ویرگول
ورودثبت نام
اکرم جوکار
اکرم جوکار
خواندن ۱۰ دقیقه·۸ روز پیش

سفر به اعماق محتوا | تجربه شرکت در دوره بازاریابی محتوایی باشگاه محتوا

باشگاه محتوا را که می‌شناسید؟! عنوان اغراق‌آمیز یا فریبنده‌ای انتخاب نکرده‌اند. واقعیت همین است که از اسم‌ورسم‌ش برمی‌آید. در آکادمی باشگاه محتوا تلاش می‌شود محتواپیشه‌های کاربلد و آشنا به تکنیک‌های خلق محتوا برای وب و شبکه‌های اجتماعی پرورش داده شوند. یاران هر فصل این باشگاه، در 14 دوره گذشته با گذراندن مراحل مشخص برای حضور در بازار دیجیتال مارکتینگ ایران آماده شده‌اند.

این متن را منِ اکرم جوکار برای شما می‌نویسم که در فصل چهاردهم، به‌مدت 6 هفته با این دوره بازاریابی محتوایی همراه بوده‌ام و این روزها درگیر آماده‌سازی پروژه پایانی آن هستم. این مجموعه، مثل هر باشگاه پدرومادردار دیگری که می‌شناسید اصول و دستورالعمل‌های منحصربه‌فردی دارد. آشنایی با مبانی، پیش از ثبت‌نام می‌تواند برای شما راهگشا و دلگرم‌کننده باشد.

نوشته‌ای که درحال‌خواندن آن هستید، گریزی به جزئیات تجربه‌های حضور من در دوره جامع بازاریابی محتوای باشگاه محتوا و مرور فعالیت‌هایی است که در آن انجام داده‌ام. مطالعه این متن احتمالاً برای شمایی مفید خواهد بود که هنوز دربارۀ شرکت در دوره مردد هستید، یا مطمئن نیستید پس از ثبت‌نام چه چیزهایی در انتظارتان است.

تجربه شرکت در دوره جامع بازاریابی محتوایی
تجربه شرکت در دوره جامع بازاریابی محتوایی


من به چه امیدی در این دوره شرکت کردم؟

بگذارید از ب بسم‌الله برای‌تان بنویسم. آشنایی من با این آکادمی تخصصیِ آموزش بازاریابی محتوایی به چند سال قبل برمی‌گردد. زمانی که تازه داشتم مفاهیمی مثل نویسندگی، محتوانویسی و بازاریابی از طریق محتوا را درک می‌کردم و قدم به این مسیر می‌گذشتم.

در طول 3 سال‌ فعالیت به‌عنوان کارشناس محتوا، جسته‌وگریخته آموزش دیده‌ام و دوره‌های متفاوتی را هم گذرانده‌ام؛ دوره سئو مقدماتی و کپی‌رایتینگ مکتبخونه، دوره بازاریابی محتوایی کانون ایران نوین و...

دوره کارآموزی را هم زیرنظر مدیر محتوای یکی از فروشگاه‌های آنلاین گجت‌های هوشمند گذرانده‌ام، اما دوره‌ای به جامعیت و انسجام این کورس آموزش بازاریابی محتوایی را ندیده‌ بودم.

اگر خاطرتان باشد حدود 2ونیم سال پیش، مسابقه محتوابازها یا جی‌تاک از سوی پلتفرم الوکانتنت برگزار شد. آن روزها تازه داشتم راه خودم را در بازاریابی پیدا می‌کردم و حضور در جمع 50 نفر اول مسابقه برای من موفقیت نسبتاً خوبی بود.

بعد از آن هم با تیم‌های محتوایی و سئوپیشه‌های زیادی همکاری کردم و چرخ زندگی‌ام را با نوشتن محتوا می‌گذراندم، اما این‌ تلاش‌ها برای حرفه‌ای‌شدن و رسیدن به جایگاه شغلی پسندیده کافی نبود.

بلیط سفر به باشگاه محتوا

من، مثل بسیاری از آدم‌های نسلِ قبل خودم و شاید نسل بعدی‌ها در دوره نوجوانی با کتاب‌های «ژول‌ ورن» آشنا شدم. نویسندۀ داستان‌های پرهیجان علمی-تخیلی که مخاطب را تا رسیدن به مقصد شخصیت اول داستان با خود همراه می‌کرد.

یکی از کتاب‌های عجیب و جذاب ژول ورن «سفر به اعماق زمین» است. این کتاب، ماجراجویی یک تیم کاشف را روایت می‌کند که چطور برای رسیدن به هدف‌شان تا عمق زمین سفر می‌کنند؛ کمی شبیه به سفر ماجراجویانۀ ما به اعماق دنیای بازاریابی محتوایی.

داشتم برای شما داستان عضویت در باشگاه را تعریف می‌کردم. یک‌روز با دیدن استوری باشگاه محتوا در اینستاگرام، از مهلت زمانی و شرایط ورود به فصل 14 این آکادمی آگاه شدم. با خودم گفتم: این هم فرصتی که به دنبالش هستی!

متن آزمون ورودی را خیلی ساده و دلی نوشتم و در تلگرام به شماره‌ای که مشخص شده بود فرستادم. بعد هم چند سوال ساده را جواب دادم و بروشور دوره را دریافت کردم.

حدود 5 روز بعد پیامی برای شرکت در مصاحبه ویدیویی گرفتم و 2روز بعد از آن هم در گوگل‌میت گفت‌وگوی بسیار کوتاهی با آقای داریان و خانم قویمی داشتم. بچه‌های دوره، این دو عزیز را با عنوان مامان و بابای باشگاه محتوا می‌شناسند. خودتان بعداً متوجه می‌شوید چرا!

روز بعد پیامی با موضوع ریز نمرات و اعلام رتبه دریافت کردم که خبر از این داشت به‌عنوان نفر دوم فصل 14 پذیرفته‌ شده‌ام. این به معنای حضور در بین 12 نفر اول آزمون ورودی و بهره‌مندی از بورسیه نفر دوم تا چهارم بود.

بعد از این مرحله هم روال معمول ثبت‌نام دوره‌ها با همکاری پشتیبان خوب باشگاه سپری شد و در زمان مقرر به کانال و گروه‌های دوره اضافه شدم و شروع سفر مهیج تازه!

مسیر سفر  یک تولیدکننده محتوا
مسیر سفر یک تولیدکننده محتوا


برنامه آموزشی و نگرانی دربارۀ شرکت در وبینارها

بعد از پیوستن به گروه تلگرامی دوره به محتوایی، ازجمله تقویم آموزشی دسترسی پیدا کردم. در این فایل برنامه 6هفته پیش رو با جزئیات سرفصل‌ها و دروس اصلی و تقویتی، نام مدرس‌های هر مبحث و چشم‌انداز کلی مسیر نوشته شده بود.

یکی از چالش‌های جدی من کمبود زمان و حجم بالای کارها و وظایفی بود که برعهده داشتم. تازه دوره هنرآموزی کاشی هفت‌رنگ را هم زیر نظر یکی از برجسته‌ترین استادکارهای این حرفه شروع کرده بودم و واقعاً نمی‌خواستم هیچ فرصتی را از دست بدهم.

از سوی دیگر پروژه‌ها و تسک‌های تولید محتوایی که ازقبل پذیرفته بودم را هم باید بی‌کم‌وکاست در زمان معین تحویل می‌دادم. روزهای شروع همراهی من با آموزش‌های آکادمی محتوا همزمان شده بود با یکی از شلوغ‌ترین و پرچالش‌ترین روزهای عمرم.

امروز که به پشت سر نگاه می‌کنم، می‌بینم قطعاً بدون نظم و دسته‌بندی‌های دقیق محتوای کورس آموزشی امکان استفاده از تمام آموزش‎ها را نداشتم. بااین‌حال به هر شکل ممکن تلاش کردم خودم را به وبینارهای آنلاین برسانم و نکته‌ای را از دست ندهم.

در طول دوره بازاریابی محتوا باشگاه چه گذشت؟

برنامه آموزشی ما تنها شامل جلسات رسمی با ساعت‌های محدود و مشخص نبود. راستش را بخواهید بی‌انصافی است اگر خروجی دوره را، طبق روال معمول با مجموع مدت زمان جلسات یا طول دوره توصیف کنیم.

آقای داریان و هلیا جان انواع قالب‌های آموزشی را با نظم بسیار دقیق و چیدمان مرتب به‌گونه‌ای کنار هم چیده‌اند که شما می‌توانید از روش‌های مختلف و براساس نیاز، اندوخته‌های علمی و مهارت‌های قبلی و البته باتوجه به سبک زندگی کنونی خود بیشترین بهره را از دوره ببرید.

به‌طور خلاصه شما در این کورس با قالب‌های آموزشی زیر سروکار خواهید داشت:

· وبینارهای آنلاین هفتگی، دو روز در هفته، شب‌ها و در زمان مشخص؛

· فایل ضبط‌شدۀ وبینارهای آنلاین؛

· وبینارهای تکمیلی، با ارائه مربی‌های مهمان متخصص در هر حوزه و زیرشاخه‌های بازاریابی دیجیتال؛ اغلب به‌صورت تمرین‌محور و تعاملی؛

· فایل‌های ویدیویی ضبط‌شده برای آموزش عملی استفاده از ابزارهای مورد نیاز تولید محتوا یا جلسات مهم فصل‌های پیشین؛

· مقالات و انواع محتوای تولیدی باشگاه، مرتبط با سرفصل‌های هر هفته که پیش‌ازاین در وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند؛

· نمونه یا تمپلت‌های واقعی و کاربردی برای نگارش انواع محتوا، ازجمله تقویم محتوایی برای وبلاگ و سوشال مدیا، سندهای استراتژی محتوایی و...

· فایل‌های تکمیلی راهنما.

اگر باشگاه محتوا را در شبکه‌های اجتماعی، به‌ویژه اینستاگرام دنبال کنید، می‌توانید نمونه‌هایی از جلسات ویدیویی آن را ببینید و با اطمینان و شناخت بیشتری وارد باشگاه شوید.

تجربه شخصی من در استفاده از این محتواهای آموزشی شاید کمی از سایر همراهان این فصل متفاوت باشد، اما اگر شاغل یا دانشجو هستید یا زندگی پرمشغله‌ای دارید ممکن است به شما دید بهتری بدهد. در غیر این‌صورت می‌توانید از بخش بعدی بگذرید و به‌سراغ قسمت‌های پایانی مقاله بروید.

چطور خودم را به مشق‌ عشق‌های هفتگی رساندم و امتیازها را گرفتم؟

با کمترین میزان تردید به شما می‌گویم مشق عشق باشگاه محتوا یکی از جذاب‌ترین، کاربردی‌ترین و قوی‌ترین بخش این دوره است.

بیرون از این محیط، اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید با دردسرهای فراوان و صرف وقت و احتمالاً هزینه زیاد به اطلاعاتی که در این دوره مطرح می‌شود دست پیدا کنید. اگر باز هم خوش‌شانس‌تر باشید ممکن است بتوانید منتور یا مربی خوبی هم داشته باشید که مسیر را به شما نشان دهد، اما همۀ حرفه‌ای‌ها، در هر حوزه‌ای رمز موفقیت را یک چیز می‌دانند: تمرین، تمرین و باز هم تمرین.

تمرین‌های هفتگی باشگاه به مشق عشق معروف و یکی از نقاط قوت دوره هستند. اینجا هم انتخاب اسم دقیق و سنجیده‌ای است و می‌تواند شهادت بدهم یاران جدی و پرتلاش فصل 14 با عشق و علاقه این تکالیف را آماده و در زمان مشخص ارسال می‌کردند. باورتان نمی‌شود؟! سری به تویئتر بزنید و هشتگ باشگاه محتوا را سرچ کنید تا نظرات هفتگی اعضای دوره را بخوانید.

تمرین محتوانویسی و خلق محتوای ارزشمند
تمرین محتوانویسی و خلق محتوای ارزشمند


امتیازهایی که باید شکار کنید

سفر ماجراجویانه که بدون چالش نمی‌شود. اینجا هم باید دست‌به‌کار شوید و چیزهای بنویسید و بسازید که فکرش را هم نمی‌کردید به‌ این زودی از شما بخواهند. مثلاً ساخت یک اپیزود پادکست کامل، از صفر تا صد برای من یکی کار آسانی نبود، اما امتیاز کامل که هیچ، امتیاز تشویقی آن را هم گرفتم.

در این بخش روش شخصی خودم را برای استفاده از آموزش‌ها می‌توانم به‌صورت زیر برای‌تان خلاصه کنم:

1. شب‌ها، در مسیر برگشت از کتابخانه یا محل کار به خانه درحالی‌که اینترنت دیتای گوشی موبایلم مدام قطع‌ووصل می‌شد کلاس‌های آنلاین را دنبال می‌کردم. اصلاً دوست نداشتم فرصت ارتباط مستقیم و تمرین‌های تعاملی سر کلاس آنلاین را از دست بدهم.

2. روزهای بعد فایل ضبط‌شده را با دقت بیشتری می‌دیدم و جزوه‌برداری می‌کردم. با این روش دروس اصلی را طبق جدول آموزشی گذراندم. متاسفانه فرصت تماشای بسیاری از کلاس‌های تقویتی را نداشتم، اما بعد از تحویل پروژه پایانی حتماً به سراغ آن‌ها خواهم رفت.

3. مشق عشق‌ها اغلب نیاز به دقت و تمرکز بالایی دارد. گاهی لازم بود بخش‌هایی از ویدیوی کلاس را دوباره ببینم، مقالات تکمیلی را بخوانم یا از تمرین‌های سایر یاران باشگاه محتوا در فصل‌های قبلی ایده بگیرم.

4. بیشتر مشق عشق‌ها را نمی‌توانستم در یک نشست تکمیل کنم و بازبینی و ویرایش آن‌ها به روز پایانی می‌کشید. البته خیلی تلاش می‌کردم کار را برای ساعت‌ها یا دقایق آخر نگذارم. فقط هم بحث گرفتن امتیاز کامل فرستادن تمرین در زمان مشخص‌شده نبود؛ نظم و تعهد به برنامه باید جز ویژگی‌های رفتاری هر تولیدکننده محتوا باشد. بااین‌حال معمولاً شب‌ها زمان مناسب‌تری برای ارسال فایل بود.

5. هریک از یاران باشگاه در زمان شروع دوره، به گروه یک کمک‌مربی اضافه می‌شوند تا بتوانند سوال‌های خود را از ایشان بپرسند و برای نوشتن مشق عشق‌ها کمک بگیرند. بازخورد و نتیجه هر مشق عشق را هم کمک‌مربی به من منتقل می‌کرد.

پس از گذراندن این مراحل، اگر فرصتی دست می‌داد به سراغ تکلیف‌های قبلی می‌رفتم و تلاش می‌کردم با همراهی کمک‌مربی اشکالات مطرح‌شده را برطرف کنم.

جوکار! خوبش را گفتی، بدش را هم بگو!

نمی‌خواهم مثل معلم‌های سختگیر قدیمی خط‌کش چوبی را در هوا بچرخانم، کف دستم بکوبم و بگویم: «20 مال خداست...» بعد هم شما را دعوت کنم تا با میل کمال‌جویانۀ خود بجنگید.

واقعیت‌ها را باید آن‌چنان که هست پذیرفت و به دیگران نشان داد. شما یک‌شبه ورزشکار حرفه‌ای نمی‌شوید. نمی‌توانید با دوماه باشگاه‌رفتن به وزن و اندام موردپسندتان برسید یا رکورد وزنه‌بردار المپیکی را بزنید. پس باشگاه محتوا هم برای شما جادو نمی‌کند، اما اگر زرنگ باشید و به‌درستی از محتوای آموزشی و فرصت بهره‌مندی از تجربیات مدرس‌های باتجربه و متخصص آن استفاده کنید، همه‌چیز می‌تواند بهتر از انتظارتان پیش برود.

با کمی پشتکار و برنامه‌ریزی آن‌قدری از تلاش‌های چندهفته‌ای خود نتیجه می‌گیرید که دیگر دل‌تان نخواهد این مسیر را رها کنید. ازاین‌گذشته احتمالاً در پایان این کورس شما دیگر راه را از چاه می‌شناسید و در مسیر مطمئن‌تری قرار گرفته‌اید.

علاوه‌براین اگر تازه‌کار باشیدیا تجربه تولید محتوا نداشته باشید، باشگاه به شما کمک می‌کند رزومه قابل قبولی آماده کنید و فرصت کارآموزی را به شما می‌دهد.

از  یادگیری تا بازار کار
از یادگیری تا بازار کار


«سخت، ولی شدنی» شرح حال من است

برای من و برخی از هم‌دوره‌ای‌هایم در روزهای ابتدایی برنامه هفتگی باشگاه محتوا سنگین به‌نظر می‌رسید. به‌طورخاص اگر شاغل باشید شاید به انگیزۀ قوی‌تری نیاز باشد تا بتوانید خود را به کلاس‌ها برسانید و مشق عشق‌ها را با کیفیت خوب تحویل دهید.

البته حجم آموزش‌ها به‌خوبی مدیریت شده بود و دسته‌بندی دروس به درس‌های اصلی و تقویتی کمک می‌کرد راحت‌تر اولویت هر مبحث را پیدا کنیم.

حالا پس از گذراندن 6هفته پرتکاپو و یادگیری بسیاری از نکات تازه و جالب توجه، خوشحال هستم که هنوز بعضی از دروس تقویتی برای من باقی مانده و محتواهای آموزنده و کاربردی بیشتری برای تثبیت آموخته‌ها و پرداختن به جزئیات ظریف‌تر در اختیار دارم.

در این مقاله، به‌رسم سال‌های دیرینه و روزانه‌نویسی در وبلاگ شخصی تلاش کردم به‌طور جامع، شفاف و بی‌پرده تجربه شخصی‌ام از حضور در این دوره بازاریابی را بنویسم؛ به این امید که به‌قدر وسع خودم بر کیفیت یادگیری شما و فعالیت‌های باشگاه محتوا اثرگذار باشم.

طبیعی است در طول دوره انتقادها و پیشنهادهایی برای افزایش کیفیت آن به ذهن‌مان می‌رسید. مامان و بابای باشگاه با روی باز پذیرای نظرات ما بودند و به ما برای بیان دیدگاه‌ها، یادگیری عمیق و حضور جدی‌تر در بازار دیجیتال مارکتینگ قوت قلب می‌دادند.

در پایان ضمن قدردانی از زحمات مدیران تنها باشگاه محتوایی ایران، تمام مربیان، کمک‌مربی‌ها و یاران همراه فصل چهاردهم برای شما همراهان آینده این باشگاه آرزوی موفقیت دارم. اگر سوالی داشتید یا فکر کردید ممکن است بتوانم به شما در این مسیر کمک کنم، حتماً در بخش نظرات همین پست بنویسید یا در لینکدین به من پیام دهید.

باشگاه محتوابازاریابی محتواییکارآموزی محتواکارشناس محتوادوره بازاریابی محتوایی
برای تولیدکننده محتوای متنی، هر جا واژه‌ها باشن وطن همون‌جاست؛ مثلا همین ویرگول!
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید