ویرگول
ورودثبت نام
آلان شبرندی
آلان شبرندی
خواندن ۴ دقیقه·۲ سال پیش

تایپ ده انگشتی رو چجوری یاد گرفتم؟

یه روز که برای خرید کتاب به خیابون انقلاب رفته بودم اتفاقی از کنار یه مغازه ای رد شدم که کارشون تایپ مقاله و کتاب و ... بود و همونجا حیرت زده و متعجب چند دقیقه ای رو به این تایپیست ها نگاه می کردم و همش این سوال توی ذهنم بود که چجوری می تونن این همه دکمه رو با ده تا انگشت مدیریت کنن و انقدر سریع تایپ کنن. از همون روز شروع کردم تمرین کردن با استفاده از نرم افزارها و وب سایت های مختلف، ولی متاسفانه نتیجه ای نداد و خیلی ناامید شده بودم و کلا بی خیال شده بودم. یه روز که داشتم توی نت می گشتم اتفاقی چشمم به یه نرم افزاری افتاد برای آموزش تایپ ده انگشتی. دانلودش کردم ولی هیچ انگیزه ای برای استفاده ازش نداشتم و احساس می کردم اینم مثل بقیه روش هایی که امتحان کرده بودم نتیجه نمیده ولی در نهایت تصمیم گرفتم که این نرم افزار رو هم امتحان کنم که در کمال تعجب بعد از شش ماه استفاده از این نرم افزار از این

قبل از یادگیری تایپ ده انگشتی
قبل از یادگیری تایپ ده انگشتی

به این

بعد از یادگیری تایپ ده انگشتی
بعد از یادگیری تایپ ده انگشتی

تبدیل شدم و تونستم تایپ ده انگشتی هم انگلیسی و هم فارسی رو یاد بگیرم. اگر شما هم مثل من مایلید که تایپ ده انگشتی یاد بگیرید ولی راهش رو بلد نیستید یا این که راه های مختلفی رو امتحان کردید ولی به نتیجه نرسیدید، پیشنهاد می کنم، روشی رو که در ادامه بهتون معرفی می کنم رو هم امتحان کنید، شاید این روش برای شما مفید باشه و بتونید این مهارت جذاب رو یاد بگیرید.

نرم افزاری که می خوام بهتون معرفی کنم Alice Touch Typing Tutor هستش.

ظاهر کلی نرم افزار شبیه تصویر زیر هستش

ظاهر کلی نرم افزار
ظاهر کلی نرم افزار

این نرم افزار 25 مرحله که باید هر مرحله رو 5 بار با موفقیت تموم کنید.

صفحه مراحل
صفحه مراحل

چند تا نکته مهم بهتون بگم:

1) اگر واقعا می خواید تایپ ده انگشتی یاد بگیرید مهم ترین کاری که باید انجام بدید این که صبور باشید و ناامید نشید. مخصوصا این نرم افزاری که بهتون معرفی کردم یه خورده سخت گیره و رد کردن مراحلش یه خورده سخته ولی ارزشش رو داره

2) هر مرحله رو باید 5 بار تکرار کنید و 5 تیک سبز بگیرید. توصیه می کنم تا زمانی که نتونستید 5 تیک سبز رو بگیرید نرید مرحله بعد. به هیچ عنوان نگید که مثلا من 3 تا تیک سبز و 2 تا ضربدر قرمز گرفتم پس برم مرحله بعد رو شروع کنم، این کار به ضرر خودتونه.

3) این نرم افزار زبان فارسی نداره. روشی که من برای این که همزمان هم تایپ فارسی و انگلیسی رو یادبگیرم این بود که سعی می کردم جایگاه حروف رو روی کیبرد یاد بگیرم مثلا حرف A و "ش" یکجا هستند یا مثلا حرف V و "ر" و به این شکل بعد از یه مدتی ناخودآگاه همه حروف رو حفظ شدم و دقیقا می دونستم که کدوم حرف کجا قرار داره. توصیه می کنم سعی نکنید جایگاه حروف رو به زور حفظ کنید در عوض سعی کنید انقدر تمرین کنید و تایپ انجام بدید تا ناخودآگاه حفظ بشید.

4) شیوه صحیح قرار دادن دست ها روی کیبرد خیلی مهمه و حتمن سعی کنید انگشتاتتون رو درست روی دکمه ها قرار بدید. این کار اولش یه خورده سخته ولی به مرور درست می شه. روش درست قرار دادن انگشتان روی کیبرد به شکل زیر هستش

شیوه صحیح قرار دادن دست ها روی کیبرد
شیوه صحیح قرار دادن دست ها روی کیبرد


شیوه صحیح قرار دادن دست ها روی کیبرد
شیوه صحیح قرار دادن دست ها روی کیبرد

5) هر کدوم از انگشت ها، وظیفه مدیریت بعضی از کلیدهای کیبرد رو برعهده دارند سعی کنید این اصول رو رعایت کنید و هر دکمه کیبرد رو با انگشت مرتبط با اون فشار دهید. نیازی به حفظ کردن این که کدوم انگشت کدوم دکمه ها رو باید فشار بده ندارید، به لطف این نرم افزار شما به صورت خودکار این قضیه رو حفظ میشید. تصویر زیر این قضیه رو بهتر نشون میده

6) نکته آخر این که این نرم افزار آمارهای دقیق و خوبی از میزان پیشرفتتون، دقت تایپتون، میزان خطاهاتون و ... در اختیارتون قرار میده


خب دوستان، به انتهای این مقاله رسیدیم. هدفم از این مقاله این بود شما رو با روشی که خودم برای یادگیری تایپ ده انگشتی استفاده کردم و ازش نتیجه گرفتم، آشنا کنم و امیدوارم برای شما هم مفید باشه.

سعی کردم مقاله تا حد امکان ساده و مختصر باشه، کافیه خودتون نرم افزار رو نصب کنید و یه خورده که باهاش کار کنید، روش کار رو متوجه می شید ولی اگر باز هم ابهام یا سوالی در این زمینه داشتید، می تونید با من به اشتراک بذارید، خوشحال می شم بتونم بهتون کمک کنم.

شاد و موفق باشید.






تایپ ده انگشتیتایپ سریع
FullStack JavaScript Developer
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید