ویرگول
ورودثبت نام
Ali Mohit
Ali Mohit
خواندن ۵ دقیقه·۳ سال پیش

«دیوار» بین همکاران خود دیوار نمی‌کشد

علی محیط
علی محیط

من هر روز از دیوار یاد می‌گیرم

من علی محیط هستم، ۳۴ سال دارم، در رشته کارشناسی ارشد مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده‌ام و در فروردین ۱۳۹۸ به تیم دیوار پیوستم. روزهای ابتدای کارم را در تیم خودروی شروع کردم که در آن زمان (اولین و) جزء تیم های تخصصی دیوار با هدف ارائه خدمات در بازار خودرو بود. محصول کارنامه حاصل تلاش تیم خودرو بود که بعدها به صورت مستقل عمل کرد. بعد از تیم خودرو جز تیم کور (یا بقولی قبیله کور) دیوار شدم. قبیله کور دیوار در حقیقت هسته زیرساخت و پشتیبانی نرم افزارهای کلان دیوار را تشکیل می دهد. اگر دیوار را به یک درخت تشبیه کنیم، وظیفه تیم ما نگهداری، پایداری و بهبود عملکرد بدنه اصلی این درخت است، به عبارتی مدیریت چرخه عمر یک آگهی در دیوار.

دیوار در ابتدا یکی از موفق ترین استارت­آپ­های ایران بود و در زمان همه‌گیری فضای مجازی و گوشی های هوشمند بستری را برای تبادل و خرید و فروش بی­واسطه فراهم کرد. در این 9 سال مسیر بسیار پرفراز و نشیبی را طی کرد تا مصداق ضرب­المثل «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» شود.


دیوار مثل یک دانشگاه است

شاید یکی از خصیصه های مهم فرهنگ سازمانی در دیوار فضای آموزشی و علمی آن است. «می توانی هر روز در دیوار یادبگیری». فضای همکاری بسیار بر پایه انتقال دانش به دیگران است. برای کسانی که در یادگیری جاه­طلب هستند، اینجا یک دانشگاه است با این تفاوت که باید دانسته هایت را به مرحله عمل برسانی.

همکاران قدیمی همیشه با دلسوزی اطلاعات خود را در اختیارم می گذارند و اگر بخواهی در خصوص چیزی تحقیق کنی تیمی که در آن عضو هستی زمان و وقت کافی را در اختیارت می گذارند. دانش یک شی نیست! بلکه زمانی معنا پیدا می کند که جامع عمل به آن پوشیده شود، از این رو در دیوار یادگیری با عمل و اجرای آن همراه است، تو موظفی بر روی لبه تکنولوژی و علم حرکت کنی و دیوار تلاش می کند تا این فضا را برایت مهیا کند.


دیوار، اتاقی پر از انسان های باهوش

«اگر در اتاقی گام بر میداری که در آن باهوش­ترین (یا موفق­ترین) فرد هستی باید از آن اتاق خارج شوی! اینجا جای تو نیست» شاید یکی از سخت ترین (و در عین حال لذت بخش­ترین) قسمت های کار در دیوار همکاری با افراد بسیار باهوش است. اینجا همیشه کسی هست که آدم را از لحاظ علمی و تخصصی غافلگیر کند. خیلی راحت جواب سوال ها و مشکلات را می توانی پیدا کنی. سلسله­مراتب خشک سازمانی وجود ندارد و شاید ندانید فردی که در روزهای نخست کارتان خیلی راحت جواب سوال هایتان را می دهد، سمت مهمی دارد.

هر کاری اضطراب­های خاص خود را دارد و در دنیای سریع گردش اطلاعات اضطراب بخشی از کار محسوب می شود با اینحال می توان اضطراب را با ایجاد فضای همکاری و احترام متقابل بسیار مطلوب کرد. فضای همکاری و احترامی که به من در روزهای اول کارم گذاشته می‌شد هیچ تفاوتی با الان که ۲ سال از کارم در دیوار می‌گذرد، ندارد. وقتی نیاز به کمک داری می توانی به همکارانت تکیه کنی و وقتی اشتباهی کنی خیلی راحت می توانی با آنان در میان بگذاری و برای رفع اشتباهت تلاش کنی.


فرهنگ‌سازمانی دیوار بسیار پویاست

فرهنگی که دیوار در محیط کاری برای تیم خود به وجود آورده بسیار پویاست. یادگیری، نبود سلسله­مراتب خشک، کار تیمی منظم و از همه مهم­تر فضای همکاری بالا جز شاخص هایی است در بسیاری از سازمان ها یافت نمی شود و شاید کمتر جایی را بتوانید پیدا کنید که در آن علاوه بر مطرح کردن ایده‌تان بدون دغدغه، بدانید که در حوزه کاری خود آزادی عمل دارید و همکارانتان هم به پیاده‌سازی ایده شما کمک خواهند کرد. در دیوار پس از مطرح‌شدن یک ایده کارآمد، همگی سعی می‌کنند تا وقت گذاشته و آن ایده را بسط بدهند. من همیشه این اطمینان را دارم که اگر در زمینه‌ای از کارم نظر یا نقدی داشته باشم، حتماً گوش شنوایی هست که حرف مرا بشنود و حتماً همکاری هست که در پیاده‌سازی ایده من به بهترین نحو کمک کند.

شاید این جمله شعاری به نظر بیاید اما دیوار از همه اعضای تیم خود می‌خواهد که خود را مالک دیوار بدانند. این احساس باعث می‌شود که ما حتی در روزهای سختی که هر شغلی دارد، دلسوزانه برای برطرف کردن یک مشکل تلاش کنیم و آن را انجام وظیفه ندانیم.


در دیوار این اطمینان را دارم که در حال کمک به مردم هستم

واقعا دیوار برای بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. از مردم عادی که برای تأمین معاش روزانه خود نیاز به فروش اقلامی دارند و دوست ندارند که این کار با واسطه انجام شود گرفته تا کسانی که توانسته‌اند در این فضا کسب درآمد کنند، در حوزه مخاطبان دیوار قرار دارند. مخاطبانش بسیار وسیع هستند و بقولی هرکسی که بتواند با یک گوشی هوشمند کار کند بالقوه مخاطب دیوار است.

خارج فواید و کسب و کار کلی دیوار، اعتقاد دارم که در فضای فناوری اطلاعات و ترویج فرهنگ سازمانی نوین نیز دیوار می تواند یکی از شرکت های قابل الگوبرداری در ایران باشد. فضای کاری باز، تشویق اتصال صنعت به دانشگاه، فرآیند جذب نیروهای جدید و جوان، فرآیندهای تیم سازی و تلاش برای بر لبه تکنولوژی بودن، همگی می تواند الگویی مناسب برای سازمانی ها (خصوصی – دولتی) دیگر در ایران باشد.


چرا دیوار را برای کار انتخاب کردم؟

حقوق و مزایا تعریف ابتدایی هر شغلی است (نقطه صفر تعریف شغل) و اگر در محیط کار دغدغه مالی رایج وجود نداشته باشد احساس امنیت ایجاد می شود با این حال دلیل اصلی ام برای کار در دیوار بر این اساس بود که اعتقاد داشتم باید در یک فضای پویا، با نیروی جوان دانشگاهی، با فرصت خلاقیت، یادگیری باشم. در حقیقت می‌دانستم هدف اصلی دیوار وصل کردن دانش به صنعت است. در دیوار دانش و اطلاعات فقط روی کاغذها خاک نمی‌خورد و همه در تلاش هستند تا تمام دانش خود را به مرحله عمل برسانند و این برای من فاکتور مهمی بود.


دیوار، روزنه امیدی برای ماندن

مهاجرت از ایران یکی از غم انگیزترین واقعیت های کنونی ایران است. این روزها که اکثر دانشجوها و کارمندان دغدغه مهاجرت دارند، با اینحال فضای دیوار به من این امید را میدهد تا افراد بیشتری امیدشان برای زندگی بهتر در ایران را حفظ کنند. خوشحالم که عضو تیمی هستم که نه‌تنها در سطح وسیعی کارآفرینی کرده، بلکه تمام تلاش خود را می‌کند که اعضای این مجموعه را حفظ کند و این موضوع باعث می‌شود که به‌روزهای روشن‌تر ایمان داشته باشم. روزهایی که مهاجرت بیشتر یک انتخاب سلیقه ای باشد تا اجباری برای زندگی بهتر.

این طرف دیواردیوارنه سالگی دیوارسایت دیواراین_طرف_دیوار
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید