ویرگول
ورودثبت نام
علی شیخ بهایی
علی شیخ بهایی
خواندن ۴ دقیقه·۱۹ روز پیش

۲) ۱۰ روز بعد از چالش...

detoxed!!
detoxed!!

الان حدودا ۱۰ روز می‌گذره که من چالش دوپامین دیتاکس رو اجرا کردم!!
اگر نخوندین لینکش رو اینجا می‌تونین ببینین: چالش دوپامین دیتاکس

حقیقتا برنامه‌ای نداشتم که دیگه راجع به دوپامین دیتاکس چیزی بنویسم اما از روز بعد از اون پست، فکرها و چیزهای نبستا جالبی به ذهنم اومد که گفتم شاید بد نباشه بگم.

مصرف هفته بعد از چالش
مصرف هفته بعد از چالش
این عکس مصرفم بعد از چالشه!! (عکس ادیت شده به خاطر اینکه الان ۱۰ روز می‌گذره و جدول درست در نمی‌اومد)

برگشتن به زندگی قبلی از فردای بعد از سفر و چالش شروع شد، با این تفاوت که من همچنان نمی‌خواستم برگردم به اون روال قبل...
من از مدت‌ها قبل برای ۴ یا ۵ تا از نرم افزار‌ها محدودیت زمانی گذاشته بودم. اینطوری که مثلا تا ۲۰ دقیقه از اینستاگرام استفاده کردم برنامه قفل بشه، که چند روزی جواب داد و بعد یاد گرفتم که بعد از پایانِ اون زمان هم چجوری زمانش رو بیشتر کنم و دوباره همون آش و همون کاسه!
بعد از دوره دوپامین دیتاکس اتفاق غیر منتظره‌ای که افتاد این بود که میلم به حضور توی برنامه‌ها کم شد و پایبندی به اون محدودیت‌‌های قبلی اتفاق افتاد!!‌
خیلی از این زمانی که شما می‌بینین هم مربوط می‌شه به کار و لینکدین و دیسکورد و غیره که طبق چیزی که راجع به دوره خوندم حساب نیستن. (چون ضروری‌ان)
میانگین استفاده این هفته چیزی کمتر از ۴ ساعت در روز می‌شه که به نظرم از ۸ الی ۹ ساعت (یا بیشتر) در روز خیلی بهتره و اثرات چالش رو می‌تونم در نحوه استفاده‌‌م حس کنم! (بازه استفاده‌م بین ۲ ساعت و نیم بود تا ۶ ساعت، که سعی دارم کمترش هم بکنم)

  • قبلا در روز ۵ دقیقه توی توییتر بودم که الان نصف شده.
  • قبلا اینستاگرام رفتن حد خاصی نداشت ولی می‌تونست از ۱ ساعت باشه تا ۴ ساعت و الان توی این ۱۰ روز حتی به ۱ ساعت نزدیک هم نشده. (محدودیتش ۲۰ دقیقه بوده و هست)
  • یوتیوب قبلا نیم ساعت در روز بود ولی الان یکم بیشتر شده به دلیل دوره آنلاینی که می‌بینم و البته ویدیو های کومان!!

راجع به خوراکی‌ها ولی تقریبا برگشتم به همون روند سابق که هر موقع هر چی دلم بخواد می‌خورم، با این تفاوت که اول جدول مواد غذاییش رو نگاه می‌کنم، یه سری تکون می‌دم و به خوردن ادامه می‌دم!! 😁
از چند روز دیگه هم ترم جدید دانشگاه شروع می‌شه و فکر می‌کنم اون هم مشغله خوبی برام خواهد شد.

آهنگ گوش کردن هم به روند قبل برگشته و با این موضوع هیچ مشکلی ندارم! 😁


چند تا چیز رندومی که این مدت به ذهنم رسید:

  • اینکه مثلا یه بلاگر یا کسی که به خاطر شغلش به این محیط‌ها نیاز داره امکان نداره بتونه این کار رو تست کنه مگر به مدت محدود!!
  • اینکه اگر مثلا استفاده‌تون از برنامه‌هایی مثل اینستاگرام ۳ ساعت در روزه ولی باهاش اوکی هستین نیازی به نگرانی و تست این چالش نیست!
  • متوجه شدم که اینستاگرام به شدت توانایی تمرکز رو کاهش می‌ده!! طبق یه آمار، ظاهرا میانگین زمان اکثر محتواها حدود ۱ دقیقه یا کمتره. استفاده مداوم از اینستا توانایی تمرکز روی چیزهای مختلف رو تا حد همون ۱ دقیقه پایین می‌اره، این می‌شه که بعد از چند صفحه کتاب خوندن حوصله‌مون سر می‌ره یا دیدن یه فیلم سینماییِ کامل سخت می‌شه! (راجع به تمرکز یه پست خواهم نوشت)
  • علاوه بر کاهش تمرکز، ترشح دوپامین رو بهم می‌ریزه! ما میانگین در هر دقیقه ۴ یا ۵ تا پست رو می‌تونیم ببینیم. این یعنی ترشحِ ۴ یا ۵ بار دوپامین در دقیقه و این می‌شه که دیگه هیچ کاری به غیر از اینستا حال نمی‌ده و دلیل اصلی اعتیاد به اینستاگرام و توییتر و تیک‌تاک همینه!!! اینطوری در طول روز دپرسیم و حوصله‌مون با کارهای کم هیجان سر می‌ره!
  • الان دیگه فقط دوش آب سرد می‌گیرم. علاوه بر این که منبع طبیعی دوپامینه، ظاهرا فواید زیادی برای پوست و بدن و لاغری داره که چون تخصص ندارم اسم نمی‌برم. (خودتون می‌تونین یه سرچی بزنید)
  • تجربه شخصیم این شد که تا مسئله استفاده‌مون از فضای مجازی برامون نگران کننده نشه و تصمیم به تغییرش نگیریم، روال همون خواهد بود!
  • اگر در طول چالش هم رعایت کنیم، بعد از چالش هیچ تضمینی نیست که بهتر بشیم، مگر اینکه واقعا بخوایم!
  • داشتن همراهیِ یه دوست یا آشنا می‌تونه انجامش رو راحت‌تر کنه و اگر به هم گزارش هم بدین خیلی خوب می‌شه!


در نهایت، فکر می‌کنم امتحان این چالش برای ۹۰ درصد آدما می‌تونه نتیجه یا تجربه جالبی داشته باشه. (قبلا شک داشتم)
من از گذروندن این دوره خیلی خوشحالم و به شما هم پیشنهادش می‌کنم.
چیزی که از بابتش مطمئنم اینه که باید دوره بر اساس شرایط هر نفر شخصی‌سازی بشه تا انجام دادنش رو ممکن کنه! پس به نظرم شما هم دست به کار شین!!
و مرسی که وقت گذاشتید... 🙏
چالشاینستاگرامدوپامینسم زدایی دوپامینتجربه
هیچ نمیدونم برای چی مینویسم
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید