ویرگول
ورودثبت نام
حامد محمودخانی
حامد محمودخانی
خواندن ۱۹ دقیقه·۲ سال پیش

تجربه کارآموزی در همراه اول

خوب سلام! می‌دونم خیلی وقته ننوشتم ولی راستش اینقدر که اینجا اتفاقای مهمی از زندگیمو نوشتم که حیفم میاد خیلی چیزای معمولی رو بنویسم، توی این مطلب میخوام از تجربه اخیرم به عنوان کارآموز در یکی از شرکت های زیر مجموعه همراه اول بنویسم.

خوب اول اینکه الان که دارم این مطلب رو می‌نویسم دو ماه از کل دوره که چهار ماهه گذشته و طبیعتا این مطلب رو بروز خواهم کرد و اتفاقات آتی رو بهش اضافه می‌کنم. (بروزرسانی: الان سه ماه از پایانش گذشته که دارم ادامش رو می‌نویسم! راستش دلیلش خود همین نوشته بود یعنی خود کارآموزی و بعدش کار کردن در شرکت که تمرکزم رو کامل گذاشتم روی اون و خیلی تایم برای چیزای دیگه نموند!)

خوب کلا قضیه اینه که من بعد ریکاوری کاملم از لنفوم و... که میتونید نوشته مربوط بهش رو اینجا بخونید شغل ثابتی نداشتم و فقط بعضی وقتا پروژه می‌گرفتم و توی خونه انجام می‌دادم که چون من خیلی توی مارکتینگ و سر و کله زدن با آدما خوب نیستم خیلی موفق نبودم.. یه‌روز یه آگهی رو که خواهرم برام فرستاده بود دیدم که آکادمی همراه اول یه دوره‌ای برگزار می‌کنه برای کارآموزی و انواع پوزیشن ها رو برای کارآموزی و در ادامه با هدف جذب در شرکت های زیر مجموعه یا خود همراه اول رو داره، منم درخواستمو برای پوزیشن ها گذاشتم و بعد از مراحل اولیه و مصاحبه و ... توی این دوره به عنوان Front-end Developer کارآموز شدم که می‌تونید تجربیات منو در ادامه بخونید.

نحوه ثبت نام و پذیرش

خوب اولین مرحله این بود که توی سایت آکادمی همراه عضو بشیم و خوب علاوه بر اینکه امکان دسترسی به یه سری آموزش های ویدیویی هست (هم رایگان و هم با هزینه) هرچند ماه یکبار دوره کارآموزی هم برگزار میشه که من برای دوره دوم درخواستمو ثبت کردم. هر شخص میتونه برای ۳ موقعیت کاری درخواست بده که منم برای مهندس داده، مهندس نرم افزار (برنامه نویس Python) و برنامه نویس Front-end درخواست دادم و رزومم رو هم داخل سایت وارد کردم.

توی این دوره ۴۷۰۰ نفر شرکت کردن که مجموعا بیشتر از ۹۰۰۰ درخواست برای موقعیت های شغلی ثبت شد. (هر نفر در بیشترین حالت ۳ درخواست میتونه داشته باشه)

  1. آزمون آنلاین

بعدش اینطوریه که این رزومه ها و درخواست ها بررسی می‌شه و یه لینک آزمون آنلاین هست که براش هیچ منبع و حتی اینکه از چه موضوعاتی هست معرفی نشد و خوب ۴۰ تا سوال بود که ۴۰ دقیقه وقت داشت که بعد از باز کردن آزمون سوالات قابل مشاهده و پاسخ دادن بود که خوب یه بخشی ازش سوالات هوش و ریاضی بود که خیلی هم سخت بود هی بخشی سوالات تخصصی کامپیوتر بود که اصلا مربوط به برنامه نویسی نبود و بیشتر ویندوز و آفیس بود که خیلی هم سخت نبود و بیشتر نکات بود، یه بخشی هم اگه درست یادم باشه سوالات روانشناسی طور بود که بیشتر شخصی بود و جواب خیلی مشخصی براش نیست و ممکنه هر مدلی بهش پاسخ داد.

۲. دعوت به مصاحبه

خوب بعد از اینکه این آزمون رو بررسی می‌کنن و با توجه به رزومه هایی که توسط منتور ها بررسی شده ممکنه که برای مصاحبه حضوری دعوت بشین (البته این دوره به خاطر کرونا مصاحبه أنلاین بود)، خوب روندش اینطوری بود که توی سایت وضعیت رو (که یکم هم با تاخیر بروز شد) میزنن که مثلا چند نفر توی آزمون قبول شدن و اگه رزومه خوبی داشتن براشون میزنه که برای مصاحبه دعوت شدن یا نه.

من برای ۲ موقعیت از ۳ تایی که میشد درخواست داد دعوت شدم و خوب بعد از چند روز تماس گرفتن برای هماهنگی مصاحبه همونطور که گفتم این دوره آنلاین بود...

مصاحبه اول

و هر دو مصاحبه هم توی یک روز بود برای من برای پوزیشن پایتون و علوم داده صبح ساعت ۱۰ بود که یک لینک گوگل میت فرستادن و وقتی وارد شدم به غیر از خودم ۵ نفر حضور داشتن که هر کدوم سوال هایی رو می‌پرسیدن، و خوب از منتور و مسئول HR توی این جلسه حضور داشتن، منتور که طبیعتا سوالات تخصصی می‌پرسه و راستشو بخواین از مصاحبه اولم خیلی راضی نبودم چون سوالات به نسبت عمومی بودن و سطح خیلی خوبی نداشتن و من به خیال خودم خیلی خوب پاسخ داده بودم اما سوالات شخصی تر و اینکه مثلا تصمیمت برای آیندت چیه و یک سری سناریو که مثلا وقتی عصبانی میشی چطوری مدیریت می‌کنی شرایط رو، اینکه چی بیشتر از همه باعث عصبانیتت میشه، توی کار تیمی خودتو چطوری میسنجی، انتظاراتت از موقعیت شغلی و آیندش چیه و خصلاصه از این قبیل سوالات حدود نیم ساعتی صحبت کردن گفتن که بررسی میشه و توی یکی دو هفته آینده خبرشو میدن (با توجه به اینکه من خیلی این موقعیت رو دوست دارم و علاقم به زبان پایتون خیلی دوست داشتم که زودتر تماس بگیرن و حداقل نتیجش رو بدونم و کلا چند روزی فکر و خیال داشتم)

مصاحبه دوم

این مصاحبه ساعت ۴ بعد از ظهر بود که با کمی تاخیر دوباره وارد گوگل میت شدم و تقریبا با همون روند مصاحبه دیگه ای داشتم اما واقعا راضی بودم از همه چیز و برخورد و سوالات و سطحش و خلاصه همه چیز!

توی این مصاحبه هم افرادی از بخش های مختلف بودن که سوالات مشابهی رو پرسیدن راجع به کار تیمی، برخورد با مشکلات، عصبانیت، برنامه ریزی، ... یه سوال به به نظرم خیلی جالب بود این بود که اگه منو اکسپت نکنن برنامم چیه و چیکار میکنم؟ یا کلا هدفم از اینکه میخوام این دوره رو شرکت کنم چیه.. سوالاتی جالب دیگه ای هم در مورد HR یا روانشناسی و شخصیت شناسی بود که متسفانه چون زمان زیادی شده (کاش زودتر می‌نوشتم!) و البته که من بیشتر بخش فنی مصحابه برام جذابه یادم نیست اما توی این مصاحبه با فردی آشنا شدم (منتورم) که با اجازه گرفتن ازشون نامشون رو آوردم آقای "حسن کتابی" واقعا فوق العاده بودن، اول از همه اهمیتی که از همون مصاحبه مشخص بود قائل شدن و کلا تبدیل مصحابه فنی از یه سری سوال به یه گپ زدن فنی که آدم واقعا احساس راحتی بهش دست میداد و زمان به راحتی بیشتری می‌گذشت... همچنین روششون که واقعا موافقشم این بود که درسته که ما برای Frontend ، طبیعتا تخصص مورد نیازمون React بود اما شروع کردن به گپ زدن برای اینکه ببینن چقدر برنامه نویس خوبی هستم و نه اینکه فریمورک بلدم! در نتیجه سوالات اکثرا مربوط به جاوا اسکریپت بود و ساختمان داده.

خود سوالات هم روند جالبی داشتن (هرچند که وقتی میگم سوالات خیلیاش همون گپ زدن بود و حس آزمون رو نداشت) اما روند جالبش این بود که سوال ساده ای پرسیدن و با توجه به جوابی که دادم موضوع رو بست دادن و پیچیده ترش کردن و مثلا یادمه که راجع به Callback ها، Promise, Async await بحث کردیم، راجع به اینکه اصلا JS زبان Single Thread هست یا Multithread یا کامپایل میشه یا مفسریه؟ (البته با جزئیاتی که با توجه به عجیب بودن JS احتمالا بدونین!)، اینکه Callback Hell چیه و کلا Convention هایی که هست چیه، Type ها و Coercion چیه و ... اما جالب ترش این بود که اگر به سوالی جواب نمیدادم با سوالات مشابه سعی نمیکردن که منو به چالش بکشن و از در دیگه ای وارد میشدن که ببینن توی ذهنم چی میگذره ؟! خلاصه که خیلی لذت بردم از این مصحابه و طبیعتا با اینکه خیلی مشتاق بودم که نتیجش بیاد و قبول شده باشم ایندفعه حس خیلی بهتری داشتم که احتمال زیاد قبول میشم :) همچنین بعد ها گفتن که مهم ترین فاکتور این بخش فهمیدن انگیزه ما بوده و صرفا اینکه چقدر توی موضوع عمیق شدیم یا تخصص داریم خیلی مهم نبوده (که بعد ها بهمون اثبات شد) یعنی واقعا اگه فرد پیگیری باشین و خیلی هم سابقه کار کردن نداشته باشین اوکیه! و پشتکار داشتن اولویت بیشتری داره.

پذیرش

خوب بعد از چند روز تماس گرفتن و گفتن که برای موقعیت Frontend قبول شدین (آخ که چقدر ذوق کردم) و اینکه در این دوره ۴ ماهه نه هزینه ای پرداخت میشه و نه دریافت میشه (که البته ما کارت هدیه ای رو دریافت کردیم و به قول خودشون این دوره Pizza Money هست) اگر مایل به ادامه هستین که خوب بعد از اینقدر تلاش کردن طبیعتا مایل بودم D: میتونیم به عنوان کارآموز فعالیت کنیم.

افتتاحیه

این روند از روز آزمون تا اینجا تقریبا ۱ماه ۴۰ روزی شد و یه اطلاعیه گذاشتن توی گروه واتس اپی که عضمون کرده بودن که جلسه افتتاحیه روز ۱۸ مهر در آمفی تئاتر ساختمان ستاره ونک برگذار میشه و بخش هایی از این جلسه توی اینستاگرام آکادمی همراه به صورت لایو پخش می‌شد و البته که ما باید شرکت کنیم :) در این جلسه ۷۰ نفر که از بین ۴۷۰۰ نفر متقاضی انتخاب شده بودیم شرکت کردیم و بیشتر معرفی و خوش آمد بود به همراه اول و استارت آپ های زیر مجموعه اون که خانواده بزرگیه و نزدیک به ۵۰ شرکت هست، یه سری هدایا هم دریافت کردیم مثل کیف، دفتر و چند کتاب و فلش دیسک، بج و ماگ کارآموزی، محصولات بهداشتی و اینطور چیزا که دیگه شروع کنیم :)

جالب ترین بخش این جلسه سخنان آقای دکتر اخوان مدیر عامل شرکت همراه اول و سابقه خودشون و روند اینکه چه مسیری طی شده بود که خیلی ارزشمند بود و کلی تجربه پشتش بود (که البته یه بخشیش لایو رو قطع کردن و سخنانشون مستقیم به خودمون بود).

در پایان این جلسه هم به تسهیلگر هامون معرفی شدیم که واسط بین ما و شرکت بودن و از "تسهیلگر" مشخص بود که قراره کمک ما باشن که کارمون راحت تر پیش بره و اگه سوالی داریم ازشون بپرسیم یا هر مشکلی و انتقادی بود از طریق ایشون در میون بگذاریم :) در نتیجه این ۷۰ نفر طبق موقعیت های مشابهی که داشتن تقسیم شده بودن و هر گروه تسهیلگر مربوط به خودشو داشت که برای ما دوباره من ازشون اجازه گرفتم که اسمشونو ذکر کنم "خانم ملیکا تربیان" بودن که ایشون هم با خیلی با روی باز سعی داشتن که ما از دوره رضایت خوبی داشته باشیم و اگه انتقادی داریم پیش خودمون نگه نداریم، از ایشون هم خیلی ممنونم که تلاش داشتن در اینکه وضعیت دوره خیلی خوب باشه.

تور برج همراه

بعد از چند روز یک تور گذاشتن برامون و بخش هایی از برج همراه رو دیدیم که البته جلسات کوتاه و صحبت هایی تخصصی که میشد بیشتر مربوط به برق و مخابرات بود و برای برنامه نویس ها خیلی کاربردی نبود اما بازم جالب بود و کلی دیتا گرفتیم که کلا چیزی که همیشه از بیرون دیده بودیم داخلش چه خبره و چه میگذره! به هر حال جالب بود (همچنین یه سری دیتا که نمیشد ازش عکس گرفت و حس جالبی بود)، البته که توی این فضا همه چیز برنامه ریزی شده و ارائه میشه در نتیجه توی واقعیت اگه بخواین بدونین چه خبره یکم سردرگم میشین و باید همش سوال کنین اما در کل که خوب بود.

اما مهم تر از همه ظهر این روز به همراه تسهیلگرمون اولین بار وارد فضای شرکت شدیم که خیلی حس جالب و خفنی بود چون فضا Open Office و استارت آپی بود و دیدن افراد زیادی که انگار خط تولید کد بود! (البته برای خیلیا عادی تره اما برای من که جالب بود) یکم منتظر موندیم و بعدش به منتورمون هم معرفی شدیم که قبل تر گفتم "آقای کتابی" که واقعا با اهمیتی که دادن (حالا بعدتر بیشتر راجع بهش می‌نویسم که مثلا چی و چرا) باعث شدن دوره خیلی خوبه باشه.. به هر حال اینجا که ما بی خبر از همه چیز فقط آشنایی بود و اینکه مواقعیت هامون چیه (با بقیه اعضای گروه هم که کاملا غریبه بودیم کمی بیشتر آشنا شدیم) اینجا فهمیدیم که توی گروه ما ۶ نفر هستیم و همگی برای Frontend هستیم، همین ابتدا هم مشخص بود که همه کمی نگران هستن که احتمالا محدودیتی هست برای جذبمون و خلاصه قراره سخت بگذره؟ اما گفتن که کارآموز به تعداد موقعیت هایی که نیاز هست درخواست میشه و در نتیجه اگه وضعیت هممون خوب باشه امکان جذب هممون هست. این روز دیگه همین بود، همچنین چون دوستان از شهرستان اومده بودن و صحبت هایی که شد قرار شد که روند کارآموزی آنلاین باشه و چهارشنبه هارو حضوری بیایم (که البته من دوست داشتم بیشتر توی فضا قرار بگیرم و حضوری باشه اما چون برای دوستان سخت نباشه و برای خودمم طبیعتا راحت تر بود اعتراضی نبود و قرار بر همین شد البته آنلاین شدنش بر خلاف تصور من باعث نشد که کارا نباشه و خیلی خوب پیش رفت که در ادامه می‌نویسم، به هر حال، در پایان این روز نهار صرف شد و رفتیم :)

کارگاه های آموزشی

بعد از این آشنایی هایی که گفتم یه سری کارگاه ها برگذار میشد که به صورت هر ۲-۳ هفته یکبار بود و اینطوری بود که اگر بیشتر از ۲ کارگاه رو شرکت نمیکردیم به معنای انصراف از دوره بود و نمیتونستیم ادامه بدیم، البته این کارگاه ها بیشتر مربوط به مهارت های نرم و مدیریتی و شخصیتی بود و مربوط به برنامه نویسی نمیشد، و خوب چون ما هم قرار شد که با منتورمون آنلاین فعالیت کنیم تقریبا روز های کارگاه رو حضوری جلسه میذاشتیم که برای فردی سخت نباشه، موضوع کارگاه ها مثلا آشنایی با صنعت تلکام، کار تیمی، موفقیت در کارآموزی، رهبری و ... بود که بین تخصص های مختلف مشترک باشه و همه ازش چیزی یاد بگیرن که در کل خوب بود و افرادی که برای ارائه انتخاب شده بودن افراد با تجربه ای بودن و جدای از تخصص بیشتر انتقال تجربه بود، یا کلی روش ها و تجربه ها، کتاب ها و افراد مهم توی این صنایع بهمون معرفی میشد که در کل خوب بود.

جلسات روزانه

همونطور که گفتم با منتورمون قرار شد که فعالیت ما آنلاین باشه اما اینجا جایی بود که کار آقای کتابی خیلی ارزشمند بود و اون این بود که هر روز ۲ ساعت جلسه داشته باشیم توی فضای اسکای روم و جدای از اینکه خودمون واقعا چقدر وقت میزاریم برای یاد گیری و مطالعه و تمرین، این جلسات بود که انگیزه ای بود برای ادامه و اینکه تعامل داشته باشیم... تعاملی که به وضوح بعد ها دیدیم که گروه های دیگه خیلی کمتر داشتن یا نداشتن یعنی ما از یک گروه تبدیل شدیم به یک تیم که خودش خیلی ازرشمند شد برامون.. حالا به جای اینکه به فکر رقابت می‌بودیم به همدیگه برای یادگرفتن و انجام کار ها کمک می‌کردیم و هر شخصی یه جورایی مسئول یه کارایی بود.. توی این جلسات هرروز با مشارکت خودمون و منتورمون ارائه هایی از کتاب YDKJS۷ اسلاید های CSS خانم estelle و داکیومنت React (و کتاب های Definitive Guide) انجام می‌شد که هر یه جور کتاب خوانی همراه هم بود، درسته که اینطوری یکم فضا رو آکادمیک می‌کرد و از پیاده سازی دور میشد اما خوبیش به این بود که از مباحث درک عمیق تری پیدا می‌کردیم و فرصتی بود برای کارایی که احتمالا وقتی تنهایی سراغشون می‌ریم حوصلشو نداریم.. البته کنار اینها توسط منتورمون برامون تمرین و پروژه تعریف می‌شد که مباحثی که یاد میگیریم رو پیاده سازی کنیم و بعد توی بعضی از همین جلسات ارائه و بحث کنیم..در کل خوب بود یکمم مشابه با دانشگاه ولی خیلی باحال تر و با تعداد کم که باعث میشه بازدهی خیلی بهتر باشه.. همونطور که گفته بودم روزایی هم برای کارگاه و جلسه حضوری بود که مثلا دیدیم گروه دیگه ۳ روز رو در هفته حضوری میومدن ولی حتی همونا هم تعاملی که ما داشتیم و نداشتن! (بر خلاف تصور خودم که فکر می‌کردم آنلاین شدن باعثش بشه) و خوبی دیگه این بود که هرازگاهی منتورومون از کارمندان میخواستن که برامون ارائه داشته باشن از موضوعات مختلف مثل NextJS, SASS, Docker/CICD, Execution Context که خیلی خوب بود و یم هم آشنا میشدیم با مهارت های افرادی که در مشغول به کار هستن و موضوعاتی که در ادامه می‌تونیم پیش رو بگیریم البته این آنلاین شدن طبیعتا معایبی هم داشت اما در مجموع خوب بود :)

تفریح و تعامل

یه روزم برنامه یکی از این کارگاه های آموزشی رو طوری گذاشتن که همراه با تفریح باشه و برنامه ای گذاشتن در کارمان لواسان که همه جمع شدیم و همینطور که یکم بیشتر تعامل داشتیم و با مسئولای بخش های مختلف هم فرصت بحث و پرسش داشتیم و در کنارش هم تفریح و بازی و البته که کارگاه آموزشی در همون محیط و بحث راجع به آینده کاری و ارائه ای که شخصی که چندین سال پیش جای ما ها بوده و برنامه نویس... در کل که خوش گذشت و بیشتر با بقیه راحت شدیم..

Pizza Money

همونطور که گفتم این دوره قرار نبود که هزینه ای دریافت و پرداخت بشه اما بهمون کارت های هدیه ای دادن (البته توی این مدت تعداد کمی از دوستان دیگه ادامه ندادن و یکم تعداد کمتر شده بود) اما دوستانی که هنوز ذوق داشتن واسه کار کردن توی شرکت های بزرگ زیر مجموعه هنوز بودن و خوب حس خوبیه وقتی که بابت کاری (هدچند که هیچ کاری در راستای نیاز های شرکت نبود و همشون چالش هایی بود برای یادگیری خودومن) اما وقتی هدیه‌ای دریافت می‌کنی میدونی که کاری که داری میکنی ارزش داره و میشه ادامش داد که اینم حس خوبی بود و جای تشکر داره، همچنین برای افرادی که ممکن شرایط سختی داشته باشن یه کمکه که بتونن برای وقتی که دارن میذارن از پس مخارشون بر بیان..

پایان دوره

اواخر دوره هم به همون منوال داشت می‌گذشت و کم کم تعامل ما با محیط کار واقعی بیشتر شده بود و خوب پروژه ای که بهمون دادن هم نیاز داشت که با کارمند های شرکت در ارتباط باشیم و ازشون کمک بخوایم و چالش های سخت تری هم طبیعتا داشت، همزمان سنجیده شدن خودمون هم شروع شد و چندین مصاحبه که دیگه وارد فضای کار بشیم.. (افرادی که در ادامه هستن هم چون ازشون اجازه نگرفتم اسمشونو نمیارم اما ازشون ممنونم که با حوصله این وقت رو گذاشتن و بعدا که همکار شدیم هم حس خوبیه در کنارشون کار کردن) برای من دو مصاحبه فنی در نظر گرفتن و با افرادی بود که در شرکت مشغول به کار هستن، یه هفته ای وقت بود برای مرور مباحث و خلاصه آماده شدن برای مصاحبه ها که خوب استرس خاص خودش رو هم داشت البته خوبیش این بود که مصاحبه ها با افرادی بود که برامون ارائه دادن بودن و یک شناخت اولیه ای داشتیم..

مصاحبه شغلی

اینجا دیگه مصاحبه ها تقریبا مشابه با افرادیه که مستقیما میخوان موقعیت شغلی رو بگیرن و فرقش برای ما که کارآموز بودیم شناخت اولیه بود و امیدوار برای جذب..

مصاحبه اول من خیلی خوب بود و برخورد خیلی خوبی که داشتن و اینکه حالا دیگه تلاشمو کردم و بیشتر از این کاری از دست خودم بر نمیومده باعث شد که اون استرسه از بین بره و این مصحابه هم یمک حالت همون گپ زدن رو پیدا کرد که واقعا لذت بخش بود، چیزی که خیلی بهترش می‌کرد صبور بودن مصاحبه کننده و گشاده رویی خوبشون بود که با حوصله سوالاتی رو می‌پرسیدن و بهش شاخ و برگ می‌دادن که حس راحتی از بین نره در عین حال کیفیت فنی لازم رو داشته باشه، نکته جالب دیگه توضیح دادن مسائلی بود که نتونسته بودم پاسخ بدم که باعث میشد به ذهنم نظم بده و برای سوالات بعدی آماده باشه و مسائل با هم قاطی نشه! حدود یه ساعتی بحث بود و بیشتر مباحث از چیزایی بود که توی دوره پوشش یا معرفی شده بودن و خوب برای افرادی که واقعا زمان رو گذاشته بودن و تلاش کرده باشن به راحتی انجام میشه و البته کسب تجربه مصاحبه که درسته که از اول دوره تعدادشون زیاد شد و یکم حس سختی پذیرش رو القا می‌کرد اما تجربه خیلی خوبی بود که هزینش برای ما فقط زمان بود که خیلی خوبه.

مصاحبه دوم با دو نفر بود که اونم تقریبا مشابه البته با سخت گیری کمتر و بحث بیشتر راجع به مباحث شغلی انجام شد البته یکم این حس رو داشت که چون نمیدونستیم مصاحبه آینده ای هم خواهد بود یا نه یا اینکه دومین مصاحبه برای اینه که ما بازخورد بدی داشتیم یا نه یکم فضا رو عجیب می‌کرد اما بعدا فهمیدیم که مصاحبه کننده ها توی تیم های مختلفی هستن و یکم سنجش این هست که ما مناسب کدوم تیم هستیم، در مجموع خوب بود همونطور که گفتم حداقلش کسب تجربه بود در پایان این دو مصاحبه گفتن که نتیجه رو به منتورمون اعالام میکنن و یکم باید منتظر می‌موندیم...

مصاحبه نهایی

خوب نتیجه مصاحبه های قبلی رو که به منتورمون گفتن خوب بود و تایید شد که ادامه بدیم، در اینجا یک مصاحبه با مسئول تیم (Technical Lead) گذشتن که البته با توجه به بازخوردی که از مراحل قبل گرفته شده بود و خوب برای من سخت گیری خاصی نبود (ممکنه در این مرحله یک تسک دو سه روزه براتون تعریف بشه که ارزیابی بشین که از پسش بر میاین یا نه) و فقط یه گپ بود راجع به نحوه کار و عمده کار و مسئولیتی هایی که قراره توی اون تیم به من سپرده بشه و علاقمندی خودم برای همکاری همچنین گفتن که اگه دوست داشته باشم می‌تونم با تیم های دیگه هم مصاحبه بشم اما چون موقعیتی که به من پیشنهاد شد خیلی چیزای جدید زیاد داشت و نیاز به یادگیری و R&D بیشتری بود (اینم بگم که مسئولیت و استرس بیشتری هم همراهش میومد) و مدل شخصیت خودم که عاشق چیزای جدیدم و یاد گرفتن همراه کار کردن همون رو پذیرفتم و خوب بعدش هم همون موقع یه مصاحبه با HR بود و بحث های شغلی و حقوق، مزایا و ... که همه چیز به خوبی پیش رفت و گفتن که میتونم کارمو شروع کنم و باهام تماس میگیرن. یکی دو روز بعد هم یه جلسه گذاشتن با رئیس شرکت که دیگه بیشتر سوال های شغلی و هدف و انگیزه و اینا بود که انجام شدو گفتن که از فرداش می‌تونم کارمو شروع کنم و خلاصه اینجا (۲ هفته مونده به پایان کارآموزی) به شکل رسمی شروع کردم...

محیط کار

بعد از ورود به محیط واقعی کار چیزی که اولش زیاد بود استرس و نگرانی از نتیجه کار هام بود! و ابزار هایی که تجربه کار زیادی باهاشون نداشتم و معماری پیچیده ای که یه تیم بزرگ چطوری کار می‌کنه و توی ترافیک زیاد چطور باید یه چیز پایدار رو توسعه داد، همچنین تعامل با افراد مختلف و بحث راجع به نحوه پیاده سازی و خلاصه از اینجور چیزا، چیزی هم که برای خودم خیلی جذاب بود کار کردن و مانیتور کردن داده های واقعی توی حجم زیادتری بود و حس خوبی که چیزی که توسعه داده میشه در محصول نهایی قابل حس شدنه :) از اینجا به بعدش هم به خاطر مسائل شغلی و هم جذابیت هایی که ممکنه خیلی عمومی نباشه یا اصلا قابل نشر نباشه جزئیاتش رو نمی‌نویسم (و شاید توی نوشته جداگانه تجربه های شخصی رو نوشتم!) اما خوبه با دغدغه هایی که نسبت به قبل خیلی بیشتر شدن اما همچنان این رضایت رو ایجاد می‌کنه که آدم روز رو به خاطرش شروع کنه و سعی کنه در ساختن یک زندگی بهتر برای خودم و برای بقیه :)

پایان دوره

در پایان در این دوره هم یک جشن برگذار شد که دورهمی بود با بقیه کارآموز ها که حالا بعضی هاشون همکار شده بودیم و دریافت نامه پایان دوره و کارت هدیه، همچنین توی کارگاه قبل از این جشن هم یک نامه میدن که به نوعی کارناممون بود و گزارشی بود از فعالیتمون، نقاط قوت و ضعف که بتونیم بهبود بدیم خودمونو و خوب این جشن هم در یک تالار برگذار شد که برای من جذاب ترین بخشش حیاط و لذت بودن از فضای زیبای این تالار و هم صحبت شدن با همگروهیام بود و فکر کردن به اینکه یه دوره خوب چهار ماهه به زودی گذشت و تموم شد و اینکه چقدر رضایت داشتم از شرکت در این دوره و زحمت هایی که خودم و همه ی افراد این دوره براش کشیدن که از همه تشکر می‌کنم و در کنار شما رشد کردن باعث افتخار من بوده.

ارادتمند، با امیدواری موفقیت روز افزون، حامد محودخانی

کارآموزیinternshipهمراه اولکارآموزی همراه اولآکادمی همراه
یه توسعه دهنده/کدنویس سرگردون! خودمو گیک میدونم و چیزی که بره رو مخم تا حلش نکنم ولش نمیکنم... مطالب تخخصی که تو اینترنت پره اینجا بیشتر تجربیات زندگی شخصیمو مینویسم و افکار و طوری که زندگی میکنم...
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید