ویرگول
ورودثبت نام
علی فیضی
علی فیضی
خواندن ۲ دقیقه·۳ سال پیش

دوره آموزشی رایگان «داستانگویی در فیلم مستند»

مستندسازی جهان زیبایی دارد. مستندسازان آدم‌های منحصر به فردی هستند. فیلم مستند، هنری است که در ستایش آن سخت می‌توان نوشت. این جملات برای کسی که خیلی سررشته‌ای در سینمای مستند ندارد و مخاطب جدی این سینما نیست شاید ملموس نباشد اما؛ عاشقان سینمای مستند هرکدام از این کلمات را با قلب خود می‌خوانند.

مستندسازی کاری سهل و ممتنع است. اولش پیش خودت فکر می‌کنی: (راحت است دیگری، دوربین را دست می‌گیری و می‌روی از هرچیزی که خواستی فیلم می‌گیری. فیلم داستانی هم نیست که لازم باشد خیلی خوش رنگ و لعابش کنی و کسی انتظار خاصی ندارد. هر چه شود، می‌گویی: "مستند است دیگری، واقعی است نه داستان!")

اما این همه ماجرا نیست. اصل کار در ساخت یک فیلم مستند، داستانگویی است. یعنی آنچه که کار یک مستندساز را سخت می‌کند این است که بتواند هم واقعیت و حقیقت را به تصویر بکشد و هم با داستانگویی صحیح و استاندارد، مخاطبان را همراه خود کند.

اما چگونه؟

داستانگویی در فیلم مستند
داستانگویی در فیلم مستند


من تلاش کرده‌ام راهش را به شما نشان دهم. ماه‌ها و یا شاید بتوانم بگویم سال‌ها تحقیق و مطالعه کرده‌ام، فکر کرده‌ام، نوشته‌ام، حرف زده‌ام، بحث کرده‌ام، فیلم تحلیل کرده‌ام و... نهایتا جمع بندی این دوران را در یک دوره آموزشی 10 قسمتی جمع کرده‌ام. حاضر هم نیستم برایش پولی از کسی طلب کنم. رایگان و در اینستاگرام و آپارات منتشرش کرده‌ام. عشق می‌کنم هر کسی که دوست دارد مستندسازی را یاد بگیرید برود و آن دوره را تماشا کند. علاوه بر آن ده درس، کلیپهایی را هم به صورت مکمل منتشر می‌کنم به موازات هر درس، که در آن کلیپ‌ها فیلم هایی را تحلیل می‌کنم تا بهتر اصول آموزشی را بیاموزید و در عمل اجرا کنید.

آدرس صفحه اینستاگرامی کانون مستند دراماتیک: Drama.Documentary

در آپارات هم می‌توانید تماشا کنید.

اصل دوره بر این است: مباحث تئوریک را در حوزه مستندسازی معرفی کنم. همزمان، اصولی را آموزش دهم که بتوانید از آن مباحث تئوریک برای خود خودتان بهره ببرید. و در نهایت، به شما کمک می‌کنم که طی مسیر این دوره (که درس‌هایش یکی یکی در شهریورماه 1400 منتشر می‌شوند) ساخت فیلم مستند خود را آغاز کنید و تمام کنید. از انتخاب سوژه تا دراماتورژی فیلم و از کارگردانی تا تدوینش در کنارتان هستم. هیچ چیزی هم در قبالش از شما نمی‌خواهم؛ جز انرژی مثبت‌تان و گرفتن این خبر از شما که فیلم‌تان را ساخته‌اید.

اگر هم دوست داشتید برای قدردانی از سر لطف کاری بکنید، می‌توانید دروس و کلیپ‌های تکمیلی را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فیلم مستندفیلمسازیمستندسازیداستان نویسیفیلمنامه نویسی
پادکستر | پژوهشگر تاریخ | کارشناس ارشد سینما
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید