علی بجستانی
علی بجستانی
خواندن ۹ دقیقه·۳ سال پیش

۹ ترند برتر طراحی تجربه کاربری ۲۰۲۲

ترند های برتر تجربه کاربری ۲۰۲۲
ترند های برتر تجربه کاربری ۲۰۲۲


همانطوری که در سال جدید با پیدایش انواع کوید، قوانین فاصله‌گذاری باعث شد تا کارها را از خانه انجام دهیم و تغییراتی در شیوه کار بوجود آمد. با توجه به شرایط دور کاری و کار در خانه، طراحان در سراسر جهان فرصتی منحصر به فرد برای ارائه محصولات نوآورانه و بازسازی محصولات موجود خود داشته باشند.

امسال بیایید دوباره به خودمان نگاهی بندازیم و ببینیم ما به عنوان طراح چه وظیفه ای داریم و چه چیزی باعث انتخاب ما برای یک سازمان می شود؟

در اینجا می خواهیم درباره برخی از بزرگترین ویژگی‌های طراحی تجربه کاربری در سال ۲۰۲۲ که شامل ویژگی‌های کلاسیک و همچنین ویژگی‌های جدید و مهم سال‌های آینده خواهند بود صحبت کنیم.

1. ورود بدون رمز عبور

کاربر به طور متوسط ​​حداقل از 30 برنامه در ماه استفاده می‌کند، به خاطر سپردن هر رمز عبور یک کار بسیار دشوار است. اغلب لازم است رمز عبور ترکیبی از اعداد، کاراکترهای خاص و حروف باشد که به خاطر سپردن آن را دشوارتر می کند. و زمانی که ما رمز خود را فراموش می کنیم، بسیار خسته کننده است، زیرا ما باید تمام روال "رمز عبور را فراموش کرده‌ام" را طی کنیم.

یک راه حل ساده انتقال ورود به سیستم "بدون رمز عبور" است. ورود بدون رمز عبور مانند یک جذابیت عمل می کند.ورود از طریق حساب Google، حساب‌های رسانه‌های اجتماعی، اثر انگشت، اسکن عنبیه، یا الگوهای باز کردن قفل تلفن که فقط چند ضربه با شما فاصله دارند!

مایکروسافت نمونه ای از برندی است که برای حذف رمزهای عبور سخت کار کرده است. ویندوز 10 نسخه 2004 مایکروسافت راه حلی به نام "Windows 10 Hello" معرفی کرد، یک سیستم بیومتریک برای ورود به سیستم. کاربران اکنون می توانند با استفاده از اثر انگشت، اسکن عنبیه، اسکن صورت یا یک الگو وارد سیستم شوند.

احراز هویت بیومتریک یکی از فناوری‌هایی است که می‌تواند یک رویکرد امنیتی را هم برای کسب‌وکارها و هم برای کاربران بپذیرد، بنابراین تجربه کاربر را به طور قابل‌توجهی بهبود می‌بخشد. بازار امیدوار کننده احراز هویت بیومتریک به افراد هویت می دهد بدون اینکه در خطر جعل هویت باشند.

2. طومار نویسی

اسکرول کردن یک تعامل قدیمی است. اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها به سرعت در حال حرکت به سمت ایده «داستان سرایی» هستند. در این تجربه، کاربر می بیند که هر عنصر در صفحه از طریق تعاملات خرد و داستان سرایی خلاقانه از طریق عمل اسکرول به پایین جان می گیرد. هیچ کلیکی وجود ندارد، هیچ مشکلی برای انتخاب وجود ندارد، و هیچ پاپ آپی وجود ندارد.

کاربران دیگر علاقه ای به دیدن یک صفحه طولانی پر از اطلاعات ندارند. آن‌ها می‌خواهند بخشی از داستان باشند (مانند یک بازی ویدیویی Scrollytelling) دقیقاً این کار را با ارائه روشی فراگیرتر برای تعامل با کاربران انجام می دهد.

این تعامل از طراحان می‌خواهد که نه تنها تصاویر جذابی خلق کنند، بلکه به داستانی که می‌خواهیم به اشتراک بگذاریم، طرح داستان و افرادی که مخاطب ما هستند نیز فکر کنند.

3. کنترل حرکات در هوا

مکانیزمی بدون لمس(Air Gesture Control ) است که به کاربران اجازه می دهد دستگاه های خود را از طریق حرکات بدنی و حرکات هوا کنترل کنند. حرکاتی مانند تکان دادن، نیشگون گرفتن، باز کردن کف دست، سر خوردن یا کشیدن، همگی می توانند برای شروع اقدامات مختلف مورد استفاده قرار گیرند. نمونه ای از این موارد این است که کاربران کف دست خود را به تلفن همراه خود نشان می دهند تا دوربین جلو را باز کنند و سلفی بگیرند.گوشی(Google Pixel 4) مجهز به رادار حسگر حرکتی است تا بسیاری از این تعاملات بدون لمس را تسهیل کند و آن را به دستگاهی در نوع خود تبدیل کند. در سال 2022 شاهد ادغام کنترل حرکت در هوا در سراسر جهان خواهیم بود، زیرا تعاملات بدون لمس در پی هجوم انواع بیشتری از همه‌گیری کووید-19 همچنان مورد توجه قرار می‌گیرد.

4. طراحی متریال و طراحی برای صفحه نمایش های بزرگتر

با توجه به اینکه مردم بیش از هر زمان دیگری وقت خود را در دستگاه های خود صرف می کنند، اندازه صفحه نمایش به شدت افزایش یافته است. شرکت هایی مانند گوگل شروع به انطباق و بهینه سازی سیستم های طراحی خود برای پاسخگویی به این نیازهای جدید کرده اند.

این یک اثر ضربه‌ای بر کل صنعت و رقبای دیگری که به دنبال پریدن به قطار برای رقابت با برنامه‌های کاربردی مبتنی بر طراحی مواد هستند، خواهد داشت. افزایش محبوبیت تاشوها و تبلت‌ها به معنای تعداد بیشتر طرح‌ها برای همه عوامل از جمله شکل و پاسخ‌گویی مبتنی بر چیدمان و مؤلفه در دستگاه‌ها خواهد بود. همه ما می دانیم که ملاحظات مبتنی بر طراحی برای موبایل و وب متفاوت است. سال 2022 می تواند سالی باشد که عصر جدیدی از طراحی همزمان در اندازه های صفحه نمایش را اعلام می کند.

5. شخصی‌سازی پیشرفته

شخصی‌سازی پیشرفته از طراحی احساسی و حسی برای تنظیم دقیق فناوری برای هر نیاز و خواسته یک کاربر استفاده می‌کند.

شخصی سازی تجربه کاربری یک ابزار بسیار قدرتمند برای طراحان و کسب و کارها به طور یکسان است. همه ما آن را از طریق آنچه در نتفلیکس ما ظاهر می شود، انواع تبلیغاتی که در اینستاگرام می بینیم یا محصولات مرتبطی که هنگام مرور از طریق آمازون ظاهر می شوند، تجربه کرده‌ایم.

نه فقط از نقطه نظر تجربه کاربری، بلکه زمانی که کاربران گزینه‌های شخصی‌سازی شده را می بینند، احتمال بیشتری برای تبدیل دارند. در دنیایی که هر بار که دستگاه یا وب‌سایتی را باز می‌کنیم غرق در انتخاب‌ها می‌شویم، شخصی‌سازی می‌تواند در انتخاب محصولاتی که برای پذیرش در زندگی خود انتخاب می‌کنیم تفاوت ایجاد کند.

33 درصد از مشتریانی که روابط تجاری خود را رها می کنند به دلیل عدم شخصی سازی این کار را انجام می دهند.

6. طراحی فراگیر

طراحی فراگیر به طور گسترده ای به خصوص از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا صحبت شده است و اکثر مشاغل شروع به آنلاین شدن کردند. با این حال، اکثر وب سایت ها در هند آن را اجرا نکرده اند، زیرا این فرض وجود دارد که هیچ منطق تجاری ندارد. آگاه بودن و طراحی برای افراد دارای معلولیت یا افرادی که به اندازه ما در زمینه فناوری اطلاعات ندارند یا افرادی که در دنیای دوتایی که همه ما به آن عادت داریم نمی‌افتند، فقط بازار کسب و کار را گسترش می‌دهد و در دراز مدت تضمین می‌کند. تجربه کاربری بهتر در سراسر صفحه.شرکت هایی مانند مایکروسافت اکنون پتانسیل فراگیر بودن را می بینند. آنها با اعلام اینکه در سال 2022 توجه ویژه ای به دسترسی خواهند داشت، اکنون مسیری را تعیین کرده اند. حتی گوگل نیز به شدت به نیاز به طراحی فراگیر پرداخته است. وقت آن است که ما نیز انجام دهیم.

طراحی فراگیر حول دو اصل اساسی می چرخد:

تشخیص سوگیری و محرومیت: در مورد درک اینکه دیدگاه چه کسی در تصمیمات تجربه کاربری گنجانده شده است و دیدگاه چه کسی حذف می شود.

حل برای یکی، گسترش به بسیاری : همیشه مفید است.طیف کامل کاربران ممکن را برای محصول در نظر بگیرید و برای موارد دیگر طراحی کنید. در نهایت دسترسی و قابلیت استفاده را برای مخاطبان وسیع تری تضمین می کند.

دستورالعمل‌های دسترسی به محتوای وب (WCAG) یک منبع عالی است که روش‌های متعددی را برای ایجاد طراحی وب در دسترس و فراگیر ارائه می‌دهد. پیام رسان اینترکام نمونه جالبی است زیرا از تمام مقررات WCAG پیروی می کند که پشتیبانی از صفحه خوان، ناوبری صفحه کلید و یک پالت رنگ محدود را ارائه می دهد.

یک متن خوب پیش‌نویس نیز بخش مهمی از طراحی تجربه کاربری فراگیر است. به عنوان مثال، همیشه بهتر است از فرم‌های خنثی استفاده کنید. به جای اینکه به مخاطبان خود به عنوان «پسرا»، «آقا»، «خانم» اشاره کنید، از شکل‌های خنثی جنسیتی مانند «دوستان»، «کاربران» و غیره استفاده کنید.

میکروکپی مناسب می‌تواند یک برند نمادین و یک تجربه کاربری فراموش نشدنی برای مشتریان شما بسازد، در کنار آن، تبدیل‌ها را بین 14.79% و 166.66% بهبود می‌بخشد. - جاشوا پورتر، پدر میکروکپی

7. هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی (AI) اصطلاحی است که برای توصیف هر هوشی که توسط ماشین‌ها یا فناوری‌های کامپیوتری بیان می‌شود، استفاده می‌شود. پتانسیل هوش مصنوعی در طراحی UX بسیار چشمگیر است، به ویژه در زمینه های فوق تخصصی مانند تحقیقات کاربر و معماری اطلاعات. هوش مصنوعی را می توان به راحتی برنامه‌ریزی کرد تا بر اساس نیازها و بهترین شیوه‌های موجود در وب، تعداد زیادی قاب سیمی ایجاد کند. این فرآیند طراحی را بهینه می کند و به ما کمک می کند تا راه‌حل‌ها را بسیار کارآمدتر ارائه دهیم.

در حالی که هوش مصنوعی دامنه بسیار امیدوارکننده‌ای دارد، به یاد داشته باشید که پشت هر هوش مصنوعی، انسانی است که آن را برنامه‌ریزی کرده است، به این معنی که همیشه خنثی یا بدون نقص نیست. طراحان باید راهی برای خلاص شدن از این سوگیری های احتمالی پیدا کنند.

8. همکاری از راه دور و مجازی

در سال 2021 ما به طور انبوه تحقیقات کاربر از راه دور، آزمایش قابلیت استفاده و تخته سفید مجازی را پذیرفتیم. این انقلاب از راه دور منجر به افزایش محبوبیت ابزارهای طراحی مشترک مانند Figma وMiro شده است که منحنی یادگیری کوتاهی دارند و امکان تکرار بیشتر مشترک را فراهم می‌کنند.

صندلی‌های بیشتر روی میز به معنای ایده‌پردازی بهتر و زمان‌های دور کوتاه‌تر است، که سود بزرگی برای صنعت است. و در حالی که برخی از این روش‌های راه دور هنوز نیاز به بهینه‌سازی دارند تا از تعصبات ذاتی که بر نتایج تأثیر می‌گذارند خلاص شوند، ما این را به عنوان الگویی می‌بینیم که در درازمدت باقی می‌ماند.

تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌ها برای همگام شدن با Figmas وMiros جهان دوباره طراحی می‌شوند، بنابراین همکاری مجازی زنده در چند سال آینده بهتر می‌شود. به زودی به سمت «چرا این کار باید شخصاً انجام شود، در حالی که می تواند به همان اندازه مؤثر در یک محیط راه دور اتفاق بیفتد؟» خواهیم رفت.

9. پاسخ به متاورس

متاورس یک جهان دیجیتال است که با استفاده از عناصر تکنولوژیکی مانند AR، VR و ویدئو ساخته شده است که کاربران در آن زندگی می کنند. فشار بزرگ برای Metaverseتوسط افرادی مانند فیس‌بوک (متای کنونی)، مایکروسافت و روبلوکس مجموعه‌ای کاملاً جدید از مفاهیم طراحی و تحقیقاتی در تجربه کاربری خواهد داشت.

زیرا در اینجا، طراحی به جای تمرکز بر سرعت انجام یک کار، بیشتر به ایجاد یک تجربه همه جانبه می پردازد. متاورس را به عنوان نقطه اوج بزرگ همه این جنبه های تعامل و تعامل در نظر بگیرید.

اگرچه ممکن است چند سالی طول بکشد تا متاورس به بخشی از جریان اصلی تبدیل شود، اما می‌توانیم مطمئن باشیم که خطوط بین خود دیجیتالی و فیزیکی ما تا آن زمان همچنان محو خواهد شد. پیشرفت‌ها در AR، VR وAI به زودی آواتارهای کاربر، تجسم‌های سه بعدی و سایر ویژگی‌های مرتبط با واقعیت توسعه‌یافته را در دسترس‌تر خواهند کرد، بنابراین نوآوری‌های طراحی محصول که از این تغییر نهایی پشتیبانی می‌کنند، پتانسیل تأثیرگذاری واقعی را خواهند داشت. به‌عنوان متخصصان تجربه کاربری، زمان آماده‌سازی برای آغاز این دوره جدید تعامل مجازی فرا رسیده است.

نتیجه

اکنون که نگاهی به برخی از روندهای تجربه کاربری که این سال جدید برای ما به ارمغان خواهد آورد، داشتیم. زمان خوبی برای صحبت در مورد چگونگی تخصصی شدن طراحی تجربه کاربری در سال های آینده است. این امر مستقیماً بر بلوغ تجربه کاربری که در سازمان‌های مختلف دیده می‌شود تأثیر می‌گذارد . یک سطح بلوغ ساختاریافته به یک هنجار تبدیل خواهد شد و این مرحله یکپارچه چیزی است که ما برای آن تلاش خواهیم کرد. تغییر شدیدی در فرهنگ کار ایجاد خواهد شد، نه فقط از کجا کار می کنیم، بلکه نحوه همکاری ما با یکدیگر و نحوه طراحی ما برای نسل های آینده.


منبع : uxplanet.org

من علی, کمی طراح رابط کاربری هستم. امیدوارم از به اشتراک گذاری مطالبی که میخونم لذت ببرید.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید