سپهر اسدی
سپهر اسدی
خواندن ۹ دقیقه·۶ سال پیش

چرا بازی Red Dead Redemption برای رایانه‌های شخصی منتشر نشد؟

Red Dead Redemption (2010)
Red Dead Redemption (2010)

با توجه به انتشار عنوان Red Dead Redemption 2 بر روی کنسول‌های نسل هشتم PlayStation 4 و Xbox One در این هفته که با موفقیت بسیار زیادی برای سازنده آن شرکت Rockstar Games همراه بود، بحث‌های بسیار زیادی درباره‌ی منتشر نشدن این عنوان بر روی رایانه‌های شخصی دوباره بالا گرفته است. از آنجا که عنوان Red Dead Redemption برای رایانه‌های شخصی منتشر نشد، بسیاری از افراد این احتمال را می‌دهند که بازی Red Dead Redemption 2 نیز برای رایانه‌های شخصی منتشر نشود. اما سؤال اصلی در اینجا است که کمپانی Rockstar Games به چه علت عنوان Red Dead Redemption را برای رایانه‌های شخصی منتشر نکرد؟ در این مطلب سعی می‌کنیم با رجوع به معتبرترین منابع موجود، پاسخی نسبی را برای این مسئله پیدا کنیم.

عنوان Red Dead Redemption در ماه می سال 2011 برای پلتفرم‌های Xbox 360 و PlayStation 3 عرضه شد. این عنوان به شدت مورد توجه کاربران و منتقدان قرار گرفت. این بازی با داشتن محیطی جهان‌باز در غرب وحشی با نوآوری و ایده‌های جدید توانست نام خود را در تاریخ ثبت کند. این بازی به شکل رسمی عنوان Game Of The Year را دریافت کرده است. با این حال بسیاری از کاربران بر روی رایانه‌های شخصی این عنوان را به علت منتشر نشدن این عنوان در این پلتفرم تجربه نکرده اند.

کمپانی Rockstar Games بر طبق عادت و سنت خود بازی‌های تولید شده اش را ابتدا بر روی کنسول‌های بازی منتشر می‌کنند و سپس به بهینه سازی بازی برای رایانه‌های شخصی می‌پردازد. این مسئله را می‌توان از فاصله‌ی بین تاریخ انتشار پورت‌های بازی‌های Rockstar برای کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی متوجه شد. حال بیش از هشت سال از انتشار بازی Red Dead Redemption گذشته است و هنوز خبری از پورت رایانه‌های شخصی آن نیست. منتشر نشدن این عنوان همواره یکی از موضوعات بحث برانگیز میان گیمران و به خصوص کاربران پی‌سی گیمر شده است.

بسیاری دلیل منتشر نشدن Red Dead Redemption را برای رایانه‌های شخصی را تجاری می‌دانند و عواملی مانند راکد بودن بازار بازی‌ها در رایانه‌های شخصی و وجود افراد پایرت کننده را دلیل منتشر نشدن این بازی می‌دانند. با ابن وجود نمی‌توان گفت که کدام دلیل واضح تر است زیرا کمپانی Rockstar هیچگاه درباره‌ی مسئله‌ی منتشر نشدن این بازی بر روی رایانه‌های شخصی را در بیانیه‌ای به درستی توضیح نداده است. با این حال، اولین پاسخ Rockstar به درخواست طرفداران درباره‌ی پورت رایانه‌های شخصی بازی Red Dead Redemption، در سال 2011 و در تاپیک Q&A وبلاگ رسمی این کمپانی در جواب به یکی از کاربران داده شد:

ما امیدواریم این خبر که بازی L.A. Noire پاییز امسال برای رایانه‌های شخصی منتشر می‌شود و با توجه به این موضوع که بازی بعدی بزرگ بعدی ما، Max Payne 3، پورت رایانه‌های شخصی را دریافت خواهد کرد (با توجه به این موضوع که ما عناوین Grand Theft Auto IV و GTA Episodes from Liberty City را برای رایانه‌های شخصی منتشر کرده‌ایم)، بتواند تمامی سؤتفاهم‌ها نسبت به این موضوع که ما پلتفرم PC را رها کرده‌ایم را برطرف کند. بله، ما می‌دانیم که یک غیبت در برنامه‌ی انتشار عناوین ما بر روی رایانه‌های شخصی وجود دارد. آن بازی مشخصا Red Dead Redemption است و بدون شک ما می‌دانیم که بسیاری از طرفداران منتظر آن هستند. تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که هر موقع انتشار بازی بر روی رایانه‌های شخصی یا هر پلتفرم دیگری برای ما قابل اعتماد باشد (از نظر تکنیکی، تولیدی و تجاری)، ما این کار را خواهیم کرد. متاسفانه این مسئله همواره برای پلتفرم‌های دیگر به شکل صد در صد صدق نمی‌کند. امیدواریم که کاربران رایانه‌های شخصی به وسیله عناوین موجود بین سری بازی‌های Grand Theft Auto، L.A. Noire و Max Payne 3، بتوانند لحظات خوبی را برای خودشان رقم بزنند.

شاید در نگاه اول این پاسخ به ما جواب درستی را ندهد. اما نکته ای در آن وجود دارد که بعداً به ما کمک بسیاری می‌کند. در اینجا پاسخ دهنده به سوال کاربر این موضوع را بیان می‌کند که کمپانی Rockstar بازی خود را برای رایانه‌های شخصی و دیگر پلتفرم‌ها پورت و منتشر می‌کند، تنها در صورتی که برای آنها از نظر تکنیکی، تولیدی و تجاری مقدور باشد. ممکن است با دیدن کلمه "تجاری" به کمی قبل تر برگردید و موضوع "راکد بودن بازار بازی‌ها در رایانه‌های شخصی و وجود افراد پایرت کننده" را بیان کنید. با این حال هنوز نمی‌توان این موضوع را به شکل کامل تایید کرد.

از آنجایی که عنوان Grand Theft Auto IV به همراه قفل نرم افزاری SecuROM 7 عرضه شد و بیش از 7 ماه طول کشید که به شکل کامل کرک شود، می‌توان گفت که مسئله‌ی افراد پایرت کننده برای شرکت Rockstar قابل حل بوده و آنها به بازار رایانه‌های شخصی به قدری اهمیت می‌دهند که حاضر باشند برای این بازی خرج‌های اضافه‌ای را بابت محافظت‌های نرم افزاری بپردازند. همچنین با توجه به نمرات عالی این بازی و فروش سرسام آور آن بر روی کنسول‌ها، کاربران رایانه‌های شخصی نیز بدون شک برای خرید این عنوان اقدام می‌کردند.

در مقطعی دیگر، آقای Kris Roberts که مسئول اصلی گروه تولید بخش چند نفره عنوان Red Dead Redemption بوده است، در یک لایواستریم در شبکه Twitch در سال 2015 هنگامی که کاربران از او درباره پورت رایانه‌های شخصی پرسیدند، او اینگونه جواب داد :

به نظر من هیچگاه برنامه‌ای برای انتشار نسخه پی‌سی بازی Red Dead Redemption وجود نداشته است. حتی من از منتشر شدن نسخه پی‌سی بازی Grand Theft Auto V شگفت زده شدم. مسلما در هنگام تولید بازی، همه‌ی ما بر روی رایانه‌های شخصی کار می‌کنیم و کلاینت‌های Win32 را در تمامی پروسه تولید در اختیار داریم. اما در تمامی پروسه‌ی لایسنس کردن بازی برای کنسول‌ها می‌دانم، در واقع این بازی قرار بود برای PlayStation 3 و Xbox 360 عرضه شود. اگر صادق باشم، ما هیچ‌گاه بابت بهینه سازی این بازی برای پی‌سی صحبت نکرده‌ایم.

مسئله دیگری که وجود دارد و کاربران آن را بیان می‌کنند، موتور بازی‌سازی راک‌استار است. به عقیده کاربران پورت کردن بازی Red Dead Redemption بر روی رایانه‌های شخصی از آنجایی که کمپانی Rockstar تمامی بازی‌های خود را بر روی موتور بازی‌سازی خود به نام RAGE تولید می‌کند، برای کمپانی Rockstar و Rockstar San Diego نباید مشکلی سخت می‌بوده است.

تمامی مجهولات و پیچیدگی‌های این مسئله می‌تواند غیرقابل حل به نظر برسند. اما پیام‌هایی در فروم معروف NeoGaf می‌تواند به ما دید نسبتا بهتری نسبت به این قضیه بدهد، و حتی آن را به نوعی حل کند. فروم NeoGaf به علت حضور بسیاری از اینسایدر های صنعت بازی‌سازی و لو رفتن اطلاعات مهمی از بازی‌ها پیش از موعد معرفی آن‌ها معروف است. در سال 2016 تاپیکی در این فروم با نام "چرا Red Dead Redemption بر روی پی‌سی منتشر نشد؟" باز شد. در این تاپیک مفهوم پیام برخی کاربران به چشم می‌خورد که به مسئله‌ی "کد های بازی" اشاره می‌کنند. با توجه به بحث میان کاربران و گمانه‌زنی‌های آن ها، کاربری به نام Ash 735 خود را به عنوان یکی از کارکنان سابق در استدیوی Rockstar San Diego معرفی می‌کند و ادعا می‌کند که از روند تولید شدن Red Dead Redemption به خوبی آگاه است. اون اینگونه بیان می‌کند که :

این یک معجزه بود که بازی بر روی کنسول‌ها کار کرد! اون‌ها (تولید کنندگان بازی) با عجله تنها کار های تولید را انجام دادند تا جایی که باز با عقل جور در می‌آمد. برخلاف بازی‌های راکستار در آن نسل، این بازی از یک بیلد خاص از موتور بازی‌سازی RAGE ساخته شد.

کاربر Ash 735 در ادامه موتور بازی‌سازی RAGE را در نسل هفتم به این شکل مرتب می‌کند :

  • RAGE ERB1 (Rockstar Presents Table Tennis)
  • RAGE ERB2 (Grand Theft Auto IV, Midnight Club LA, Grand Theft Auto; Episodes from Liberty City)
  • RAGE ERB3 (Max Payne 3, Grand Theft Auto V)
موتور RAGE توسط استدیوی Rockstar San Diego که مسئولیت تولید سری‌های Midnight Club و Red Dead را به دست دارد تولید شده است. برای بازی Red Dead Redemption هیچکدام از موتور های ERB2 و ERB3 استفاده نشدند. آنها از یک موتور کاستومایز شده استفاده کردند که در حقیقت موتور ERB2 به همراه تعدادی از امکانات موتور ERB3 بود (به نوعی نسخه 2.5 این موتور بود). کد های این موتور کاملا بهم ریخته بودند و در هنگام تولید بازی، تمامی تغییرات کد های این موتور روزانه بدون ذکر تغییرات و بایگانی کردن اطلاعات آنها انجام می‌شد و از آنجایی که خبری از نسخه پی‌سی در آن زمان نبود، تمامی تمرکز سازندگان بر روی کنسول های Xbox 360 و PlayStation 3 بوده است.

همچنین این کاربر در مورد پورت‌های رایانه‌های شخصی بعدی شرکت Rockstar ادامه می‌دهد :

پس از Red Dead Redemption، کمپانی راکستار در آن سال موازی با تولید L.A. Noire و به این علت که این بازی از موتور RAGE استفاده نمی‌کرد، از این موقعیت استفاده کرد تا بر روی این موتور کار کند و بازسازی‌هایی را بر روی آن انجام دهد. نسخه جدید این موتور قرار بود از تمامی امکانات رایانه‌های شخصی و کنسول PS3 بهره ببرد، در صورتی که کنسول Xbox 360 محدودیت را بالا ببرد. این تصمیم به تولید موتور ERB3 انجامید که برای اولین بار در بازی Max Payne 3 استفاده شد. البته که پورت PC این بازی نسبت به پورت‌های قبلی از بازی‌‌های راکستار بر روی پی‌سی که GTA IV و GTA IV EFLC بوده‌اند، به شدت بهتر عمل کرد.

این کاربر سخنان خود اینگونه پایان می‌دهد :

تنها راهی که Rockstar می‌تواند این بازی را بر روی رایانه‌های شخصی و کنسول‌های نسل هشتم منتشر کند، ساخت یک نسخه ریمستر است. برای این کار نیاز است که تمامی اطلاعات بازی به موتور ERB3 ترجمه شود. اما به علت بهم ریخته بودن کد های بازی، این عمل به ساعت‌ها وقت نیاز دارد و به صرفه نیست. منتشر نشدن این بازی بر روی رایانه‌های شخصی صرفا به این دلیل نیست که "راکستار از پی‌سی گیمر ها خوشش نمی‌آید." یا هرچیزی شبیه به آن که کاملا احمقانه است. این به این دلیل است که این بازی بسیار بهم ریخته است و حتی اجرا شدنش بر روی Xbox 360 و PlayStation 3 یک سوپرایز بود. حتی اگر به Asset های بازی نگاه کنید، تمامی صدا ها و تکسچر های مشخص است که با عجله به بازی اضافه شده اند تا بازی گلد شود.

با تمامی این تفاسیر ها، می‌توان پاسخی روشن تر برای این مسئله‌ی "اول مرغ یا تخم مرغ" مانند "چرا بازی Red Dead Redemption برای رایانه‌های شخصی منتشر نشد؟" پیدا کرد. گرچه که ما نمی‌توانیم صد در صد به حرف‌های کاربر Ash 735 استناد کنیم، زیرا نمی‌دانیم که این فرد به راستی از کارکنان Rockstar San Diego بوده است یا نه. اما توضیحات او بسیار با عقل و منطق جور در می‌آید و می‌توان آن را به عنوان یک جواب نسبی تصور کرد.

از بابت انتشار بازی Red Dead Redemption 2 بر روی رایانه‌های شخصی امیدهای بیشتری وجود دارد. از آنجایی که چندین ماه پیش از انتشار این بازی آقای Strauss Zelnick، مدیرعامل شرکت Take-Two Interactive، در مصاحبه ای از بازار رایانه‌های شخصی به عنوان "بازار مرکزی" یاد کرده است، و همچنین با وجود لیست شدن بازی Red Dead Redemption 2 در یک خرده فروشی معتبر و همچنین پیدا شدن اطلاعاتی از پارامتر های مرتبط با PC در اپلیکیشن تلفن‌های همراه این بازی، دل کاربران پی‌سی گیمر نسبت به منتشر شدن این بازی را بر روی رایانه‌های شخصی گرم تر می‌کند.

در نهایت نمی‌توان گفت که دلیل اصلی منتشر نشدن بازی Red Dead Redemption دقیقا چیست. تا زمانی که کمپانی Rockstar Games به صراحت اعلام نکند، پاسخ این مسئله به پاسخ‌های احتمالی قوی کاربران بستگی دارد.

گیمpcpc gamingred dead redemptionrockstar games
هرچه را که می‌دانم خواهم نوشت. نگفتن یک کلمه از دانسته ها، گناهی به مانند گناهان کبیره است‌.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید