Samhajian
Samhajian
خواندن ۵ دقیقه·۷ ماه پیش

دلایل شکست بازی Hellblade 2 از نظر منتقدان

بازی‌های بزرگ همچون Hellblade 2 و Staller Blade، علاقه‌مندان به صنعت بازی‌سازی را به خود جلب کرده و برای همه یک موضوع بحث و تبادل نظر شده‌اند. اما وقتی به کمپین‌های بازاریابی این دو بازی نگاه می‌کنیم، تفاوت‌های بسیار زیادی بین آن‌ها مشاهده می‌شود که از جمله عواملی است که باعث می‌شود از لحاظ موفقیت و شکست، مسیرهای مختلفی را طی کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی بازی Hellblade II: تجربه‌ای عمیق و روان‌شناختی در دنیای خون‌آلود نورس

کمپین بازاریابی Hellblade 2 که توسط استودیو Ninja Theory تهیه و توسط Xbox منتشر شده است، با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است. بسته شدن استودیوهای معتبری همچون Tango Gameworks و Arkane Austin توسط Xbox، نقدها و تردیدهای زیادی را در میان گیمرها و حتی در صنعت بازی‌سازی به وجود آورده است. این وضعیت نشان‌دهنده این است که احساس می‌شود Xbox بیشتر به سیاست‌های مالی و سودآوری خود توجه می‌کند تا به حمایت از استودیوهای خود.

در مقابل، کمپین بازاریابی Staller Blade که توسط یک استودیو مستقل تهیه شده و توسط پلی‌استیشن منتشر شده است، به نظر موفق‌تر بوده است. پلی‌استیشن توانست با استراتژی‌های بازاریابی قوی، اعتماد گیمرها را جلب کند و بازی را به یکی از عناوین برجسته خود تبدیل کند. این نشان‌دهنده این است که وقتی یک شرکت به استودیوهای خود اهمیت می‌دهد و آن‌ها را تشویق به خلاقیت می‌کند، نتایج بهتری به دست می‌آید.

اما حالا به دلایل اصلی شکست Hellblade 2 نگاه می‌کنیم. نمرات منفی منتقدان و بازخوردهای ناامیدکننده بازی، از جمله عوامل اصلی این شکست بوده است. منتقدان به مشکلات فنی، داستان ضعیف و عدم نوآوری بازی اشاره کرده‌اند!! این مسائل باعث شده که بازی نتواند انتظارات را برآورده کند و نمرات پایینی را کسب کند.

باید توجه داشت که برخی از افراد معتقدند رسانه‌ها به خصوص "GameSpot" بیشتر حمایت از سیستم پلی‌استیشن دارند و بازی‌های Xbox را کمتر حمایت می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که بازی‌های Xbox کمتر دیده شوند و نتوانند توجه لازم را جلب کنند!

در آوریل، یه گزارش از Polygon پخش شد که خبر داد بنیان‌گذار Ninja Theory، تامیم آنتونیادس، دیگه تو استودیو نیست. ابتدا سخنگوی Xbox این موضوع را اعلام کرد و بعد خود آنتونیادس هم تاییدش کرد. آنتونیادس گفت که دلیل جداییش دوطرفه بوده و برای مایکروسافت هم آرزوی موفقیت کرده. آنتونیادس دو سال بعد از انتشار Hellblade در استودیو موند تا مطمئن بشه همه چیز روبراهه و بعد بازی رو به سه رهبر خلاق سپرد.

من اینا رو نمی‌گم که یه داستان توطئه‌آمیز درست کنم، بلکه می‌خوام بگم که بسته شدن استودیوهای اطرف بازی توسط Xbox، فشار زیادی روی Hellblade 2 گذاشته که بیشتر از انتظارات ظاهر بشه. مثلاً، Hi-Fi Rush یکی از معدود انحصاری‌های موفق Xbox بود که استودیوش بسته شد و کل IP از بین رفت. بدتر از اون اینکه بعدش Xbox با کلی حرف غیر ملموس، موفقیت بازی رو نشون داد!

سارا باند، رئیس Xbox، وقتی ازش پرسیدن آیا موفقیت یک بازی باید ایمنی یک استودیو رو تضمین کنه، گفت:

"یکی از چیزایی که من تو صنعت بازی دوست دارم اینه که یه هنر خلاقانه‌ست... موفقیت برای هر استودیو واقعاً منحصر به فرده."

من شخصاً دوست دارم بدونم xbox موفقیت رو چطور توصیف میکنه که استودیو Tango Gameworks را تعطیل کرد! او، ادامه داد:

"ما به هر استودیو و تیم بازی نگاه می‌کنیم... اما همه اینها به تعهد بلندمدت ما به بازی‌هایی که می‌سازیم و دستگاه‌هایی که می‌سازیم برمی‌گردد... و اطمینان از اینکه خودمان را برای تحقق این وعده‌ها آماده کرده‌ایم."

مشکل اینه که Hi-Fi Rush به عنوان "شکست" تلقی شد، نه به خاطر اینکه کیفیت یا نوآوری نداشت، بلکه به این دلیل که یه بازی سرویس زنده نبود که بتونه افراد رو به Game Pass بکشونه. Hi-Fi Rush شکست خورد چون بازی خوبی بود، اما برای Game Pass طراحی نشده بود. این سیستم برای بازی‌هایی طراحی شده که ساعت‌های بازی‌شون بیش از سه رقمه، مثل Ark: Survival Ascend، Dead by Daylight و NBA 2K24.

این موضوع برای Hellblade 2 هم مشکل‌ساز میشه، چون این بازی به خاطر زمان پخش چهار تا شش ساعتش مورد انتقاد قرار گرفته. کمپین بازاریابی ضعیف Xbox نتونسته بازی رو به اندازه کافی معروف کنه و حالا که مستقیم روی Game Pass راه‌اندازی شده، برای سودآوری به حجم نجومی بازیکن نیاز داره. این واقعیت که بازی خیلی کوتاهه هم یه عامل مهمه. گیمرها اینو می‌دونن و برای یه تجربه کوتاه 50 پوندی قطعا مردد خواهند شد.

این موضوع نباید به عنوان یک داستان توطئه‌ای دیده شود، بلکه واقعیتی تلخ از وضعیت فعلی Xbox است. بسته شدن استودیوهای موفق و عدم حمایت کافی از پروژه‌های خلاقانه، نشان می‌دهد که Xbox بیشتر به سود کوتاه‌مدت خود توجه می‌کند تا به خلاقیت و رضایت گیمرها.

در حال حاضر من بیشتر از وحشت روانی Senua نگرانم. Xbox باید سیاست‌های خود را تغییر بده و به جای تمرکز بر سودآوری، به خلاقیت و حمایت از استودیوها اهمیت بده تا بتونه در بلندمدت موفق بشه با سونی رقابت کنه، حقیقت تلخ اینه که xbox اصلا اوضاع خوبی نداره و با شکست بد Hellblade 2 از نظر منتقدان اوضاع از اینم بدتر خواهد شد، حتی دیگه نمیشه امید چندانی هم به بازی Indiana Jones داشت که شاید تیر خلاصی بر پیکر xbox باشه تا بره بیخیال کنسول نسل دهمی خود‌ بشه و تبدیل به یه استودیو فرست پارتی بشه.

در نهایت بازی Hellblade 2 با تمام نقد های عجیب و نمرات عجیب لایق حداقل متا 87 است که ارزش تجربه بالایی دارد و قطعا به مانند نسخه اول هیجان و استرس سنوا را به شما منتقل خواهد کرد.

منبع: گیمز ویژن
صنعت بازیسازیشکستxbox
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید