چند دهه است که کشورهای غربی در تمامی رسانه های خود این تفکر را القا میکنند که کشورهای غربی و پیشرفته دارای تمدن برتر هستند و کشورهای جهان سوم دارای تمدن بربر و عقب مانده و کار به جایی رسیده است که بعضی متفکران غربی با کمال وقاحت تفاوت پیشرفت در غرب و شرق را به ژنتیک ربط داده اند. در سلسله یادداشت های #چرا_سانسور_شدیم؟ قصد دارم نشون بدم که شرقی ها نه تنها از غربیها بسیار پیشرفته تر و باهوش تر هستند و بودند بلکه اغلب پیشرفت ها و اختراعاتی که دانشمندان بزرگ غربی از گالیله و نیوتن تا کپلر و داوینچی و حتی شکسپیر به نام خودشان ثبت کرده اند تنها ترجمه ای از متون علمی مسلمانان و ایرانیان بود. به امید روزی که این اطلاعات در کتاب های درسی ما آموزش داده شود تا مردم ما بدانند ترس و کرنش محض در مقابل پیشرفت غرب بی علت بوده و اگر همتی داشته باشیم روزی میتوانیم دوباره طلایه دار پیشرفت علمی جهان باشیم.
#قوانین_نیوتن در کتاب های دانشمندان مسلمان آمده است:
قانون اول: جسم در حال سکون یا حرکت در خط مستقیم می باشد و تا نیرویی به آن وارد نشود حالتش تغییر نمی کند.
ابن سینا در کتاب «الاشارات و التبنیهات» می گوید: «انک لتعلم الجسم اذا خلی و طباعه ولم يعرض له من الخارج تأثير غريب لم يکن له بد من موضع معين و شکل معين من طباعه مبداء استيجاب ذلک» (ابن سينا، اشارات والتنبيهات ،دفتر نشر الكتاب 1403هجري(ص198) «همانگونه که می دانید هر جسم در طبع و حالت خاصی می باشد و از این حالت خارج نمی شود مگر اینکه یک عامل خارجی برروی آن تأثیر بگذارد» باز در همان کتاب می نویسد: «اذا کان شی ما يحرک جسماً و لاممانعة فی ذلک الجسم کان قبولة الاکبر حيث لامعاوقه اصلاً»- (آيه الله دكتر احمد بهشتي،غايت ومبادي(شرح نمط ششم از كتاب اشارات والتنبيهات)قم موسسه بوستان كتاب1382(ص169)) «اگر نیروی بر جسمی وارد شود که موجب حرکت آن نشود مقدار نیرو چه کوچک باشد و چه زیاد تفاوتی ندارد چون که تغییری(کار) ایجاد نشده است». همچنین در نوشته های اخوان الصفا رساله 24 می خوانیم: «الاجسام الکليات کل واحد له موضع مخصوص و يکون واقفاً فيها لايخرج الا بقسرقاسر» «همه اجسام در یک وضع مخصوص یا وضع بی حرکتی هستند مگر اینکه نیروی آنها را مجبور کند که از حالت بی حرکتی در بیایند» همچنین فخررازی در کتاب«المباحث الشرقیه فی علم الالهیات و الطبیعیات» می نویسد: «طبيعة کل عنصر تقتضی الحرکة بشرط الخروج عن الخیر الطبيعی والسکون شرط المحصول علی الحيز الطبيعی» «هر شی بطور طبیعی در حالت خود (حرکت یا سکون می باشد واز آن حالت خارج نمی شود مگر اینکه نیروی به آن وارد شود» باز در همان کتاب امام فخررازی می گوید: «و قد بينا ان تجدد مراتب السرعه و البطء يحسب تجدد مراتب المعاوقات الخارجيه و الداخليه» «تجدید مراتب(اندازه) سرعت و کندی(شتاب منفی) جسم به شدت مقاومت های داخلی وخارجی جسم بستگی دارد».
پایان قسمت اول