ویرگول
ورودثبت نام
محمد اکبری
محمد اکبری
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

کارآیی بالا در MySQL

دوره آموزش کارایی بالا در mysql
دوره آموزش کارایی بالا در mysql


چند ماه پیش بود که در مجموعه‌ای که اونجا مشغول به کارم، نیاز شدید و اورژانسی‌ای به پایگاه داده‌ای سریع و قابل اطمینان بوجود اومد. بعد از بررسی‌های زیاد تصمیم گرفتیم تا برای اطمینان بخشی به امنیت داده، از Cluster استفاده کنیم و برای سرعت هم بین بهینه سازی InnoDB و یا استفاده از یک پایگاه داده جدید و ناشناخته (البته برای خودمون) مثل NDB یکی رو انتخاب کنیم که در نهایت قرعه به نام "بهینه سازی InnoDB" افتاد.

در حین فرآیند بهینه سازی ‌InnoDB برای کاری که میخواستیم انجام بدیم، مداوم به مساله کمبود منابع متنی یا ویدیویی برای سوالاتی که برامون ایجاد میشد میخوردیم. این کمبود رو با آزمون و خطا جبران کردیم و بالاخره تونستیم به هدف مدنظر خودمون برسیم. ولی این چالش برای من دغدغه‌ای رو بوجود آورد. چرا نباید منابع مربوط به بهینه‌سازی یکجا جمع بشند؟

کارایی بالا در mysql
کارایی بالا در mysql


طی هفته‌های بعد، منبع بسیار قابل اطمینانی برای مساله بهینه سازی MySQL پیدا کردم. کتاب High Performance MySQL: optimization, backup and replication 3th edition. کتاب در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و متعلق به دورانی هست که هنوز MySQL ۵.۷ منتشر نشده بود. ولی با این حال مطمئن بودم کلیاتی وجود داره که حتی در نسخه ۸ MySQL هم کاربردی هستند.

شروع به خوندن کتاب کردم و تا فصل ۸ پیش رفتم. تا اینکه یک روز که داشتم با همکارم صحبت میکردم (همون همکاری که به لطف راهنمایی‌اش مطلب بهینه سازی کوئری Order By RAND رو نوشتم) حرف جالبی زد و اون این بود که بهترین راه یادگیری، یاد دادن هست. فوق‌العاده بود. تصمیم گرفتم کتاب رو از ابتدا، اما این بار با تمرکز روی یاد دادن به بقیه شروع کنم.

https://youtu.be/nCObuAjTvUI

و نتیجه اون تصمیم، شد سری جدید ویدیوهای یوتیوب‌م با عنوان دستیابی به کارآیی بالا در MySQL یا مشابه عنوان کتاب، High Performance MySQL. این پلی لیست مداوما به روز خواهد شد. اولین ویدیو رو میتونید از این لینک ببینید. پلی لیست در این لینک قابل دسترسی هست. از اینجا هم میتونید عضو کانال‌م بشید.

همینطور برای کسایی که علاقه‌مند به یادگیری عمیق‌تر جاوااسکریپت هم هستند پلی لیست "جاوااسکریپت چگونه کار میکند" رو دارم پیش میبرم. و البته برای کسانی که اهل حل مساله و چالش هستند هم پلی لیست "حل سوالات مسابقه دیجی‌کالا کاپ - خرداد ۱۴۰۰" فکر میکنم جالب باشه، که همین امروز ویدیوی جدیدش رو هم آپلود خواهم کرد.

mysqlinnodbcluster
سلام محمد هستم. توسعه دهنده بک‌اند ۲۹ ساله از خراسان که در تهران کار و زندگی میکنم و در اصفهان مشغول مطالعه هوش مصنوعی هستم.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید