علی اشرفی
علی اشرفی
خواندن ۱ دقیقه·۲ سال پیش

فیلم مجبوریم: مبارزه‌ی تراژیک دو زن

در تعریف تراژدی آورده‌اند: کشمکش و نزاع بین دو «حقیقت»؛ مثال مشهور آن؛ جدال رستم و سهراب است در شاهنامه فردوسی. که نمی‌توان یکی از طرفین را به حق و طرف دیگر را به تمامی باطل دانست.



تراژدی، رویارویی حق و باطل نیست. و بدیهی است که است نوشتن داستان‌هایی از نوع جدال حق و باطل، احتمالا بسیار ساده‌تر از خلق موقعیت‌هایی دشوار تراژیک است.

فیلم مجبوریم، تقابل دو زن قدرتمند را به تصویر کشیده؛ که یکی به کمک «قانون» در پی احقاق حق یک دختر جوان است ـــ و دیگری ـــ به کمک «دانش پزشکی» می‌خواهد مانع بهره‌کشی از دختر جوان (زن جوان) شود.

داستان فیلم، خیلی کوتاه است؛ خانم وکیل با بازی نگارجواهریان از یک سو / و / خانم دکتر با بازی فاطمه معتمدآریا به دنبال آن هستند تا با یک مشکل بزرگ اجتماعی مواجه شوند.

داستان فیلم با کمی ابهام به پایان می‌رسد، ولی احتمالاً محدودیت‌های قانونی کشور اجازه نداده که زبان فیلم بیشتر از این صریح باشد، ولی از نشانه‌های آخر فیلم می‌توانیم طرف پیــروز این مبارزه‌ی تراژیک را حــدس بزنیم.

فیلم مجبوریمتراژدیتراژیکفیلمشاهنامه فردوسی
گاهی، طنز و همیشه مهم! مطالبی می‌نویسم درباره سیاست، تاریخ، فوتبال، تخمه آفتابگردان، خورشت قیمه، زاپاس دوچرخه، ترک دیوار، سیم خاردار و . . .
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید