رو بخونید و می‌دونید که امکانش وجود داره اون رو حداکثر توی یک ماه تموم کنید؛ حالا ممکنه زودتر هم اون کتاب خونده بشه. برای دوره‌های آموزشی یا افزایش یا کاهش وزن هم می‌تونید این روند رو پیاده‌سازی کنید؛ مثلا با خودتون می‌گید من تو این ماه باید دو کیلو کم کرده باشم.

نمونه برنامه ماهانه



در قسمت دیگه که اهمیت فوق‌العاده‌ای داره، بخش عادت‌ها رو داریم. در هر ماه سه عادت رو گنجوندم چون واقعیتش اینکه بیشتر از این مقدار نه مفیده و نه قادر هستید اون رو انجام بدید. من که خودم نتونستم؛ اگه شما تونستید، توی بخش کامنت بهم بگید تا منم از شما یاد بگیرم.

حالا چطور عادت ایجاد کنیم؟ به کتاب پر کاربرد عادت‌های اتمی بر‌می‌گردم؛ جایی که نویسنده از چرخه‌ی عادت می‌گه.

این قسمت از نوشته‌ی الهه حسامی میارم که خلاصه‌ی این کتاب رو به خوبی بیان کرده.

فرآیند اجرای عادت در مغز ما چجوریه؟

برای اینکه بتونیم راحت‌تر با عادتامون برخورد کنیم بهتره اول بدونیم که اصلا فرآیند عادت توی مغز ما چجوری اجرا میشه.

https://virgool.io/d/nir0ws8alzdn/%F0%9F%93%B7%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D8%AA

با یه مثال این چرخه رو توضیح میدم: فرض کنین شما به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارین.

  • نشانه(سرنخ) : یک نوتیفیکیشن جدید برای شما میاد و صداشو میشنوین.
  • انگیزه(تمایل) : دوست دارین سریعاً چک کنید چه کسی به شما پیام داده و محتوای اون چیه.
  • پاسخ: گوشی رو از جیبتون درمیارین و پیام رو میخونین.
  • پاداش : حس خوبی میگیرین از این کار.

چجوری با دونستن این چرخه راحت‌تر با عادتامون برخورد کنیم؟

آقای کلیر معتقده زمانی که ما در معرض سرنخ‌های زیادی هستیم، مقاومت می‌کنیم که عادت بدمون رو ترک کنیم. در حالی که راحت‌ترین راه این هست که تا جایی که میشه سرنخ هارو حذف کنیم. ما نمی‌تونیم سیگار نکشیم وقتی یک بسته سیگار داخل جیبمون هست. نمی‌تونیم اینستاگرام رو چک نکنیم وقتی برنامش رو نصب کردیم. نمی‌تونیم کتاب بخونیم وقتی اصلا کتابی جلوی چشممون نیست و قفسه کتاب‌ها در دورترین نقطه خونست.

نویسنده تاکید میکنه که تا جایی که می‌تونین سرنخ‌های مفید رو آشکار و شفاف کنین. اگر قراره کتاب بخونین اون رو بزارین روی بالش تا شب قبل از خواب مطالعه کنین، اگر باید آب زیاد بخورین در پررفت و آمدترین نقاط خونه بطری آب بزارین تا هروقت رد شدین آب بنوشید، اگر زیاد بازی ویدیویی میکنین بعد از هربار استفاده کنسول رو جمع کنین و بزارید یه جای سخت تا دفعه بعد در دسترس نباشه.

برای دسترسی به ورژن کامل این نوشته روی خلاصه کتاب عادت‌های اتمی نوشته الهه حسامی کلیک کنید. اگر درباره‌ی عادت ساختن چیزی نمی‌دونید، حتما کتاب عادت‌های اتمی جیمز کلیر رو هم بخونید.

برنامه‌ریزی هفتگی؛ آشنایی با قدرت روتین‌های روزانه

در برنامه‌ی هفتگی تاکید زیادی بر روی روتین‌ها شده چون این روتین‌ها هستن که در نهایت عادت‌های ما رو شکل میدن و به سمت اهدافمون هدایت می‌کنن. بهتره روتین‌ها رو به کارهایی که دوست دارید و همچنین اهداف‌تون متصل کنید تا بتونید بیشترین بهره رو از اون ببرید.

متمم مطلب به غایت جالبی درباره‌ی قدرت روتین‌های روزانه در زندگی نوشته که توصیه می‌کنم حتما بخونید.
توضیح اینکه در پلنر

برنامه ریزی روزانه و گزارش شبانه؛‌اختیار زندگی خود را در دست بگیرید

در برنامه‌ی روزانه سعی همه چیز رو جای بدم؛ در این صفحه، کارها رو به چهار قسمت تقسیم کردم که همون ماتریس آیزن‌هاور به زبان خیلی ساده است. اما یکی از بخش‌هایی که خودم خیلی خیلی دوسش دارم، گزارش شبانه است. اجازه بدید در اهمیت نوشتن گزارش شبانه، بریده‌ای از سخنان آقای شعبانعلی در این باره رو با هم بخونیم.

نقل به مضمون از محمدرضا شعبانعلی

«هر چقدر هم بکوشیم از اخبارها و رویدادها به دور باشیم، باز هم بخشی از این خبرها و رویدادها به گوش‌مان می‌رسد. تعدادی از آن‌ها هم، مستقیم روی کار و زندگی‌مان تأثیر می‌گذارند.

همین حجم از خبرها هم کافی است که ما را در جریان خود غرق کنند و ما را از وضعیت «انسان آگاه انتخاب‌کننده و کنش‌گر» به یک «موجود مرده‌ی واکنش‌گرا» تبدیل کنند.

موجود مرده‌ی واکنش‌گرا درست مثل کسی است که از هر سو چوبی بر سر و تن او می‌کوبند و او فقط فرصت دارد که «آخ» بگوید و دیگر نمی‌تواند به هیچ چیز دیگر فکر کند.

من برای خودم روش ساده‌ای دارم که در چنین شرایطی به کار می‌گیرم تا کمی از «غرق شدن در رویدادها و همراه شدن با موج اخبار و حوادث» دورتر شوم.

هر شب قبل از خواب، دو تا پنج تصمیم را که در آن روز گرفتم می‌نویسم و کنار هر کدام می‌نویسم که آلترناتیو دوم که انتخاب‌نشده چه بوده است.

مثلاً می‌نویسم:

  • امروز به دیدار …….. رفتم. این انتخاب را در حالی انجام دادم که می‌توانستم آن سه ساعت را برای … صرف کنم. اما ترجیحم دیدنِ …. بود.
  • امروز  یک ساعت وقت برای دیدن برنامه‌ی شبکه‌ی …… صرف کردم. این یک ساعت را می‌شد برای …. صرف کرد. الان که فکر می‌کنم کاش همان کار را می‌کردم.
  • امروز یک ساعت کتاب … را خواندم. می‌شد این یک ساعت را در گروه واتس‌اپی با دوستانم گپ بزنم. از این‌که کتاب خواندم راضی‌ام.
  • امروز یک ساعت کتاب … را خواندم. می‌شد در این یک ساعت، به پنج نفر از دوستانم پیام بفرستم و شاید با یکی از آن‌ها قرار بگذارم. انتخاب بهتر این بود که امروز کتاب نخوانم و آن کار را انجام دهم. »

بازخورد هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه؛‌ ابزاری جادویی برای ماندن در مسیر اهداف

یکی از شگفتگی‌های زندگی هدفند و با برنامه، استفاده از قدرت جادویی بازخورد، پیگیری رسیدن به اهداف است. در بخش قبل به گزارش هفتگی اشاره کردم؛‌اما مگر بازخورد گرفتن به همین محدود می‌شود؟ قطعا خیر. بارها پیش آمده که اول هفته هدفگذاری می‌کنیم و آخر هفته از خودمون رضایت نداریم. بازخورد گرفتن، اشکالات شما در تعیین اهداف غیر واقع‌بینانه رو نشون میده و به شما میگه کجاها اشتباه پیش رفتید و چه کارهای متفاوتی باید انجام بدید تا دوباره در مسیر قرار بگیرید.

جمع بندی

حرف درباره‌ی هدف‌گذاری و برنامه ریزی اونقدر زیاد هست که می‌شه تا فردا صحبت کرد اما دوست دارم در همین نقطه توقف کنم. در این مقاله سعی کردم تا جایی که امکانش هست،‌ راهنمایی درباره‌ی پلنر شخصی خودم بگم؛‌البته نمی‌دونم تا چه اندازه موفق بودم؛ بقیه موارد و سوال‌ها رو به بخش کامنت‌ها واگذار می‌کنم. اگر سوالی درباره‌ی این پلنر که فایلش رو پایین می‌ذارم، داشتید، حتما ازم بپرسید؛‌ در‌ صورتی‌ که جوابش رو بدونم، حتما پاسخ می‌دم. امیدوارم که به کمک این ابزار بتونید به تمام آرزوها و هدف‌های قشنتگون برسید.

https://drive.google.com/file/d/13TqoGZc-X8DYzWSOsN78SYhwbS9wxgFF/view?usp=sharing


آپدیت جدید؛ نسخه خلاصه‌ی پلنر

تصمیم گرفتم برای کسانی که علاقه‌مند به چاپ این پلنر هستند، نسخه‌ی خلاصه‌ی آن بدون برنامه‌ریزی روزانه رو قرار بدم.

با آرزوی موفقیت و رسیدن به اهداف در سال آینده.

https://drive.google.com/file/d/12NVpnF0_PVsvFJnzjgXpJbtv0I9qruby/view?usp=sharing

<br/>



برنامه ریزیپلنرتوسعه فردیموفقیت
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید