فیلم گودزیلا منهای یک (godzilla minus one)، در سری فیلمهای گودزیلا، یکی از بهترین هیولاهای خشمگین رو برامون به نمایش میذاره.
کارگردان تاکاشی یامازاکی، نابودگر جهانها رو در مقابل ژاپنی قرار میده که تازه جنگ رو پشت سر گذاشته، همراه با افرادی که برای نجات جون خودشون تلاش میکنن و هنوز در حال نقاهت از اثرات بمب اتم هستن.
تعداد زیادی فیلم با موضوع گودزیلا ساخته شده، چه در ژاپن و چه در ایالات متحده و جدیدترین فیلم از این فرانچایز یکی از بهترینهاس.
این فیلم آسیبهای تاریخی رو در مرکز داستان قرار میده و در نهایت داستانی در مورد انسانهایی رو روایت میکنه که برای خنثی کردن و شکست دادن نیروی غیرقابل توضیح که فقط و فقط ویرانی به بار میاره، گرد هم جمع شدند. منهای یک در آخرین روزهای جنگ جهانی دوم آغاز میشه، لحظه ای منحصر به فرد در تاریخ ژاپن.
شخصیت اصلی داستان شیکیشیما قراره طی یک ماموریت انتحاری پرواز کنه، اما، با غلبه بر ترس و میل قابل درک برای زندگی، در جزیره اودو فرود میاد تا خرابیِ ساختگی موتور رو برطرف کنه. گودزیلا، هیولایی آشنا برای مردم محلی، تقریباً به همه افراد جزیره حمله میکنه و اونا رو میکشه و یه بار دیگه ترس، شیکیشیما رو از مبارزه باز میداره.
در گودزیلا منهای یک، مؤثرترین ابزار برای مقابله با گودزیلا شامل شهروندان حقیقی است نه دولت، که داوطلبانه گرد هم جمع میشن تا عقلهاشون رو روی هم بذارن و زنجیرهای مؤثر از فرماندهی رو تشکیل بدن و به وسیلهی علم و تکنولوژی، جلوی گودزیلا رو بگیرن.
این فیلم یک نسخه دوستداشتنی از گودزیلا نیست. اون خشمگین و کاملاً غیرقابل درکه، به ظاهر حتی تحتتاثیرِ گرسنگی، میل نفسانی یا انتقام هم نیست. اون مثل یه خدا، موجودیه که به مرگ تبدیل شده. ویرانگر دنیاها که به اندازهی خود تاریخ غیرقابل اجتنابه.